Sain kutsun ihmisen häihin jonka kanssa en ole olkut vuosiin tekemisissä?
Nuoruusvuosieni paras ystävä usean vuoden oli eräs Piia. Vietimme usein viikonloput yhdessä ja olimme läheisiä.
Noin 18vuotiaina olimme edelleen läheiset yatävät kun Piia yhtäkkiä lopetti yhteydenpidon. Asuimme eri kaupungeissa tuolloin ja hän lopetti viesteihini vastaamisen yhtäkkiä. Epäilin että hän on minulle jostain suuttunut ja yritin kysellä mutta hän ei vastannut tekstiviesteihini, soittoihini, netissä lähettämiin viesteihin. Yritin kauan pitää yksipuolisesti yhteyttä ja kesti monta kuukautta että jouduin syyttelemään itseäni että mitä ihmettä muka tein ja elämään hirveässä epätietoisuudessa. Meni ehkä vuosi ennen kuin hyväksyin ettemme enää ole ystäviä eikä Piia tule enää ottamaan yhteyttä minuun.
Siksi olikin yllätys että nyt monta vuotta myöhemmin Piia kesällä laittoi viestiä ja muina miehenkö kysyi kuulumisiani. Olin todella yllättynyt mutta vastasin lyhyesti. Piia ehdotti samantien että tapaisimme seuraavana päivänä. Tuumein asiaa kauan mutta suostuin. Piia oli erittöin vilpittömän oloinen ja tietysti halusin heti tietää miksi hän vuosia sitten lopetti yhteydenpidon. Piia ei osannut selittää käytöstään juurikaan tai halunnut ja kuittasi että ei hän vaan jaksanut pitää siihen aikaan yhteyttä kaikkiin ystäviinsä etten ollut ainoa ja en itse mitään tehnyt ja että häntä myöhemmin hävetti kamalasti miten lopetti yhteydenpidon juuri minuun. Tapaamisemme oli lämminhenkinen. Piia toi jatkuvasti esiin tulevia häitään. Soveimme että näemme vielä kesän aikana.
Ja yllätyin kun sain kutsun Piian häihin ja polttareihin.
Piia peruutti tapaamisemme päivää ennen sovittua ajankohtaa kesällä. Lupasi ilmoittaa uuden ajankohdan koska voisimme nähdä . 4kuukauteen ei ole kuulunut mitään Piiasta. Olen 2kertaa itse ottanut yhteyttä ja kysellyt koska voisimme tavata, viimeksi syyskuussa, ja Piia on sanonut että ilmoittaa heti kun tietää.
Jotenkin on alkanut ihmetyttämään koko juttu. yhteydenotto monien vuosien jälkeen. Kutsu häihin... koko juttu.
Kommentit (50)
Jos häät on noin isot niin ei kai voi olla rahasta kiinni. Piialla mopo keuli hetken häiden kanssa ja halusi kaikki maailman ihmiset spektaakkeliaan todistamaan. Oli tietty tehnyt jotain historiapläjäystä ja selannut vanhoja valokuvia kultaisesta nuoruudesta. Luultavasti häntä itseäänkin nyt nolottaa kun kutsui sut.
Vierailija kirjoitti:
Jos häät on noin isot niin ei kai voi olla rahasta kiinni. Piialla mopo keuli hetken häiden kanssa ja halusi kaikki maailman ihmiset spektaakkeliaan todistamaan. Oli tietty tehnyt jotain historiapläjäystä ja selannut vanhoja valokuvia kultaisesta nuoruudesta. Luultavasti häntä itseäänkin nyt nolottaa kun kutsui sut.
Voihan se olla vilpittömin mielinkin liikkeellä. Ehkä sitä oikeasti nolottaa välien katkaisu ja haluaa lämmitellä? Toisaalta se ettei nyt olekaan kutsunut kotiinsa vaikka lupasi voi johtua monesta eri seikasta, esim. mies ei pidä vieraista, remontti kesken, liikaa kiireitä jne.
Itse menisin häihin, ja veisin vain kortin lahjapöydälle! :D Söisin makoisat ruuat ja kakkukahvit, sit lähtisin kotiin.
Ehkä hän vain havahtui häitä suunnittellessaan, että yksi tärkeä ihminen menneisyydestä on unohtunut. Itse esim. kutsuin häihin kaksi ystävääni, joiden kanssa en ollut pariin viimeiseen vuoteen ollut oikeastaan yhtään yhteydessä, mutta olivat lähimpiä ystäviäni silloin kun mieheni kanssa tavattiin. Yhteydenpito oli jäänyt kun ei enää asuttu samalla paikkakunnalla ja kaikilla oli paljon kiireitä. Toki myöhemmin juuri nämä kaksi ystävääni ovat jääneet, mutta lämmöllä muistelen heitä ja varmasti jos joskus tavattaisiin juttu jatkuisi siitä mihin se vuosia sitten jäi.
