Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä sama vanha juttu. Miten laitatte rahaa sukulaislasten joululahjoihin, jos yhdessä perheessä esim. 1 lapsi ja toisessa 4?

Vierailija
29.11.2016 |

Ostaako 1-lapsinen perhe samanarvoiset lahjat näille neljälle esim. 4x20€ ja tämä 1 lapsi saa ko. perheeltä vastavuoroisesti myös 20 euron lahjan? Vai tasataanko jotenkin, esim. neljälle lapselle yhteinen 20 euron lahja tms?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei tietenkään saa parempaa lahjaa.

noin 20-30€/lapsi (olipa niitä 1 tai 9)

Vierailija
22/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa se sukulaislapsille lahjojen ostelu, jos mielessä painaa vaan se, että saako samalla summalla lahjoja takaisin kuin ostaa. 

Kaikilla ei ole sitä ylimääräistä rahaa ihan kamalan paljon. Mulla on sisarusten lapsia yhteensä 9 kpl, ei työttömyyskorvauksilla kovin ihmeellisiä lahjoja osteta noin monelle.

Miksi niitä lahjoja pitää siis ostaa ollenkaan jos ei ole varaa ostaa kaikille? Ymmärrän että kummilapset ovat erikseen mutta aivan idioottia ostaa ns. rivisisaruksille eriarvoisia lahjoja/ jättää osa ilman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Saman arvoiset lahjat kaikille.

Millä tapaa tuo sitten olisi reilua? Jos sisaruksillani on ollut varaa hankkia suurperheet ja meillä on varaa vain kahteen lapseen niin miten mä olen velvollinen rahoittamaan sisarusten perheiden jouluja?

Ohis, mutta eihän tuossa mistään sinun rahoitusvelvollisuudesta ole kyse vaan tasapuolisuudesta. Jos ei ole varaa ostaa lahjaa kaikille, niin älä osta kellekään. Tai osta sen verran halvat, että on varaa ostaa kaikille.

Siis toki niille saman perheen lapsille samalla tapaa (jos ei ole kummilapsia) mutta miksi ihmeessä pitäisi olla serkkujen keskenkin samanlaiset?

Vierailija
24/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa se sukulaislapsille lahjojen ostelu, jos mielessä painaa vaan se, että saako samalla summalla lahjoja takaisin kuin ostaa. 

Kaikilla ei ole sitä ylimääräistä rahaa ihan kamalan paljon. Mulla on sisarusten lapsia yhteensä 9 kpl, ei työttömyyskorvauksilla kovin ihmeellisiä lahjoja osteta noin monelle.

No mutta jos rahat on tiukassa ja lahjojen osto sukulaisperheille tuottaa hampaiden kiristystä. Niin eikö juuri silloin kannattaisi sopia, ettei lahjoja vaihdeta? Voi sitten käyttää sen 20 euroa juuri niin kuin haluaa ja ostaa omalle perheelle jotain

Vierailija
25/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä osta siskoni lapsille ville , violalle ja martille lahjoja, mutta ostan lahjan mun kummilapselle, joka samassa perheessä 

Vierailija
26/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan veljen 7 lapselle yhteisen lahjan,lautapelin,veli ostaa meidän 7 lapselle myöskin jotain yhteiseksi

Vierailija
27/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lahjoja pitää siis ostaa ollenkaan jos ei ole varaa ostaa kaikille? Ymmärrän että kummilapset ovat erikseen mutta aivan idioottia ostaa ns. rivisisaruksille eriarvoisia lahjoja/ jättää osa ilman.

Ymmärrät nyt jotenkin väärin, nyt olisi kyse perheiden vastavuoroisista lahjoista ei siitä että johonkin perheeseen annettaisiin vain osalle sisaruksista tai kohdeltaisiin eriarvoisesti.

Vierailija
28/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kai nyt kukaan osta vieraille lapsille yhtä kallista lahjaa kuin omilleen??

Ja vieraille lapsille ostetaan vaan aidosti läheisille, kummilapsille tai niille, joiden kanssa vietetään joulua. 

Vierailija
29/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi lasta. Siskoni on perheetön ja minulla on mies ja kolme lasta. Vanhempani antavat aina joululahjaksi tasan saman kokoisen annoksen rahaa siskolleni ja minulle ja lapsille villasukat ja lapaset. 

Vierailija
30/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan siskonlapsille eriarvoiset lahjat. Yksi toivoo 15e lahjaa, toinen toivoo 30e arvoista lahjaa ja teini saa jotain pientä ja 50e minulta. Luultavasti kaikki on tyytyväisiä kun saavat sen mitä toivoivat. Ei kai lahjan rahallinen arvo ole tärkeintä!

Vierailija
31/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti kovinkaan paljon lahjojen hintoja. Esim nyt oon ostanut jo kaikki lahjat ja olivat kovin erihintaisia kaikki.

Miehen veljenpojille (4 + 6-vuotiaat) menee legopaketti puoliksi, joku linna mikä maksoin öbaut satasen. Toinen näistä pojista on meidän kummipoika mutta saavat yhteisen lahjan kun tuota olivat toivoneet  molemmat.

Mun siskon tytölle (13-vuotias) 75 euron lahjakortti henkkamaukkaan. Eli saa suhteessa isomman lahjan kuin vaikka meidän kummipoika joka saa "vain" puolet satasen legopaketista. Siskon toiselle tytölle (9-vuotias) on lahja hankkimatta mutta on kuulema toivonut jotain legopakettia ja olen pyytänyt siskoani ostamaan sen että on varmasti oikea, maksan hänelle sitten. Maksaa kuulema muutaman kympin.

