Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epätodellinen olo! Liittyykö murrosikään? LÄÄKÄRIÄ PAIKALLA?

Vierailija
02.12.2016 |

Olen 16v poika eikä mulla ole mitään traumatisoivaa tapahtunut.
Tai no on kyllä, mutta en nyt usko ne välttämättä liittyvät tähän.
Pienenä jouduin olla vanhempien pelottavien ja väkivaltaisten riitojen keskellä.
Olen saanut myös kuulla äidin itsemurhalla uhkailua. (Sairastaa mieliala häiriötä)
Mutta toisaaltaan elämäni ei nyt kuitenkaan ole niin hirveää.
Aluksi pelkäsin noita pienenä, mutta sitte aloi jo tottumaan noihin, että loppujen lopuksi en enää pelästynyt noita.
Nykyisin elämäni on aika tasasta eikä tähän mennessä ole mitään pahaa käynyt viime aikoina.

Kuitenkin kesällä 2015 aloin huomata, että mopolla ajaessa oli sellainen outo poissa oleva olo.
Tavallaan muistutti vähän sitä, kun on ajatuksissaan, mutta en tavallaan päässyt siitä "ulos" vaikka kuinka yritin ravistella päätä ja herätellä itseäni.
Kuitenkin toiminen onnistui, mutta tuntui, että en oikeasti ollut siinä.
Välillä vain havahtui hetkeksi ja olo tuntui skarpimmalta.
Tätä esiintyi tuolloin vain välillä, mutta lopputalvella ja keväällä 2016 tämä alkoi olla jatkuvaa. Jos vaikka olin ulkona 2h ja tämä olo vaivasi koko sen ajan ja, kun tulin sisälle niin äskeinen ulkoilu tuntui todella kaukaiselta ja sumuiselta. Enkä siis käytä alkoholia enkä mitään huumeita todellakaan.

Kesästä 2016 tämä tila on ollut kokoajan päällä.
Tuntuu, että pääni tarvisi jtn ravistelua, että heräisin täysillä tähän hetkeen, mutta se auta.
Tää tila on ollu ainakin puolivuotta joka ikinen päivä.
Aamulla herätessä olo on vähän selkeämpi, mutta iltaa kohden sumenee.
Tuntuu, että en myöskään muista asioita enää yhtä hyvin.
Ennen mulla oli tosi hyvä muisti. Muisrtin kaikki yksityiskohdatkin ja muistan vieläkin vanhojajuttuja.
Mutta nyt tämä vuosi 2016 keväästä etään päin on ihan pelkkää sumua.
Toki muistan isommat jutut. Mutta, kun yritän muistella edellisiä päiviä, vaikka nyt tätä viikkoa niin ei meinaa millään tulla mieleen.
Tai ehkä korkeintaa muistan vähän suurimpia juttuja, mutta en enää niitä lukuisia yksityiskohtia joita ennen.
Myös jos vaikka mietin jtn tunti sit ten tapahtunutta( kävin ulkona) niin nyt se tuntuu samalta, kuin oisin vain nähnyt unta siitä.
Tää olo ei siinäänsä estä toimintaa ja oon aika tottunnu tähän jo mutta mietin, että mikä tätä voi aiheuttaa????
Kuulostaako tämä epänormaalilta?
Itse epäilen vahvasti, että kuulostaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tätä samaa koko ikäni, teininä enemmän ja aikuisena lähinnä kuukautisten aikaan. Veikkaan että liittyy hormoneihin. Tosin minullakin on mielenterveysongelmia ja traumoja taustalla, mutta tämä olo esiintyy ainoastaan kun hormonitoiminta on kovaa tai "sekaisin". Veikkaan siis sinulla tuon menevän ajan kanssa ohi, mutta kannattaa käydä lääkärillä.

Vierailija
2/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käydä juttelemassa vaikka terveydenhoitajan kanssa, hänellä on kokemusta kaikenlaisesta ja hän voi tarvittaessa ohjata eteenpäin. Hyvä, että olet itse tiedostanut asian, se on jo askel eteenpäin!

T. 16-vuotiaan pojan äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Kouluterveydenhuollon kautta tutkimuksiin. Tai jos on rahaa, suoraan yksityiselle neurologille.

Vierailija
4/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lapsi hyvä koulupsykologille tai varaa terveyskeskuksesta aika. Tuo voi olla esimerkiksi dissassosiaatiota, ja sinun kannattaa jutella asiantuntijan kanssa. 

