V*tuttaa niin, että pää kohta hajoaa - ihmisten välinpitämättömyys taloyhtiön kierrätyslaatikoilla!
Meillä on iso taloyhtiö ja yksi kartonkikeräysastia. No, joku lahovikainen oli TAAS laittanut sinne jonkun ison television pakkauslaatikon litistämättömänä styrokseineen ja muoveineen.
Aina saa korjata jonkun paskapään jälkiä, ennen kuin saa tuupattua laatikkoon omat litistetyt maitotölkkinsä ym.
Laittakaa p*rkeleen munapäät ne muoviroskanne edes sekajätteeseen ( ne palaa kyllä Vantaan voimalassa), jos aivokapasiteetti ei riitä lajitteluun.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Nipottajat voisivat vähentää ylipäätään jätteiden määrää. Minulta tulee jätettä yksi hedelmäpussillinen kahdessa viikossa ja biojätettä ei tule enää ollenkaan kun olen ruvennut syömään vihannesten naatit.
Näinpä juuri, kaikki urakalla syömään naatteja! Ap ja muut lajittelijanatsit yrittävät ihan turhaan heittäytyä maailmaa pelastaviksi marttyyreiksi. Minua taas vituttaa mm. juuri teidän kaltaiset ihmiset. Lajittelulla ette pelasta yhtään MITÄÄN, se on TURHAA. Ap ja about joka-vtun-ikinen ihminen tällä pallolla tekee jätettä koko ajan sellaista vauhtia, ettei jollakin lajittelulla ole lopulta merkitystä. On harhaista ajatella lajittelun pelastavan asiat. Ap, lakkaa kuluttamasta ja elämästä, niin jätteet ja päästöt loppuvat! Pelkkä naattien natustaminen ei edes riitä, jäytäkää menemään ne pentujenne muoviset paskavaipat ja omat kuukautisrättinnekin.
Vierailija kirjoitti:
Jätteiden kierrätys on huippubisnes. Ensin saadaan taloyhtiöt maksamaan siitä, että jätefirma tulee noutamaan jätteet. Rahaa yhdestä suunnasta. Sitten aivopestään asukkaat fanaattisen ideologisesti lajittelemaan jätteensä, eli tekemään ilmaista työtä jätefirmalle. Sen jälkeen jätefirma myy lajitellut jätteet eteenpäin raaka-aineeksi. Rahaa tulee toisestakin suunnasta. Vielä kun kehitettäisiin menetelmä miten autot ja kuskit saataisiin robotisoitua, niin rahanteon ikiliikkuja on keksitty. Mutta on tuo tuollaisenaankin melkoinen rahasampo, kiitos kilttien ilmaistyötä tekevien asukkaiden.
Tuota taustaa vasten ajateltuna, minua on ihan turha yrittää syyllistää siitä etten tee jätefirmalle ilmaista lajittelutyötä. Saavat jo myyntiartikkelinsa minulta ilmaiseksi, turha yrittää saada enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
En ole ap, mutta täyttyykö kriteerisi kolmella lapsella ja kahden aikuisen todella stressaavalla työllä kera työmatkojen sekä toisinaan hektisellä vapaa-ajalla? En kyllä ymmärrä, miksi tämä poissulkee kierrättämisen?
Ei sulje mulla, ja on juuri tuo 3 lasta ja työ ja mies niin paljon poissa, ettei sitä tartte juuri nähdä. Mutta pointti ei ollutkaan se, vaan se, että miten ap jaksaa ottaa stressiä muiden väärästä toiminnasta? Ilmeisesti hänellä ei ole elämässään tarpeeksi stressiä muuten.
T. Nro 4
Ymmärrätkö että tuollainen toiminta maksaa lisää talo/kiinteistöyhtiölle ja jos naapurisi sikailee, se näkyy myös sinun vuokrassasi tai vastikemaksuissasi kohonneina kiinteistöhoitomenoina. Otapa tämä asia ihan pohdintaan. Minä ymmärrän hyvin että aloittajaa ottaa aivoon. Jokaista kustannustietoista ihmistä tuollainen käytös ottaisi aivoon. Lootaan mahtuu vähemmän jätettä- tyhjennys-useammin-lisälaskua ihan kaikille asukkaille jokamikä on todella törkeää.Comprende?
