Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä, että mukamas aknelääkitys aiheuttaisi teini-ikäisen itsemurhanko?

Vierailija
28.11.2016 |

En jaksa uskoa moiseen, että aknelääkitys yksistään voisi olla syynä itsemurhaan, mutta saapihan sitä selitellä lapsensa itsemurhan syyksi tuollaisenkin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mikä lääkkeen nimi on, mutta siinä on yhtenä todettuna sivuvaikutuksena masennus. Masennus puolestaan saattaa johtaa itsetuhoisuuteen. Useat lääkettä käyttäneet tehneet itsemurhan.

Vierailija
2/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko Roaccutania? Masennus on kuulemma yksi mahdollinen sivuvaikutus, joskin eihän sitä voi täysin tietää, johtuuko masennus lääkkeestä, itse aknesta tai jostain ihan muusta.

Jos iloinen, sosiaalinen ja energinen persoona on muuttunut lääkekuurin aikana alakuloiseksi ja syrjäänvetäytyväksi, silloin kai voidaan sanoa varmasti masennuksen ja itsemurhan olleen lääkkeen syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, mikä lääkkeen nimi on, mutta siinä on yhtenä todettuna sivuvaikutuksena masennus. Masennus puolestaan saattaa johtaa itsetuhoisuuteen. Useat lääkettä käyttäneet tehneet itsemurhan.

No tää "useat" kuulostaa melko hurjalta, mutta tosiaan, tapauksia on ollut Roaccutanin yhteydessä. Toisaalta, myös e-pillerit, joita aknen hoitoon käytetään, saattavat aiheuttaa masennusta. Toisaalta, myös e-pillerit, joita ei käytetä aknen hoitoon, saattavat aiheuttaa masennusta. Riski on aikalailla minimaalinen, mutta olemassa. 

Vierailija
4/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutama vuosi sitten Roaccutanin syöneenä voin allekirjoittaa väitteen. Mieli oli todella musta. Toki aknekin vie itseluottamuksen täysin, mutta lääke aiheutti pahoja paniikkikohtauksia ja täyttä tyhjyyttä.

Siinä on saatanallinen tauti ja lääke!

Vierailija
5/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei suositellut mulle juuri tuota Roaccutania kun on ennestään jo masennusta. Kuulemma voi pahentaa oireita.

Vierailija
6/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakin lapseni joutui aknensa vuoksi pitkäaikaiselle aknelääkitykselle, ja ei kyllä mitään tuollaisista sivuoireista infottu, kaikista muista sivuoireista oli kylläkin pitkä lista maksa-arvojen noususta lähtien.

Onneksi meidän teinillä parantui akne lääkityksensä johdosta, jonka erikoisihotautilääkäri hänelle määräsi. 

Vierailija
7/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan? Mun piti lopettaa kesken kuurin, koska mieliala meni niin huonoksi, että hädin tuskin selvisin työpäivät. Illat meni sitten itkeskellessä.

Vierailija
8/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, ei meidän lapsi ainakaan tuon lääkkeen johdosta päätynyt masentumaan ja tekemään itsaria, ja hän on jo aikuinen ihminen, ja kaikki hyvin ainakin toistaiseksi, mutta juurikin nuorena likkana oli tuolla kyseisellä aknelääkekuurilla, ja sen verran muistan, että piti syödä monta kuukautta putkeen kuurina, mutta pää kesti sen, ja eikä mitään mielenterveysongelmia ollut ennen kuuria, eikä senkään jälkeen, joten uskoisin, että kyllä ne syyt itsemurhaamiseen löytyvät monista eri syistä johtuviksi, eikä pelkästään aknelääkkeestä.

Vierailija
9/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tää "useat" kuulostaa melko hurjalta, mutta tosiaan, tapauksia on ollut Roaccutanin yhteydessä. Toisaalta, myös e-pillerit, joita aknen hoitoon käytetään, saattavat aiheuttaa masennusta. Toisaalta, myös e-pillerit, joita ei käytetä aknen hoitoon, saattavat aiheuttaa masennusta. Riski on aikalailla minimaalinen, mutta olemassa. 

Tämä on ihan totta. Itse olen kärsinyt sekä masennuksesta että aknesta ja syönyt nuorena sekä Roaccutanit että Diane Novat. Masensi ja itseluottamus oli alhaalla - jälkeenpäin olen miettinyt, pahensivatko pitkät lääkekuurit henkistä vointiani. Toisaalta ilman lääkkeitä olisin voinut olla vielä surkeammassa jamassa. Kaksipiippuinen juttu.

Vierailija
10/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niinpä, hyvähän se on selitteeksi laittaa itsemurha jonkin lääkkeen syyksi kuin että nuorella ihmisellä olisi ollut ihan vikaa muissakin mielentilansa asioissaan.

Niinhän tiettyjen masennuslääkkeiden syyksikin on laitettu itsareita, vaikka ilmiselkeesti nämä ihmiset, jotka ovat esim. serotiinin vaikutteisiin lääkkeisiin joutuneet turvautumaan, ovat tehneet itsarin jo siinä vaiheessa, kun vasta pari viikkoa on lääkettä käytetty, ja eihän mikään masislääke heti vaikuta ehkäisevästi esim. itsetuhoisuuteenkaan, jos ja kun sitä masennuslääkitystä on juurikin siihen itsemurha-ajatuksiinkin masennuksen ohella haettu!

Vierailija
11/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kavereita, jotka ovat syöneet Roacuttania akneen. Yksi heistä masentui tosi pahasti kuurin aikana, ennen sitä ei ollut mitään ongelmia, toisella aluksi ollut lievä masennus paheni kuurin aikana. 

Ps. tuo poika johon tämäkin keskustelu perustuu, oli kaverini kaveri. En yhtään epäile, että nimenomaan tuo lääkekuuri olisi laukaissut masennuksen, ihan jo sen perusteella mitä hänestä olen kuullut.

Vierailija
12/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei suositellut mulle juuri tuota Roaccutania kun on ennestään jo masennusta. Kuulemma voi pahentaa oireita.

Ihmeellistä, että tuollaista aknelääkettä on edes sitten myynnissä?

Mutta kuten jo aiemmin kerroin, että en usko itse, että sinänsä pelkästään tuo tietty aknelääkitys aiheuttaa itsensä tappamista, vaan pohjat ovat jo olemassa muista syistä. 

Sinänsä pelkkä aknenäppyläinen naamakin voi aiheuttaa nuorelle kiusaamista kouluyhteisössä jne. joten eiköhän se ole hiukkasen monisyisempi juttu kuin syyttää pelkkää aknelääkettä.

Vierailija
13/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä ihmettä, että mukamas aknelääkitys aiheuttaisi teini-ikäisen itsemurhanko?

En jaksa uskoa moiseen, että aknelääkitys yksistään voisi olla syynä itsemurhaan, mutta saapihan sitä selitellä lapsensa itsemurhan syyksi tuollaisenkin."

Vaikuttaa siltä, että näet pikku-ukkoja. Lopeta tuo äimistely. En minäkään tule tänne äimistelemään, että MITÄ IHMETTÄ, ETTÄ MUKAMAS VEDEN JUONTI AIHEUTTAA IMPOTENSSIA. EN JAKSA USKOA MOISEEN, ETTÄ VEDEN JUONTI YKSISTÄÄN VOISI OLLA SYYNÄ IMPOTENSSIIN, MUTTA SAAPIHAN SITÄ SELITELLÄ NAAPURINSA IMPOTENSSIN SYYKSI TUOLLAISENKIN.

Katoppaku kukaan ei ole väittänyt, että aknelääkitys aiheuttaisi itsemurhaa. Vai onko? Ja mikä ihmeen lapsi? Mikä lapsi, kenen?

Vierailija
14/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, jos tämä juttu perustuu erään paikallissanomalehden sunnuntailiitteen juttuun, jossa väitettiin, että mukamas aknelääkitys oli vaikuttanut nuoren ihmisen poistumiseen elävien kirjoista oman käden kautta, niin itsekin hiukkasen ihmettelin, että hohhoijaa, ei voi ihan syyttää pelkästään tuota lääkettä, koska näytti olevan taustalla myös nuoren ihmisen vanhempiensa avioerokin, ja uusioperhetaustat sen jälkeen jne. 

En usko moiseen, sillä kyllä itsemurha nyt vaatii muutakin kuin aknelääkkeen vaikutuksen. Eiköhän poikaparalla ole ollut muitakin ongelmia kuin mukamas pelkkä aknelääkitys, joka hänet ajoi itsetuhoonsa.

Mutta ainahan läheiset hakevat selitystä kiihkeästi omaisensa itsemurhalle. Noh, tällä kertaa keksittiin se tietty aknelääke.

Vierailija
15/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa moiseen, että aknelääkitys yksistään voisi olla syynä itsemurhaan, mutta saapihan sitä selitellä lapsensa itsemurhan syyksi tuollaisenkin.

En jaksa uskoa että joku oikeasti noin tympeä ja tunteeton että tulee tänne ihmettelemään moista asiaa. Moni lääke aiheuttaa mielialan ailahtteluja ja itsetuhoisuutta vaikket sitä sitä uskokaan.Otapa selvää kuinka moneen itsemurhaan on vaikuttanut Champix-niminen lääke jota yleisesti käytetään tupakasta vierottautumiseen.

Onneksi mun kaveripiirissa ei ole noin idiootteja ihmisiä kuin sinä aloittaja.Yäk.

