Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perinteisen joulun loihtiminen ulkomailla

Vierailija
28.11.2016 |

Asun ulkomailla, ja muutamana viime vuonna olemme perheemme kanssa tietoisesti jattaneet valiin yritykset loihtia perinteinen suomalainen joulu, mutta nyt on iskenyt kova Suomi-joulun kaipuu. Valitettavasti emme ehdi taaskaan matkustaa Suomeen jouluksi, mutta haluaisimme yrittaa tuoda tuttua joulutunnelmaa pyhiksi kaikesta huolimatta. Onko muilla ulkosuomalaisilla tai muilla vinkkeja siita, mita olisi helppo toteuttaa, vaikka saatavilla olevat raaka-aineet ovat hiukan rajalliset? Onko jotakin hyvaksi havaittuja ei-perinteisia resepteja, joilla tuoda joulun maut ja fiilikset? Milla korvata joulukinkku? Onko vinkkeja koristeiden askarteluun? Kiitos jo etukateen mahdollisista vinkeista! Taalla tuskailemme joulukuumeen kourissa maassa, jossa ei ole joulusta tietoakaan...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No usean Sveitsissä ja Belgiassa vietetyn joulun kokemuksella voin sanoa, että kyllä kinkkua saa. Me tilattiin meidän lihakauppiaalta. Usein laitettiin myös kalkkunaa. Siirappia pipareihin ja laatikoihin ostettiin arabialaisista kaupoista. Lanttuja on vaikea löytää, mutta yhden tuttavan avulla löytyi lähiruokaan erikoistunut kauppias joka toi 10 kg pussin ja jaettiin se kolmeen pekkaan. Vähän mielikuvitustakin voi käyttää ja tehdä myös paikallisia jouluherkkuja, meillä esim perunakroketit ovat osa joulupöytää Suomessakin.

Vierailija
2/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehkää vaikka aluksi lista niistä asioista, mitkä ovat teille tärkeitä. Sitten mietitte mitä niistä kannattaa toteuttaa sellaisenaan, mitä muokata ja mitä jättää suosiolla pois.

Tyyliin:

"Laatikot kuuluvat joulupöytään, mutta ei täältä saa lanttua" -> Jättäkää tekemättä tai tehkää juuresvuoka niistä aineksista mitä löytyy, esim. bataattilaatikko.

"Glögi ja piparkakkujen tuoksu ois ihanaa" -> Pyytäkää jotakuta lähettämään pussillinen glögimaustetta, jos kaupasta ei löydy kanelia, kardemummaa, neilikkaa jne. ja maustakaa marjamehu sillä (lämmitä mehu ja pistä mausteet vaikka teesiivilässä maustumaan), laita glögimaustetta myös tuoksuksi eri huoneisiin.

"Kyllähän sitä joulukuusi pitäis olla" -> Jättäkää väliin tai hommatkaa jostain joulukuusta muistuttava horsma ja koristelkaa se. Meillä oli viime jouluna ulkomailla kukkakaupan ikkunasta löytynyt somiste, sellainen tuijan näköinen "kuusenpätkä" ja pistettiin se ruokapöydän keskelle. :)

Ja sitä rataa. Nettiradiosta voinee kuunnella joulurauhan julistukset ja joululaulukanaviakin on nykyään tsiljoona. Tehkää sellainen joulu mistä itse tykkäätte, ei tartte niitä rosolleja vääntää, jos niitä ei oikeasti kukaan muutenkaan syö...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen joulupöytä sinulla on mielessä? Meillä on tarkoitus tehdä suomalainen joulu tänä vuonna ja ei tarvita korvikkeita. Laatikot on yllättävän helppo valmistaa itse ja kinkunkin voi helposti suolata itse, pitää vaan mennä tilaamaan se liha butchersilta, sillä supermarketista sitä ei saa. Ikeasta kuulemma tosin saa kinkkua, jos ei halua itse suolata, ja sieltähän saa myös suomalaisia joulupipareita ja piparitaikinaakin.

Vierailija
4/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan Suomessa jouluna, ja joulupöytään tulee lanttulaatikkoa, perunamuusia, sienipiirakka, sipulipasteijoita, juuresgalette (https://www.k-ruoka.fi/reseptit/juuresgalette), tuoretta leipää ja erilaisia levitteitä. Jälkiruokana on juustoja, keksejä, suklaakakku, vadelma-vanilja -jäädyke, hyvää kahvia ja karkkeja.

