Apua, mun vitosluokkalainen seurustelee!
Sain kuulla vanhemmalta tyttäreltä, joka tiuskaisi asian meille vanhemmille sen jälkeen kun oli jotain kränää ollut pikkusiskonsa kanssa. Lapsi ei ole siis itse meille puhunut asiasta mitään ja suuttui kun isosisko kertoi ja tuon jälkeen on vain mököttänyt huoneessaan. Episodista jo pari tuntia aikaa, varmaan tyttö käynyt jo nukkumaankin tässä välissä.
Mutta siis aika aikaista, ei meillä vanhemmilla lapsilla ole tuossa iässä vielä mitään seurustelujuttuja ollut, ainakaan sellaisia joista olisin kuullut. Tuo kuopus on sellainen kiltti kympin tyttö, joten tilanne oli vielä poikkeuksellisen yllättävä. Pitäisikö ottaa tuo juttu puheeksi lapsen kanssa vielä aamulla vai antaa vain olla? Lapsi ei itse selkeästi haluaisi puhua, mutta onko tämä nyt sitten sellainen aihe jonka voi vain sivuuttaa?
Kommentit (14)
Voihan sitä ihan neutraalisti kysäistä, että kenen kanssa tyttö seurustelee, mutta jos ei halua puhua niin sitten ei halua.
Onko tietoa poikkiksesta, onko koulukavereita vai muualla tutustuneet? Vai olisiko käynyt hieno onni ja kohdannut ylikoulutetun rikastuttajalapsen. Siinä tytär huutaa kun insinööri rikastuttaa ja muutama muu samalla kertaa.
No eiköhän se aika viatonta touhua vielä ole, sellaista kaveri juttua. Voithan kysyä tytöltä, mutta jos ei siitä halua puhua, niin älä painosta.
Yrittäisin ainakin ottaa selville, onko kyse suhtkoht samanikäisestä. Muuten en utelisi enempää, jos lapsi ei halua puhua.
Älä huoli, ei 11v lapsella vielä mitään oikeaa suhdetta voi olla, se on semmosta leikkimistä :) Muistan kun olin 9-10v ja silloin joka likalla oli "poikaystävä" kun piti olla niin iso ja cool. Sitten sitä syötiin nuudeleita yhdessä ja oltiin omasta mielestä oikein parisuhteessa xDXD
Niillä pennuilla voi olla parempi suhde kuin monilla aikuisilla. Juttelevat unelmistaan ja mistä pitävät ilman mitään valtapelejä.
Ihan rauha nyt vaan. Älä ainakaan ala raivota tai udella mahdottomia. Vähän tietysti voi tunnustella tosiaan minkä ikäisestä on kyse...ja jos on samanikäinen tai vuoden vanhempi niin anna olla.
äläkä ainakaan mainitse sanaa SEKSI - sen jälkeen olet totaalisen ulkona kaikesta keskustelusta...
Nyt isukki äkkiä ostamaan kortonkeja!
Onneksi olkoon uudesta perheenjäsenestä! (poikaystävä)
Minäkin seurustelin 11-vuotiaana vuotta vanhemman pojan kanssa vähän yli vuoden. Kävimme leffoissa, olin hänen luonaaan juttelemassa ja pelaamassa ja tapaamassa hänen isää ja viestiteltiin paljon. Huom:emme koskaan koskeneet toisiamme, ei siis edes halattu kertaakaan tai pitäneet kädestä vaikka noin pitkään oltiin yhdessä :D
erottiin ja vuosia myöhemmin tuli vasta seksi kuvioihin, ihan itse varasin silloin teininä ajan ehkäisyneuvolaan ja hankin pillerit ja huolehdin asioista, ennen suhteen vakiintumista oli aina kondomi. Olin myös kympin tyttö ja hiljainen :D onneksi äitini ei tiennyt kun olin 11v, se olisi sen ikäisenä ollut mielestäni ihan kuolemanoloa :D ehkä et sano mitään? Tytön reaktioista päätellen häntä nolostuttaa ja jos minä olisin hänen tilanteessa silloin viisitoista vuotta sitten kun olin hänen ikäinen en olisi ikinä halunnut että äiti olisi alkanut siitä puhumaan, eikä mitään ilmeitä vaikka hassuja hymyjä. Toki teet kuten itse parhaaksi katsot, mutta seurustelu tuon ikäisenä on kyllä ihan normaalia nykypäivänä varsinkin :)
Tarkista vain että ei seurustele aikuisen miehen kanssa.
Kyllä mielestäni voisit aamulla positiiviseen sävyyn asiasta jutella, että tytölle ei jää tunnetta, että "seurustelu" olisi jotenkin niin paha juttu, että äitikin vaikenee asiasta täysin, vaikka tietää.
Minä lyhyesti mainitsisin kuulleeni pojasta ja sanoisin, että hän on tervetullut kyläilemään. Näin lapsi tietää, että voi halutessaan jutella sinulle aiheesta. Ei kannata tehdä asiasta mitään kauheaa numeroa. Onhan tuossa iässä seurustelun harjoittelua jo monilla. Siitä ei aina haluta vanhemmille jutella, koska asia on uusi ja osa itsenäistymisprosessia; lapsella alkaa jo olla ns. omaa elämää, johon vanhemmat eivät ole osallisia. Itse suhteet sinänsä ovat yleensä hyvin viattomia.
Minäkin aloitin seurustelun viidennellä ja oli ihana pari vuotta pitkä suhde. Istuskeltiin kesäiltoina yhden kaupan katolla ja syötiin irtareita ja juteltiin.