Olen myös itse saanut hääkutsun lapsuuden ajan parhaimmalta ystävältäni vaikka hänenkään kanssaan ei enää paljoa yhteyttä pidetty.
Kun itse elää ruuhkavuosia niin ystävien kanssa tapaaminen jää kyllä tosi vähiin. Parhainta ystävääni näen ehkä kahden kuukauden välein. paria muuta ystävääni, jotka luen kyllä läheiseksi ystäväksi, näen ehkä kerran vuodessa. Olen luonteeltani sellainen, ettei joka päivä tunnin puhelu tyyppinen ystävyys edes sopisi minulle ja onneksi ystäväni ovat samanlaisia.
Tarviihan Piia ympärilleen mahdollisimman monta, kenelle näyttää ja näyttäytyä.
Jotkut ihmiset ovat oikeasti niin itsekeskeisiä, etteivät yhtään osaa nähdä omaa käytöstään toisten näkökulmasta. Piia varmaan satuilee omassa päässään että ystävyys on aloitettu uudelleen, kun ollaan kerran käyty kahvilla. Sitten voikin kivasti polttareissa ja häissä patsastella huomion kohteena, kun tuntee niin paljon ihmisiä, ai että!
Itse en todellakaan menisi tuollaisen tyypin polttareihin enkä häihin. Inhoan juurikin tuollaisia esittäjiä joille on ihan sama elänkö vai olenko kuollut, paitsi sitten juhlissaan haluavat esiintyä jonain ystävänä. Tuskin menisin edes kahville, vaan toteaisin vain että kulutan aikani mieluiten ystävieni seurassa, kiitos vain ja ei.
Miksi otsikossa on kysymysmerkki? Jos se on kysymys, niin miten siihen pitäisi vastata? "Kyllä, sait kutsun" ?
Kun ilmaisee itseään vähän selvemmin, voi myös saada jörkeviä vatauksia.
Varsinkin polttareihin kutsu ihmetyttää, koska niihinhän kutsutaan parhaat ystävät. Jos et tiedä hänen asioistaan viime vuosilta mitään, etkä tunne muita polttarikavereita, lienee hankalaa osallistua. Oletteko olleet facebook -kavereita?
jos hän ei halua olla tekemisissä kanssasi, syystä tai toisesta, niin älä vaivaa päätäsi asialla. asia ei sillä parane, että pommitat häntä yhdeytenotoilla ja keksi jotain parempaa tekemistä. jos häitä ei ole vielä pietty ja päätät mennä, niin lahjaksi annat jonkun kuhtuuhintaisen tavaran.
Olet mukiinmenevä esiteltävä ystävänä.
Tiedät aika paljon Piian elämästä vaikka et ole ollut vuosiin yhteydessä? Onko sinulla siis tuttuja jotka ovat Piian parhaimpia ystäviä vai kertoiko Piian vain näin? Itsellä tuli myös ensin mieleen että hänellä ei ole ystäviä, joten kutsuu kaikki puolitutut ja lapsuudenkaverit. Ja ehkä uskottelee että nämä puolitutut ovat hyviäkin kavereita. Tai sitten hänellä on paljon ystäviä ja tuttuja ja hän haluaa aivan valtavat häät. Mitä enemmän porukkaa, sitä enemmän voi rehvastella. Tämä jälkimmäinen ehkä todennäköisempää.
Aika ilmiselvää että sinuun otettiin yhteyttä vain että tulisit häihin. Mutta en ymmärrä että miksi joku tekisi niin. Varsinkin nyt kun Piia ei taaskaan vastaa yhtikäs mihinkään viesteihisi, en menisi häihin enkä yrittäisi enää ottaa yhteyttä. Kun Piian huomaa ettet ole tulossa ja ehkä kysyy syytä, sanot vain että et yksinkertaisesti pääse, mutta olisi kyllä kiva nähdä joku päivä. Jos hän haluaa sen jälkeenkin pitää vielä yhteyttä niin hyvä, hän on vilpitön. Jos ei niin joku hänessä mättää ja ehkä ihan hyväkin pysyä kauempana.
Minäkin ihmettelen että mistä ap tietää, kuinka läheinen tämä Piia nyt oikeasti onkaan muiden kutsuttujen kanssa. Siellä voi ihan hyvin moni muukin ihmetellä miksi on kutsuttu tai jopa miksi on kaasona tms.
Hyvin todennäköistä on että on vain halunnut isot häät ja näyttää suositulta, mutta puolet hääväestä ei oikeasti ole kovin läheisiä. En milloin jaksa uskoa että ap olisi ainut naftaliinista kaivettu. Eikä toisaalta sekään välttämättä kerro mistään oikeasti läheisissä väleistä, vaikka olisi ollut esim töiden kautta tekemisissä jatkuvasti.
Mä sain kerran kutsun puolitutun parin häihin. Ihmettelin tosi paljon.