Käytännössä kyse on muutamasta eurosta kuukaudessa asuntoa kohti, maksan sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ongelmia ei ollut vielä 70-80 -luvuilla, ennen kuin ihmiset alkoivat suhtautua kierrätykseen ideologisesti. Malliesimerkki itse aiheutetusta mieltäpahoittavasta ongelmasta.
Oiskohan jotain tekemistä sen kanssa, että jätteen määrä ja kaupungistuminen lisääntynyt ja kaatopaikkatila uhkaa loppua.
Lisäksi tekniikka on kehittynyt jätteenkäsittelyssä, jos vain välinpitämätön ihmisryhmä viitsisi tehdä oman osuutensa prosessissa.
Laitas jotain faktaa kuinka paljon jätteiden määrä on lisääntynyt 70-luvulta, äläkä pelkästään mutuile. Ja mistä sinä tuon kaatopaikkatilan loppumisen repäisit? Aina väliin kuulee, että kyllä tänne Suomeen maahanmuttajia mahtuu vaikka millä mitalla (vaikka kaikki heistä yrittävätkin aina Helsinkiin), mutta sitten onkin vakava maan loppuminen edessä kun kaatopaikka pitäisi perustaa :-)
Ethän ole tosissasi?
Kun olet hämmästellyt tarpeeksi, laitat varmaan sitä faktaa jätteiden määrän lisääntymisestä 70-luvulla. Lisäksi voit perustella miten Suomessa on yhtäkkiä kaikki maa loppu, eikä kaatopaikkoja saa enää mahtumaan minnekään. Minä kun olen kuullut, että Suomi on tyhjää täynnä ja tilaa piisaa kaikille tulijoille.
Ai sä oot näitä, joiden on pakko rakentaa aasinsilta joka paikkaan, jotta voi jutella maahanmuutosta. Täällä kun puhuttiin kierrätyksestä.
-eri
Lopultahan kaikki tietysti liittyy kaikkeen, mutta minusta on hauskaa että vihreät tyypillisesti kannattavat maahanmuuttoa sillä täällähän tilaa piisaa, mutta vaativat kierrättämistä koska täällä ei piisaa tilaa. Eivät yhtään tietenkään tule ajatelleeksi, että ne maahanmuuttajatkin tuottavat jätettä ja tulevat vieläpä kulttuureista joissa ei mitään kierrätetä. Minusta tuollainen epäjohdonmukaisuus on hauskaa ja siksi tykkään valaista tuota yhteyttä. Sinähän voit toki kaikin mokomin jatkaa siiloajatteluasi jos haluat.
Meillä kanssa naapurin naiset kyttää miten ihmiset lajittelee. En ole enää pitkään jaksanut sitä touhua katella, joten kaikki menee sekajätteeseen. Jos ei pulloissa ja tölkeissä olisi panttia laittaisin nekin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nipottajat voisivat vähentää ylipäätään jätteiden määrää. Minulta tulee jätettä yksi hedelmäpussillinen kahdessa viikossa ja biojätettä ei tule enää ollenkaan kun olen ruvennut syömään vihannesten naatit.
Näinpä juuri, kaikki urakalla syömään naatteja! Ap ja muut lajittelijanatsit yrittävät ihan turhaan heittäytyä maailmaa pelastaviksi marttyyreiksi. Minua taas vituttaa mm. juuri teidän kaltaiset ihmiset. Lajittelulla ette pelasta yhtään MITÄÄN, se on TURHAA. Ap ja about joka-vtun-ikinen ihminen tällä pallolla tekee jätettä koko ajan sellaista vauhtia, ettei jollakin lajittelulla ole lopulta merkitystä. On harhaista ajatella lajittelun pelastavan asiat. Ap, lakkaa kuluttamasta ja elämästä, niin jätteet ja päästöt loppuvat! Pelkkä naattien natustaminen ei edes riitä, jäytäkää menemään ne pentujenne muoviset paskavaipat ja omat kuukautisrättinnekin.
