Iltatähden erilainen kohtelu
Onkohan täällä iltatähtien vanhempia?
Onko ihan normaalia, että äiti ja tytär ovat kahdestaan jatkuvasti? Mies reissutyössä ja paljon pois kotoa. Jos lapsi 17v ei halua lähteä mökille ei äitikään voi lähteä kun "eihän sitä voi jättää yksin". Jos tytär haluaa koko vaatekaapin sisällön uusiksi äiti lähtee heti viemään kaupoille ja helposti useampi satanen menee. Jos lapsi haluaa uuden puhelimen hän vain rikkoo vanhan. Tyttö halusi lemmikin, lupasi hoitaa ja sai haluamansa lemmikin. Äitihän ne ekan viikon jälkeen hoiti seuraavat 7 vuotta kunnes kuolivat. Tytär halusi toisen lemmikin ja lupasi hoitaa. Sai uuden lemmikin, mutta arvaatteko kuka ne hoitaa? Äitihän se.
Tytär opiskelee ja äiti hoitaa kaikki opiskeluun liittyvät asiat. Tytär tekee listan mitä tarvitsee ja äiti käy ostamassa. Jos tytär nukkuu pommiin äiti on yhteydessä opettajaan, lukioilainen tämä tyttö. Äiti myös tarkastaa koealueet ja tekevät osan läksyistä yhdessä. Yläasteella äiti luki koealueet ja tiivisti ne tärkeimmät tyttärelle opeteltavaksi. Äiti myös herättää tyttären soittamalla aamulla töistä, että herätys valmistaudu kouluun. Tyttö lähettää päivästä riippuen 1-25 viestiä äitille töihin. Koulun jälkeen hän tulee kotiin ja tekee omia juttuja. Äidin tultua he ovat tai tekevät jotain yhdessä kunnes tulee ilta. Yläasteeseen asti lapsi nukkui äitin vieressä.
Tytär saa oikeasti kaiken minkä haluaa. Hän oli saanut päähänsä, että haluaa matkustaa toiselle puolelle maapalloa. Arvatkaa kuka varasi matkan heille? Äiti tietenkin. Heillä on omat vitsit ja tyttö avautuu kaikesta äitille. Kaikki intiimeimmätkin asiat hän kertoo. kavereita ei juurikaan ole, muutama, jonka kanssa hän on koulussa.
Oikeasti tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. En tiedä miten suhtautua tuohon. Kun minä olin lapsi minulla oli törkeän tiukat säännöt enkä saanut mitään ekstraa, sain tarpeelliset asiat. Äiti ei puuttunut ikinä kouluuni, hoidin kaiken yksin 7-vuotiaasta asti. Äitini ei edes tiennyt koska minulla oli kokeita, moitti jos toin 10- koska jos olisin keskittynyt enemmän niin olisin saanut 10.
Joskus mietin onko tämä kohtelu vain iltatähtien etuoikeus. Muilla havaittu sellaista, että iltatähteä kohdellaan eri tavalla kuin muita lapsia?
Terveisin hämmentynyt aikuinen sisar.
Kommentit (12)
On aika tyypillistä takertumista. Iltatähteä ei haluta päästää pois. Meillä pikkusiskoni kapaloitiin täysin avuttomaksi.
Tai sitten toinen ääripää: Perheessä lapsiperhe-elämää takana jo lähes 30 vuotta (isot ikäerot) ja taitaa perheen äiti jo kaivata omaa aikaa. Seurauksena se että iltatähti on aikalailla heitteillä :(
Oletko kysynyt äidiltä suoraan miksi toimii noin?
Toisaalta äiti ei välttämättä ajattele että toimii jotenkin eriarvoisesti, ehkä hän on pitänyt sinua itsenäisempänä/kyvykkäämpänä ja pikkusiskoa vähän reppanana joka tarvitsee noin paljon tukea.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten toinen ääripää: Perheessä lapsiperhe-elämää takana jo lähes 30 vuotta (isot ikäerot) ja taitaa perheen äiti jo kaivata omaa aikaa. Seurauksena se että iltatähti on aikalailla heitteillä :(
Juu, tää on myös tavallista. Meidän naapurissa kolme lasta ja se kolmas oli naapureiden kasvatti. Äiti ratsasti ja viis veisasi siitä pahnanpohjimmaisesta, kotikin kuin sikolätti.
