Mihin voi lahjoittaa leluja ja lastenvaatetta OIKEASTI niitä tarvitseville perheille?
Kyseessä siis käytetyt ja hyväkuntoiset tavarat.En halua että ne menevät mihinkään "yhyy meillä on 6 lasta, 5 koiraa, 4 kissaa, 3 käärmettä ja yksi anoppi ja käteen jää vain 3000€"-tyypeille.
Kommentit (47)
Minä lahjoitan seurakunnalle jotka ohjaa ne jollekkin perheelle jossa tarvetta ja puutetta on,tänä vuonna ostan lisäksi kolmelle lapselle isälle ja äidille lahjat.meillä oli 5v sitten vakavat sairaudet mieheni kanssa ja saimme joululahjoja seurakunnalta mikä lämmittää vieläkin mieltä.
Ystäväni oli vähävarainen ja kyllä hänkin sanoi, että lastenvaatteita lahjoitetaan heille liikaakin. Sen sijaan ruoka ja raha olisivat tulleet tarpeeseen. Myyn itse tavaroita kirpparilla ja myös ihan kunnollisia lastenvaatteita eurolla jne. - ei niitä juuri osteta. Jos olisin itse oikeasti köyhä, ostaisin kirpparilta. Tai siis aika paljon ostankin juuri lastenvaatteita ja säästän pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kaikkien päähän iskostettu ajatus, että mitään tekemättömän tuilla elävän ihmisen elintason pitää olla tismalleen sama kuin sillä 24/7 töitä tekevällä korkeimmassa tuloluokassa olevalla ihmisellä. Silloin ei kelpaa mikään muu kuin 200eur kaupasta ostettu merkkihaalari ja 100euron legopakkaukset suoraan kaupan hyllystä.
Missä täällä on niin iskostettu? Eikös joka päivä tule useita aloituksia että kaikki tuet pois ja soluasuntoon asumaan?
Uskokaa jo, moni vähävarainen kamppailee arkipäivän asioiden kanssa. Siis ne, jotka eivät saa sossu yms tukia.
Myös ne jotka ylikuormittaneet talouden veloilla tai vipeillä mutta saa sossutukia ovat ns kusessa.
Kaikissa näissä tapauksissa lapset kärsii ja se on heiltä kaikki pois. Vaatteet, lelut, harrastukset jne
Ei sellaisia olekaan. Oishan se kiva ajatus, että lahjoitat lasten entiset tavarat, ja joku köyhä kiitollisna niistä niiaa, mutta tavaraa on tosiaan tässä maailmassa jo ihan liikaa. Lastenkodeissakaan ei ole minkäänlaista pulaa leluista.
Jos et jaksa kirpparipöytää pitää, niin laita UFF:lle. Sieltä menenevät kiertoon, jos ovat hyväkuntoisia. Jos ovat huonokuntoisia, laitat roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaisia olekaan. Oishan se kiva ajatus, että lahjoitat lasten entiset tavarat, ja joku köyhä kiitollisna niistä niiaa, mutta tavaraa on tosiaan tässä maailmassa jo ihan liikaa. Lastenkodeissakaan ei ole minkäänlaista pulaa leluista.
Jos et jaksa kirpparipöytää pitää, niin laita UFF:lle. Sieltä menenevät kiertoon, jos ovat hyväkuntoisia. Jos ovat huonokuntoisia, laitat roskikseen.
ja myyvät sitten kalliilla josta köyhällä ei ole varaa niitä ostaa (hyvänä esimerkkinä toi vetsari). Kas kumma että niistä maksetaan Uffilla mutta ei mukamas oteta ilmaiseksi vastaan:D
Ensikoteihin? Turvakoteihin? Pienten lasten lastenkotiin?
Mannerheimin lastensuojelun secend hand store columbus vuosaari. Siellä menevät halvalla kiertoon. En suosisi uff kun kiskovat kallimmalla kuin kaupasta uutena.
toriin ilmaiseksi tai facebookiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako sun lapset lahjoittaa lelunsa pois vai oletatko, että lastesi omaisuus on sinun omaisuuttasi?
Huoh,lapset kasvavat ja mielenkiinnon kohteet muuttuvat.Eivät tarvitse enää esim. 12 palan palapelejä.
Huoh. Siitä huolimatta lapsen lahjaksi saama palapeli on samanlaista omaisuutta kuin lahjaksi saamat osakkeet. Vanhemmilla ei ole oikeutta myydä lapsen omaisuutta ilman lupaa, oli omaisuuden arvo miten vähäinen tahansa.
Miten niin on lapsen omaisuutta jos olen ne itse ostanut? Ehkä ne on ollut vain lainassa hänellä? Oikeasti tila kyllä loppuisi jos kaikki vauvalelut ja taaperolelut pitäisi säilöä siihen saakka kunnes lapsi osaa sanoa asiaan kantansa. Jotkut lempilelut tulee toki säästettyä muistoksi mutta ei nyt millään kaikkia 10 nuppipalapeilä tms.
Meillä ainakin lasten kanssa käytiin samalla lailla vaatteet ja lelut läpi kuin itsekin vaatteet. Joku jätettiin muistoksi, monesta lapsi oli ihan valmis luopumaan.