Minä olen se naattiensyöjä ja rupesin syömään niitä juuri sen takia kun lajittelijanatsit nipottivat niistä.
Pitäiskö jätefirmojen hoitaa se kierrätys sitten ilmaiseksi?
Aina on olemassa näitä ihmisiä, joiden mielestä mikään ei saisi maksaa tai se on kapitalistipaholaisen juonia.
Pääkaupunkiseudulla Vantaan jätteenpolttolaitos kyllä periaatteessa vähentää kierrätystarvetta, sillä kattilassa palaa sulassa sovussa puhtaasti kaukolämpöenergiaksi muovit, pahvit ja pienet määrät biojätettäkin.
Ja palamattomat lasi ja metalli voidaan ohjata edelleenkäsittelyyn.
Tehokas kierrätys vähentää kaatopaikkapinta-alan tarvetta erityisesti pienemmillä seutukunnilla, missä ei ole vastaavaa polttolaitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta teen myös sen päätelmän, että sulla ei taida olla ainakaan montaa lasta, eikä kovin stressaavaa työtä? ;)
En ole ap, mutta täyttyykö kriteerisi kolmella lapsella ja kahden aikuisen todella stressaavalla työllä kera työmatkojen sekä toisinaan hektisellä vapaa-ajalla? En kyllä ymmärrä, miksi tämä poissulkee kierrättämisen?
Ei sulje mulla, ja on juuri tuo 3 lasta ja työ ja mies niin paljon poissa, ettei sitä tartte juuri nähdä. Mutta pointti ei ollutkaan se, vaan se, että miten ap jaksaa ottaa stressiä muiden väärästä toiminnasta? Ilmeisesti hänellä ei ole elämässään tarpeeksi stressiä muuten.
T. Nro 4
Ymmärrätkö että tuollainen toiminta maksaa lisää talo/kiinteistöyhtiölle ja jos naapurisi sikailee, se näkyy myös sinun vuokrassasi tai vastikemaksuissasi kohonneina kiinteistöhoitomenoina. Otapa tämä asia ihan pohdintaan. Minä ymmärrän hyvin että aloittajaa ottaa aivoon. Jokaista kustannustietoista ihmistä tuollainen käytös ottaisi aivoon. Lootaan mahtuu vähemmän jätettä- tyhjennys-useammin-lisälaskua ihan kaikille asukkaille jokamikä on todella törkeää.Comprende?
Käytännössä kyse on muutamasta eurosta kuukaudessa asuntoa kohti, maksan sen mielelläni.
No kiva. Samalla voitkin maksaa myös muiden asuntojen osuuden, jos se ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla neljä lasta ja kierrätetään mahdollisimman tarkkaan pahvi, paperi, lasi, metalli, muovi ja elektroniikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi vielä mikään paha. Eteen tulee jatkuvasti täysin välinpitämätöntä ja olematonta lajittelua. Biot, lasi, muovi ja metalli vaan samaan pussiin ja samapa tuo mihkä lootaan sen heittää... En ole maailman pelastaja mutta kyllähän tuo harmittaa kun lajittelu on tehty helpoksi muttei jotkut viitsi.
Minä en lajittele. Syynä on elämänhallinnalliset ongelmat ja se, että saan hädintuskin pidettyä asunnon kunnossa ilman mitään ylimääräisiä vaivoja.
No kartongin lajittelen yleensä, mutta muut kaikki menee samaan. Tarkoitus olisi kyllä pikkuhiljaa siirtyä mahdollisimman kattavaan kierrätykseen, koska haluaisin kuitenkin olla ekologinen.