Vierailija
5/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista pipareita, niillä saat jouluisen tuoksun kotiisi. Valmiita takinoita löytyy joistakin maista, kannattaa katsoa, jos vaikka osuu kohdalle (itse kokeilin kerran kuivapakkausta, johon lisätään vesi, mielenkiintoinen vaihtoehto). Piparitaikina on aika helppo tehdä itsekkin, jos vaan riittää aikaa.

Aitoja, havuntuoksuisia joulukrasseja saa monista kukkakaupoista ja puutarhaliikkeistä, sekä joulutähtiä  koristamaan kotia. Paljon kynttilöitä ja  yhdessäoloa perheen kanssa, se luo tunnelmaa.

Jouluradio.fi lähetykset kuuluvat ainakin täällä. Kokeile.

Itse olen sekoittanut maltillisesti suomalaista ja ulkomaalaista joulukulttuuria. Onnistuu kyllä.

Hyvää joulumieltä. :)

t: ulkosuomalainen

Vierailija
6/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa oikein asutte, jos perunaa, porkkanaa, sikaa , punajuurta, lohta, leikkeleitä, pateita, suolakurkkuja ja askartelutarvikkeita ei saa kaupoista?   =D

Vierailija
7/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa ei myydä sianlihaa ja vihanneksia? Niitähän joulupöydässä etupäässä on.

Vierailija
9/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös kaikki joulun mausteet (inkivääri, neilikka, kaneli) on kaikkea muuta kuin suomalaisia. Varmasti löytyy joka maailmankolkasta.

Vierailija
10/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maassa on IKEA, saa sieltä ruokapuolelta pipareita, glögiä yms. Joulun tuoksun saa jo mausteita käyttämällä, ja punkkuglögi valmistuu kattilassa omatekoisestikin kymmenessä minuutissa. Tähtitorttuja voi tehdä ilman niitä valmistaikinapakkauksiakin, jos luumuhilloa ei löydy voi sen helposti korvata millä tahansa muulla hillolla.

Muutamaa maata lukuunottamatta possua pitäisi saada edes jostakin kaupasta, kinkkua voi valmistaa vaikka ei kymmenen kilon könttiä saisikaan! Slow cooker on hyvä tähän.

Yleareenasta voi katsoa perinteiset jouluohjelmat, ja suomalaisia joululauluja löytyy sekä youtubesta että netin radiokanavilta.

Jos asutte missään Euroopassa /Amerikassa /Australiassa, ei ruokakaupan valikoima pitäisi olla este. Ja jos maastanne ei saa perinteisiä raaka-aineita, pelkän joulun tunnelman loihtimiseen ei paljon tarvita (nettiyhteyskin kun teillä on). Teette joulusta omanlaisenne, yhdistämällä suomalaista ja uuden kotimaanne perinteitä.

Vierailija
11/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sellaisen käsityksen, että ap asuisi jossakin muslimimaassa, kun hän mainitsi, että siellä ei ole joulusta tietoakaan. Sianlihaa on siis varmaan mahdotonta saada.

Vierailija
12/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain sellaisen käsityksen, että ap asuisi jossakin muslimimaassa, kun hän mainitsi, että siellä ei ole joulusta tietoakaan. Sianlihaa on siis varmaan mahdotonta saada.

Nykyään  monessa joulupöydässä on jotain muuta kuin sikaa, esim. kalkkunaa tai kalaa. Ja meitä kasvissyöjäperheitäkin on enenevissä määrin, eli meille tulee kalaa ja sitä syö vain mieheni ja ehkä yksi lapsista. Muuten mennään kasvikset-maito-muna -linjalla.

Vierailija
13/32 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt kymmenisen joulua Afrikassa. Asuimme niin korkealla, n.1200 m.meren pinnasta, että siellä kasvoi havupuita, tosin harittavaoksaisia ja neulaset pitkiä. Silkkipaperista leikkelimme tähtiä ikkunoihin ja punaisesta kartongista leikeltiin tontturivejä koristeeksi. Kun pimeys laskeutui, n. klo 19 sytytettiin kynttilät, ja joulutunnelma oli siinä. Joulupöytään saatiin tuttavien metsästämää villisikaa, joka oli melko kuivaa, kalkkuna haettiin farmilta ja savustettu kinkku puolalaiselta lihakauppiaalta. Bataatista tein laatikkoa, samoin porkkanoista, perunalaatikonkin imelsin ja rosolliin löytyi punajuurta ja maustekurkkuja. Jälkiruuaksi tein hedelmäsalaattia mangoista, papayasta, banaaneista ja ananaksesta. Joulupipareihin löytyivät aineet kaupasta, ja ne olivat afrikkalaistenkin herkkua, kun kävivät vierailulla. Jäin kaipaamaan vain suomalaisia kaloja, graavia lohta ja sinappisilakoita. Joulupukkikin oli löytänyt Afrikkaan, oli vain kiireessään heittänyt lahjasäkin oven ulkopuolelle.

Vierailija
14/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvista vinkeista! Itse asiassa emme asu muslimimaassa, vaan paikassa, jossa erityisesti erikoistarvikkeet ovat kiven alla, ja esim. kylmasailytysta vaativia elintarikkeita syodessa ottaa aina tietoisen riskin. Lihoja sikaa myoten on siis saatavilla, mutta kauppa jonka kylmaketjuun luotan ja josta yleensa ostan lihamme myy sita vain tietyissa muodoissa. Ehka taytyy kayda kyselemassa suoraan tiloilta, jos sielta saisi tilattua sopivaa leikkausta. Kalaa kaipaisimme myos kovasti joulupoytaan, mutta siinakin vaihtoehdot on melko rajalliset. Joskus olen nahnyt lohta myytavan pakasteena. Onnistuukohan sen graavaaminen vai pitaako olla tuoretta? Perus vihanneksia taalta onneksi loytyy, mutta sitten taas esim. puuroriisia ei. Glogia kaipaisimme ehdottomasti, ja mausteita on tosiaan hyvin tarjolla (kuten myos pipareihin), mutta kunnollista mehua en ole onnistunut loytamaan mistaan. Marjamehuja on tullut vastaan vain kamalina esanssilitkuina, joista ei kannata lahtea edes yrittamaan, mutta taytynee viela jatkaa aidomman mehun etsintaa. Onko glogia mahdollista tehda, mikali kunnon mehua ei loydy? Ikeaa taalla ei valitettavasti ole, se auttaisi kylla paljon joulujarjestelyissa! Askarteluista kysyin siita syysta, etta Suomessa olen normaalisti ostanut joulukoristeet valmiina, mutta taalla niita ei juurikaan myyda. Perus askartelutarvikkeita siis on, mutta kun Suomessa olen tottunut koristamaan kodin kynttelikoilla ja valotahdilla sun muilla, en osaa edes ajatella millaisia koristeita voisi itse askarrella. Mieli on niin kiinni siina perinteisessa joulussa, etta en osaa edes ajatella miten olla luova naiden asioiden suhteen. Kiitos siis kovasti vinkeista, ja lisaa ideoita joulutunnelman luomiseen otetaan vastaan. :) 

Vierailija
15/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvista vinkeista! Itse asiassa emme asu muslimimaassa, vaan paikassa, jossa erityisesti erikoistarvikkeet ovat kiven alla, ja esim. kylmasailytysta vaativia elintarikkeita syodessa ottaa aina tietoisen riskin. Lihoja sikaa myoten on siis saatavilla, mutta kauppa jonka kylmaketjuun luotan ja josta yleensa ostan lihamme myy sita vain tietyissa muodoissa. Ehka taytyy kayda kyselemassa suoraan tiloilta, jos sielta saisi tilattua sopivaa leikkausta. Kalaa kaipaisimme myos kovasti joulupoytaan, mutta siinakin vaihtoehdot on melko rajalliset. Joskus olen nahnyt lohta myytavan pakasteena. Onnistuukohan sen graavaaminen vai pitaako olla tuoretta? Perus vihanneksia taalta onneksi loytyy, mutta sitten taas esim. puuroriisia ei. Glogia kaipaisimme ehdottomasti, ja mausteita on tosiaan hyvin tarjolla (kuten myos pipareihin), mutta kunnollista mehua en ole onnistunut loytamaan mistaan. Marjamehuja on tullut vastaan vain kamalina esanssilitkuina, joista ei kannata lahtea edes yrittamaan, mutta taytynee viela jatkaa aidomman mehun etsintaa. Onko glogia mahdollista tehda, mikali kunnon mehua ei loydy? Ikeaa taalla ei valitettavasti ole, se auttaisi kylla paljon joulujarjestelyissa! Askarteluista kysyin siita syysta, etta Suomessa olen normaalisti ostanut joulukoristeet valmiina, mutta taalla niita ei juurikaan myyda. Perus askartelutarvikkeita siis on, mutta kun Suomessa olen tottunut koristamaan kodin kynttelikoilla ja valotahdilla sun muilla, en osaa edes ajatella millaisia koristeita voisi itse askarrella. Mieli on niin kiinni siina perinteisessa joulussa, etta en osaa edes ajatella miten olla luova naiden asioiden suhteen. Kiitos siis kovasti vinkeista, ja lisaa ideoita joulutunnelman luomiseen otetaan vastaan. :) 

