Onko sinusta liikaa jos 2 lapsen joululahjoihin menee 700 euroa?
Muutamalta kummilta ja isovanhemmilta tulee lisäksi pienet paketit. Ei ole konsolia, tablettia tai krääsää :)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Muutamalta kummilta ja isovanhemmilta tulee lisäksi pienet paketit. Ei ole konsolia, tablettia tai krääsää :)
Ei, ei ole liikaa, jos teillä on varaa. Jokainen ostakoon lahjoja sillä summalla, kuin haluaa, kunhan vain vain pysyy omassa budjetissaan. Aika monihan ostaa joululahjaksi myös suksisettejä ja lasketteluasuja ja lumilautoja. Johan tollaisiin menee rahaa! Jos miettii, että lauta ja siteet maksaa 300 euroa + kengät 200euroa, niin kohta ollaan jo yhden lapsen lahjassa jo tuolla 700 eurossa. Ja juu tiedän, että halvemmallakin saa, mutta tämä oli vain esimerkki.
Mun 7-vuotias saa meiltä vanhemmilta lahjoja parillasadalla. Mutta miehelle ostin viime vuonna moottorikelkan (käytetyn kylläkin) 3000 eurolla. Eli omien varojen mukaan ja sen mukaan, mitä kukin haluaa ja tarvitsee, ja minkä lahjanostaja katsoo kohtuulliseksi. Tänä vuonna mies ei todellakaan saa noin kallista lahjaa :)
Vierailija kirjoitti:
No, on mielestäni aivan liikaa, muistakaa että lapset saavat lahjoja muualtakin.
T. Varakas (ehkä juuri siksi)
Niin. Ehkä sinulla on omaisuutta juuri siksi, että et ole ostanut lapsille paljon joululahjoja. Onhan se mahdollista. Toinen vaihtoehto olisi, että sinulla on omaisuutta siksi, kun sinulla on ollut niin suuret tulot, että niistä on jäänyt jotain säästöön.
Kierrätys on todella ihanteellinen elämäntapa ja monelle ihan välttämätönkin, mutta kun asetun lasten asemaan, niin en kyllä ilosta ratkeaisi, jos saisin jonkun käytetyn harrastusvälineen. Ei minulla ole mitään käytettyjä välineitä vastaan, mutta että lahjaksi. Eikö ne voi ostaa muulloin ja hankkia sitten vaikka vähän vähemmällä ihan uuta tavaraa lahjaksi. Mikä siinä on, että nykyään ei enää saisi antaa lahjaksi jotain vaatekappaleita. Voihan olla, että lapsi tai nuori on jo pitemmän aikaa toivonut saavansa vaikka uuden kylpytakin. Olisiko se nyt niin paha, jos se tulisi joululahjaksi? En minäkään nyt perusalusvaatteista innostunut, vaikka niitäkin ennen lapsille ostettiin. Mutta kylpytakki, yöpuku tai -paita tai vaikka kaunis neule eivät ole mitään halveksittavia lahjoja. Ja koska olen koko ikäni ollut oikea lukuhullu, niin minä ainakin käärisin lapsillekin kirjoja pakettiin ja jotain pientä hyvää, että voi oikein nautiskella! Se kuuluu jouluun!
700e ON liikaa, oli sitten varakas tai köyhä. Ei lasta kannata kasvattaa siihen, että lahjojen on aina oltava hulppeita. Meillä menee ehkä 200 e kahden lahjoihin, ja mielestäni tuolla summalla saa jo vaikka mitä. Varaa olisi enemmän käyttää mutta kun eivät toivo mitään kummempaa, meidän perhe ei ole materialistinen, ja ei haluta kasvattaakaan noista sellaisia lapsia jotka on koko ajan vaatimassa isompaa ja parempaa. Saavat pyytämänsä melko automaattisesti pitkin vuotta, silloin harvoin kun jotain pyytävät.