Mutta ihan vain sillä, että joillakin ihmisillä on sairauksia/oireyhtymiä tai muuta, jonka vuoksi eivät jaksa tai pysty täydelliseen kierrätykseen. Pelkästään välinpitämättömiä ja laiskojakin silti varmasti löytyy, mutta ihan vain että tietäisit ette syy kuitenkaan AINA ole siinä (että jos vaikka menet raivoamaan jollekkin joka ei kierrätä, niin älä raivoa vaan kysy ensi nätisti syytä tähän).
Itse en kierrätä. En silti laittaisi telkkarilootaa tuollaisenaan pahvinkeräykseen, vaan suoraan sekajätteeseen. Sekajäteastia on mun buddyboi. Sinne menee metallit, biojätteet, paperit, lasit, lamput, patterit. Kätevää! :)
Korjausta sen verran että ongelmista huolimatta kierrätän siis:
- Kartongit (enimmäkseen)
- Paperit
- Patterit
- Lamput
- Lääkkeet toimitan apteekkiin
Vielä pitäisi keksiä keinot ja löytää jaksaminen kierrättää:
- Metalli
- Muovi
- Biojäte
Asiaa monimutkaistaa vielä nuo koirat, joiden vuoksi tavallinen roskiskin on tiskipöydällä, kun muuten olisi roskat pitkin kämppää ja pahimmassa tapauksessa koira tukehtuneena johonkin muovipussiin tai kuono jumissa säilykepurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kierrätä. En silti laittaisi telkkarilootaa tuollaisenaan pahvinkeräykseen, vaan suoraan sekajätteeseen. Sekajäteastia on mun buddyboi. Sinne menee metallit, biojätteet, paperit, lasit, lamput, patterit. Kätevää! :)
Hei, yritä vähän skarpata noiden patterien ja lamppujen kohdalla - energiansäästölamput sisältävät elohopeaa. Ei oo kivaa, jos ne päätyy kaatopaikan kautta jossain vaiheessa maaperään ja sieltä ennenpitkää pohjavesiin.
Niin ja sitten kun ihmiset tunkee sen kokonaisen TV-laatikon litistämättä sekajätteeseen, ei kansi mahdu enää kiinni. Seuraava kierrätyksen mestari kippaa päälle jätekuormansa biojätteineen päivineen. Ja kas, siinähän onkin rotille valmis juhla-ateria. Rottamyrkytykset käynnissä taloyhtiössä...
Meidän taloyhtiössämme joku oli heittänyt avonaiset roskapussit roskakatoksen lattialle "kovassa kiireessän" eli roskat olivat levinneet ympäriinsä. En siivonnut, vaikka nostan usein pudonneita pahveja tai lehtisiä oikeisiin laatikoihin.
Toiset valopäät jättävät muuttaessaan katokseen huonekaluja, koriste-esineitä, kahvinkeittimiä jne., jos joku haluaisi ne. Eipä todellakaan halua.
Taloyhtiöissä voisi olla normaalien roskis ja sikojen roskis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ongelmia ei ollut vielä 70-80 -luvuilla, ennen kuin ihmiset alkoivat suhtautua kierrätykseen ideologisesti. Malliesimerkki itse aiheutetusta mieltäpahoittavasta ongelmasta.
Oiskohan jotain tekemistä sen kanssa, että jätteen määrä ja kaupungistuminen lisääntynyt ja kaatopaikkatila uhkaa loppua.
Lisäksi tekniikka on kehittynyt jätteenkäsittelyssä, jos vain välinpitämätön ihmisryhmä viitsisi tehdä oman osuutensa prosessissa.
Laitas jotain faktaa kuinka paljon jätteiden määrä on lisääntynyt 70-luvulta, äläkä pelkästään mutuile. Ja mistä sinä tuon kaatopaikkatilan loppumisen repäisit? Aina väliin kuulee, että kyllä tänne Suomeen maahanmuttajia mahtuu vaikka millä mitalla (vaikka kaikki heistä yrittävätkin aina Helsinkiin), mutta sitten onkin vakava maan loppuminen edessä kun kaatopaikka pitäisi perustaa :-)
Ethän ole tosissasi?
