Onko teillä muillakin talvella lenkkeileminen hankalaa? Mulla menny kaikki ilo tuosta lenkkeilystä nyt
Mulla on nastat kengissä kyllä, mutta ei nekään 100% auta.
On kauhean liukasta, välillä joutuu sipsuttelemaan kun ei uskalla reippaasti kävellä. Sitten jos kävelee kovin reunassa, yleensä siinä on kauheasti lunta ja käveleminen on ainakin mun mielestä raskaampaa ja hankalampaa. Mutta jos siirtyy enempi vähän tielle päin, niin tie on täysin sileä ja älyttömän liukasta.
Sitten välillä reunoilla on noita traktorin jälkiä ja kun on pakkasta, lumi kovettuu niin ne traktorin renkaan jälkien urat kovettuu siihen kiinni ja voi että kun on mukavaa kävellä siinä, ei yhtään oo epätasasta ei..
Ja useasti joutuu jännittämään jalkoja lenkkeillessä, siitä taasen seuraa jalkojen kipeytyminen. Kivaa.
Asun maalla, en tiedä minkälaiset teiden kunnot on sitten kaupungeissa. Täällä joutuu autotien reunaa kävelemään, ei oo kävelytietä erikseen.
Mites teillä muilla tämä talven lenkkeily sujuu?
Hirvitti, kun vastaan tuli joku lenkkeilijä tänään, joka hölkkäsi.. Miten ihmeessä jotku uskaltaa hölkätä?? Onko niillä kengissä jotku superhyper nastat tai jotain... :D Kauhistutti katsoa sitä menoa, kun ite ihan paskat housussa kieli poskella koittaa vetää menemään..
Kommentit (56)
jotku hullut pyöräilee talvella. ilmiselvästi haluavat kuolla.
Vesikelillä ja lumessa juokseminen on kivaa ja ihan tavallisilla lenkkareilla menen. Jäisellä kelillä vaihdan sauvakävelyyn.
Lenkkeilyä haittaa vain pimeys. Pimeään maantien reunaan en todellakaan lähde! Käyn viikonloppuna päivällä ja viedessäni lasta kylille harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lenkkeilyn, ainoa ongelma on turvattomuus, Tampereella Kaupissa. Pää räjähtää, kun arvioin valintana joko terveys tai raiskaus, ryöstö tai vastaava uhka. Ei tämäkään mikään terveysvalinta ole, kun kymmenien vuosien oman hyvän kunnon vuoksi valitset varmasti hengissäsäilymisen, kun pkl istut kotona, stressaat ja lihot. Veetuttaa niin. Lähtisitkö itse illalla lenkille töiden jälkeen niinkuin ennen, kun korttelissa on alettu pöllimään ja vandalisoimaan autoja ja sadan metrin päässä puistossa tapaus että tullaan takaapäin kuristamaan narulla, toinen vetää housuja alas? Sanokaa nyt mulle, lähtisittekö itse lenkille iltasella?
Lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te lenkkeilijät puette talvisin? Pitäisi hankkia lämmin urheilu kerrasto, lämpimät trikoot ja tuulta pitävät housut ja takki siihen päälle.
Tollainen fleece-vuorellinen tuulenkestävä asu mulla on ollut pakkaskeleillä päällä, ei edes kovin paksu. Alle voi sitten laittaa pitkähihaisen t-paidan normaalin sijaan kun tulee kylmempää. Mitään kerrastoja en ole itse ainakaan tarvinnut edes 20 pakkasasteessa, naama tuolla eniten aina jäätyy.
Justiinsa kävin ihanalla 1h 45 min reippaalta kävelyllä. Ajattelin ettei voisi juosta, mutta kyllä sekin onnistui! Olisi tehnyt mieli hölkätä enemmän.
Yritän kovasti ettei liikunta nyt jää talven takia vähemmälle... Ainakaan paljoa.
On hankalaa autojen takia. Täällä ei ole katuvaloja lähelläkään ja tien reunassa on lenkkeiltävä, vaikka on vaalea takki, heijastinliivi ja pieni taskulamppu kädessä niin e vaan kaikki tunnu huomaavan tai "huomaavan". Eli autoilijoiden takia oikeasti pelottaa lenkkeily illalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nastat kengissä kyllä, mutta ei nekään 100% auta.
On kauhean liukasta, välillä joutuu sipsuttelemaan kun ei uskalla reippaasti kävellä. Sitten jos kävelee kovin reunassa, yleensä siinä on kauheasti lunta ja käveleminen on ainakin mun mielestä raskaampaa ja hankalampaa. Mutta jos siirtyy enempi vähän tielle päin, niin tie on täysin sileä ja älyttömän liukasta.
Sitten välillä reunoilla on noita traktorin jälkiä ja kun on pakkasta, lumi kovettuu niin ne traktorin renkaan jälkien urat kovettuu siihen kiinni ja voi että kun on mukavaa kävellä siinä, ei yhtään oo epätasasta ei..
Ja useasti joutuu jännittämään jalkoja lenkkeillessä, siitä taasen seuraa jalkojen kipeytyminen. Kivaa.
Asun maalla, en tiedä minkälaiset teiden kunnot on sitten kaupungeissa. Täällä joutuu autotien reunaa kävelemään, ei oo kävelytietä erikseen.
Mites teillä muilla tämä talven lenkkeily sujuu?
Hirvitti, kun vastaan tuli joku lenkkeilijä tänään, joka hölkkäsi.. Miten ihmeessä jotku uskaltaa hölkätä?? Onko niillä kengissä jotku superhyper nastat tai jotain... :D Kauhistutti katsoa sitä menoa, kun ite ihan paskat housussa kieli poskella koittaa vetää menemään..
Aerobista voi treenata muillakin tavoilla.
Icebugeilla olen kävellyt peilijäällä ja pito on ollut 100%, talvilenkkeily on ihanaa, hyvin tarkenee, tänään oli pakkasta -10 ja kova tuuli vaan eipä haitannut untuvatakilla vähääkään, kesällä en taas jaksa lenkkeillä ollenkaan, inhoan hikoilua ja kaikkia ötököitä, punkkeja ym. Ihana ihana talvi 😀
Vierailija kirjoitti:
jotku hullut pyöräilee talvella. ilmiselvästi haluavat kuolla.
Minä myös pyöräilen koulumatkat (5km/suunta) jopollani läpi vuoden. :D Olen aiemmin ketjuun kirjoittanut, talvisin ilman nastalenkkareita hölkkäävä. En halua kuolla!
Jos kävelylenkillä lipsuu niin koita ottaa kävelysauvat avuksi. Ne tukevat ja pistävät yläkroppaankin enemmän liikettä, eli ovat vielä tehokkaatkin.
Pakko on saksanpaimenkoiran kanssa lenkkeillä. Kolmesti päivässä. Talveksi onkin maiharit, ei muilla pystyssä pysy. Asutaan maalla, ja katuvalot alkaa kyllä tuosta kilsan päästä kunnan hoitamalta tieltä, otsalamppu on pakollinen ja taskulamppu myös, lisäksi vilkkuva heijastin. Sen verran on susia näillä nurkilla, että illalla en lähde mielellään muualle kuin kaupungille päin. Koiraa ei voi yksin ulos laittaa.
mitä siitä vaikka joutuskin sipsuttelemaan, tärkeintä on se, että ylipäätänsä edes käy kävelyllä.
Talvella on raikas ja puhdas ilma ja kun on oikeanlaiset nastakengät juokseminen sujuu vaivatta huonommallakin tiellä. Kävely on jotenkin vaivalloisempaa kyllä jo senkin vuoksi että tulee kylmä helpommin kuin hölkätessä.
Kyllä se avainsana tässä hommassa on kunnon nastakengät. Eli ei mitään erikseen ostettavia liukuesteitä, jotka kestää ehkä just ja just sen yhden talven ja sitten POINGGG, nastat lentää irti.
Icebugit ehdottomasti kannattaa ostaa, ne maksaa joo, mutta ovat kestävät ja kaiken sen rahan arvoista kyllä :)
Tänään nautin kävelystä ihanassa auringonpaisteessa, taivas oli lähes kirkas. Käyn lenkillä talvisinkin jos on kirkas ilma, pitää saada valohoitoa. Toiseksi saa happea ja luonnossa kävely on kaikkein rentouttavinta.