Vierailija
16/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roa on todella voimakas lääke, joten en yhtään ihmettele.

Iteselläni kuuri tosin kohotti mielialaa, kun naama lakkasi muistuttamasta pepperonipitsaa.

Vierailija
17/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhaan en ota kantaa, koska en tapausta tunne, mutta Roaccutanin aiheuttamista masennusoireista minulla on omakohtaista kokemusta. Olen syönyt elämäni aikana 3 Roa-kuuria ja kahden ensimmäisen kohdalla masennusoireita ei ilmennyt, mutta viimeisimmän kohdalla ilmeni. Pystyn myöskin yhdistämään oireet selkeästi juuri Roaccutaniin, sillä elämäntilanteeni oli tuolloin parempi kuin pitkään aikaan ja silti masennusoireita tuli juuri kuurin aikana. Ne myöskin helpottivat varsin pian kuurin loputtua.

En minä kyllä missään itsetuhosfääreissä silloin kulkenut, mutta elämänilo katosi ja mielen valtasi sellainen tietynlainen toivottomuuden tunne. Menetin kykyni nauttia asioista, joista ennen olin nauttinut ja se mielenmaiseman ilottomuus pelotti. Se kyllä vähän helpotti, että älysin yhdistää oireet lääkkeeseen ja sain pieniä toivonpilkahduksia siitä, että ei se kuuri iän kaiken kestä, vaikka pitkä olikin. Sinnittelin kuurin loppuun ja onneksi elämänilokin alkoi palata sen päätyttyä.

Neljättä kertaa ei ole kuuria ollut enää edes tarvetta uusia, mutta en varmaan haluaisi sitä enää vaikka tarvetta olisi. Kyllä ne masennusoireet sen verran pelästyttivät, että ei kiinnosta kokeilla ehdoin tahdoin uudestaan.

Vierailija
18/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mercilon e-pillerit meinasi ajaa minut itsemurhaan 15-vuotiaana kun niitä kuukautisongelmiin käytin..sairasta ettei gyne maininnut sanallakaan sivuvaikutuksista!e-pillerit on syvältä helvetistä!

Vierailija
19/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa että Roaccutan on todella kamala lääke!!

Kuurin kolmannella viikolla rupesin miettimään toistuvasti miltä tuntuisi hypätä kerrostalon parvekkeelta(7krs) ja kävelytiellä kulkiessa havahduin siihen että mietin pitäisikö hypätä auton alle.

Siis ihan sairaita ajatuksia eikä kyse ollut mistään masennukseen liittyvästä itsetuhoisuudesta.Enemmänki päässä pyöri koko ajan ajatus miltäköhän tuntuisi hypätä jne.

Mitään masennustaustaa mulla ei ollut ja lopetin lääkkeen välittömästi kun tajusin omat ajatukset.Soitto ihotautilääkärille ja lopputuloksena ikuinen roaccutankielto.

Sanoi että en ole todellakaan ensimmäinen joka reagoi ko lääkkeen tuolla tavalla.

Sairasta mitä "turvalliset"lääkkeet voi tehdä.Kuinka tuollaista saa edes määrätä jos muutkin potilaat ovat reagoineet samalla tavalla kuin minä?

Lääketeollisuus on kyllä puistattavaa bisnestä ihmishengillä.

Vierailija
20/27 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis niinpä, hyvähän se on selitteeksi laittaa itsemurha jonkin lääkkeen syyksi kuin että nuorella ihmisellä olisi ollut ihan vikaa muissakin mielentilansa asioissaan.

Niinhän tiettyjen masennuslääkkeiden syyksikin on laitettu itsareita, vaikka ilmiselkeesti nämä ihmiset, jotka ovat esim. serotiinin vaikutteisiin lääkkeisiin joutuneet turvautumaan, ovat tehneet itsarin jo siinä vaiheessa, kun vasta pari viikkoa on lääkettä käytetty, ja eihän mikään masislääke heti vaikuta ehkäisevästi esim. itsetuhoisuuteenkaan, jos ja kun sitä masennuslääkitystä on juurikin siihen itsemurha-ajatuksiinkin masennuksen ohella haettu!

Ihan vaan sivuhuomautuksena, että masennuslääkkeet hyvinkin on monella syynä itsemurhaan juurikin kuurin alkuvaiheessa. Itselläni toimintakyky parani, mutta mieliala ei, juurikin siinä parin viikon kohdalla. Ilman lääkkeitä olin niin lamaantunut, ettei itsemurha-ajatuksia olisi kyennyt toteuttamaan. Lääkkeitä sen pari viikkoa popsittua jouduin tekemään töitä sen eteen etten ajatuksiani toteuttaisi. Itse tajusin yhdistää tilanteen niihin lääkkeisiin ja jaksoin sinnitellä vielä sen muutaman viikon, että mielikin seurasi perässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä