Miksi veronpalautukset voi joillain olla jopa tuhansia?
Onko kovin tyypillistä, että veroprosentti on ihan hirveän korkea, tai että pitää palkatonta vapaata kauheat määrät vuodessa? Vai miten on mahdollista, että osa ihmisistä saa jopa tuhansien eurojen palautukset?
Kun olin vakityössä ja mulla oli vakitulot, sain yleensä palautusta jotain muutaman kympin vuodessa. Määräaikaisessa työssä ollessa tulee yleensä vähän enemmän, mutta ei koskaan mitään tuhansia.
Kerrotteko jättipalautusten saajat, miksi saatte niin isot palautukset? Pidättekö tahallaan isoa prosenttia, jotta saisitte ns. joulurahat? Omaa rahaahan se on, on vain valtiolla lainassa.
Kommentit (51)
Verot meni edellisen palkan mukaan joka oli 38tuhatta. En käyny uusimassa verokorttia.Tienasin viimeks 10tuhatta ja vielä tuli työmatkakuluja. Sain nyt takas 1700 e. Yks vuosi tuli 3800 e. Kuljin töissä kotoa 450 km päässä ja vielä siel paikanpäälläkin oli työmatka 100 km päivä. Siitä niitä palautuksia sitten tuli
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko joku maksaa 60 % veroja, kun ei jaksa toimittaa verokorttia? Täytyy olla aika hyvät tulot, ettei v*tuta maksaa sitä 60% eikä ns. tunnu missään.
Huh, enpä oo itse noin rikas....
Yrittäjän ja keikkatyöläisen palkka-arvioiden hankaluudet ymmärrän, mutta en oikein sitä, miten rivityöntekijä voi arvioida tulonsa täysin päin prinkkalaa.
ap
Ei ollut vaan juuri ekaan työpaikkaansa opiskelujen jälkeen päässyt. Ei lapsia, mutta työssäkäyvä puoliso ja asuivat pienessä kaksiossa. Vaatimaton tyyppi, ei käyttänyt rahaa oikein mihinkään, vaatteetkin olivat aina jotkut kuluneet t-paita ja farkut.
Olin osalomautettuna enkä jaksanut muuttaa veroprosenttia. Taisi olla muutenkin turhan korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko joku maksaa 60 % veroja, kun ei jaksa toimittaa verokorttia? Täytyy olla aika hyvät tulot, ettei v*tuta maksaa sitä 60% eikä ns. tunnu missään.
Huh, enpä oo itse noin rikas....
Yrittäjän ja keikkatyöläisen palkka-arvioiden hankaluudet ymmärrän, mutta en oikein sitä, miten rivityöntekijä voi arvioida tulonsa täysin päin prinkkalaa.
ap
Jos saa esimerkiksi 2000e, niin elän kyllä, vaikka 60% menee veroihin. Toisekseen yhden vuoden jälkeenhän tuo jo tasoittuu, kun saa sen ylimääräisen potin.
Sain 2500 e takaisin, kun toimitin verottajalle matka- ja ateriakorvausvähennykset. Tosin olin alunperinkin saamassa jotain takaisin, veroprosentti oli jäänyt vähän yläkanttiin aiemman tulospalkkiollisen vuoden takia.
Vierailija kirjoitti:
On väärin, että joku voi saada noin paljon veronpalautusta samaan aikaan kun toiset saa vain kymppejä ja moni joutuu maksamaan lisäveroakin.
Kyllä noille joku katto pitäisi säätää.
350 euroa voisi olla sopiva yläraja, en itse ole koskaan sen enempää saanut.
Ja vaikka tämä on varmasti Porvoosta, on pelottavaa, että on oikeasti ihmisiä joilla tietotaso on tätä luokkaa ja mielipiteet sen mukaisia...
