Mitä sellaista et osaa mitä mummosi osaa tai osasi?
Kommentit (45)
Mun mummot osasivat niin paljon sellaisia asioita, joita mä en osaa. Tosin osaan mäkin esimerkiksi omaan alaani liittyviä asioita, tai vaikka ajaa autolla ja moottoripyörällä, ja näitä mummoni taas eivät osanneet. Mun mummot osasivat muokata pellavasta ja villasta lankaa, kutoa kankaita ja tehdä vaatteita, lypsää ja hoitaa karjaa, käsitellä ruhoja, käsitellä maitoa, kirnuta voita, tehdä suolakalaa... Maailma on muuttunut tosi paljon mun mummojen päivistä mun päiviin.
Osaan lypsää. Villasukkia en osaa, saippuan tekoa en hallitse ja pitsin nyplääminen on haave vain.
Leetan letitys ja mattojen kutominen ainakin.
Kutoa niitä kirjoneuleita, sama täällä. Enkä ole niin loistava virkkaamaan kuin he. Osaan kylläkin lypsää!
En osaa keritä lampaita enkä valmistaa voita.
Osaan nuo kaikki. Lisäksi osaan mm. ajaa moottoripyörää, hevosta ym. Mutta niinpä osasi mummonikin ( kuoli 2008 94-vuotiaana)
En osaa tehdä karjalanpiirakoita, lypsää lehmää, kutoa, ommella, neuloa, tappaa sikaa ja tehdä siitä joulukinkkua pöytään...
Ainoa mikä tulee mieleen on että mummoni osaa sijoittaa rahansa paljon paremmin kuin minä.
ei nyt tule mieleen. Toinen teki ihan normijuttuja, ei mitään ihmeellistä jäänyt mieleen. Toinen mummoni kuoli kun olin vauva, hänestä olen kuullut vain juttuja. Varmaan osasi paljon, esim laittaa monipuolisesti ruokaa ja hoitaa taloutta, oli ollut taloudenhoitajanakin. Hänellä oli naimisisaa ollessaan piika, tytärpuolikin osallistui kodin töihin, sitten myöhemmin tyttäret ja kasvattitytär, kesäapulaisia, ja sitten miniät. Delegoinnin osasi varmaan minua paremmin...
Ommella ihania ja tyylikkäitä vaatteita. Leipoa maailman parasta pullaa ja paistaa maailman parhaita lättyjä. Kasvattaa kukoistavia viherkasveja. Ikävä on mummoa. Ihan kamala ikävä.
Lypsäminen mullakin tuli ensimmäisenä mieleen. Kuten en osaa monia muitakaan perinteisiä vanhan maalaistalon toimia aina langan kehräämisestä kanan kynimiseen.
Eihän se mikään ihme ole kun ei ole ollut tarvetta opetella. Vaikka maalta olenkin kotoisin, niin ei meillä enää ollut maatilaa, vaan molemmille vanhemmat ovat käyneet palkkatöissä.
Montakin asiaa mitä en osaa tehdä, mutta eniten harmittaa etten osaa tehdä villasta lankaa. Pienenä seurasin usein kun mummo karstasi (?) villat ja sitten vaan rukilla teki tosi tasaista villalankaa. Itse kun kokeilin, niin tuli vain epätasaista, välillä tosi ohutta ja välillä tosi paksua enkä millään oppinut miten sen saa oikein tehtyä. Nyt olisi naapurissa villoja tarjolla vaikka kuinka paljon...
Minun isovanhempani olivat kaupunkilaisia. Eivät varmaan olleet lypsäneet sen enempää lehmiä kuin minäkään olen. Mutta mummini osasi kutoa. Minä en.
Aika pitkälti osaan samoja juttuja kuin mummo, sillä mummo on kaupunkilaismummo, eikä ole varmaan eläessään esimerkiksi lypsänyt.
Mutta yhtä hyvää kaali- ja makaronilaatikkoa en osaa tehdä.
Paikata hampaita tai muuta vastaavaa hammashoitoa. Tää mummo oli hammaslääkäri.
Ja toisesta mummosta tuli ekana mieleen etten osaa lukea romaaneja sujuvasti enkuksi kuten se. Tai siis osaanhan mä lukea enkkua joten kuten mutta oon siinä hirmuisen huono. Tuli vähän yllärinä kun tässä hiljattain kuulin ettei tuo 90v mummoni juuri muulla kielellä niitä romaanejaan luekaan :P
Mummoni osasi latinaa hyvin. Oli siis korkeakouluttautunut nainen. Itsekin olen kouluja käynyt mutta latinaa en ole opiskellut.
Sellainen taito, jonka haluaisin osata, oli läskisoosin valmistus. Isoäidin ruskea kastike aina onnistui nappiin.
Langan kehrääminen rukilla ja hevosen kengittäminen.
14 vuotiaana mummo kengitti hevosia kesätyönään. Nykyäänhän se on paljon hifistellympää hommaa.
Kutoa upeita kirjoneuleita ( saati, että mummoni teki niitä lähes sokeana), lypsää, tehdä kauniita karjalanpiirakoita, parhaita pullia