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Toisaalta tuolle voi olla muitakin syitä. Nukutko kunnolla? Ovatko niskalihaksesi koko ajan jumissa? Niskan jumitus voi aiheuttaa huminaa ja puutumista, pyörrytystä.

Vierailija
5/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun kannattaisi käydä lääkärin tai terveydenhoitajan juttusilla, ei tuo mun mielestä ihan normaalilta kuulosta. Jos tuntuu vaikealta puhua, tulosta tuo kirjoittamasi teksti mukaan. 

Vierailija
6/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te mammat olette kyllä niin vietävissä. Ap on häiriintynyt provo joka kirjoittaa tänne jatkuvasti näitä "olen 16-vuotias poika ja hypokondrikko"-provojaan. Ja te pässit uskotte aina kaiken.

Vierailija
7/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä sellaiselta oireilulta, että suosittelisin käymään lääkärissä.

Onko muuten elämäsi kunnossa? Ruokailu ja liikunta OK? Onko asioita, joista nautit?

Vierailija
8/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa vaivaa ollut jo vuosia, välillä enemmän, välillä vähemmän. Helpottaa silloin kun mieli voi paremmin. Suosittelen, että hankit itsellesi apua. Jaksamisesi voi olla vähissä, vaikka et sitä itse tajuaisikaan. Tsemppiä!

t. 20v, vaivaa esiintynyt ensimmäisen kerran 14-15-vuotiaana

Vierailija
9/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ehdottomasti tutkituttamassa itsesi.

Yhdellä tutulla oli myös tuollaisia kohtauksia, jotka myöhemmin todettiin epilepsiakohtauksiksi.

Kohtaukset pahenivat vain ajan kanssa ja kerran hän menetti tajuntansa, jolloin pääsi vihdoin lääkäriin ja pääröntgeniin. Aivokasvainhan siellä oli :( Tämä onneksi leikattiin välittömästi ja nykyään elää normaalia elämää.

Vierailija
10/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuollainen oireilu liittyi masennukseen ja ahdistukseen. Aloin jossain vaiheessa myos kuulla aania, sellaisia kuin joku koputtelisi vaikkapa peltikattoa :D Mutta mahdollisia syita on monia, hae apua terveydenhuollosta ja kerro avoimesti oireistasi. Tsemppia!

Vierailija
11/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te mammat olette kyllä niin vietävissä. Ap on häiriintynyt provo joka kirjoittaa tänne jatkuvasti näitä "olen 16-vuotias poika ja hypokondrikko"-provojaan. Ja te pässit uskotte aina kaiken.

Ai kauheeta, uhrasin elämästäni kaksi minuuttia viestiin vastaamiseen, vaikka tämä saattaa olla myös provo, en kestä!!! Tunnen itseni nyt niin hyväksikäytetyksi, kaikki on pilalla...

Ihan sama siis mulle, tällaiset "oireet" ovat kuitenkin nähtävästi ihan todellisia ja viesteistä saattaa joku muukin saada apua.

Vierailija
12/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta ap!

Ehkäpä kaikista tuntuu tuolta.

Vierailija
13/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko lääkäriä?

Ap

Vierailija
15/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä provoilija pitäis saada jo suljetulle. Päässä vaan vikaa vikaa vikaa....

AP, mene lekuriin kitisemään noita olemattomia vaivojasi. Toinen ehdotus: HANKI ELÄMÄ.

Vierailija
17/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa dissosiaatiohäiriöltä.

Vierailija
18/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä oikein hoidetaan? Oon lukennu siitä ja oireet sopii siihen.

Alko kuitenkin vähän pelottaa, että mitä jos tää on aivokashaimen oire :0??

Ap

Vierailija
19/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei olisikaan provo? Ei vie paljon aikaa muutamaa välittämisen sanaa laittaa siiitä että kannattaa hakeutua lääkäriin, neurologille tms hoitoon eteenpäin. Tässä yhteiskunnassa on ihan liikaa heitä, joista ei välitetä ja heitä jotka eivät välitä. Ja vaikka tämä olisikin provo, niin joku muu ihminen voi tämän kyseisen esimerkin kautta saada suurta apua. Saa alapeukuttaa minkä jaksaa tälle kommentilleni.

Vierailija
20/25 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole dissosiaatiohäiriö. Nyt joku taas sotkee termejä. Pikemminkin derealisaatiota tai depersonalisaatiota. 

Eikös nuo kuulu dissosiaatiohäiriöön ;) tai ovat mahdollisia liitännäisoireita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän