Onko sinusta liikaa jos 2 lapsen joululahjoihin menee 700 euroa?
Muutamalta kummilta ja isovanhemmilta tulee lisäksi pienet paketit. Ei ole konsolia, tablettia tai krääsää :)
Kommentit (49)
No, on mielestäni aivan liikaa, muistakaa että lapset saavat lahjoja muualtakin.
T. Varakas (ehkä juuri siksi)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei olisi rahasta pulaa niin mun mielestä lahjoissa on silti hyvä opettaa kohtuullisuutta. Lahjat ei ole joulun pääjuttu (toivottavasti!). 700 € yhden ihmisen lahjoihin on mielestäni ihan liikaa. Joissain perheissä ei saada yhtään lahjoja, ja joulukin saadaan mahdollistettua nuukailemalla ja laskemalla tarkkaan. En tarkoita, että pitäisi itse ruveta sympatiaköyhäilemään mutta muistaa se, että on itse hyvässä asemassa ja hyvä elintaso ei ole itsestäänselvyys.
Kahden ihmisen lahjoihin. Viimeinen lause pistää hymyilyttämään. Tuloni koostuvat asumistuesta, 170 euron elarista, Lapsilisistä ja peruspäivärahasta. Plus päälle tulee keikkatyön epäsäännöllinen palkka. Joka sitten pienentää päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei olisi rahasta pulaa niin mun mielestä lahjoissa on silti hyvä opettaa kohtuullisuutta. Lahjat ei ole joulun pääjuttu (toivottavasti!). 700 € yhden ihmisen lahjoihin on mielestäni ihan liikaa. Joissain perheissä ei saada yhtään lahjoja, ja joulukin saadaan mahdollistettua nuukailemalla ja laskemalla tarkkaan. En tarkoita, että pitäisi itse ruveta sympatiaköyhäilemään mutta muistaa se, että on itse hyvässä asemassa ja hyvä elintaso ei ole itsestäänselvyys.
Kahden ihmisen lahjoihin. Viimeinen lause pistää hymyilyttämään. Tuloni koostuvat asumistuesta, 170 euron elarista, Lapsilisistä ja peruspäivärahasta. Plus päälle tulee keikkatyön epäsäännöllinen palkka. Joka sitten pienentää päivärahaa.
Koostui mistä koostui mutta kyllä elintaso on hyvä, jos on varaa laittaa haisemaan 700 euroa joululahjoihin.
Ei ole. Meillä menee 5-vuotiaalle sama. Legoja, vaatteita ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koostui mistä koostui mutta kyllä elintaso on hyvä, jos on varaa laittaa haisemaan 700 euroa joululahjoihin.
Aika moni tuilla elävä on sitten hyvällä elintasolla :) Mutta en valita. Käytän rahaa fiksusti ja säästän sen sijaan että laittaisin kaiken haisemaan. Aiemmin mainitsin että lasten isä maksaa n. 300 euroa.
On se paljon.
mulla on mennyt kahden alakoululaisen lahjoihin 254e.
Löysin pojalle sen vankilasaari legot tarjouksesta sekä ryhmä hau rekka oli ekana listalla sain sen myös 69e. Lisäksi ostin kaksi turtless hahmoa.
Tytölle bratz lumilauta nuken sekä siihen oli joku kahvila hässäkkä tarjouksessa. Tytölle ostin vielä Nakki makkara Lego auton sitä toivottiin sekä muutaman petsin. oisovanhemmat ja kummit tuo vielä lahjoja Miehelle pitää vielä jotain...Tuntuu että lahjoihin vaan menee....(Onneksi ei ihan 700)
.. vaikka osan ostin viime perjantaina sai niistä alennus prosentteja.
Mitä sä haet tällä kysymyksellä - ilmeisesti huomiota? Kaikki meistä ei osta koko vuoden urheilutarvikkeita sun muita härpäkkeitä just jouluna vaan pitkin vuotta. Toiset on köyhiä toiset rikkaita. Joku 700 euroa ei kerro yhtään mistään mitään.
Haluat päästä kertomaan meille, että olet hyvä rahankäyttäjä? Se on hieno juttu.
Itse käytin teinin ja ja 10 vuotiaan joululahjoihin yht 140 euroa. Lahjat on ihan ekstraa, ei vaatteita tai urheilukamoja tai harrastusleirejä. Ne maksan ihan muuten pitkin vuotta. Se on minusta arvovalinta, haluanko ladata jouluun älyttömät lahjaodotukset vai onko muut asiat tärkeämpiä. Tykkään laittaa kyllä jouluna rahaa hyviin ruokiin, mutta muuten se ei ole mikään vuoden kohokohta.
Vierailija kirjoitti:
On se paljon.
mulla on mennyt kahden alakoululaisen lahjoihin 254e.
Löysin pojalle sen vankilasaari legot tarjouksesta sekä ryhmä hau rekka oli ekana listalla sain sen myös 69e. Lisäksi ostin kaksi turtless hahmoa.
