Miten on mennyt syksy ekaluokkalaisella lapsellasi, joka luki ja kirjoitti jo kouluun mennessä?
Miten teidän muiden lapsilla on sujunut, jotka siis lukivat ja kirjoittivat sujuvasti jo ennen koulun alkua?
Oma lapseni alkaa turhautua äidinkielen tunneilla, kun hänen on tehtävä samat tehtävät kuin kaikkien muidenkin. Opettajan mielestä ei ole hyvä, että yksi tekee vaikeampia tehtäviä tai vaikka lukee omaa kirjaa. Ja sama opettaja on nyt alkanut viestiä Wilman kautta että tyttö on tunneilla levoton ja "näsäviisas".
Kommentit (6)
Ihan hyvin. Luokassa on eri vaiheessa olevia lapsia ja tehtäviä mukautetaan jokaiselle sopivasti.
Meidän lapsella luokka on jaettu neljään ryhmään, ja jokaisella ryhmällä on omat tehtävänsä.
Mun lapsi on tykännyt ja jaksanut todella hyvin tehdä tehtäviä, vaikka osasikin lukea, kirjoittaa ja laskea helppoja laskuja.
Jos käsialassa ei ole huomauttamista, kirjainmuodot ovat hyvin hallussa isompana ja pienempänä ja pysyy oikeilla riveillä, olisi syytä vaatia eriyttämistä. Ei pelkästään lukeminen ratkaise, vaan myös kirjoitustaidot. En ymmärrä, miksei voisi eriyttää edes osin?!
Millä tavalla lapsesi on näsäviisas? Sanonut opettajalle jotain "näsäviisasta"?
Kannattaa ehkä laittaa opettajalle viestiä, että lapsi on sanonut että turhauttaa liian helpot tehtävät ja että levottomuus voisi johtua tästä. En usko että opettaja todellakaan vastustaa vaikeampien tehtävien antamista kunhan keskustelee asiasta kanssasi. Jos oikeasti lapsesi tekee kaikki tehtävät oikein ja nopeammin kuin muut ja kokee ne liian helposti, niin varmasti opettaja nyt jotain lisätehtävää antaa!
Menee mukavasti. Opettaja on eriyttänyt opetusta tyttöä varten tosi mukavasti, kirjainharjoituksia tekee muiden mukana käsialan siistiyttämiseksi mutta muuten sitten tekee omia tehtäviään.
.