V*tuttaa niin, että pää kohta hajoaa - ihmisten välinpitämättömyys taloyhtiön kierrätyslaatikoilla!
Meillä on iso taloyhtiö ja yksi kartonkikeräysastia. No, joku lahovikainen oli TAAS laittanut sinne jonkun ison television pakkauslaatikon litistämättömänä styrokseineen ja muoveineen.
Aina saa korjata jonkun paskapään jälkiä, ennen kuin saa tuupattua laatikkoon omat litistetyt maitotölkkinsä ym.
Laittakaa p*rkeleen munapäät ne muoviroskanne edes sekajätteeseen ( ne palaa kyllä Vantaan voimalassa), jos aivokapasiteetti ei riitä lajitteluun.
Kommentit (175)
Näkä, vilu ja jano ovat oikeita ongelmia. Jätteiden epätäydellinen kierrättäminen ei ole samalla tasolla ongelmien hierarkiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ongelmia ei ollut vielä 70-80 -luvuilla, ennen kuin ihmiset alkoivat suhtautua kierrätykseen ideologisesti. Malliesimerkki itse aiheutetusta mieltäpahoittavasta ongelmasta.
Oiskohan jotain tekemistä sen kanssa, että jätteen määrä ja kaupungistuminen lisääntynyt ja kaatopaikkatila uhkaa loppua.
Lisäksi tekniikka on kehittynyt jätteenkäsittelyssä, jos vain välinpitämätön ihmisryhmä viitsisi tehdä oman osuutensa prosessissa.
Siinä lajittelussa ei kyllä oikeasti ole edes suuri vaiva. Etenkään suurissa taloyhtiöissä, jossa pihalla tönöttää joka jakeelle oma lootansa. Meillä okt:ssa lajitellaan kaikki, pihassa sekajäteastia jonka tyhjennys 8 viikon välein ja biojäte, tyhjennys 2 viikon välein. Sekaan menee lähinnä kahvipaketit, sipsipussintapaiset, ei-elintarvikemuovit yms. Bioroskiksessa 99% suodatin- ja teepusseja, ruotoja ja kalannahkaa, hedelmien ja kasvisten kuoria... Puhdas paperi ja pahvi kerätään omiin laatikoihinsa siivouskomeroon, keittiön roskislaatikoissa omat kipot pakkausmuoville, biolle, sekalle, lasille, metallille, pattereille. Nämä toimitetaan kauppareissulla keräykseen. Pahville ja paperille keräysastiat löytyy myös kävelymatkan päästä.
Lisäksi kesäisin tilataan puutarha- ja haravointijätteelle keräysastia, kun komposti ei vedä kaikkea kerralla.
En tiedä ymmärtääköhän ihmiset, että se koko jäte-erä menee pilalle jos vaikka biojätteeseen heittää muovipussin. Se teettää sitten tosiaan lisää työtä toisille ja lasku siitä menee tasapuolisesti kaikille ja se nollaa kaikkien muiden työn kierrätyksen eteen. Itse ainakin olen ihan tyytyväinen kun nykyään kierrätyksestä on tehty helppoa, kyllä se "hieman" ottaa päähän kun heitellään sekajätteitä lehtiroskikseen tai muovien kierrätykseen.
Mä olen ihan paska ihminen, en jaksa kierrättää melkein mitään. Että silleen samaistun näihin kymmenen lasta ja elämänhallintaongelmainen ameeba selityksiin. Mutta en mäkään ymmärrä, miksi pitää nakata kierrätyslootaan sinne kuulumatonta. Sekajäteroskis on yleensä aina ensimmäinen loota, eikä maksa paljon vaivaa lukaista onko bio, lasi, pahvi ym. Mikä pakko just tunkea se lasi biojätteeseen tai paskavaippa pahvinkeruuseen. Jollain tavalla me kaikki maksetaan, kun jätehuoltojärjestelmän kulut nousee (tuottamattomat yhteiskunnan elättämät saa sitten seuraavissa budjettileikkauksissa vaan lisää tukivähennyksiä, me muut maksetaan isommat laskut ja verot, niin ja se maailma ei pelastu).
Älä nyt hyvä ihminen päätäs hajota yhtien pahvien ja styroxien kanssa. Ajattele vaikka kauniita kukkasia perhosniityllä.
Minä sain eilen samanlaisen kohtauksen, kun täällä joku kerta toisensa jälkeen luulee, että posliini on lasia. Ja siinä kirrrätyslootan kannessa vielä lukee, EI posliinia. Idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ongelmia ei ollut vielä 70-80 -luvuilla, ennen kuin ihmiset alkoivat suhtautua kierrätykseen ideologisesti. Malliesimerkki itse aiheutetusta mieltäpahoittavasta ongelmasta.
Oiskohan jotain tekemistä sen kanssa, että jätteen määrä ja kaupungistuminen lisääntynyt ja kaatopaikkatila uhkaa loppua.
