Miksi suomalaiset ovat kateellisina ilkeitä?
Tosi moni on mulle kateellinen. En suostu häpeämään hyviä ominaisuuksiani. En kuitenkaan tuo yhtään esiin erinomaisuuttani, kuten hyvää ulkonäköä ja menestystä, se vain näkyy vaikka yrittäisikin peittää. Miksi suomalaiset eivät voi kadehtia hiljaa mielessään vaan pitää pistää jotain kuittailua? Köyhät huvit kansakunnalla.
Kommentit (24)
Suomalaiset ovat sisäänpäinkääntyneitä metsäläisiä. Kaunaa syntyy tyhjästä, eikä osata käsitellä omia negatiivisia tunteita. Muutenkaan tunteista puhuminen ei kuulu meidän murjottavaan ja itseppäiseen luonteeseen. Jurotetaan vaan, "nuo muut ne vasta mulkvisteja on"!!!
Koska itsellä menee paskasti ja kaikki kääntyy aina kuitenkin vitutuksen puolelle, ei muillakaan saa mennä hyvin.
Ei ole vain suomalauset, esim. latinonaiset ovat kanssa aikamoisia kun kateus iskee. Ai niin, mutta tää olikin taas joku Suomi-kuplassa asuva, jonka mielestä vain suomalaiset ovat kateellisia ja ilkeitä. Kannattaisko vähän tulla ulos sieltä poterosta ja avartaa maailmankuvaa?
Me ei vaan pystytä hillitsemään itseämme kun sä, ap, olet vain niin kertakaikkisen upea, kaunis, mahtava ja huippu. Paras. Parhain. Kaunein.
Mä en ole jostain helvetin ulkonäöstä kateellinen, koska semmoinen ei mielestäni ole tärkeää (en kyllä mitenkään pahan näköinen ole itsekään). Se lähinnä ketuttaa, että joillakuilla on vitusti rahaa ja käyttävät sitä aivan typeriin juttuihin, niinkuin joku 3000e käsilaukku. Eikö voisi ostaa tavallista 20e käsilaukkua ja ostaa vaikka köyhälle lapsiperheelle ruokaa ja vaatteita tai avustaa jotain järjestöä.
Ei mua toisten parempiosaisuus sinänsä hetkauta, mutta surettaa, kun resursseja käytetään ties miten pöhkösti ja itsekkäästi.
Vierailija kirjoitti:
Kateus vie tuhkatkin pesästä.
Kateus vie tuhkatkin munasta.
Musta tuntuu että sulle ei ole kukaan kateellinen, ne on vaan saanut tosta sun narsistisuudesta ja jatkuvasta kehujen ja säälin kerjuusta tarpeekseen.
Ehkä koska heitä ei laiteta ruotuun? Kuittaa takaisin, niin jatkossa ei auo sinulle päätä.
Koska Suomessa kateus on tabu, sellaista joka myöntää ääneen olevansa kateellinen katsotaan heti kieroon ja hänestä ajatellaan pahaa. Kateus on tunne jota kaikki eivät edes myönnä tuntevansa vaan hautaavat sen jonnekkin piiloon jopa itseltään ja jos joku tunne jää tunnistamatta, niin useimmiten siitä ei seuraa mitään kovin kaunista.
Minusta kateus on ihan yhtä neutraali tunne kuin kaikki muutkin, mielestäni tunteet eivät ole "hyviä" tai "pahoja", tunteilla ei ole moraalia, eivätkä tunteet liity rationaalisuuteen millään tavalla, ne tulevat ja menevät ilman ihmisen omaa vaikutusta: tunteita ei voi laittaa päälle ja pois päältä mistään kytkimestä, mutta piilottaa ne voi ja voi kieltää niiden olemassaolon.
Itse olen sillointällöin kateellinen ja olen huomannut sen olevan ongelma vain sellaisissa tilanteissa missä en kehtaa sanoa ääneen olevani kateellinen. Heti jos saan sen sanottua ääneen, etenkin kateuden kohteelle, niin tunne laimenee ja sen pystyy käsittelemään ilman että siitä seuraa pahoja ja katkeria ajatuksia.
Kyse ei ole vain suomalaisesta ilmiöstä.
Ilkeys kumpuaa usein myös jostain muusta kuin kateudesta. Tulee tarve näpäyttää ylimielistä tai huonosti käyttäytyvää tai sitten on kärttyinen ihminen ja ei pysty hallitsemaan itseään. Kaikki ei liity ulkonäköön tai kateuteen.
Ja itse en ole kateellinen ulkonäöstä enkä autosta. Rahasta joskus, tai ennemminkin ärsyttää jos vaikka kaveri joka saa yli kaksi kertaa enemmän palkkaa kuin minä valittelee, että jos joskus hetkellisesti saa saman verran peruspalkkaa kuin minä palkkaa yhteensä ja kahden viikon päästä on hälle tulossa lisät jotka tuplaa palkan, niin "voivovoi, miten minä nyt näin pienellä rahamäärällä pärjään". Tuli tiuskaistua kyllä, että minä pärjään sillä pienellä rahamäärällä joka ikinen kuukausi. Mutta ehkei tuokaan ole kateutta, vaan jotain muuta ärtymystä, kateudeksihan se kuitenkin helposti leimataan.
Onko mitään maata missä ei olisi ?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole jostain helvetin ulkonäöstä kateellinen, koska semmoinen ei mielestäni ole tärkeää (en kyllä mitenkään pahan näköinen ole itsekään). Se lähinnä ketuttaa, että joillakuilla on vitusti rahaa ja käyttävät sitä aivan typeriin juttuihin, niinkuin joku 3000e käsilaukku. Eikö voisi ostaa tavallista 20e käsilaukkua ja ostaa vaikka köyhälle lapsiperheelle ruokaa ja vaatteita tai avustaa jotain järjestöä.
Ei mua toisten parempiosaisuus sinänsä hetkauta, mutta surettaa, kun resursseja käytetään ties miten pöhkösti ja itsekkäästi.
Mun mielestä tää taas on väärin alkaa arvostelemaan sitä, miten rikkaat käyttävät rahaansa. Ei muakaan hirveesti kiinnostais omalla työllä ja tuskalla ansaittua rahaa jaella joillekkin, jotka eivät ole tehneet mitään. Ja jos tarkoitat jotain Afrikan lapsille auttamistyötä, niin vaikka yhtä saisi autettua, kyllä siellä joku toinen kuolee kuitenkin. Ja millä perustellaan se, että sitä toista autettiin, mutta toinen jätettiin kuolemaan.
Ja kuka sanoo sitäkään, että jos ostaa monen tonnin laukun, ei voi auttaa toisia? Tuskin se 3000e laukku on rikkaille kuin 100e laukku. Tai jotain. Et sä varmaankaan tiedä, kuinka paljon ne lahjottelee kuukaudessa rahaa jonnekkin hyväntekeväisyydelle.
Kuinka monta peetä mahtuu yhteen itsepäiseen?
Se omaisuudella pröystäily kertoo että on nousukas. Se on hieman rahvaanomaista ja sivistymätöntä.Viisaammat ja rahaan tottuneet pitävät pienempää meteliä itsestään.
Koska jotkut ajattelee kaikki mitä on toisella se on itseltä pois.Niin.
Up