Mitä sellaista et osaa mitä mummosi osaa tai osasi?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa lypsää.
Lypsää tai kirnuta voita
Ihana ketju!
Itse en osaa kasvattaa kanoja, en perustaa menestyvää yritystä toinen toisensa jälkeen, en osaa tehdä pettuleipää tai kahvinkorviketta, en osaa tehdä lappapuuroa, en osaa kutoa, en osaa kasvattaa mitä tahansa ruoaksi (vaikka banaania tai puikulaa), en osaa puhua kahdeksaa kieltä sujuvasti, en osaa matkustaa yksin, en osaa tehdä kalastamastani kalasta ruokaa, en osaa muurata, rakentaa tai suunnitella taloa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en osaa lypsää.
En minäkään. Myös lehmisavujen kanssa saattaisi olla vähän niin ja näin.
-kutoa villasukkia tai villapaitaa
- pitää asuntoa siistinä koko ajan
-leipoa aina onnistuvaa pullaa ja sämpylöitä
-auttaa lasta maailmaan (mummoni oli kätilö)
Maatalon töitä, erinäisten ruokien valmistusta (monta ruokalajia joita en ole koskaan kokeillut tehdä) ja varmasti monenlaisia juttuja jotka liittyvät alkeellisemmissa oloissa elämiseen (pulsaattorikoneen käytöstä ruokien kokkaamiseen puuhellalla).
HEL-NYC kirjoitti:
Ihana ketju!
Itse en osaa kasvattaa kanoja, en perustaa menestyvää yritystä toinen toisensa jälkeen, en osaa tehdä pettuleipää tai kahvinkorviketta, en osaa tehdä lappapuuroa, en osaa kutoa, en osaa kasvattaa mitä tahansa ruoaksi (vaikka banaania tai puikulaa), en osaa puhua kahdeksaa kieltä sujuvasti, en osaa matkustaa yksin, en osaa tehdä kalastamastani kalasta ruokaa, en osaa muurata, rakentaa tai suunnitella taloa.
Miten lapsuudenperheesi oli niinkin köyhä, mitä olet täällä kertoillut, jos mummosi perusteli menestyviä yrityksiä toisensa perään?
Lypsää, hoitaa karjaa, kirnuta voita ja ajaa autoa, ainakin.
En osaa metsästää enkä hiihtää yhtä hyvin kuin mummo-vainaja. Hän joutui käyttämään leskenä kaikki konstit saadakseen ruokittua ja vaatetettua perheensä. Muistan vieläkin kun hän kävi metsästämässä jäniksen, nylki sen, teki jänispaistin ja osasi parkita (onko oikea sana) jäniksen turkin. Hän ompeli lapsilleen ja minullekin jäniksenkarvalakkeja ja myös teki käsin turkkeja jänisten nahoista. Nykyään mummoa pidettäisiin varmaan raakalaisena? Hän ainakin käytti koko eläimen hyödyksi eikä käynyt huvikseen ammuskelemassa.
Mummo puhui aina vihamielisesti muista naisista, itse en osaa vihata. Tällainen feminatsipiiperö kun olen.
Maatilahommat ja laadukkaat käsityöt
Leipoa ihania pullia ja kakkuja, paistaa ihania lettuja. Tehdä ihanaa jauhelihapiirakkaa. Olla aina läsna ja iloinen, kertoa hauskoja juttuja Karjalasta ja vanhoista sukulaisista. Iloisen myönteisen elämänluonteen - se multa puuttuu.
Moniakin asioita mummoni osasijoita minä en osaa. Mm. Kirjoneuleiden teko.
Eniten kuitenkin harmittaa etten osaa tehdä lihapullia. Tai ainakaan niin herkullisia kuin mummoni teki.
On varmasti monia asioita, joita en osaa (neuloa/kutoa/lypsää lehmää..), mutta mummoni opetti pari vuotta sitten tekemään karjalanpiirakoita, kun pyysin että opettaa <3
Olen surkea nypläämään pitsiä, vaikka mummu yritti opettaa taitonsa. <3
Mattoa, ja vielä aivan älyttömän hienolla kuviolla.
Ja sulkea muu porukka ulkopuolelle ja keskittyä joulupäivänä katsomaan kauniita ja rohkeita. Juttelut hoidetaan vasta kun se loppuu.. ;D ikää 93V
Lypsäminen ja muut maatalon työt.
Molemmat mummot tekee niin hyvää ruokaa etten ikinä osaisi. Tekevät myös maailman parhaat pullat, letut ja pannarit<3
Isoäitini osasi venyttää pienet pennosensa aivan uskomattoman riittäviksi.
Hän myös osasi asettua evakkojen asemaan ja oli aina valmis heitä auttamaan (vrt minä en nykymamuja...)
Mummoni osasi kutoa, neuloa, kirjoa ja avustaa lobotomialeikkauksessa. Syntyi 10-luvulla.
Mummo osasi laulaa, minä en.
Hän oli kaupunkilainen, minä maalainen - joten todennäköisesti osaan enemmän käytännön hommia kuin hän on ikinä osannut.
Hän ei pitänyt ruuanlaitosta, leipomisesta eikä käsitöistä. Minä harrastan niitä ihan innostuneesti... (paitsi sitä sukkien kutomista!)