Millä tavoilla teet elämästäsi helpompaa ja mukavampaa?
Elämä tuntuu etenkin näin loppuvuodesta todella harmaalta, raskaalta ja työläältä. Kertokaa kaikki pienet ja isot tavat, joilla olette helpottaneet omaa elämäänne ja lisänneet siihen mukavuutta.
Kommentit (14)
Minulla ei ole lapsia, lemmikkejä tai luottamustehtäviä, ja olen varma, että elämäni on helpompaa kuin 90 %:lla kavereistani, joilla on kouluikäisiä lapsia.
Saunominen omassa saunassa.
Liikunta joko ulkona tai sisällä.
Hyvien ruokien valmistus.
Treffeillä käyminen.
Olen opiskellut ja löytänyt työpaikan, jossa ei stressi paina. En ole hankkinut lapsia. En lupaudu ilmaiseksi talkoo- tai lasten/koiranhoitoavuksi. (En kyllä pyydäkään vaan ostan tarvitsemani avun).
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut ja löytänyt työpaikan, jossa ei stressi paina. En ole hankkinut lapsia. En lupaudu ilmaiseksi talkoo- tai lasten/koiranhoitoavuksi. (En kyllä pyydäkään vaan ostan tarvitsemani avun).
Tämä! Voi olla, että tuo talkoolaisena toimiminen ei rasita kaikkia yhtä paljon kuin minua, mutta olen niin helpottunut, kun luovuin ilmaistyövoimana olemisesta. Annan mieluummin ystävilleni vaikka rahaa tai palkkaan muuttoauton kuin sovittelen itse aikataulujani, jotta pääsen rahaamaan laatikoita.
Nukun enemmän. En vaadi itseltäni samaa tehokkuutta kuin valoisaan vuodenaikaan. Laiskottelen hyvällä omallatunnolla. Tapaan muita ihmisiä harvemmin kuin keväällä ja kesällä. Käytän palveluita enemmän.
Määrittelen jaksamiseni rajat ja pidän niistä kiinni.
Liikun paljon, ulkona mutta myös salilla, uimassa, jumpassa ja joogassa.
Nukun riittävästi. Vältän alkoholia ja kahvia, varsinkin pimeänä vuodenaikana (kun se unen eheys on mulle pimeänä aikana vähän ongelma). Kirkasvalolamppu meillä on, ja D-vitamiinia syön koko vuoden.
Ja yritän olla armollinen itselleni ja muillekin. Etten siis ärsyyntyis pienistä. Itselleni. Enkä toisille.
Varmistan ympärilleni asioita ja ihmisiä joiden kanssa viihdyn ja rentoudun ja vähennän stressaavia asioita ja ihmisiä. Työ on haastavaa mutta palkitsevaa, sen hoidan hyvin mutta kun energia on vähissä siirrän joitakin haasteita myöhemmäksi. Minua ei rasita lapset, enemmän tuovat energiaa, eniten rasittaa negatiiviset ihmiset jotka valittavat kaikesta. Palstallakin hyppään yli nuo valitusketjut ja keskityn katselemaan juttuja punatulkuista ja muista mukavista asioista.
Tähän aikaan vuodesta, jos vaikka joulua miettii, niin alotan jouluruokien kokkailun ja joulusiivouksen jo marraskuun alussa. Lahjoja teen/ostelen pitkin vuotta ja paketoin ne valmiiksi sekä laitan nimitarrat tai askartelen pakettikortit. Näin jouluviikolle itsessään jää vähemmän työtä - vähemmän stressiä.
Meillä on ollut tapana viettää pikkujoulut perheen kesken marras-joulukuun vaihteessa ja kuusta lukuunottamatta joulukoristeet ja -valot laitamme jo tuolloin. Omat synttärini ovat marraskuun alkupuolella, niin samalla leivon joululeivonnaisia kuin synttärikakunkin ja siivoan vähän perusteellisemmin.
Kuten ehkä huomaa, tykkään joulusta ja kaikesta siihen liittyvästä näpertelystä. Mitä aikaisemmin valmistelut aloittaa, sitä kauemmin joulusta saa nauttia :D.
Noin muutoin voisin mietiskellä jotain viikonloppulomaa ihan Suomen sisällä. Mentäisiin perheenä tai tyttökavereiden kesken johonkin kaupunkiin, joka on ennestään kaikille vieras. Tämä on itseasiassa ihan hauskaa hommaa vaikka yksinäänkin, netin kautta voi hyvällä tuurilla löytää itselleen vielä treffiseuraa kaupunkia esittelemään (varaa kuitenkin hotellihuone, älä luota pääseväsi treffiseuran sänkyyn).