350 e per lapsi on minusta aika iso summa. Ellei lahjat ole sitten jotakin jo muuten kalliimpaa kuten lustimet tai uusi kännykkä. Mä pyrin siihen, ettei joulusta tule mitään kulutusjuhlaa. Muutamia lahjoja, hyvää ruokaa ja yhdessä oloa joulun perimmäistä sanomaa unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
700e ON liikaa, oli sitten varakas tai köyhä. Ei lasta kannata kasvattaa siihen, että lahjojen on aina oltava hulppeita. Meillä menee ehkä 200 e kahden lahjoihin, ja mielestäni tuolla summalla saa jo vaikka mitä. Varaa olisi enemmän käyttää mutta kun eivät toivo mitään kummempaa, meidän perhe ei ole materialistinen, ja ei haluta kasvattaakaan noista sellaisia lapsia jotka on koko ajan vaatimassa isompaa ja parempaa. Saavat pyytämänsä melko automaattisesti pitkin vuotta, silloin harvoin kun jotain pyytävät.
Ainakin meillä nuo suuret ostokset monesti ajoitetaan lahjoihin: synttäreihin tai jouluun. Jos tarvelistalla on pelikone/opiskelukone, pleikka, tv, konsertti/kieliopintomatka tms. äkkiä tuo summa tulee täyteen eikä riitäkään. Ja menee "järkevään", ei tyhjänpäiväiseen. Näin teinien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätys on todella ihanteellinen elämäntapa ja monelle ihan välttämätönkin, mutta kun asetun lasten asemaan, niin en kyllä ilosta ratkeaisi, jos saisin jonkun käytetyn harrastusvälineen. Ei minulla ole mitään käytettyjä välineitä vastaan, mutta että lahjaksi. Eikö ne voi ostaa muulloin ja hankkia sitten vaikka vähän vähemmällä ihan uuta tavaraa lahjaksi. Mikä siinä on, että nykyään ei enää saisi antaa lahjaksi jotain vaatekappaleita. Voihan olla, että lapsi tai nuori on jo pitemmän aikaa toivonut saavansa vaikka uuden kylpytakin. Olisiko se nyt niin paha, jos se tulisi joululahjaksi? En minäkään nyt perusalusvaatteista innostunut, vaikka niitäkin ennen lapsille ostettiin. Mutta kylpytakki, yöpuku tai -paita tai vaikka kaunis neule eivät ole mitään halveksittavia lahjoja. Ja koska olen koko ikäni ollut oikea lukuhullu, niin minä ainakin käärisin lapsillekin kirjoja pakettiin ja jotain pientä hyvää, että voi oikein nautiskella! Se kuuluu jouluun!
Viittaat varmaan meidän käytettyihin laskettelusuksiin. Lapsi itse suksia toivoi. Ei tajua, saatika välitä jos ovat hyväkuntoiset käytetyt. Meillä kierrätys on ihan normaali juttu.
Vierailija kirjoitti:
Aika ristiriitainen kommentti. Ette halua opettaa lapsia materialistisiksi mutta silti he saavat pyytämänsä automaattisesti. Itse kannatan suht minimalistista elämäntapaa. Asunto on nykymittapuulla pieni, lapset samassa huoneessa, lelut ja tavarat mahtuu mainiosti muutamaan lokeroon ja oikeastaan pyytäminen on muuttunut teinillä sen verran että pyytää joskus linkkurirahaa, pizzarahaa tms. Mutta näidenkin eteen pitää tehdä kotitöitä. Aika hyvin oon mielestäni onnistunut vaikka lapset jouluna saavatkin rahallisesti aika paljon :)
Ihanan maltillinen lista :)! Ensi vuonna pyrin samantapaiseen. Nyt ehdin jo rönsytä :-/ Jotenkin sitä lahjatavaraa kertyy huomaamatta paljon kun pitkin vuotta ostelee.