Tämä sama vanha juttu. Miten laitatte rahaa sukulaislasten joululahjoihin, jos yhdessä perheessä esim. 1 lapsi ja toisessa 4?
Ostaako 1-lapsinen perhe samanarvoiset lahjat näille neljälle esim. 4x20€ ja tämä 1 lapsi saa ko. perheeltä vastavuoroisesti myös 20 euron lahjan? Vai tasataanko jotenkin, esim. neljälle lapselle yhteinen 20 euron lahja tms?
Kommentit (66)
Ei osteta lahjoja kaikille sukulaislapsille. Silloin kun sisaruksilla oli yksi lapsi niin ostettiin lahja, mutta sitten kun lapsia on tullut enemmän, niin on ostettu lahjat vain kummilapsille. Jos ollaan joulunvietossa kylässä, niin silloin ostetaan pienet lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Isoäidillä on kaksi lasta. Toisen lapsen perheessä on 2 lasta ja toisen perheessä 4 lasta. Kumpikin perhe saa 200 euroa joululahjoihin. Meneekö oikein?
Mun mielestä menee. Meneehän aikanaan perintökin samalla tavalla, ei siinä lastenlasten lukumäärää katsota. Lapsiluku on kuitenkin perheen oma päätös, ei ison perheen tarvitse kuormittaa lähisukua yhtään sen enempää kuin pienen perheen.
Mun mielestä lahjat on syytä jättää kokonaan ostamatta jos sitä ajatellaan vaan tuollaiseksi velvollisuudeksi ja "kuormittamiseksi". Riippuu kenelle se isoäiti ne lahjat ostaa. Jos perheille, niin 200+200 on ihan hyvä jako. Jos lapsenlapsilleen, niin omituista, että toiset saa 100 euron arvoiset lahjat ja toiset 50 euron arvoiset.
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei ole pelkkää lahjaa ja ostamista. Toivoisin että sukulaiset tämän ymmärtäisivät
Olen ihan samaa mieltä! Meillä on kolme lasta, enkä odota miehen siskoilta lahjoja heille ollenkaan. Paljon mukavampaa olisi, kun joskus kävisivät kylässä, mutta ei :(
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin viime vuonna tähän asiaan, kun kaveri sanoi ettei enää halua antaa lahjoja lapsille. Heillä yksi lapsi ja meille syntyi juuri ennen joulua kolmas. Ja kyseessä ei ole vähävarainen perhe, asuvat puolen miljoonan asunnossa ja ajelevat 150000 euron autolla. Jotkut ihmiset on vaan niin helvetin ahneita. Kaikessa pitää aina laskea, että saa itse tasan saman kuin toinen. Ei ne pikkulapset ymmärrä miettiä maksoiko kaikki saman verran. Toiveita on erilaisia ja tärkeintä on muistaminen. Meillä lapset on opetettu kiittämään ja iloitsemaan kaikista lahjoista olivat minkä arvoisia tahansa.
Vastaavassa tilanteessa sovimme kaverini kanssa, että jatkossa joululahjoja vain, jos kaverin lapsi on kummilapsi ja silloinkin vain siihen asti, kun lapsi täyttää 10. Ihan hyvä ratkaisu, koska kaverini hankki yhteensä 8 lasta. Lapsilla on kuitenkin vanhemmat ja muut sukulaiset, joilta tulee joululahjoja.
No eipä kuule kalahtanut :D Mutta ymmärrän, että kyllä se lahjojen keksiminen ja ostaminen alkaa varmasti jo vähän tympiä jos niitä täytyy ostella kavereiden kaikille lapsille (siis vaikka kahdeksan kaverin kolmille lapsille = 24 pakettia). Ymmärrän, että vaikka olisi rahaakin niin tuosta alkaa tulla itselle jo vaivaa ja stressiä sen verran että siinä unohtuu tuo muistamisen ja antamisen ilo. On se tosiaan eri asia ostaa yhdelle kuin kolmelle lapselle lahjoja.