Lisäksi tekniikka on kehittynyt jätteenkäsittelyssä, jos vain välinpitämätön ihmisryhmä viitsisi tehdä oman osuutensa prosessissa.
Laitas jotain faktaa kuinka paljon jätteiden määrä on lisääntynyt 70-luvulta, äläkä pelkästään mutuile. Ja mistä sinä tuon kaatopaikkatilan loppumisen repäisit? Aina väliin kuulee, että kyllä tänne Suomeen maahanmuttajia mahtuu vaikka millä mitalla (vaikka kaikki heistä yrittävätkin aina Helsinkiin), mutta sitten onkin vakava maan loppuminen edessä kun kaatopaikka pitäisi perustaa :-)
Jätteiden kierrätys on huippubisnes. Ensin saadaan taloyhtiöt maksamaan siitä, että jätefirma tulee noutamaan jätteet. Rahaa yhdestä suunnasta. Sitten aivopestään asukkaat fanaattisen ideologisesti lajittelemaan jätteensä, eli tekemään ilmaista työtä jätefirmalle. Sen jälkeen jätefirma myy lajitellut jätteet eteenpäin raaka-aineeksi. Rahaa tulee toisestakin suunnasta. Vielä kun kehitettäisiin menetelmä miten autot ja kuskit saataisiin robotisoitua, niin rahanteon ikiliikkuja on keksitty. Mutta on tuo tuollaisenaankin melkoinen rahasampo, kiitos kilttien ilmaistyötä tekevien asukkaiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitas jotain faktaa kuinka paljon jätteiden määrä on lisääntynyt 70-luvulta, äläkä pelkästään mutuile. Ja mistä sinä tuon kaatopaikkatilan loppumisen repäisit? Aina väliin kuulee, että kyllä tänne Suomeen maahanmuttajia mahtuu vaikka millä mitalla (vaikka kaikki heistä yrittävätkin aina Helsinkiin), mutta sitten onkin vakava maan loppuminen edessä kun kaatopaikka pitäisi perustaa :-)
Ethän ole tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän ole tosissasi?
Kun olet hämmästellyt tarpeeksi, laitat varmaan sitä faktaa jätteiden määrän lisääntymisestä 70-luvulla. Lisäksi voit perustella miten Suomessa on yhtäkkiä kaikki maa loppu, eikä kaatopaikkoja saa enää mahtumaan minnekään. Minä kun olen kuullut, että Suomi on tyhjää täynnä ja tilaa piisaa kaikille tulijoille.
Mua ottaa kanssa päähän. Meillä myös iso taloyhtiö ja eräät v*tun urpot ei osaa kierrättää. Niin taas bioastiasta löytyi monta pussillista sekajätettä ja samaisia sekajätteitä paperinkeräykslaatikosta. Pitää aina vetää syvään henkeä ja laskea kymmeneen kun poistuu roskakatoksesta. Ja joo, jos ei jaksa kierrättää niin mulle on se ja sama, mutta ne roskat vois sillon heittää sinne sekajätteeseen.
Ei sillä lajittelulla ole kuulemma mitään merkitystä, näin kertoi mulle jätealalla työskentelevä.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
En ole ap, mutta täyttyykö kriteerisi kolmella lapsella ja kahden aikuisen todella stressaavalla työllä kera työmatkojen sekä toisinaan hektisellä vapaa-ajalla? En kyllä ymmärrä, miksi tämä poissulkee kierrättämisen?
Ei sulje mulla, ja on juuri tuo 3 lasta ja työ ja mies niin paljon poissa, ettei sitä tartte juuri nähdä. Mutta pointti ei ollutkaan se, vaan se, että miten ap jaksaa ottaa stressiä muiden väärästä toiminnasta? Ilmeisesti hänellä ei ole elämässään tarpeeksi stressiä muuten.
T. Nro 4
Voi taivas varjele…Ehkä olis kannattanu jättää lapsiluku vähän pienemmäksi.
Ihan tismalleen sama tilanne ja 10 vuotta ollaan asuttu omakotitalossa ja myös kierrätetty kaikki mahdollinen. Kas kun omakotitalossa maksaa jokaisesta jäteastian tyhjennyksestä ihan itse. Jos sen mättää täyteen pahvia, niin sitten vaan maksaa enemmän ja fiksaa niitä tyhjennyskertoja. Taloyhtiössä maksut jakaantuu isolle porukalle, joten tämän viestin kirjoittajan kaltaiset ajattelee, että ei se nyt mitään haittaa, että mä täytän sen astian mun pahvilootalla (ja styroksilla joka ei sinne kuulu), kun mulla on nää kolme lasta ni mulla on oikeus.
Eikä kierrätysastiat edes sijaitse omakotitalossa asuvilla taloyhtiön jätekatoksessa vaan lähikaupalla. Ikinä en ole kyllä jätteiden lajittelua kokenut stressaavaksi tai huomannut sen jotenkin lisäävän mun kiirettä, mutta heikoilla hermoilla tostakin saa varmaan stressin aikaiseksi.
Samaan hommaan olin ärsyyntynyt kerrostalossa asuessa. Miten voikin olla niin typeriä ihmisiä. Joskus satuin roskiksille samaan aikaan yhden mamman kanssa, joka meinasi laittaa biojätteensä muovikassissa astiaan. Ei meinannut sitten millään uskoa, ettei sitä muovikassia voi laittaa bioastiaan, koska se on MUOVIA...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän ole tosissasi?
Kun olet hämmästellyt tarpeeksi, laitat varmaan sitä faktaa jätteiden määrän lisääntymisestä 70-luvulla. Lisäksi voit perustella miten Suomessa on yhtäkkiä kaikki maa loppu, eikä kaatopaikkoja saa enää mahtumaan minnekään. Minä kun olen kuullut, että Suomi on tyhjää täynnä ja tilaa piisaa kaikille tulijoille.
No tässä, mänttipää. (Olen hyvin pahoillani kielenkäytöstäni)
Tuo kuvakaappaus on sivulta 48, Helsingin Yliopiston tutkimuksesta "Ennuste yhdyskuntajätteen kehityksestä vuoteen 2030."
Seurantaa on tässä tehty vuodesta 1975 vuoteen 2007, missä ajassa yhdyskuntajätteen määrä henkilöä kohti oli jo yli kaksinkertaistunut. Päättele itse kasvuvauhti tähän hetkeen, jos siihen kykenet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän ole tosissasi?
No tässä, mänttipää. (Olen hyvin pahoillani kielenkäytöstäni)
Tuo kuvakaappaus on sivulta 48, Helsingin Yliopiston tutkimuksesta "Ennuste yhdyskuntajätteen kehityksestä vuoteen 2030."
Seurantaa on tässä tehty vuodesta 1975 vuoteen 2007, missä ajassa yhdyskuntajätteen määrä henkilöä kohti oli jo yli kaksinkertaistunut. Päättele itse kasvuvauhti tähän hetkeen, jos siihen kykenet.
Et sinä oikeasti ole pahoillasi kielenkäytöstäsi, vaan yrität ivallisuudellasi osoittaa pitäväsi itseäsi minua ylempänä ja parempana. Lisäsit yksioikoiseen haukkumiseesi tuon ivan sisältämän viestin voidaaksesi kaksinkertaistaa yrityksesi saada minut tuntemaan itseni sinua huonommaksi.
Mutta itse asiaan. Kuvittelin, että olit huolissasi jostain kertaluokan muutoksesta, eli tyyliin 10x kasvu. Tuollainen kaksinkertaistuminen ei ole mitään, Suomessa kyllä riittää tonttia kaatopaikoille hyvin kestämään tuollaisen muutoksen. Autojenkin määrä on tuossa ajassa yli kaksinkertaistuntut ja hyvin mahtuvat vielä teille.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
En ole ap, mutta täyttyykö kriteerisi kolmella lapsella ja kahden aikuisen todella stressaavalla työllä kera työmatkojen sekä toisinaan hektisellä vapaa-ajalla? En kyllä ymmärrä, miksi tämä poissulkee kierrättämisen?
Ei sulje mulla, ja on juuri tuo 3 lasta ja työ ja mies niin paljon poissa, ettei sitä tartte juuri nähdä. Mutta pointti ei ollutkaan se, vaan se, että miten ap jaksaa ottaa stressiä muiden väärästä toiminnasta? Ilmeisesti hänellä ei ole elämässään tarpeeksi stressiä muuten.
T. Nro 4
Voisitko, pahviaivo, hieman miettiä asiaa? Te, jotka ette jaksa välittää, nostatte taloyhtiönne jätehuollon kuluja. Säiliö täynnä > pitää tyhjentää, kun roskat, pahvit jne. pakataan huolellisesti, siis litistetään, pakataan sisäkkäin, tyhjennyväliä voidaan pidentää.
Jokainen hakukerta maksaa, tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän ole tosissasi?
Ai sä oot näitä, joiden on pakko rakentaa aasinsilta joka paikkaan, jotta voi jutella maahanmuutosta. Täällä kun puhuttiin kierrätyksestä.
Saat olla aika hassu, jos maapallon väestön kasvu ei mielestäsi johda siihen, että myös jätteen määrä kasvaa. Plus yhteiskuntamalli, jossa tuotteet valmistetaan tahallaan heikkolaatuisemmiksi, jotta ihmiset joutuvat ostamaan uuden (saman) tuotteen. Tai ei huoleta yhtään kapitalistinen talousmalli, jossa sitä tavaraa vaan kaupataan, tarpeesta viis.
Oot aika hauska.
-eri
Söisitte jätteenne niin ei tarvitsisi niistä kinata