V*tuttaa niin, että pää kohta hajoaa - ihmisten välinpitämättömyys taloyhtiön kierrätyslaatikoilla!
Meillä on iso taloyhtiö ja yksi kartonkikeräysastia. No, joku lahovikainen oli TAAS laittanut sinne jonkun ison television pakkauslaatikon litistämättömänä styrokseineen ja muoveineen.
Aina saa korjata jonkun paskapään jälkiä, ennen kuin saa tuupattua laatikkoon omat litistetyt maitotölkkinsä ym.
Laittakaa p*rkeleen munapäät ne muoviroskanne edes sekajätteeseen ( ne palaa kyllä Vantaan voimalassa), jos aivokapasiteetti ei riitä lajitteluun.
Kommentit (175)
Meillä taas joku neropatti oli tuonut roskakatokseen maahan lojumaan (oletettavasti) rikkinäisen mikron JA kopiokone/tulostimen, vaikka seinälläkin ja ylipäätään järjestyssäännöissä lukee kissankokoisin kirjaimin, että ongelmajäte kuuluu asukkaan hävitettäväksi. Ja kyllä, joka ikisellä tämän talon asukkaalla on oma auto, joten ei ole siitä kiinni etteikö voisi asianmukaiseen paikkaan viedä romujaan...
Kuten joku aiemmin sanoi, kierrättäminen on tehty aika helpoksi nykyään. En ymmärrä miksi se ei luonnistu kaikilta.
Eniten meillä tulee paperi-,pahvi- ja kartonkijätettä, sitten muovipakkauksia ja jonkun verran lasia ja metallia. Kerään nämä haisevat kierrätettävät omiin isoihin kestokasseihin lasitetulle ulkoterassille ja kiikutan lähes viikottain niitä kierrätysastioihin kauppareissulla. Helppoa. Sekajäte roskis (iso) oli ennen aina pullollaan viikossa. Mieheni ei viitsi pahemmin kierrättää, hän heittää paristoista lähtien kaikki sekajätteeseen ellen ole vahtimassa.
Jo 20 vuotta sitten Etelä-Saksassa oli järjestetty kierrätyskeskuksia ja -astioita jopa maaseudulle ja jos ei kierrättänyt tuli sakkoa. Shampoopulloista piti etiketit irrottaa ennen muovijätteisiin lajittelua. Itävallassa puolestaan roskakuskit kurkkasivat roskalaatikkoihin ensin ja talkkarimme sai kuulla suoraa huutoa ja toruja koska oli laittanut kovettunutta betonia pienen palan roskalaatikkoon. Musta tuntuu että suomessa roskakuskit vähät välittää mitä sinne laatikkoon heitetään. Meillä käydessään eivät edes nosta kantta ja kurkkaa sinne isoon lootaan vaan kärräävät pikaisesti autoon. Etenkin ongelmajäte pitäisi ainakin suosiolla viedä keskuksiin. Niin kauan kuin roskien lajittelu voidaan tehdä anonyymisti, ettei väärinlajittelusta voi jäädä kiinni, ihmiset ei välitä. "Pikkujuttu, menee ne siellä loppupäässä samaan kasaan kumminkin", on mieheni selitys.
viv010 kirjoitti:
Meillä on iso taloyhtiö ja yksi kartonkikeräysastia. No, joku lahovikainen oli TAAS laittanut sinne jonkun ison television pakkauslaatikon litistämättömänä styrokseineen ja muoveineen.
Aina saa korjata jonkun paskapään jälkiä, ennen kuin saa tuupattua laatikkoon omat litistetyt maitotölkkinsä ym.
Laittakaa p*rkeleen munapäät ne muoviroskanne edes sekajätteeseen ( ne palaa kyllä Vantaan voimalassa), jos aivokapasiteetti ei riitä lajitteluun.
Meillä loppui taloyhtiössä kahteen kertaan, kun asennettiin valvontakamerat roskapisteelle ja keräyspahvin sekaan muoviroskaa laittaneet joutuivat korvaamaan suuren erän keräyspahvia. Aiemmin nämä laskut tulivat suoraan asunto-osakeyhtiöllemme. Vahinko on jo silloin tapahtunut, kun keräyspahvia tullaan hakemaan ja kuljettaja huomaa kuorman sekaan ilmestyvät muoviroskat. Siitä lähtee ilmoitus ja erillisveloitus asunto-osakeyhtiölle. Kameravalvonta piha-alueella ei edes vaadi muuta kuin kyltit ja yhtiön sisäisen tiedon, miten ja kenen kautta tallenteita voi katsoa, jos niitä joku asianomainen haluaa nähdä.
Mä työnnän kaiken - siis KAIKEN - sekäjätteeseen. Myös paristot. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka kaikki suomalaiset kierrättäisivät jätteensä. Täysin turhaa työtä.
Meilläkin oli joku fiksu laittanut biojätteet muovipussissa biojäteastiaan. Miksi oli turhaan edes vaivautunut lajittelemaan? Ja millainen kusipää ei lajittele mitään roskiaan, kaikki vaan sekajätteeseen pattereita ja lamppuja myöten?
Vierailija kirjoitti:
Mä työnnän kaiken - siis KAIKEN - sekäjätteeseen. Myös paristot. Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka kaikki suomalaiset kierrättäisivät jätteensä. Täysin turhaa työtä.
Tekis mieli ajatella, että kukaan ei oikeasti ajattele/toimi noin tyhmästi. Ikävä kyllä todellisuus on karumpi.
http://www.jly.fi/ennuste_ykjkehityksesta.pdf
1970 luvulla suomessa syntyi jätettä 255kg per henkilö vuodessa
2007 507kg per vuosi
Puolassa romaniassa yms maissa tänäpäivänä syntyy alle 300kg jätettä per asukas. Suomessa 500kg
Vierailija kirjoitti:
Jaa mutta pistän vielä paremmaksi: meidän lähistöllä joku vatipää heittää koirankakkapusseja paperinkeräyslaatikoihin. Välillä pussit on tosin ystävällisesti jätetty vain keräyslaatikon kannelle. Mukava viedä lehtiä kierrätykseen, kun joutuu ensin siirtelemään pois vuotavat koiranpskapussit, että saa kannen auki. Käsittääkseni ainoa motiivi toiminnalle voi olla jonkinlainen ilkivalta tai mielenosoitus, koska asumme pientaloalueella ja täällä voisi antaa koirankakkojen jäädä vaikka maantien laitaan paremman puutteessa.
Ehkä sinusta voisi jättää, mutta koirankakka on joillekkin niin sydämen asia, että toisten mielestä se pitää kerätä ojista, umpihangesta, ryteiköstä jne. kunhan vain ollaan taajamassa. Älä siis ole epäreilu ja mene kenellekkään koiranomistajalle sanomaan, että jätä kakat vaan maahan.
Ehkä se koiranomistaja yrittää viestittää, että olisi kovasti apua jos laittaisitte roskikseen tämän merkin: http://koirankakkaroskis.fi/
Itse tosin olen tehnyt niin, että jos jollain asuinalueella ei roskiksia ole, eikä kukaan ole tienlaidassa olevaan yksityisroskikseen kyseistä tarraa laittanut, niin en kerää kakkoja. Mielestäni se kertoo sen alueen ihmisten motivaatiosta edes helpottaa sitä kakankeruuta, joten astukoon sitten koiranpaskaan, jos ei sen enempää kiinnosta.
Nämä erilliskeräyslaatikot - pahvi, biojäte ym. - pitäisi sijoittaa johonkin mahdollisimman vaikeaan paikkaan ja useamman lukon taakse, jottei kukaan kierrätystumpelo kävisi niihin sullomassa sekajätteitään.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
En ole ap, mutta täyttyykö kriteerisi kolmella lapsella ja kahden aikuisen todella stressaavalla työllä kera työmatkojen sekä toisinaan hektisellä vapaa-ajalla? En kyllä ymmärrä, miksi tämä poissulkee kierrättämisen?
Ei varmasti pois sulje, mutta jos on vähän suurempiakin huolia, ei varmaan pää räjähdä siitä, että naapuri ei lajittele oikein. Olen kyllä kierrätyksen puolesta, mutta kun käynyt Aasiassa, etenkin Intiassa, ymmärtää, että omalla pikku näpertelyllä ei ole tämän mailmankaikkeuden kannalta mitään väliä. Surullista, mutta totta.
