Miten teet perunalaatikon jouluksi?
Ostatko valmista vai teetkö itse perunalaatikon? Mistä perunalajikkeesta ja imellytätkö perinteisesti vehnäjauholla lämpimässä vai laitatko vaan siirappia?
Kommentit (11)
Mä olen ainoa meillä joka syö perunalaatikkoa, olen oikonut viime vuosina ja makeutanut siirapilla, ennen tein ihan imellyttämällä vehnäjauhoilla, mutta kun huomasin, että siirapillakin tulee just mun maun mukainen loota, niin teen nyt siten.
Valmista perunalaatikkoa en ostaisi ikinä, lanttulaatikkoa olen ostanutkin ja tuunannut kermalla. Nyt kun lapsetkin sitä syövät ihan kunnolla niin teen itse.
Minäkin teen perinteisesti imellyttämällä lämpimässä vehnäjauhoilla. Pitoperuna olisi kai paras lajike mutta en ole pääkaupunkiseudulla nähnyt sitä missään kaupoissa niin käytän Lapin puikulaa. Siirappia en ole laittanut koskaan. Joidenkin mielestä imelletty perunalaatikko on pahaa mutta meillä se on kinkun kanssa parasta jouluna.ap.
Yleensä olet ostanut mutta josko nyt toimeentuisi tekemään itse. Saarioisten mammojen tekemä on ihan hyvää, kuten myös Wotkinsin.
M
Hankin siemenperunat, idätän niitä lisää, vuokraan pläntin istuttamiseen, multaan potunalokkaat, kastelen jos kuivaa..huoh..en jaksa nyt enempää!
Teen lähes samaan tapaan kuin sen joakaviikkoisen arkisen imelletyn perunalaatikon. Arkisen teen kuitenkin kiinteäksi koska se on täyttä ruokaa. Jouluinen on vain sellainen lisäkelitku.
Imellän perinteisesti samaan tapaan kuin ympärivuotisen arkisen tuuvingin. Arkinen tuuvinki on myös mielestäni paras joulutuuvinki ja en lisää siihen siirappia enkä sokereita. En lisää siihen myöskään jouluisia mausteita. Lopputalvella ja keväällä varastoitu peruna on parhaimmillaan tuuvinkiin. Ja vielä loppukesäsllä ylivuotisesta perunasadosta saa erinomaisen hyvää tuuvinkia.
Arkinen vanhanajan tuuvinki perinteisesti ympäri vuoden.
Survon kuoritut kypsät perunat kuumina ja ohennan survoksen kuumalla vedellä tanakan puuromaiseksi soseeksi kattilaan. Vesi varmistaa sen että imeltyminen käynnistyy vaivatta.
On erittäin tärkeää jäähdyttää sose hulellisesti alle 78 asteiseksi. 73-76 astetta on hyvä lämpötila. Sosetta sekoitetaan jäähdyttämisen aikana muutaman kerran.
Lisään jauhot huolella jäähdytettyyn 73-76 asteiseen soseeseen ja sekoitetan varovasti. Jäähdytetty sose liisteröityy helpommin verrattuna kuumaan lähes 100 asteisen soseen survomiseen ja soseuttamiseen.
Eristän sosekattilan hyvin "vällyillä" - useilla kerroksilla keittiöliinoja ja laitan imeltymään lämpimään paikkaan. Hyvin eristettynä sose imeltyy huoneenlammössä, vaikkapa keittiön pöydällä. Annan imeltyä noin 3 tuntia. Varmistan imeltymisen maistamalla.
HUOM ! Tätä imeltymismenetelmää käyttäen vanhanajan emännät valmisti tuuvingin 5-6 tunnissa.
Vällyissä imeltämisen voi korvata myös sähkölieden uunissa imeltämällä.
Laitan kannen kattilaan. Laitan 73-76 asteisen soseen kattilassa imeltymään noin 65-70 asteiseen uuniin ja annan imeltyä noin 3 tuntia. Varmistan imeltymisen maistamalla.
Tuuvinki
Tuuvingin makeus saadaan imeltämällä. Sokeria ja siirappia ei tuuvinkiin lisätä. Kun tuuvingin kanssa on lisukkeina grilliherkkuja, niin maustamiseenkaan ei ole tarvetta.
