Jos saisit tietää sairastavasi keliakiaa
niin alkaisitko syödä luontaisesti gluteenitonta ruokaa vai käyttäisitkö korvikeruokaa?
Kommentit (17)
Korvikeruokaa? T. Keliaakikko, joka syö ihan vaan ruokaa
Jättäisin vain viljat ja einekset pois.Eiku, olen jo jättänyt vaikken sairasta keliakiaa.En myöskään puolivalmisteita.
Minulla on ärtynyt suoli eli ruuan pitää olla gluteenitonta. Syön korviketuotteista leipää ja pastaa (penneä, pitkää pastaa ja sellaisia kierremakaroneja). Leipää menee 2-3 siivua/päivä, pastaa maksimissaan pari kertaa viikossa (annoskoko 35-40 g kuivapaino). Muuten syön luontaisesti gluteenitonta ja esim. lasagnessa korvaan lasagnelevyt munakoisolla tai kesäkurpitsalla. Teen myös makaronilaatikon korviketta joissa makaronit korvaan kesäkurpitsalla.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisin vain viljat ja einekset pois.Eiku, olen jo jättänyt vaikken sairasta keliakiaa.En myöskään syö* puolivalmisteita.
Taidetaan nykyään puhua gluteenittomasta ja vähägluteenisesta ruuasta keliakiaa sairastavien ruokavaliossa...
Vierailija kirjoitti:
Korvikeruokaa? T. Keliaakikko, joka syö ihan vaan ruokaa
Korvikeruualla tarkoitetaan näitä gluteenisia ruoka-aineita, jotka on keinotekoisesti tehty gluteenittomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan nykyään puhua gluteenittomasta ja vähägluteenisesta ruuasta keliakiaa sairastavien ruokavaliossa...
Avaisitko vähän
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ärtynyt suoli eli ruuan pitää olla gluteenitonta. Syön korviketuotteista leipää ja pastaa (penneä, pitkää pastaa ja sellaisia kierremakaroneja). Leipää menee 2-3 siivua/päivä, pastaa maksimissaan pari kertaa viikossa (annoskoko 35-40 g kuivapaino). Muuten syön luontaisesti gluteenitonta ja esim. lasagnessa korvaan lasagnelevyt munakoisolla tai kesäkurpitsalla. Teen myös makaronilaatikon korviketta joissa makaronit korvaan kesäkurpitsalla.
Miten esim. papupasta on korvikeruokaa?
Määritelkää nyt tuo vammanen korvikeruoka-termi? Äidinmaidonkorvikkeen vielä tajuaa, mutta keliakia-ruokavaliossa ri tarvitse _korvata_ mitään millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. papupasta on korvikeruokaa?
Määritelkää nyt tuo vammanen korvikeruoka-termi? Äidinmaidonkorvikkeen vielä tajuaa, mutta keliakia-ruokavaliossa ri tarvitse _korvata_ mitään millään.
Ei todellakaan tarvitse korvata mitään, gluteenitonta ruokaa löytyy vaikka kuinka paljon.
Ne korvikkeet maistuu pahalle ja ovat kalliita.
Syön enimmäkseen luontaisesti gluteenitonta ruokaa lapsen allergioiden takia. Hän on allerginen maidolle ja lihalle ja saa mahakipuja prosessoidusta ruoasta ja mm. pastasta. Kaiken on oltava hyvin yksinkertaista ja sellaista ettei sille ole tehty juuri mitään.
Esim. kevyesti kypsennyttyä kalaa ja juureksia, vihanneksia tai riisiä. Hedelmiä ja kasviksia. Raakaruoka on myös hyvää ja se on usein luontaisesti gluteenitonta.
Yksinkertaisinta on valmistaa koko perheelle samaa ruokaa. Eikä siinä ole ongelmaa, ruoka maistuu hyvälle ja on terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Näin mäkin varmaan toimisin. Rakastan pastaa, leipää ja leivonnaisia (esim. suolaisia piirakoita), joten niille nykyisin käyttämilleni tavisvaihtoehdoilla haluaisin löytää jotkut korvikkeet / uudistetut versiot.
Keliaakikko ei voi kyllä syödä mitään "vähägluteenista". Pienikin määrä gluteenia tuhoaa suolinukkaa, jonka uudelleen kasvaminen vie noin 3kk. Olisiko tässä nyt laktoosittomat ja vähälaktoosiset tai joku gluteenin välttämistä suositteleva dieetti saaneet sekaannusta aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on myös IBS, eli ärtyneen suolen oireyhtymä sekä lisäksi olen allerginen vehnälle. Minulle eivät sovi tätä nykyä vatsan takia edes gluteenittomat viljat. Etenkin riisi tuntuu olevan pahasta. Vähän aikaa alussa oli hankaluuksia tottua syömään muuta kuin viljatuotteita (siis mitään viljatuotteita, gluteenittomat mukaan lukien), mutta nykyään en edes kaipaa leipää, pastaa jne.
Luontaisesti gluteeniton tuntuisi luontevammalta. Olen joskus karpannut ja silloin olin ongelmitta 1,5 ilman leipää ja viljoja. Nyt oon pahasti ruisleipäkoukussa.
Oon keliaakikko ja syön luontaisesti gluteenitonta ruokaa.
Kerran vuoteen syön pullaa joka on tehty vehnätärkkelykseen mutta koen sen huonona vaihtoehtona.
Piirakat,letut yms herkut voi tehä esim tattariin ja kakut teen perunajauhoon.
Ei mitään ongelmaa kotona mutta autas kun lähet syömään ihmisten ilmoille..
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko ei voi kyllä syödä mitään "vähägluteenista". Pienikin määrä gluteenia tuhoaa suolinukkaa, jonka uudelleen kasvaminen vie noin 3kk. Olisiko tässä nyt laktoosittomat ja vähälaktoosiset tai joku gluteenin välttämistä suositteleva dieetti saaneet sekaannusta aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on myös IBS, eli ärtyneen suolen oireyhtymä sekä lisäksi olen allerginen vehnälle. Minulle eivät sovi tätä nykyä vatsan takia edes gluteenittomat viljat. Etenkin riisi tuntuu olevan pahasta. Vähän aikaa alussa oli hankaluuksia tottua syömään muuta kuin viljatuotteita (siis mitään viljatuotteita, gluteenittomat mukaan lukien), mutta nykyään en edes kaipaa leipää, pastaa jne.
Mitä oireita saat riisistä?
Ihmettelen kun saan mahani sekasin riisiruuista vaikka gluteenitonhan se on..mulla on siis keliakia.Tietoo riisiallergiasta en oo löytäny mutta voisko vilja-allergia selittää oireilun..
Kellu
Mä sairastan ja vastaan: sekä että. Enemmän luontaisesti gluteenitonta, mutta osa on "korviketta". Ei aina jaksa, joutuu muutenkin vahtiin ja miettiin syömisiä, siksi korvikekin käy.