Missään tapauksessa tuossa ei ole mitään kadehtimista. Siskosi tulee kärsimään tuosta pitkään, hyvä jos selviää ilman terapiaa.
Sun siskollasi tulee olemaan ihan helvetin vaikeata sitten kun pitäisi pärjätä omillaan ja ottaa vastuu omasta elämästä. Luultavasti yrittää saada sinusta korvaajaa äidillenne ja voi olla että pahimmillaan suuttuu sinulle ihan perusteetta ja välit menevät katki. :/
Eräs tuttavani on nyt 30v iltatähti, asuu edelleen vanhemmillaan ja hänen ei tarvitse kuin siivota oma huoneensa kerran viikossa. Siinäkin saattaa äiti auttaa, onhan se raskasta puuhaa. Vanhempien yhteisille lomamatkoille lähtee aina mukaan, vanhempien kustannuksella. Kerran oli kolme päivää (kaksi yötä) ilman vanhempiaan kotona, sukulaisia kävi joka päivä kylässä, mutta toisena päivänä tilasi itselleen taksin ja meni sairaalaan... Häntä pyörrytti, vanhemmat palasivat lomaltaan etuajassa kotiin, kun tytär ei ollut vastannut puhelimeensa.
Tuskin tuon iltatähden vanhemmat perheelliset sisarukset kovastikaan kadehtivat pikkusiskonsa elämää ja hänen saamaansa erityiskohtelua. Kyllä muakin aikanaan harmitti miksi pikkuveli (4v vain ikäeroa) saa kaiken haluamansa ja mulle puetaan isoveljen vanhat vaatteet kun "ei ole varaa" ostaa tytön vaatteita mutta nöin jälkikäteen olen ihan tyytyväinen omaan osaani.
Kyllä, sosiaalisesti sisko on melko tumpelo. Joskus olen kateellinen tai katkera miksi näin erilaiset kohtelun meillä, mutta järjellä osaan ajatella, että parempi minulle kuin siskolleni. Hän tulee olemaan todella pulassa koska äiti oikeasti hoitaa kaiken. Minusta sentään tuli yhteiskuntakelpoinen, kai? :D
Hämmentää tässä kuviossa se, että äiti marmattaa minulle siitä, että ei jaksaisi siskoani, mutta kuitenkin lellii ja viettää kaiken vapaa-aikansa hänen kanssaan. He käyvät ostoksilla, elokuvissa, syömässä jne.
Muistan kun kerran pyysin uusia housuja, maksoivat 30€. Ainoat farkkuni olivat rikki ja äiti raivosi ettei ala niin kalliita housuja minulle ostamaan. Sisko tosiaan saa minkä vaatteen tahansa koska vaan haluaa.
Tuokin on totta, että on se toinen ääripää. Tiedän iltatähden joka saa kaiken koska äiti ei enää jaksa lapsiperheen arkea.
Ap
Voi likkaparkaa. Odotahan kun tulee työelämän vuoro ja koko työpaikka saa huutonaurut kun äiti saapuu säätämään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Voi likkaparkaa. Odotahan kun tulee työelämän vuoro ja koko työpaikka saa huutonaurut kun äiti saapuu säätämään asioita.
Niin, äiti otti siskon tettiin omaan työhön, mutta eipä yhtenäkään päivänä siskon tarvinnut töihin mennä. Makoili kotona sen viikon ja äiti kirjoitti paperit koululle. Minä taas jouduin kesätöihin, minimi oli kuukausi. Poljin pyörällä joka päivä 10km/suunta töihin. Niillä rahoilla maksoin harrastustani.
Ap
Turhaan ainakaan kadehdit sisartasi. Äitisi tekee todella typerän karhunpalveluksen pikkusiskollesi antamalla periksi hänelle kaikessa. Nythän on jo nähtävissä, että hän ei taida olla sosiaalisesti kovinkaan kehittynyt ja ennustan, että hänelle tulee vielä vaikeat ajat tulevaisuudessa. Äiti ei voi ikuisesti häntä hoivata ja paapoa.