Mistä voi johtua kuoppaturvotus jaloissa?
Elikkä jalat on olleet kesäkuusta asti turvonneet nii, että kun sääriluun vierestä painaa, niin siihen jää kuoppa. Jalat ei muuten vaikuta turvonneilta. Mistä tuo voisi johtua?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Sydämen vajaatoiminta
Ei oo tää. EKG otettu ja keuhkokuva otettu. Ei mitään poikkeavaa.
Mun natrium arvo oli viimeksi P -Na137 mmol/l. Merkkaako mitään? Voiko turvotus johtua siitä? Toihan on ihan sen viitearvon alarajalla. ap
Esiintyykö turvotusta aamulla vai pelkästään illalla? Jos jalkoihin kerääntyy päivän aikana nestettä. Kannattaa pitää jalkoja aina välillä ylhäällä jos pystyy ja pitkään paikallaan istuessakin muistaa ainakin välillä esim. venytellä ja liikutella jalkojaan niin veren pitäisi kiertää paremmin. Ainakin minulla tosin jalkoja alkaa pakottamaan ja särkemään liian pitkä paikoillaanolo joten ihan automaattisestikin tulee esim. pyöriteltyä nilkkoja ja naputeltua varpailla lattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Esiintyykö turvotusta aamulla vai pelkästään illalla? Jos jalkoihin kerääntyy päivän aikana nestettä. Kannattaa pitää jalkoja aina välillä ylhäällä jos pystyy ja pitkään paikallaan istuessakin muistaa ainakin välillä esim. venytellä ja liikutella jalkojaan niin veren pitäisi kiertää paremmin. Ainakin minulla tosin jalkoja alkaa pakottamaan ja särkemään liian pitkä paikoillaanolo joten ihan automaattisestikin tulee esim. pyöriteltyä nilkkoja ja naputeltua varpailla lattiaa.
Turvotusta on kellonajasta riippumatta. ap
Olen yrittänyt googlettaa ja mikään syy ei oikein täsmää.
Huono imunestekierto - harrastatko liikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Huono imunestekierto - harrastatko liikuntaa?
Harrastan, mutta pääasiassa istun koneella. Tuota turvotusta vaan ei ole ollut ennen tätä kesää pysyvästi. Mulla on maanantaina lääkäriaika, niin kysyn silloin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko yli- tai alipainoinen?
Lievää ylipainoa on. Olen parhaillaan laihduttamassa ja laihtunut jo 10kg kesästä, mutta turvotus jatkuu.
Selluliittia tai sitten nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yli- tai alipainoinen?
Lievää ylipainoa on. Olen parhaillaan laihduttamassa ja laihtunut jo 10kg kesästä, mutta turvotus jatkuu.
Ei sulla kyllä mitään lievää ylipainoa ole, jos olet jo 10kg laihduttanut ja urakkaa vielä riittää...
Kuoppaturvotus = pitting ödeema. Useimmiten syynä se sydämen vajaatoiminta.
Tuo kuvailemasi turvotus on klassinen pitting edeema. Mutta jos olet alle 50-vuotias ja turvotusta esiintyy lähinnä vain iltaisin tai kun olet istunut pitkään, niin yleensä se on vaaratonta.
Tämä siis siinä tapauksessa että muita oireita ei ole.
Mutta silti kannattaa ruveta huolehtimaan jaloistaan ja nesteytyksestä. Ehkä myös juot ja liikut liian vähän. Hydrobic kerran pari viikossa olisi hyvä nestepumppu.
Munuaisvikaa itse epäilin kesällä kun krea oli liian matala, mutta nyt syksyllä otetussa näytteessä se on juuri ja juuri viitearvojen sisällä
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuvailemasi turvotus on klassinen pitting edeema. Mutta jos olet alle 50-vuotias ja turvotusta esiintyy lähinnä vain iltaisin tai kun olet istunut pitkään, niin yleensä se on vaaratonta.
Tämä siis siinä tapauksessa että muita oireita ei ole.
Mutta silti kannattaa ruveta huolehtimaan jaloistaan ja nesteytyksestä. Ehkä myös juot ja liikut liian vähän. Hydrobic kerran pari viikossa olisi hyvä nestepumppu.
Juon todella paljon. Aina pitää olla juotavaa lähellä. Lisäksi mulla on jo vuosia ollu lievää kuumeilua todella usein. Tällä hetkellä on lisäksi pari kuukautta ollu yskää. Olen 31-vuotias.
up