Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustus ilman rokotuksia

11.03.2006 |

Olen hyvin alkuvaiheessa raskaana ja edessä olisi matka Thaimaaseen rv 10-12 tuntumassa. Rokotuksia minulla ei ole entuudestaa ja nyt raskausaikana niiden ottaminen ei ole suositeltavaa. Ainoastaan gammaglobuliinin voisi ottaa A-hepatiittia vastaan (tämänkään suoja ei ole niin hyvä kuin Havrix tai Twinrix rokotteiden). B-hepatiittia vastaan ei ilmeisesti mielellään rokoteta raskaana olevia ollenkaan.

Kahdenvaiheilla tässä ollaan, lähteäkkö vai ei? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja miten olette asian ratkaisseet?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juuri rv 16 Malesiassa ja Thaimaassa. Matkaa varten otin Havrix-rokotteen ainoastaan, polio ja jäykkäkouristus olivat vielä voimassa. Thaimaassa on aivan turvallista matkustaa myös raskaana. Tuo B-hepatiitti on lähinnä suonensisäisten huumeiden käyttäjien ongelma. Se tarttuu siis veren ja muiden eritteiden välityksellä. A-hepatiittia, joka tarttuu ruuan tai juomaveden välityksellä, voidaan ehkäistä juuri tuolla Havrix-rokotteella.

Niin raskaana olevien kuin muidenkin pitää vaan muistaa olla varovainen tiettyjen ruoka-aineiden kanssa (käytännössä välttää niitä):

*jääpalat juomissa

*kuoritut hedelmät

*salaatit (kypsentämättömät vihannekset)

*majoneesit tms. helposti pilaantuvat

*kraanavesi (ehdoton ei)

Kun muistaa ym. jutut ja pitää huolta käsihygieniasta, ei ole mitään estettä Thaimaan matkallesi! Hyvää matkaa!

Vierailija
2/14 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotteen riski sikiölle on mitätön. Paljon suurempi riski on olla ottamatta sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäpä sitten uskallamme lähteä. Sinä siis olet ottanut Havrix-rokotteen raskaana ollessasi?

Minäpä taidan tehdä samoin ja lähteä hyvällä mielellä ja tietyllä varovaisuudella varustettuna matkaan. :)

Vierailija
4/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Rokotteiden mahdollisia vaikutuksia sikiön kehitykseen ei ole tutkittu. Rokote voidaan kuitenkin antaa raskaana olevalle, jos taudin riski arvioidaan suureksi (esim. matkustaminen ja epidemiatilanteet). "

Vierailija
5/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman sitä en kyllä lähtisi reissuun tuonne päin maailmaa. Ja kuten Karmiini jo totesikin, riski B-hepatiitin saamiseen on paljon pienempi, se kun tarttuu veriteitse.

Lisäki mukaan tervettä maalaisjärkeä syömiseen ja muuhunkin olemiseen ja hyvin menee:)

Vierailija
6/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin alunperin ensin jonnekin matkailijan rokotetietokeskukseen, jossa suosittelivat Havrixia, vaikka olen raskaana. Lisäksi minulle kaksi eri lääkäriä sekä proviisori katsoivat sekä kirjasta että jostain tietokoneelta, ja molemmissa luki: " ..ei ole tutkittu vaikutusta sikiöön, mutta riski on mitätön" tms. Lääkäri oli myös sitä mieltä, että tottakai reissuun vaan, raskaus ei ole mikään este. Noi " ei ole tutkittu, mutta ei pitäisi olla riskiä" -jutut on vaan lääkefirmojen tapa turvata selustansa (sama syy, miksi jokaisen lääkepaketin ohjeissa on lueteltu 101 eri komplikaatiota yms. mitä ko. valmiste voi aiheuttaa, ihan sama oliko kyse sitten rautatabletista, Buranasta tai jostain tujummasta).

Eli ota ihmeessä vaan se Havrix, niin vältyt varmasti A-hepatiitilta (tiesitkö, että sen voi saada Virostakin ja jopa Suomesta).

Hyvää matkaa.

Vierailija
7/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä suojaisi kuitenkin sinut ja sikiön matkasi ajan a-hepatiitilta, muttei sisältäisi minkäänlaista riskiä, kuten Havrix. Jos kerran Havrixin haittavaikutuksia EI ole tutkittu, yksikään lääkäri tai proviisori ei saa sanoa, että riski on mitätön, sillä sitähän ei tiedetä. Jos lääkäri sanoo noin ja sikiö vaurioituu, joutuu hän siitä edesvastuuseen.

Sinuna ottaisin siis gammaglobuliinin ja vasta raskauden jälkeen sen Havrixin. Gammaglobuliini suojaa ihan yhtä hyvin ja vaikutus kestää n. 3kk.

Ja siitä kohteesta vielä...se on todellakin ihan sama, matkustatko Tallinnaan vai Thaimaahan- riski saada a-hep. on yhtä suuri. On henkilöstä itsestä kiinni, mitä suuhunsa laittaa. Saastunutta ruokaa ja juomaa voi saada mistä tahansa, jos ei pidä varansa.

B-hepatiitilta on hyvä suojautua, mikäli matka kestää kauan ja suuntautuu turistialueiden ulkopuolelle. Se tarttuu eritteiden välityksellä. Lähinnä vaara sen saamiseen on kehitysmaiden sairaaloissa.

Mutta lähde siis ihmeessä reissuun! Itse olen matkustanut molemmissa raskauksissa (viimeiksi Dubaissa) ja hyvin on mennyt!