Kun olet hämmästellyt tarpeeksi, laitat varmaan sitä faktaa jätteiden määrän lisääntymisestä 70-luvulla. Lisäksi voit perustella miten Suomessa on yhtäkkiä kaikki maa loppu, eikä kaatopaikkoja saa enää mahtumaan minnekään. Minä kun olen kuullut, että Suomi on tyhjää täynnä ja tilaa piisaa kaikille tulijoille.
No tässä, mänttipää. (Olen hyvin pahoillani kielenkäytöstäni)
Tuo kuvakaappaus on sivulta 48, Helsingin Yliopiston tutkimuksesta "Ennuste yhdyskuntajätteen kehityksestä vuoteen 2030."
Seurantaa on tässä tehty vuodesta 1975 vuoteen 2007, missä ajassa yhdyskuntajätteen määrä henkilöä kohti oli jo yli kaksinkertaistunut. Päättele itse kasvuvauhti tähän hetkeen, jos siihen kykenet.
Et sinä oikeasti ole pahoillasi kielenkäytöstäsi, vaan yrität ivallisuudellasi osoittaa pitäväsi itseäsi minua ylempänä ja parempana. Lisäsit yksioikoiseen haukkumiseesi tuon ivan sisältämän viestin voidaaksesi kaksinkertaistaa yrityksesi saada minut tuntemaan itseni sinua huonommaksi.
Mutta itse asiaan. Kuvittelin, että olit huolissasi jostain kertaluokan muutoksesta, eli tyyliin 10x kasvu. Tuollainen kaksinkertaistuminen ei ole mitään, Suomessa kyllä riittää tonttia kaatopaikoille hyvin kestämään tuollaisen muutoksen. Autojenkin määrä on tuossa ajassa yli kaksinkertaistuntut ja hyvin mahtuvat vielä teille.
Ongelmahan ei ole maan loppuminen, vaan se, että tuo jäte on ongelma maaperälle. Sen takia kaatopaikoista pikkuhiljaa luovutaan.
Jaa mutta pistän vielä paremmaksi: meidän lähistöllä joku vatipää heittää koirankakkapusseja paperinkeräyslaatikoihin. Välillä pussit on tosin ystävällisesti jätetty vain keräyslaatikon kannelle. Mukava viedä lehtiä kierrätykseen, kun joutuu ensin siirtelemään pois vuotavat koiranpskapussit, että saa kannen auki. Käsittääkseni ainoa motiivi toiminnalle voi olla jonkinlainen ilkivalta tai mielenosoitus, koska asumme pientaloalueella ja täällä voisi antaa koirankakkojen jäädä vaikka maantien laitaan paremman puutteessa.
Tämä on sitä kunnon someaikaa; nostatellaan tunteita tällä kertaa kierrätyksestä.
Mutta rautalangasta. Jos ei halua kierrättää, niin miksi sabotoida muiden kierrätystä.
Aloituksen tilanteeseen, kuinka välinpitämätön pitää olla, ettei osaa laittaa styroksia sekajätteeseen pahvin sijasta.
Ainakin pääkaupunkiseudulla jos erottelee ongelmajätteet, lasin ja metallin niin muut voi pistää sekajätteeseen. Ei biojäte sinänsä estä jätteen polttamista, mutta onko siinä mitään järkeä + rotat, jos pistää normiroskikseen.
Näiden "minä en noudata sääntöjä"-tyyppien takia kaikki maksavat enemmän kierrätyksessä ja kaikessa muussakin, missä muut joutuvat hoitamaan "välinpitämättömien" aiheuttamat haitat.
Meillä ainoa ongelma lajittelussa oli viime kesänä, kun joku oli kipannut sekajäteastiaan kuumaa (!) tuhkaa. Se oli pöhköä. Onneksi ei syttynyt tulipaloa. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja kyllä repi pelihousunsa tapahtuman vuoksi. Ja ihan syystä.