rv 15+risat ja verenvuotoa
Aamulla vessassa käydessä paperiin tuli punertavaa vuotoa. Ei kirkasta verta, mutta selkeästi punertavaa vuotoa kuitenkin. Kovia kipuja ei ole, mitä nyt eilisen päivän ajan vatsassa on ollut tuntemuksia tavallista enemmän. Neuvolaankin soitin, kehottivat seuraamaan. Nyt olen ollut tässä jonkin aikaa jalkeilla, eikä vuoto AINAKAAN TOISTAISEKSI ole lisääntynyt. Kertoivat tosin, että yhdyntä saattaa aiheuttaa ko vuotoa. Ja seksiä tässä taloudessa on kyllä riittänyt viime päivinä. Säikähdin pahan päiväisesti :(( Viikkojakin on kuitenkin sen verran, että liikkeiden tuntemista jo odottelen.
Onko muilla kokemuksia moisesta? Vaaratonta, ohimenevää? Toivottavasti..
Lydi@ 15+2
Kommentit (4)
Ensimmäisen kerran tuhruvuotoa tuli rv 13. Silloin suhtauduin suht rauhallisesti asiaan, sillä paria päivää aiemmin oli neuvolalääkäri tehnyt kivuliaan sisätutkimuksen. No, seuraavan kerran muistaakseni jo aavistuksen punertavaa vuotoa tuli reilun viikon päästä. Silloin aloin jo hätääntyä. Kolmannen (ja toivottavasti viimeisen kerran vuotoa) tuli sitten kahden viikon päästä ensimmäisestä kerrasta. Samana päivänä alkoivat kivuttomat supistuksetkin, joita on jatkunut siihen lähtien.
Nyt olen rauhoittunut vuodon suhteen, koska edellisen kerran sitä tuli tosiaan juhannusviikolla. Soittelin pariinkiin otteeseen Naistenklinikan päivystävälle kätilölle. Sieltä rauhoiteltiin, ettei aihetta huoleen varmaankaan ole. Jos vuoto olisi muuttunut veriseksi ja runsaaksi tai jos olisi tullut selviä alavatsakipuja, olisi ollut aihetta mennä näytille.
Viimeksi rakenneultrassa kätilö uskoi, että myös np-ultrassa havaittu etinen istukka saattoi vaikuttaa vuotoon. Rakenneultraan mennessä oli istukka siirtynyt, mikä taas saattoi vaikuttaa vuotojen loppumiseen. Aiemminkin olit saanut vastaukseksi, että limakalvot ovat herkempiä, joten sekin voi vaikuttaa. Minullekin sanottiin, että yhdynnän jälkeen voi tulla vuotoja.
Itse kävin parilla ylimääräisellä neuvolakäynnillä noiden vuotojen tiimoilta. Sydänäänten kuuluminen dopplerilla helpotti kovasti.
Vaikka vuodot ovat jopa suhteellisen yleisiä, ainakin itse kannoin kyllä huolta. Etenkin kun ensimmäisessä raskaudessa ei ollut sellaisia lainkaan.
Liikkeiden tunteminen kyllä helpottaa sitten aikanaan mieltä. Toivottavasti alat tuntea niitä pian! Itse tunsin ensimmäisessä raskaudessa hyvin hentoja liikkeitä ensimmäisen kerran rv 18+5. Nyt tässä toisessa aloin tuntea vastaavia liikkeitä rv 15-16.
Toivon, että sinulla on kaikki kunnossa. Toivottavasti pääset neuvolaan tarkistamaan asian, jos se alkaa oikein vaivata.
Vuoto oli runsasta, juoksevaa ja ihan kirkasta verta. Kipuja ei ollut. Ultrattiin parin päivän päästä, mutta vuodolle ei löytynyt mitään selittävää tekijää. Siitä se sitten pikku hiljaa hiipui ja loppui, pari viikkoa tuli vielä " vahaa verta" eli ruskeaa vuottoa. Kaikki testit otetiin, ettei vain olisi minkään tulehduksen aiheuttamaa (myös mm. klamydia). Yhdyntäkieltoa tuli kuukausi, sairaslomaa 2 viikkoa.
Mahdollisia syitä vuodolle on tulehdusten lisäksi hematoomat sekä istukan sijainti alhaalla lähellä kohdun suuta. M inulla siis ei ollut mitään näistä, vuosi " muuten vaan" ...
Kannattaa kyllä suhtautua vuotoihin vakavasti; todennäköisesti kaikki on ok, mutta etenkin kipujen kanssa tuleva vuoto voi olla merkki jostain ikävämmästä. Ja kuten lääkäri gynen polilla mulle sanoi, tässä vaiheessa raskautta ei voi tehdä muuta kuin mennä sängylle makaamaan ja toivoa parasta! Siis että ihan turha rasittaa itseään, nostella, kantaa, harrastaa seksiä jne. jos sillä sitten saakin pahaa aikaan.
Eli ota nyt ihan iisisti, lepää paljon ja vältä raskaita ponnistuksia. Ja sitä seksiä! Ei nyt loppu raskautta ilman tarvitse olla, mutta vaikka pari viikkoa ;)
Marrastoive rv 28+4
ottakaas paussi seksissä.
sitten jos jatkuu niin voisi olla paikallaan tarkistaa ettei mitään tulehduksia ole emättimessä tai pissitulehdusta.