Vierailija
8/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitruska:

Tämä suojaisi kuitenkin sinut ja sikiön matkasi ajan a-hepatiitilta, muttei sisältäisi minkäänlaista riskiä, kuten Havrix. Jos kerran Havrixin haittavaikutuksia EI ole tutkittu, yksikään lääkäri tai proviisori ei saa sanoa, että riski on mitätön, sillä sitähän ei tiedetä.

Mutta pointtini oli, että kaikki lukivat jostain kirjallisesta lähteestä että vaikka ei vaikutuksia sikiölle ei ole tutkittu, niin riski on mitätön.

Eivät siis keksineet tuota itse.

Se että riski on mitätön vaikka rokotetta ei ole juuri sikiöillä tutkittu, johtuu kuulemma mm. siitä, että ko. rokotteessa (Havrix) ei ole lainkaan ns. heikennettyjä viruksia. Yleensä rokotteet, jotka eivät sisällä lainkaan heikennettyjä viruksia ovat turvallisia myös raskaana.

Aika ihme kyllä jos 4:ssä eri paikassa mulle suositeltiin juuri tuota Havrixia, vaikka olenkin raskaana, jos siitä olisi jotain haittaa.

Vierailija
9/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle terveydenhoitaja sanoin, että gammaglobuliini antaa vain noin 60% suojan a-hepatiittiä vastaan verrattuna Havrixiin. Siksi tässä pähkin kumman uskaltaa ottaa. Täytynee vielä jutella lääkärin kanssa.

Vierailija
10/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nämäkin VAIN silloin, " jos se on selvästi tarpeen ja mikäli mahdollinen hyöty on suurempi kuin sikiöön mahdollisesti kohdistuvat riskit" . varsinkaan raskauden ensimmäisellä kolmanneksella mitään rokotuksia ei mielellään anneta.

Gammaglobuliini suojaa ainakin 85%:sti A-hepatiitti vastaan kun taas Havrixin suoja on n. 90% luokkaa. Ero ei ole järin suuri siis. Ainoa merkittävä ero on hinta ja vaikutusaika. (ja se, että Havrix vaatii toisen pistoksen)

Jos ap siis haluaa ottaa tietoisen riskin (vaikkakin mininmaalisen sitten) ja pistättää nimenomaan Havrixin, sen hän tehköön ihan vapaasti. En kyllä näe mitään järkeä ottaa edes tuota pientä sikiöön kohdistuvaa riskiä, jos kerran on olemassa toinen, turvallinen vaihtoehto.

sitruska

Vierailija
11/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollu melkein 100% samassa tilanteessa kuin sä nyt!!!!

Eli kuopusta odottaessani (v. 2003) mulla ei ollut yhtään rokotetta enään voimassa ja olin rv 15-19 menossa Thaimaaseen Phukettiin ->

-> otin pelkästään sen Gammagluboliinin A-hepatiittia vastaan ja siinä kaikki. Suomen rokotepalvelun lääkäri totesi et riski saada vakavampaa verrattuna oikeeseen rokotteeseen on pienempi (kun sitä ei ole tutkittu ) niin uskoin häntä.

Matka OLI loistava, ihana ja ennen kaikkea unohtumaton. Muistat vain käsihygienian ja et syö katukojuista mitään niin varmasti pärjäät!!!

Lähde matkalle, nauti ja luota siihen että kaiki menee hyvin!! Mä ainakin uskon että se kannattaa.

Mukavaa matkaa jos päätät lähteä!! =)

Niin ja kuopus nyt ihana 2,5 vuotias ilopilleri, pojan nassikka. Joten terve mukelokin syntyi matkan jälkeen ;D

Marieela kera Palleron 25+0

mamma1106:

Olen hyvin alkuvaiheessa raskaana ja edessä olisi matka Thaimaaseen rv 10-12 tuntumassa. Rokotuksia minulla ei ole entuudestaa ja nyt raskausaikana niiden ottaminen ei ole suositeltavaa. Ainoastaan gammaglobuliinin voisi ottaa A-hepatiittia vastaan (tämänkään suoja ei ole niin hyvä kuin Havrix tai Twinrix rokotteiden). B-hepatiittia vastaan ei ilmeisesti mielellään rokoteta raskaana olevia ollenkaan.

Kahdenvaiheilla tässä ollaan, lähteäkkö vai ei? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja miten olette asian ratkaisseet?

Vierailija
12/14 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rokotteissa ole tapettuja viruksia vaan heikennettyjä -> eli oikean sairauden kaltaisia mutta paljon paljon lievempiä kuin oikeasti sairastettaessa.

Ja Gammaluboliini on n. 3 kk suojan mittainen, eipä juurikaan sen enempää. Se kannattanee laittaa n. 3 vkoa ennen matkaa.

Mutta siis tosiaan rokotteiden vaikutusta sikiöön ei ole tutkittu -> kukapa suostuisi koekaniiniksi vauvansa kanssa.

Vierailija
13/14 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ja informatiivista keskustelua, kiitos kaikille. Juttelen vielä lääkärin kanssa, mutta todennäköisesti päädyn siihen gammaglobuliiniin ja lähden sen turvin nauttimaan lomasta. :)

Mukavaa odotusta kaikille! :)

Vierailija
14/14 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, kun A-hepatiittia vastaan rokotetaan, on kyse näistä inaktivoiduista viruksista, EI heikennetyistä. Inaktivoiduilla rokotteilla ei ole vaaraa itse taudista, joten siksi nämä ovat turvallisempia raskaana oleville. Tällä saadaan aikaan passiivinen immunisaatio, (itse tautia kuten heikennettyjä viruksia sisältävillä rokotteilla)

sitruska