Enemmän harmittaa taloyhtiölle tuleva lisälasku, kun astiat on täytetty yli ja jätekatokseen on raahattu sinne kuulumatonta tavaraa. Mutta minkäs teet, kun osa asunnoista on vuokrakäytössä ja vuokralaisia ei tällaiset asiat paina.
Minä laitan roskat aina yhteen säkkiin tai laatikkoon ja vien roskiin lajittelematta mitään. Lopputulos on aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Kerään nämä haisevat kierrätettävät omiin isoihin kestokasseihin lasitetulle ulkoterassille ja kiikutan lähes viikottain niitä kierrätysastioihin kauppareissulla. Helppoa.
Hei, kiitos paljon! Eipä tullut tällainen minulle mieleenkään, ryhdynpä heti kokeilemaan terassi-säilytystä, tosin niin että roskat on varastolaatikoissa suojassa linnuilta ja oravilta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekis mieli ajatella, että kukaan ei oikeasti ajattele/toimi noin tyhmästi. Ikävä kyllä todellisuus on karumpi.
Minä en kierrätä mitään. Laitan kaikki lähimpään roskille tarkoitettuun tilaan. Kerrotko miten kierrätys Suomessa vaikuttaa saastumiseen maailmassa ja Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kierrätä. En silti laittaisi telkkarilootaa tuollaisenaan pahvinkeräykseen, vaan suoraan sekajätteeseen. Sekajäteastia on mun buddyboi. Sinne menee metallit, biojätteet, paperit, lasit, lamput, patterit. Kätevää! :)
Hei, yritä vähän skarpata noiden patterien ja lamppujen kohdalla - energiansäästölamput sisältävät elohopeaa. Ei oo kivaa, jos ne päätyy kaatopaikan kautta jossain vaiheessa maaperään ja sieltä ennenpitkää pohjavesiin.
Mitä väliä? Kuolet kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
En ole ap, mutta täyttyykö kriteerisi kolmella lapsella ja kahden aikuisen todella stressaavalla työllä kera työmatkojen sekä toisinaan hektisellä vapaa-ajalla? En kyllä ymmärrä, miksi tämä poissulkee kierrättämisen?
Ei sulje mulla, ja on juuri tuo 3 lasta ja työ ja mies niin paljon poissa, ettei sitä tartte juuri nähdä. Mutta pointti ei ollutkaan se, vaan se, että miten ap jaksaa ottaa stressiä muiden väärästä toiminnasta? Ilmeisesti hänellä ei ole elämässään tarpeeksi stressiä muuten.
T. Nro 4
Ymmärrätkö että tuollainen toiminta maksaa lisää talo/kiinteistöyhtiölle ja jos naapurisi sikailee, se näkyy myös sinun vuokrassasi tai vastikemaksuissasi kohonneina kiinteistöhoitomenoina. Otapa tämä asia ihan pohdintaan. Minä ymmärrän hyvin että aloittajaa ottaa aivoon. Jokaista kustannustietoista ihmistä tuollainen käytös ottaisi aivoon. Lootaan mahtuu vähemmän jätettä- tyhjennys-useammin-lisälaskua ihan kaikille asukkaille jokamikä on todella törkeää.Comprende?
Käytännössä kyse on muutamasta eurosta kuukaudessa asuntoa kohti, maksan sen mielelläni.
Minä ja muut naapurisi emme halua maksaa siitä että SINÄ et halua lajitella.Sinä maksatat oman laiskuutesi muilla mikä on törkeää käytöstä. Paikkasi on ok-talossa, ei taloyhtiössä jossa muut kierrättävät mutta sinä et.
Meillä on tosi pieni taloyhtiö eikä erikseen edes biojätettä eikä pahvikeräystä. Pahvithan saa toki laittaa energiajätteeseen, mutta suositus on että ne viedään lähimpään pahvinkeräykseen n. kilometrin päähän. Tilannetta seurattuani olen todennut, että ainoat jotka viitsii pahvinsa muualle viedä taitaa olla me, ainoat joilla ei edes ole autoa. Pihan energiajätteessä on sitten kaikkien telkkaripahvit ym. täyttämässä sitä lootaa ennenaikasesti. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ongelmia ei ollut vielä 70-80 -luvuilla, ennen kuin ihmiset alkoivat suhtautua kierrätykseen ideologisesti. Malliesimerkki itse aiheutetusta mieltäpahoittavasta ongelmasta.