Menin paikalle kyllä ja mukavat häät oli.
Huomasin kuitenkin sen, että morsiamella niin vähän ystäviä että näköjään oli muitakin puolituttuja naisia siellä yhtä hämmentyneenä kuin minäkin.
Jospa ap tapauksessa myös tästä kyse?
Piialla ei paljon läheisiä ystäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kiitos paljon kutsusta häihin ja polttareihin. En tällä kertaa valitettavasti pääse osallistumaan, mutta onnellista hääpäivää!".
Näin toimin. mutta ihmetyttää silti Piian motiivit. Miksi hän otti yhteyttä 6v hiljaiselon jälkeen, esitti niin aurinkoista ystävää, antoi hääkutsun ja taas alkoi viettää samaa hiljaiseloa lupailuistaan huolimatta? Eikai kukaan halua häihinsä ihmistä jonka kaveri on ollut peruskouluvuodet mutta johon itse päätti katkaista välit vuosia sitten? onko Piia vailla vain jotain hyötyä?
Kyllä tälläisiä ihmisiä valitettavasti on. Pelkän hääkutsun lähettäminen olisi ollut varmasti hänen mielestään ihmeellistä, niin ajatteli sitten, että parempi yrittää lämmitellä välejä muutamaa kuukautta ennen ja yksi tapaaminen kuuden vuoden jälkeen riitää, jotta voikin jo kutsua häihin. Otti tietysti yhteyttä, koska halusi enemmän "kavereita" häihin, jotta näyttäisi että hänellä on ystäviä jopa peruskouluajoilta lähtien. Et välttämättä ole ainoa "kaveri", johon hän on ottanut yhteyttä.
Itse suhtaudun nykyään muutenkin varauksella tällaisiin yhteydenottoihin vanhoilta kavereilta. Yleensä tällaiseen äkilliseen yhteydenottoon on jokin syy. Voi olla, että toinen on muistellut menneitä ja haluaa aidosti kysellä kuulumisia ja tavata ym. Mutta sitten on nämä hyväksikäyttötapaukset, jotka ottavat yllättäen yhteyttä, kun vaikka itsellä menee huonosti. Niin silloin soitellaan kaikki vuosien aikaiset vanhat kaverit läpi ja odotetaan, että joku on valmis tapaamaan, kun itsellä siihen on nyt tarve.
Aika räikeää hyväksikäyttöä. Parempi mielestäni olisi ollut, että hän olisi vaikka vain laittanut kutsun postiin. Tollanen yhtäkkinen välien lämmittely, jotta pääsee hehkuttamaan omia häitä ja antamaan kutsukortin on kyllä todella kieroa ja suorastaan ällöttävää.
Mulle tulee kyllä mieleen ensin mielenterveysongelmat. On silloin aikoinaan ollut niin huonossa jamassa, ehkä tarvinut osastohoitoa, ettei jaksanutpystynyt pitämään yhteyttä. Ja sitten kun taas olisi jaksanut, nolotti eikä keksinyt, miten selittää sen hiljaisuuden ja sinä olit jo ehtinyt päätellä, että ystävyys on loppu ja tuntui helpoimmalta antaa asian olla.
Nyt on (maanisella?) innolla järkkäillyt häitä ja saattanut vilpittömästi toivoa uutta yhteyttä sinuun, mutta taas tullut masennusjakso tai toimitettu psykoosissa hoitoon tjsp. eikä pysty vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ekana tuli mieleen et sait kutsun koska tää Piia haluaa kyniä sulta häälahjan.
Tää tuli mullekin mieleen, myöskin tuli mustasukkainen mies ja masennus/muut mt-häiriöt/päihdeongelma.
Pitkä vuodatus. Noh, hyvällä tuurilla Piiakin lukee vauvapalstaa...
Sen verran tiedän Piian häistä että paljon on tulossa jo pelkästään Piian ja miehen sukua ja molemmilta muutaman kymmentä lähempää ystävää. Piialla kaasoja useampi. Olen ainut vieras jonka Piia on kutsunut vaikka ei ole ollut vuosiin tekemisissä. Muut ei sukuun kuuluvat-vieraat ovat Piian ystäviä nykyelämästä eli eivät sellaisia nuoruudenystäviä joihin ei oltaisi pidetty vuosiin yhteyttä.
Tapaamisellamme Piia intoili häistä kokoajan eikä juuri muuta puhunt, "hyvin menee ja menen pian naimisiin" ja kertoi kaikkea häihin liittyen. Sellaisen käsityksen sain että häät ovat Piialle todella tärkeät ja korostikin sitä kokoajan miten tärkeä päivä se hänelle on ja tärkeätä että kaikki kutsutut tulevat.
Luulisi ettei kutsunut mua yhden ylimääräisen lahjan takia? Vai kutsuiko? Joku tarkoitusperä tässä on.