Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä on petidiinipistos? minkälaisissa tapauksissa se annetaan?miksei sillon anneta epiduraalia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sai petidiinipiikin supistuksiin, jotka eivät olleet vielä aivan hurjan kipeitä, mutta hän halusi vähän levätä. Paikat eivät olleet vielä auenneet niin, että epiduraali olisi ollut järkevä. Lisäksi petidiini annetaan yleensä synnytysvastaanotolla, ennen kuin edes ollaan salissa. Se ei kuulemma tehoa kovin hurjiin kipuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain petidiinipistoksen. En kokenut että siitä olisi ollut hyötyä ainakaan mulle. Meillä se aiheutti sen että vauva ei halunnut imeä. Joten minä en ainakaan sitä enää ota, mutta voihan se olla että se sopii jollekkin muulle ihan hyvin.

Vierailija
4/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekassa synnytyksessä petidiiniä, koska kivut olivat kovat mutta kohdunsuu ei ollut tarpeeksi auennut. Ajatuksena oli, että saisin vihdoin kivuilta nukuttua. Kivut loppuivatkin kuin seinään ja synnytys edistyi nopeaan, lapsi syntyi n 3h myöhemmin. Imetyksessä ei olut ongelmia eikä mitään jälkivaikutuksia petidiinistä meille kummallekaan ollut.

Vierailija
5/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraalinhan voi luonnollisesti antaa vain anestesialääkäri ja sitä ei anneta muualla kuin synnytyssalissa. Epiduraalia ei myöskään anneta ennen kuin kohdunsuu on lähtenyt aukeamaan (pitää olla ainakin 2-3 cm auki).

Petidiini ei auttanut minulla kipuun, mutta teki pökkyräiseksi ja huonovointiseksi. Toisille se taas sitten sopii kuin nenä päähän ja jouduttaa esim. avaumisvaihetta todella paljon.

Vierailija
6/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

morfiinin kaltainen kipulääke, vai oliko se morfiini pohjainen.

Vierailija
7/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petidiini

Petidiini on voimakas narkoottinen aine, morfiinin johdannainen, joka vaikuttaa hermosoluihin aivoissa ja selkärangassa. Petidiini annetaan ruiskeena reiteen tai pakaraan. Lääkkeen tavallisin annostus on 10 mg kymmentä painokiloa kohti. Annos voidaan yleensä uusia neljän tunnin kuluttua.

Lääke vaikuttaa kivun aistimukseen ja tajuntaan. Joillakin naisilla hyvänolontunne lisääntyy samalla kun kipu vähenee, jotkut tulevat pelokkaiksi ja tuntevat olevansa tapahtumien ulkopuolella.

Petidiini läpäisee istukan ja vaikuttaa lapsen vointiin. Kun petidiiniä annetaan synnytyksen varhaisessa vaiheessa, äidin verenkierto ehtii puhdistaa lapsen veren lääkkeestä ennen syntymää. Koska petidiinillä on lapsen hengitystä lamaava vaikutus, lääkettä ei anneta lähellä syntymää. Jos vauvan verenkierrossa on lääkeainetta jäljellä vielä syntymän hetkellä, saattaa puhdistumisprosessi kestää useita päiviä varsinkin keskosilla. Petidiini voi heikentää vauvan imemisrefleksia ja hidastaa imetyksen aloittamista.

Itse vaan luottavaisin mielin otin petidiinin vastaan, kun kätilö sitä ehdotti...

Supistukset muuttuivat ihan kamaliksi, aiemmin olivat vielä siedettäviä. Lisäksi tuli sellainen olo kuin olisi ollut hirveässä humalassa. Kipuun ei vaikuttanut ainakaan lieventävästi, päin vastoin.

Kohdunsuu aukesi hurjalla vauhdilla 3cm:stä 10:neen, enkä ehtinyt saada kipuihin enää mitään muuta kun ilokaasua.

Vauva oli synnyttyään pari vuorokautta tosi uninen, eikä meinannut jaksaa imeä:(

Ei koskaan enää petidiiniä minulle.

Vierailija
8/9 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen synnytyksessä olin vasta sentin auki mutta kivut jo valtavat. Sain Petidinin, koska piti viedä kivulta kärki ja jouduttaa avautumista. Kipuja ei vienyt yhtään, päinvastoin. Avauduin rajusti tunnissa sentistä kymmeneen ja vain ilokaasua sain siis puudutteeksi. Tyttö syntyi 6 minuutissa niin nopeasti että nenä meni sijoiltaan. Mutta ainakin tiestin milloin ponnistutti, jos jotain hyvää.. Toisessa synnytyksessä sain spinaalin enkä tiennyt varmasti milloin oli supistus.

Mutta ei enää ikinä Petidiniä mulle. Pää meni sekaisin ja ajatus puuroiseksi. Vauva myös väsynyt.

Vierailija
9/9 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta supistuksista on...

Lokakuussa rv22 kun pikkuinen tyttömme syntyi kuolleena sain supistuksiin kipulääkkeeksi tuota petidiiniä yheksän tunnin sisällä kolme piikkiä, tosin mitään haittaa siitä ei ollu ku mulle itelleni..

Mulla oli tosi paha olo fyysisesti niitten piikkien jälkeen, tärisin holtittomasti ja mua oksetti ihan älysti... Kipuun ja niihin supistuksiin ne ei auttaneet yhtään.. Eivätkä ne mieltäkään turruttaneet, tai ehkä sillä tavalla etten oikein tajunnut mitä tapahtuu... Siitä yöstä on osa mustan peiton takana...

Ja ehkä parempi niin...

Joillekin petidiini saattaa sopia mutta itse en sitä halua kun seuraavan kerran supistelen... toivottavasti sillä kertaa täysaikasta tervettä ja ennenkaikkea elävää lasta itsestäni ulos...