Isommalla budjetilla äkkilähtö risteilylle tai lentokoneella vähän kauemmas, varsinkin jos on mahdollisuus käyttää enemmän matkaan aikaa kuin vain viikonloppu.
Kokeile pulkkamäkeen menoa. Jos et valoisalla kehtaa, niin yölläkin se on ihan hauskaa! Pulkan voi hyvin korvata vaikka jätesäkillä, sen saa huomaamattomasti taskussa tai kassissa kuljetettua. Muistele mikä lapsuudessasi oli hauskaa ja testaa vieläkö siitä osaisi nauttia ja saisi hymyn suupieliin. Toisille pelkkä nostalginen viba on jo omiaan tuomaan mielihyvää. (Minttu-) kaakaota vielä termariin mukaan, niin kavereitakin saattaa saada houkutelluksi yölliseen seikkailuun!
Minä tykkään myös syömisestä. Tähän aikaan vuodesta, jos ulkoilu rännässä/pakkasessa ei kiinnosta, on ihana majoittua hellan ja uunin lämpöön. Ennen lapsia, laitoin hyvät musiikit soimaan, testailin uusia reseptejä ja siemailin enemmän tai vähemmän sivistyneesti viintä. Nykyään tuo viini ei sovi enää kuvioon mutta yhtä kivaa on keittää glögit ja kaivautua sohvan nurkkaan tyynyjen sekaan lukemaan jotain hyvää kirjaa. Voi olla, että glögi ehtii jäähtymään moneen kertaan, mutta eipä sen niin väliä.
Minulla ei ole lapsia, lemmikkejä eikä luottamustehtäviä. Asun kerrostalossa kaupungin keskustassa kilometrin päässä työpaikasta, joten huolta ei ole myöskään lumitöistä, vesiputkien jäätymisestä tai auton käynnistymisistä. Olen rajannut elämästäni pois sellaiset ihmiset, joista aiheutuu enemmän verenpaineen nousua kuin iloa. Olen opetellut sanomaan ei, jos en ehdi, jaksa tai halua.
Nää on ehkä sellasia yleisiä, ei niinkään vuodenaikaan liittyviä kaikki.
- perheessä 2 autoa ja talli kaukosäätimellä
- ruokaostokset tehdään vain kerran viikossa jotta aikaa jää muuhun, toisinaan tilataan keräyspalveluun ja noudetaan noutopisteestä
- pari kertaa vuodessa oma hotellireissu Suomessa ja kerran- pari perheen ulkomaanreissu
- lainanlyhennykset kohtuulliset, että jää elämiseenkin rahaa
- kirjoja oltava aina kotona sopivaa lukuhetkeä odottamassa
- hyvä teetä ja herkkuja aina kaapissa (ja juu, en ole ylipainoinen)
- ei lemmikkejä jotka vaativat oman aikansa ja siivouksensa
- koti hyvin järjestelty, ei turhaa tavaraa, joten siivous helppoa ja pysyy perussiistinä ja viihtyisänä. Rojut ja liika tavara saa ahdistumaan ja on epäviihtyisää.
- takkatuli, kynttilät, vaahtokylpy ja sauna :)
Vähensin huomattavasti lahjojen ostoa viimeisen kuluneen vuoden aikana ja jatkan tällä tavalla. Joulukortteja en ole lähettänyt pitkiin aikoihin. Karsin tavaran määrää sekä vaatteideni määrää. Kirpputori pyörii puolivuosittain. Raahaan pyykit alas kuivumaan -> pölyn määrä on vähentynyt huomattavasti asunnossa. Meillä on 2 autoa.
Kiva aloitus :)
Minulle tärkeää on, että kotona on hyvä olla. Koitan pitää kodin melko siistinä, poltan joka ilta kynttilöitä ja pidän muutenkin miellyttävää valaistusta. Eli heti kun alkaa hämärtää, niin sytytän surutta kaikki olohuoneen valot.
Etsin tietoisesti jotain hyvää katsottavaa, mielenkiintoisen leffan tai sarjan. Ei tarvitse olla mitään vakavaa ja synkkää vaan voi olla hyväntuulista ja hauskaakin. Kunhan ei ole mitään täysin aivotonta ja typerää soopaa, joka saa olon entistä tympääntyneemmäksi :D
-takkatuli
-lämmin kahden auton talli jossa kauko-ohjattavat ovet