Nuppipalapelit yms - kysy lähi päiväkodista / perhepäivähoitajalla / turvakodista / MLL vauvakahvilasta - ottavat yleensä mielellään 'uusia' hyväkuntoisia vanhoja leluja lasten käyttöön.
Hope ry ottaa vastaan lahjoituksia vähävaraisille lapsiperheille, ja yhdistyksellä on paikallistoimijoita ympäri Suomea.
Media ja hyvinvointivaltion käsite on ilmeisen onnistuneesti vieraannuttanut suomalaiset siitä totuudesta, että Suomessakin on ihan oikeasti köyhiä ihmisiä, köyhiä lapsiperheitä. Leipäjonojen olemassaolo on jo yksinään tästä riittävä todistus.
Meille kelpaa palapelit hahmottamis vaikeuksien takia ne on hyvää harjoitusta...oikeesti laittaisin Pelastusarmeijan joulupataan. Sinne voi tehdä paketteja ja laittaa lapun päälle minkä ikäiselle tytölle vai pojalle.
luultavasti järjestöjen edustajat kirjoittavat täällä siitä ettei suomalaiset mitään tartte, on niin rikkaita kaikki. sitä minä veikkaan...
Lahjoita lelut ja kirjat vaikka terveyskeskuksen odotustilaan, ryhmäperhepäiväkotiin tai srk:n diakoniatyöntekijälle/perhekerhon pitäjälle. Perhekerhoissa käy runsain mitoin myös kirkkoon kuulumattomia, jos uskonnollinen vakaumus sotii aatemaailmaasi vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako sun lapset lahjoittaa lelunsa pois vai oletatko, että lastesi omaisuus on sinun omaisuuttasi?
Huoh,lapset kasvavat ja mielenkiinnon kohteet muuttuvat.Eivät tarvitse enää esim. 12 palan palapelejä.
Meillä ainakin lapsi on vienyt päiväkotiinsa pienten ryhmään leluja, joilla ei enää ole halunnut leikkiä. Lapsi on siis halunnut luopua leluistaan, minä en ole vanhempana vaatinut, että lelut on heitettävä ulos talosta. Joitakin suosikkilelujaan halusi säilyttää ja ne ovat varastossa.
SRK ja monet muut alueelliset toimijat tuntevat todelliset avuntarvitsijat ja voivat useimmissa kunnissa hoitaa lahjoitustavaroiden jaon (esim. srk diakoniatyön kautta).
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei niin vähävaraisia ole, että kelpaisi kenenkään vanhat tavarat vaikka olisi miten vähänkäytettyjä. Itsekin antaisin mielellään pois hyviä vaatteita ja leluja.
Kyllä on ja kelpaisi. He eivät kirjoittele täällä, koska heillä ei ole tietokoneita eikä iphoneja.
Laita ilmoitus Facebookkiin tai torille. Tai vie seurakunnalle, tms. Tai kysy tarvitseeko päiväkodit, terveyskeskukset, perhekeskukset leluja. Tai vie HOPEen. Kyllä Suomessa on vähävaraisia, Älä missään nimessä heitä roskiin, kyllä varmasti löytyy tavaroille tarvitsija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei niin vähävaraisia ole, että kelpaisi kenenkään vanhat tavarat vaikka olisi miten vähänkäytettyjä. Itsekin antaisin mielellään pois hyviä vaatteita ja leluja.
Kyllä on ja kelpaisi. He eivät kirjoittele täällä, koska heillä ei ole tietokoneita eikä iphoneja.
No minä kirjoittelen, tosin ikinä en ole mitään keltään pyytänyt. Ei ole iPhonea, halvimmalla Samsungilla selaan. Olemme pienituloinen perhe (miehellä pienipalkkainen työ, minä hoidan lapsia kotona), ja ostamme 90 % asioista käytettynä. Loput (kuten lasten vaatteet) on saatu yllätyksinä lahjoituksina ystävällisiltä tutuilta. Kaikesta ollaan oltu kiitollisia. Korjaan itse, jos jossain on reikiä, pesen ja harjaan karvat pois. Pistän myös hyvän kiertämään ja annan pieneksi/tarpeettomaksi jääneet ilmaiseksi eteenpäin. Ja lapsia ei hankita kahta enempää. Ollaankin hyvin perustarpeisiin tyytyväisiä ihmisiä, ja lasten hankkiminen tähän kohti elämää oli oma valinta, joten en odota apua keltään.
Me tehtiin joululahjoitus tänä vuonna perhetukikeskukselle,hee etsivät perheen jolle lahjat antaa,ostettiin 2 pojalle ja yhdelle tytöllle 2 uutta lahjaa kullekkin ja isälle ja äidillekkin,yhteiseksi perheelle joulu dvd ja isälle ja äidille yhteiseksi vielä cd levy ja kynttilä.itse saatiin apua 5v sitten ja nyt kiitollisina tahdotaan itsekkin auttaa vuorostaan.
Omistat vaikkapa asunnon niin sossusta ei saa tukia. Nämä elävät köyhyysrajan alapuolella ja rutkasti. Myös näille kaikenlainen apu on korvaamaton. Eri juttu sossoloisilla joilla jopa hanat on kullasta.