Eikö nettikaupoista saisi tilattua joulukoristeita, kynttelikköjä, puuroriisiä jne.

Vierailija
16/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuroriisiä löytyy varmasti:) Mä olen käyttänyt italialaista risottoon käytettävää riisiä tai sushiriisiä eli kun katsoo riisipussista että riisi on valkoista pyöreämpää lajia niin jo vain käy ja riisipuuro on melko yleinen ruoka Suomen ulkopuolella samoin kuin mannapuuro, ne vain eivät kulje puuro-nimellä vaan ovat jälkiruokia:)

raakamehuakin löytyy joka maasta kun vaan viitsii hakea muualtakin kuin sieltä tuoremehutiskiltä:)

Vierailija
17/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinne posti kulkee? Netissä on suomi-kauppoja, joista saat tilattua vaikka joulupukin muoreineen ja porot kaupanpäälle jos haluat. Kuulostat nyt vähän siltä että haluat vain huomiota ihmemaallasi, jota et edes voi kertoa. Tai sitten olet tosi uusavuton.

Vierailija
18/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä maassa oikein asutte, jos perunaa, porkkanaa, sikaa , punajuurta, lohta, leikkeleitä, pateita, suolakurkkuja ja askartelutarvikkeita ei saa kaupoista?   =D

Vähän ihmettelin samaa.

Suomalaiset jouluruoat valmistetaan ihan yksinkertaisista perusraaka-aineista ja koristeetkin ovat hyvin yksinkertaisia.

Itse olen törmännyt ongelmiin vain lantun kanssa, sitä ei vaan löydy. Olen korvannut sen jollakin lantulle tuoksuvalla juureksella jonka nimeä en tiedä. Makukin oli aika lähellä lanttua. Semmoinen pitkä paksu vaaleankeltainen juures. Samaa kokoluokkaa kesäkurpitsan kanssa.

Vierailija
19/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa postin kanssa on vahan haasteellista. Kortit on tulleet perille, mutta kun sukulaiset kerran lahettivat paketin, ei se koskaan saapunut. Ei siis olla missaan Europpa/Jenkit/Aussit-akselilla. Lahettipalvelut ja muut taas voisi toimia, mutta ne ovat sen verran hintavia, etten raaski kayttaa pelkkien jouluruokien rahtaamiseen. Siksi eritysiesti luovat ratkaisut kiinnostaa! Kiitos siis riisivinkista :)

Vierailija
20/32 |
29.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelin samaa.

Suomalaiset jouluruoat valmistetaan ihan yksinkertaisista perusraaka-aineista ja koristeetkin ovat hyvin yksinkertaisia.

Itse olen törmännyt ongelmiin vain lantun kanssa, sitä ei vaan löydy. Olen korvannut sen jollakin lantulle tuoksuvalla juureksella jonka nimeä en tiedä. Makukin oli aika lähellä lanttua. Semmoinen pitkä paksu vaaleankeltainen juures. Samaa kokoluokkaa kesäkurpitsan kanssa.

Kuten aiemmin totesin, perus vihanneksia taalta onneksi loytyy. Kaipaisimme kuitenkin muitakin jouluruokia kuin laatikot ja erilaisia tapoja tuoda joulutunnelmaa kotiin.