Tuuvinkiin tarvitaan vain:
2 kg jauhoisia perunoita (esim. Challenger), tai hyvin soseutuvia kiinteitä perunoita
2 runsasta ruokalusikallista vehnäjauhoja, tai jotain muuta perunaa imeltävää jauhoa
8 dl täysmaitoa, määrä vaihtelee eri lajikkeilla, kesätuuvingiksi suosittelen tukevaa haarukkaruokaa
100 g voita
n. 2 teelusikallista suolaa
Tuuvinki? Tarkoittaa tuuvinki alueella imellettyä perunalaatikkoa, joka on perinteinen hämäläisen ruokapöydän viikonloppuruoka ja sitä valmistettiin niin runsaasti, että sitä riitti arkiruoaksikin.
Tuuvinki-nimi tulee ruotsinkielisestä stuvning-sanasta, joka tarkoittaa muhennosta.
Kaikki perunalajikkeet imeltyy hyvin, mutta moni suosii jauhoisia lajikkeita. Myös kiinteiden perunoiden suosijoita on. Challenger on perunalajikkeista kaikkein jauhoisin, myös Gala sopii yleisperunana laatikkoon. Muistathan, että sose pitää myös imellyttää 65-70 asteen lämpötilassa noin 3 tuntia. Ylipitkä imellyttämisaika saattaa huonontaa imeltymistulosta.
Tee näin:
1. Keitä perunat kuorineen suolattomassa vedessä kypsiksi.
2. Kuori kypsät perunat kuumina. Survo perunat kuumina survimella. Lisää kuumaa keitinlientä niin että saadaan sakea sose.
3. Jäähdytä sose huolellisesti sekoittaen 72-75 asteiseksi.
4. Lisää 72-75 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen jauhot ja sekoita hyvin. Lisää tarvittaessa vielä tilkka 72-75 asteista vettä.
5. Anna soseen imeltyä 65-70 asteisessa sähkölieden uunissa noin 3 tuntia. Sekoita imeltymisen aikana 3-4 kertaa. Imeltymisessä perunan tärkkelys hajoaa sokereiksi. Ylipitkä imeltymisaika haihduttaa makeuden ”taivaan tuuliin”.
6. Lisää imeltyneeseen soseeseen ohuina lastuina voi – voi sulaa lastuina helposti soseeseen.
7. Lisää maitoa niin paljon että seoksesta tulee notkean puuromaista. Lisää suola. Maista.
Grilliherkut ovat mainioita "haarukkatuuvingin" lisukkeita. Tuuvinki ja grilliherkut sopii yllättävän hyvin yhteen.
8. Laita sose voideltuun uunivuokaan. Lisää pinnalle voinokareita.
9. Paista aluksi noin 200 asteisessa uunissa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila 125-135 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja voit paistaa lähes täysiä vuokia.
10. Paista noin 3 tuntia.
11. Tuuvingin voi pitää kuumana grillin lämpöhyllyllä. Varo kuivumista.
ei kait jouluna perunalaatikkoa syödä. tarjolla on ihan kokonaisia perunoita.
Olkoon ne jouluiset siirapilla makeutetut ja jouluisesti maustetu muiden joulurupokaa.
Mieluummin kunnolla imellettyä ja maustamatonta mpäri vuoden valmistettua perinteistä vanhanajan perunalaatikkoa.
Tällä ohjeella olen onnistunut varsin hyvin.
En makeuta sokerilla enkä siirapilla. Imeltämisellä saan riittävän makeaa.
Teen yksinkertaisen perunasoseen kattilassa vain täysin kypsiksi kypsennetyistä kuumista perunoista ja ohennan kiehuvalla vedellä.
Jäähdytän soseen 72-76 asteiseksi.
Lisään jauhot 72-76 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen. Sekoitan hyvin. Lisään tarvittaessa tilkan noin 73 asteista vettä.
Laitan kannen kattilaan ja kattilan 65-70 asteiseen uuniin ja annan soseen imeltyä noin 3 tuntia. Sekoitan imeltymisen aikana 3-4 kertaa.
Lisään imellettyyn soseeseen voin ohuina siivuina sulamaan soseeseen. Lisään maitoa ja suolan niin että saan notkean puuromaisen soseen.
Laitan soseen voideltuun kunnon uunivuokaan. Lisään pinnalle voinokareita (ja korppujauhoa).
Paistan jonkin aikaa noin 195-205 asteisessa sähkölieden uunissa niin että pinta saa väriä. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan alennan uunin lämpötilan 125-135 asteeseen, niin kupliminen rauhoittuu ja näin saan paistettua täysiä vuokia. Paistan muutaman tunnin - yleensä noin 3 tuntia
Teen itse alusta asti tällä ohjeella
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/41984/Imelletty%20hämäläinen%20…
Paras ja yksityiskohtainen selvitys imelletyn perunalaatikon valmistukseen.