Tytölle bratz lumilauta nuken sekä siihen oli joku kahvila hässäkkä tarjouksessa. Tytölle ostin vielä Nakki makkara Lego auton sitä toivottiin sekä muutaman petsin. oisovanhemmat ja kummit tuo vielä lahjoja Miehelle pitää vielä jotain...Tuntuu että lahjoihin vaan menee....(Onneksi ei ihan 700)
.. vaikka osan ostin viime perjantaina sai niistä alennus prosentteja.
Tuntuu menevän niin että mitä isommaksi lapset kasvaa niin sen kalliimmat menot. Teinillä on kolme toivetta jotka maksaa 200 euroa. Takana on onneksi jo tuo aika että he haluaisivat lelukrääsää :) Lähinnä legoja ja barbeja. Barbeja ja niiden tavaroita ostin käytettynä. Meillä on aika moneen se ero että monille tuntuu isovanhemmat ostavan isoja lahjoja. Meillä ei pysty siihen varaamaan eikä kummeihinkaan joten melkein 100 % vastuu on meillä vanhemmilla. Olisi helpompaa ja halvempaa jakaa kustannuksia :D
On liikaa.
Sisältö voi vielä pelastaa, eli jos mukana on esim. luistimet jotka on pakko olla koulua varten tai lukiolaiselle lahjakortti kirjakauppaan jne. aidosti hyödyllistä...
Mutta aivan liikaa. Plussa kyllä siitä että itse maksatte, ettekä kinua kalliita lahjoja kummeilta, mummilta jne.!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tuilla elävä on sitten hyvällä elintasolla :) Mutta en valita. Käytän rahaa fiksusti ja säästän sen sijaan että laittaisin kaiken haisemaan. Aiemmin mainitsin että lasten isä maksaa n. 300 euroa.
Onko se sinulle joku uutinen että tuilla elää Suomessa ihan mukavasti? Elintaso riippuu käytettävissä olevan rahan määrästä, ei siitä että mistä se raha sinulle tulee. Jokatapauksessa, sopisi muistaa ettei se hyvä elintaso ole mikään itsestäänsevlyys.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä haet tällä kysymyksellä - ilmeisesti huomiota? Kaikki meistä ei osta koko vuoden urheilutarvikkeita sun muita härpäkkeitä just jouluna vaan pitkin vuotta. Toiset on köyhiä toiset rikkaita. Joku 700 euroa ei kerro yhtään mistään mitään.
Haluat päästä kertomaan meille, että olet hyvä rahankäyttäjä? Se on hieno juttu.
Itse käytin teinin ja ja 10 vuotiaan joululahjoihin yht 140 euroa. Lahjat on ihan ekstraa, ei vaatteita tai urheilukamoja tai harrastusleirejä. Ne maksan ihan muuten pitkin vuotta. Se on minusta arvovalinta, haluanko ladata jouluun älyttömät lahjaodotukset vai onko muut asiat tärkeämpiä. Tykkään laittaa kyllä jouluna rahaa hyviin ruokiin, mutta muuten se ei ole mikään vuoden kohokohta.
En olisi puhunut taloudesta mitään ellei "varakkuuttani" olisi otettu esille. Meillä lapsilla on kolme toivetta, jotka on isompia. Eivät muuta odotakaan. Ja kun arvomaailmasta puhutaan niin itse näen asian niin että vuodessa on 364 muuta päivää jolloin arvot opetetaan ja opitaan ja meillä ne arvot liittyvät ihan muuhun kuin joululahjoihin. Esimerkiksi siihen että vaikka en itse valinnut alun perin osa-aikatyötä niin lapset on siitä todella kiitollisia.
No ei todellakaan ole liikaa:O Onko tossa summassa siis vielä teidän molempien vanhempien lahjat eikä vaan sinun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sinulle joku uutinen että tuilla elää Suomessa ihan mukavasti? Elintaso riippuu käytettävissä olevan rahan määrästä, ei siitä että mistä se raha sinulle tulee. Jokatapauksessa, sopisi muistaa ettei se hyvä elintaso ole mikään itsestäänsevlyys.
Eikö tämä sinun kommentti ole aika ristiriitainen? Tuilla elää hyvin mutta kaikille tuet ei ole itsestäänselvyys. Suomessa on kuitenkin hyvä sosiaaliturva vaikka sitä usein purnataankin! Olen elänyt niin monenlaisessa tilanteessa ja juuri siksi yritänkin käyttää rahaa fiksusti. Koska se ei ole itsestäänselvyys ja itselläkin ollut aikoja ettei hetkeen ole tullut kuin lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole liikaa:O Onko tossa summassa siis vielä teidän molempien vanhempien lahjat eikä vaan sinun?
Molempien.
No meillä 2 lasta ja aika pitkälti tuolla summalla myös mennään. Lahjoja, leluja, krääsää yms. ei osteta koskaan pitkin vuotta, poislukien synttäreinä 1 paketti. Lapset 4v. ja 3v. Jouluna saavat:
- 2x Bobles-lelu/lapsi (ollut toiveissa koko vuoden, leikkisivät loputtomiin leikkipaikoilla näillä)
- nuorempi saa pitkään toivomansa nuken, vanhempi toivoi My Little Ponya, sellaisen saa, jonkun edullisen.