Oiskohan jotain tekemistä sen kanssa, että jätteen määrä ja kaupungistuminen lisääntynyt ja kaatopaikkatila uhkaa loppua.
Lisäksi tekniikka on kehittynyt jätteenkäsittelyssä, jos vain välinpitämätön ihmisryhmä viitsisi tehdä oman osuutensa prosessissa.
Laitas jotain faktaa kuinka paljon jätteiden määrä on lisääntynyt 70-luvulta, äläkä pelkästään mutuile. Ja mistä sinä tuon kaatopaikkatilan loppumisen repäisit? Aina väliin kuulee, että kyllä tänne Suomeen maahanmuttajia mahtuu vaikka millä mitalla (vaikka kaikki heistä yrittävätkin aina Helsinkiin), mutta sitten onkin vakava maan loppuminen edessä kun kaatopaikka pitäisi perustaa :-)
Ethän ole tosissasi?
Kun olet hämmästellyt tarpeeksi, laitat varmaan sitä faktaa jätteiden määrän lisääntymisestä 70-luvulla. Lisäksi voit perustella miten Suomessa on yhtäkkiä kaikki maa loppu, eikä kaatopaikkoja saa enää mahtumaan minnekään. Minä kun olen kuullut, että Suomi on tyhjää täynnä ja tilaa piisaa kaikille tulijoille.
Ai sä oot näitä, joiden on pakko rakentaa aasinsilta joka paikkaan, jotta voi jutella maahanmuutosta. Täällä kun puhuttiin kierrätyksestä.
Saat olla aika hassu, jos maapallon väestön kasvu ei mielestäsi johda siihen, että myös jätteen määrä kasvaa. Plus yhteiskuntamalli, jossa tuotteet valmistetaan tahallaan heikkolaatuisemmiksi, jotta ihmiset joutuvat ostamaan uuden (saman) tuotteen. Tai ei huoleta yhtään kapitalistinen talousmalli, jossa sitä tavaraa vaan kaupataan, tarpeesta viis.
Oot aika hauska.
-eri
Kannattaako sinusta ottaa Suomeen lisää saastuttavia ihmisiä jotka eivät juurikaan työllisty ja ovat yliedustettuina rikostilastoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kierrätä mitään. Laitan kaikki lähimpään roskille tarkoitettuun tilaan. Kerrotko miten kierrätys Suomessa vaikuttaa saastumiseen maailmassa ja Suomessa?
Mulla on ainakin sellainen ajatus, että yrittää kuitenkin voi. Miksi mitään kannattaa muuten tehdä, kun ei se kuitenkaan maailmaa pelasta? Miksi auttaa vaikka yksittäistä köyhää perhettä köyhässä maassa, kun kuitenkin on miljoonia ilman apua? Pisaroista se merikin muodostuu..
Jotkin asiat on sellaisia, etten ole lainkaan varma, että onko niiden kannattamisesta hyötyä esim. pyrin ostamaan luomua aina kun mahdollista, mutta ei ole täysin kiistatonta että luomu olisi aina se ekologisin vaihtoehto, eettisin ehkä, tosin esim. kananmunissa ostan mieluummin ei-luomuja ulkokananmunia kuin luomua.
Parempi edes hieman yrittää, kuin vetää kaikkea läskiksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerään nämä haisevat kierrätettävät omiin isoihin kestokasseihin lasitetulle ulkoterassille ja kiikutan lähes viikottain niitä kierrätysastioihin kauppareissulla. Helppoa.
Hei, kiitos paljon! Eipä tullut tällainen minulle mieleenkään, ryhdynpä heti kokeilemaan terassi-säilytystä, tosin niin että roskat on varastolaatikoissa suojassa linnuilta ja oravilta yms.
Vastustatko parveketupakointia?
Ja sossun maksama telkkari...