Maksan ennakkoveroja 300 e/kk ja saan palautusta 3600 e/v eli kaiken maksamani takaisin. Verottaja ei usko, että hallitsen verotuskäytännön niin hyvin, että pääomatulot ovat vuoden lopussa 0 e, kun vähennykset on tehty. Joka vuosi se lähettää ennakkoverolaput ja minä maksan, koska kun soitan ja kysyn, että oikeastiko, niin vastaus on aina sama eli kyllä, pitää maksaa.
Veroprosentti on vähän yläkanttiin varmuuden vuoksi ja viimeiset 4 vuotta on tullut täydet kotitalousvähennykset. Siihen päälle vielä haen työmatkavähennykset aina vasta jälkikäteen. Kyllähän näistä jo syntyy vähintään tonnin verran palautuksia.
Kuukausipalkka mutta tulot voivat vaihdella jopa kymppitonnin vuodessa riippuen siitä tuleeko boonuksia ja kuinka paljon.
Sain tänää palautuksia 700e.Matkakorvaukset on syrjäseudulla asuvalle mukava potti näin ennen joulua.Olen pienituloinen.
Mulla on epäsäännölliset tulot ja useampi eri tulonlähde. Lasken aina vuoden alussa optimistiset maksimitulot joka palkanmaksajalta, lasken yhteen ja ilmotan sen arvioiduksi vuositulokseni. Otan aina pää- ja sivutuloverokortin samalle prosentille. Näin saa joka vuosi palautusta eikä koskaan mätkyjä, vaikka ei tietäisikään vuoden alussa tulojaan. Summat ovat heitelleet välillä 2400 - 250 e. Jos mulla olis tasaisemmat tulot, saattaisin silti nostaa veroprosentin niin, että tulisi palautusta. En kuitenkaan oo sijoittamassa enkä ole niin köyhä, että raha loppuisi kesken.
Mun isoimmat palautukset tuli siltä vuodelta kun olin alkuvuodesta Kelan rahoilla ja maksoin 21% veroa, sitten pääsin töihin ja jatkoin tuolla samalla kortilla töissä, työhön kuului valtavan paljon kilometrejä joita sai sitten vähentää verotuksessa. Samalle vuodelle sattui myös iso remontti, josta sai vielä ne isommat vähennykset kuin mitä vissiin nykyään.
Jos olisin ymmärtänyt ja tajunnut, olisin hakenut töihin uuden verokortin ja prossani olis tippunu tosi paljon, koska oli siis myös noita kilometrejä. Vasta jälkikäteen mulle kertoi muut työkaverit, että tekevät joka vuosi tosi pienellä prossalla ja ensialkuun näyttäis tulevan hirveät mätkyt, mutta kun ilmoittavat sitten ne kilsat, niin lopulta ollaankin saamapuolella.
Nyt sain 600e palautusta.
Tienasin lapselleni 49€ veronpalautukset kun älysin ekaa kertaa laittaa hänelle osittaisen työhuonevähennyksen. Kyllä voi ihminen tulla pienestä iloiseksi!
Tilaan aina muutosverokortin ihan liian korkealla tulorajalla. Ei tarvitse tilailla uusia kortteja jos tulot muuttuu, eikä muutenkaan miettiä koko asiaa koko vuonna. Ja voi ulkoistaa säästämisen valtiolle, eipähän pääse tuhlailemaan niitä matkakassaan kuuluvia rahoja.
Mulla on tarkotuksella liian iso veroprosentti. Koen helpommaksi säästää ison summan kerralla kun pikkuhilppeitä kerran kuussa.
Meillä kotitalousvähennys aiheuttaa veronpalautukset. Viime vuonna ihan loppuvuodesta teetettiin keittiöremppa.
Kotitalousvähennys ja yleensä rempat loppuvuonna. Nyt palautuksia yhteensä 4100e
Mä olin äitiyslomalla/kotihoidontuella viime vuoden, siitä meni 22% veroa. Nyt tuli palautuksia 2400€.
Vaikea ennakoida tuloja ja siksi maksan yläkanttiin.
Kotitalousvähennykset, matkakorvausvähennykset, eritysalojen vähennykset (mm.rak.alan ateriakorvausvähennys ~10e/työpäivä) jne...