- kirjat molemmille
- vanhempi saa laskettelusukset (käytetyt), nuorempi pulkan
- yhteiseksi voimistelurenkaat
Siinäpä ne. Synttäreinä keväämmällä voivat sitten toivoa jotain lelua jos tulee uusia toiveita. Luultavasti saavat kummeilta ja isovanhemmilta jotain pientä.
Nämä kaikki on ostettu pitkin syksyä ja kaikki alesta (paitsi käytetyt sukset), että ei kuormita sen suuremmin taloutta näin joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vielä että mistä sait kuvan että jouluna ostetaan vaatteita tai urheilukamoja? Vaatteet kuuluu perusvarustukseen, samoin esimerkiksi ratsastustunnit. Niitä ei osteta jouluna. Paitsi vaateliikkeeseen saavat lahjakortit niin teini voi sitten itse käydä itse ostamassa. Perus harrastusvälineet tulee silloin kun tarvitaan. Jouluna ylimääräisiä toivejuttuja. Eniten nämä silti odottaa kinkkua, piparitalon tekoa, pukkia, kuusta ja sitä että mennään mummolaan :)
Vierailija kirjoitti:
tuohan on suhteellinen asia. jollekkin vähävaraiselle, tuo on iso raha, kun taas velattomalle isotuloiselle tuo on pieni summa.
Hoksasit! Siksi meillä lapsi saa mitä kehtaa pyytää (ei kylläkään pyydä paljoa).
Jouluna, kun isi on kerrankin lomalla kotona, ei aleta nysväämään vessapaperiin käärittyjen käpyjen kanssa.
Ei kai oleellista niinkään ole se summa, vaan miten se käytetään. Tuolla rahalla jotain Frozen-sälää ja Pokemon-roinaa, karkkia, sitä sun tätä lelua ja härveliä, niin ei kuulosta järkevältä. Muutenkaan en ymmärrä näitä, joilla on pakkomielle saada lapsille haalittua mahdollisimman monta avattavaa pakettia ja suuri kasa, sitten paketoidaan erikseen pikkupaketteihin kaikki tavarat. Ei se rahasumma lapselle merkitse, mutta liiallinen lukumäärä lahjoja totuttaa ahnehtimaan ja siihen, että vain suuri määrä ratkaisee.
Mutta jos tuolla rahalla ostaa yhdetkin vähän hintavammat tai laadukkaammat pitkään iloa tuovat jutut lapsille (juurikin jotain isompaa lelua, urheiluvälinettä tms.), niin ei siinä mitään kummallista ole. Parit lautapelit, kirjat, toivelelu, vaikka uusi yökkäri... helposti uppoaa tuollainen summa ja lahjamäärä on silti maltillinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai oleellista niinkään ole se summa, vaan miten se käytetään. Tuolla rahalla jotain Frozen-sälää ja Pokemon-roinaa, karkkia, sitä sun tätä lelua ja härveliä, niin ei kuulosta järkevältä. Muutenkaan en ymmärrä näitä, joilla on pakkomielle saada lapsille haalittua mahdollisimman monta avattavaa pakettia ja suuri kasa, sitten paketoidaan erikseen pikkupaketteihin kaikki tavarat. Ei se rahasumma lapselle merkitse, mutta liiallinen lukumäärä lahjoja totuttaa ahnehtimaan ja siihen, että vain suuri määrä ratkaisee.
Mutta jos tuolla rahalla ostaa yhdetkin vähän hintavammat tai laadukkaammat pitkään iloa tuovat jutut lapsille (juurikin jotain isompaa lelua, urheiluvälinettä tms.), niin ei siinä mitään kummallista ole. Parit lautapelit, kirjat, toivelelu, vaikka uusi yökkäri... helposti uppoaa tuollainen summa ja lahjamäärä on silti maltillinen.
Olen just tuohon suureen lahjojen lukumäärään tottunut pienenä ja yritän sitä toteuttaa edelleen. Tarkoitus/syy ei ole kuitenkaan ahnehtiminen vaan sen pakettien avaushetken pitkittäminen (ehtii jopa ottaa valokuvan ehkä). Jos se lapsi repäisee 2,6 sekunnissa sen kääreen sen ainoan paketin päältä ja menee sen kanssa leikkimään, niin olipa hieno joulu taas. Merkillepantavaa *yksi* lapsi.
On aika paljon kahdelle vekaralle, mutta kait se on jokaisen vanhemman oma asia paljon omille lapsilleen antaa. Itsellä on hyvät tulot, mutta sain lahjat vaimolle, veljelle + vaimolle, vanhemmille ja kolmelle sukulaispojalle alle tonnilla. Netistä löytää helposti parhaan hinnan ja nopeat toimitukset.
Ei krääsää myöskään.