Teinipoika häpeää perhettämme, mutta aika uskomattomasta syystä
Kuopuspoikamme aloitti yläasteen syksyllä ja nyt pitkin syksyä olen tajunnut, että häntä jollakin tasolla hävettää meidän elintasomme.
Asumme aika lähellä koulua isossa, uudessa okt:ssa. Voi kai sanoa, että aika ökyssä. Pari kertaa poika on mennyt mm piiloon pyörävajan taakse, kun uusia koulukavereita on mennyt ohi.
Lisäksi on kertonut, ettei ole halunnut sanoa uusille kavereille mitään siitä, millaisia asioita meiltä kotoa löytyy (mm kotiteatteri).
Toisaalta olen todella onnellinen, että hän ei yhtään pröystäile, mutta ei kai sitä perheen varallisuutta hävetäkään tarvitse. Omalla!rehellisellä työllä on kaikki ansaittu.
Asumme hyvin keskiluokkaisella alueella eli ei pitäisi olla silmätikkukaan.
Elämme aika normaalia elämää ja annamme reilusti hyväntekeväisyyteen. Lapsille olemme opettaneet, että heikompia autetaan ja kaikki ovat tasaveroisia.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista so far! Olen todella yllättynyt. Palstan tuntien en todellakaan odottanut näin ihania vastauksia.
Mun miehellä on kahdeksan kertaa isommat nettotulot kuin minulla, eikä minullakaan ihan minipienet ole. Mutta siis tavallaan minäkin elän miehen "siivellä" näin hienossa talossa.
Ap
Niin, teillä on siis kuukaudessa nettotulot yhteensä jotain 20-30 000 eur. Jösses. Poikasikin tajuaa, että hänen vanhempansa tienaavat kuukaudessa enemmän kuin jotkut hänen kavereidensa vanhemmat vuodessa.
En yhtään ihmettele, jos se tuntuu hämmentävältä teinistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän poikaa. Me asumme suuressa merenrantatalossa ja olen huomannut, että kannattaa olla hipihiljaa asumismuodosta. Olen useasti huomannut, kuinka esim. työkavereiden asenne minua kohtaan muuttuu, kun jossain vaiheessa äkkäävät miten asumme.
Olemme tavallinen duunariperhe, mutta tästä huolimatta asumme aika mukavasti. Se tuntuu olevan suuri järkytys kerrostaloissa tai rivareissa asuville tuttavilleni. Sen jälkeen käytös ja kohtelu selvästi muuttuvat. Mitähän sanoisivat jos kuulisivat velattomasta sijoitusasunnostamme?
Meiltä vanhemmilta kaikkosi omat kaverit, kun ostettiin omakotitalo lähiöstä.
Meilläkin on myös sijoitusomaisuutta, mutta niistä ollaan ihan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuopuspoikamme aloitti yläasteen syksyllä ja nyt pitkin syksyä olen tajunnut, että häntä jollakin tasolla hävettää meidän elintasomme.
Asumme aika lähellä koulua isossa, uudessa okt:ssa. Voi kai sanoa, että aika ökyssä. Pari kertaa poika on mennyt mm piiloon pyörävajan taakse, kun uusia koulukavereita on mennyt ohi.
Lisäksi on kertonut, ettei ole halunnut sanoa uusille kavereille mitään siitä, millaisia asioita meiltä kotoa löytyy (mm kotiteatteri).
Toisaalta olen todella onnellinen, että hän ei yhtään pröystäile, mutta ei kai sitä perheen varallisuutta hävetäkään tarvitse. Omalla!rehellisellä työllä on kaikki ansaittu.
Asumme hyvin keskiluokkaisella alueella eli ei pitäisi olla silmätikkukaan.
Elämme aika normaalia elämää ja annamme reilusti hyväntekeväisyyteen. Lapsille olemme opettaneet, että heikompia autetaan ja kaikki ovat tasaveroisia.
Jos olette suvaitsevaisia silloin pojallanne on aihetta hävetä teitä
Lol
Hauska trolli
Kotiteattereita löytyi rahvaan kodeista jo 10v sitten...ainakin meilläpäin, ihan tavis asuinalueella, oikein tykillä ja valkokankaalla
Ei kannata huudella missään mitä omistaa. Minä olen ainakin ihan samanlainen kuin ennenkin. Ei ole tarvetta ölkyillä. Meillä on varallisuutta 10 miljoonan edestä.
Mulla 20 000 e auto ja miehellä 70 000 e. Lidl:ssä käydään ja en edes tykkää ostella vaatteita.
En edes muista, että meillä on rahaa.
Kavereita ei juuri ole juuri ton kateuden takia. Ja ehkä ne vähän ihmettelee tätä meidän elämää kun tietävät tulot kun päästiin ihan sanomalehteen.
Vierailija kirjoitti:
Teinitytöt varmaan harvemmin häpee vanhempiensa varakkuutta ja hienoja kotejaan. Tyttären uusi ystävä kysyi tyttäreltä: Kai teilläkin siivooja käy? Tytär oli nauraen vastannut: No, ei käy. Meidän äiti osaa siivota ihan itse.
No se riippuu täysin siitä mikä se taso on. Eli jos muut on köyhiä ei se rikas halua erottua. Jos rikkaita, köyhä ei halua erottua. Mun tyttö ei halua kertoa osoitettaan kaikille kun tää on ns arvoalue..:
Voi apua mitä juttuja! Naurattaa tällaiset "paljastukset" ja kilpavarustelu puheet. Jos lapset käyttäytyy tai häpeää
Perheensä varallisuutta on se varmasti vanhemmilta opittua ja kuultua. Ja hei, ei se 70 tonnin auto ole vielä mitenkään erikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua mitä juttuja! Naurattaa tällaiset "paljastukset" ja kilpavarustelu puheet. Jos lapset käyttäytyy tai häpeää
Perheensä varallisuutta on se varmasti vanhemmilta opittua ja kuultua. Ja hei, ei se 70 tonnin auto ole vielä mitenkään erikoinen.
Aivan normaalia teinikäytöstä eli halua olla mahdollisimman samanlainen kuin muut. Ei vanhemmat siihen mitenkään vaikuta.
Mä ja mies asutaan yhdessä kaupungin hienoimmista taloista, paikallisesti tämä rakennus on hyvinkin tunnettu ja talon "varustelusta" on esim. kirjoitettu lehdissä. Tilanne on huvittava siksi, että meidän yhteenlasketut nettotulot on alle 1500e ja asutaan tässä suhteilla naurettavan edullisella vuokralla.
Enkä vaan kehtaa kertoa ihmisille missä asun :D Vastailen aina ympäripyöreitä, jos joku kysyy.
Meidän kissa häpeää sitä että asumme kolmestaan isossa 6h k s khh 2 varastoa autokatospaikka-asunnossa. Ei kuulemma mitenkään kehtaa muille kissoille kertoa että hänellä on kaksi omaa huonettakin! Voi sitä häpeän määrää!
On kyllä tosi surullista, ettei varakasta miestään "köyhemmällä" vaimolla ole ystäviä. Ja syynä muka pelko kateudesta. Jokin ei nyt täsmää.
Aito ystävyys, sielujen sisaruus ei katso tilin saldoa.
No kyllä minäkin sitä kotiteatteria häpeäisin. Ei sellaisia sivistyneillä ihmisillä ole. Wt!
Vierailija kirjoitti:
En edes muista, että meillä on rahaa.
Ihan sama, että millainen varallisuus tai auto tai asunto, mutta toivottavasti olet tiedostanut, että tuo virke jo yksinään kertoo sellaisesta etuoikeudesta, josta vain hyvin harva tässä maailmassa voi nauttia ja olla kiitollinen. Ja toivottavasti ymmärrät olla kuvittelematta, että juuri sinun perheesi kaikista maailman perheistä olisi sen jotenkin itselleen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheensä varallisuutta on se varmasti vanhemmilta opittua ja kuultua. Ja hei, ei se 70 tonnin auto ole vielä mitenkään erikoinen.Aivan normaalia teinikäytöstä eli halua olla mahdollisimman samanlainen kuin muut. Ei vanhemmat siihen mitenkään vaikuta.
No ei meillä ainakaan ole ollut tämän asian kanssa mitään ongelmaa. Siitä ei ole koskaan tarvinnut mitenkään huomioida. Ja hieman särähtää korvaan tuo, "haluaa olla samanlainen kun muut". Tuolla lauseella on aika ikävä kaiku. Miksei olisi samanlainen kuin muut? Ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Teinitytöt varmaan harvemmin häpee vanhempiensa varakkuutta ja hienoja kotejaan. Tyttären uusi ystävä kysyi tyttäreltä: Kai teilläkin siivooja käy? Tytär oli nauraen vastannut: No, ei käy. Meidän äiti osaa siivota ihan itse.
Eikö häpeä sovinismia ja patriarkaalista naisen mallia?
Voin kyllä samaistua. Nuorempana en edes ajatellut asiaa, mutta nyt kun parikymppisenä opiskelukaverit tulee käymään mun vastarempatussa kolmiossa ja tietenkin kyselee vuokran hintaa.. "niiinnojoooo". Ei vanhempien rahatilanne oo ikinä mulla esimerkiksi vaikuttanut kaverisuhteisiin, mutta ite oon joskus ihan valehdellutkin ystäville, että mulla olis muka samanlaisia rahahuolia kuin heillä...
Heh, mä häpesin lapsena meidän Ladaa. Isä tykkäsi siitä, vaikka olisi ollut varaa hienompaankin autoon. Luoja sitä häpeän määrää...
Mä häpesin mun perheen "keskitasotuloja" nuorempana, mun mielestä oli noloa asua rivarikolmiossa. Häpesin meidän "tavallista" ja suht halpaa autoa (muiden vanhemmilla mun mielessä oli ökymersut ja bemarit jne). Häpesin meidän kämpän lattiaa kun muilla mukamas oli laminaatti ja meillä muovimatto. Mutta myöhemmin mä tajusin sitten, että lähes kaikilla oli kaikki "sama" ja nykyään vaan huvittaa miten sitä ajatteli että muiden vanhemmat ois kauheen rikkaita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheensä varallisuutta on se varmasti vanhemmilta opittua ja kuultua. Ja hei, ei se 70 tonnin auto ole vielä mitenkään erikoinen.Aivan normaalia teinikäytöstä eli halua olla mahdollisimman samanlainen kuin muut. Ei vanhemmat siihen mitenkään vaikuta.
No ei meillä ainakaan ole ollut tämän asian kanssa mitään ongelmaa. Siitä ei ole koskaan tarvinnut mitenkään huomioida. Ja hieman särähtää korvaan tuo, "haluaa olla samanlainen kun muut". Tuolla lauseella on aika ikävä kaiku. Miksei olisi samanlainen kuin muut? Ihminen!
No voi hellanlettas.