Lisäksi kaverin pojalle (13-vuotias) joka on minun kummipoika ostin 4 kappaletta leffalippuja eli maksoikohan ne 40 euroa.

Olen siis hankkinut toiveiden mukaan lahjat enkä minkään rahamäärän mukaan. Meillä ei ole lapsia joten emme siis saa mitenkaan takaisin omille lapsillemme samalla hinnalla lahjoja mitä olemme itse ostaneet.

Vierailija
32/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan siskonlapsille eriarvoiset lahjat. Yksi toivoo 15e lahjaa, toinen toivoo 30e arvoista lahjaa ja teini saa jotain pientä ja 50e minulta. Luultavasti kaikki on tyytyväisiä kun saavat sen mitä toivoivat. Ei kai lahjan rahallinen arvo ole tärkeintä!

Lapset arvostavat varmaan paljon kun aiheutat heidän välille katkeruutta.

Vierailija
33/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. Mun mielestä eri-ikäisille varsinkin voi hyvin ostaa erihintaisia. Ehkä jotkut teini-ikäiset jo alkaa miettiä lahjan hintaa ja vertailla mutta tuskin sitä nuoremmat.

Vierailija
34/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä. Sisko ostakoon minkä arvoiset lahjat hyvänsä! Mä en laske kummalta meistä meni lahjoihin enemmän rahaa.

Vierailija
35/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskon peheessä lasten ikä 3kk-19v, 5kpl. Mitään yhteistä ei siis voi ostaa. Vanhin toivoo Adidaksen kenkiä, nuorin jotain "merkitykselliä"=kallista.

Itse toivoin meidän 7-v likalle petsin tai pienen paketin (siis tyyliin sellainen joka maksaisi 5-15€)

No sisko ostin jonku petsihärpäkkeen, maksoiko se nyt 30-50€ ja odottaa että jokainen hänen lapsistaan saa väh. tuon arvoisen lahjan.

Aika hiljaista! Niihin menisi meillä enemmän kuin meidän koko perheen paketteihin. Katraan vanhin vieläpä pistin viestiä äiti käski pistää kengän mallin ja kengännumeron, tässä ne. Kuvitteli siis saavansa 150€ addut meiltä, kiitos siskoni jolle olin jo sanonut ettei tule kuuloonkaan. EI ahneudella ole rajaa. Sanoin pojalle että nyt on joku väärinkäsitys, en edes osta miehelleni noin kallista lahjaa. Poika pettyi luonnollisesti.

Mä mietin, että tarviiko 19-vuotiaalle enää edes ostaa lahjaa?

Jos jollain on joku idea mitä ostaa tuolle katraalle niin kertokaa ihmeessä. Lapsilla imäeroa kolmesta viiteen vuoteen, kaikki ihan eri ikäisiä.

Vierailija
36/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi he olisivat katkeria kun jokainen saa toivomansa?

Vierailija
37/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi he olisivat katkeria kun jokainen saa toivomansa?

Tietävätkö lapset toistensa toiveet? Itse en kehdannut pyytää kalliita lahjoja. Veljellä oli pokkaa pyytää mitä vain.

Vierailija
38/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin mutta saako sun lapset yhteensä tolla 95 eurolla lahjoja? sitähän se ap kysy et saako vaihdossa se ykslapsinen perhe samanarvoisen lahjan kui toisen perheen lapsi vai samanarvoisen kuin kaikki lapset yhteensä toisessa perheessä, ettei vaan toinen perhe joudu pulittamaan lahjoistaan senttiäkään enempää kuin toinen

Vierailija
39/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä mitä kivaa olen kullekin lapselle keksinyt... eli lahja valitaan osuvuuden, ei hinnan mukaan. Ehkä ennemmin niin, että pienille pientä ja isommille kalliimpaa, usein kuitenkin niin että isommille joku elämys. Sitten kun ei keksi mitään, niin seffaliput koko porukalle ja vien ne leffaan, tai teinit menee jo kavereiden kanssa.

Vierailija
40/66 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys. Saman arvoiset lahjat kaikille.

Millä tapaa tuo sitten olisi reilua? Jos sisaruksillani on ollut varaa hankkia suurperheet ja meillä on varaa vain kahteen lapseen niin miten mä olen velvollinen rahoittamaan sisarusten perheiden jouluja?

Ohis, mutta eihän tuossa mistään sinun rahoitusvelvollisuudesta ole kyse vaan tasapuolisuudesta. Jos ei ole varaa ostaa lahjaa kaikille, niin älä osta kellekään. Tai osta sen verran halvat, että on varaa ostaa kaikille.

Siis toki niille saman perheen lapsille samalla tapaa (jos ei ole kummilapsia) mutta miksi ihmeessä pitäisi olla serkkujen keskenkin samanlaiset?

Siis puhutaanko tässä nyt tilanteesta että ostetaanko sisarusten lapsille samanarvoisia lahjoja kuin omalle lapselle? Häh? Ei kai kukaan osta sisarusten lapsille yhtä paljon ja kalliita lahjoja kuin omille lapsille. Ymmärsin, että tässä lahjan antaja olisi joku sellainen, jolle nämä lapset olisivat samanarvoisia (esim. isovanhempi tms.) Minusta ne serkkujen lahjat (pl. nyt ne omat lapset) pitäisi olla samanarvoisia. Kyse on siis tasapuolisuudesta. Ei käy minun järkeen, että vaikka eno ostaisi toisen siskon lapsille omat lahjat ja toisen siskon lapsille yhden yhteisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi