Kannattaako minun ottaa opiskelupaikka vastaan?
Tilanne on seuraavanlainen:
-Pääsin opiskelemaan ammattikorkeakouluun.
-En päässyt ylioppilaaksi (joudun uusimaan yhden aineen keväällä).
-Jos otan opiskelupaikan menetän ensikertalaisstatuksen.
-En ole varma onko tuo ala sitä mitä haluan. Voisin haluta joko samalle alalle yliopistoon (ainakin yrittää päästä sisään) tai sitten toiselle alalle.
-Taloudellinen pärjääminen ei ole ongelma, koska minulla on paikka mihin voin mennä töihin nyt puoleksi vuodeksi.
Opo sanoo, että minä olen ainoa joka voi tehdä päätöksen, mutta suositteli yrittämään yliopistoa, koska kirjoitin hyviä arvosanoja lukuun ottamatta äidinkieltä (olin sairas kokeessa), mutta olen totta puhuen aivan hukassa päätöksen kanssa. Tuntuu, että on älyttömän ylimielistä jättää paikka ottamatta vastaan, toisaalta varmaan menisi jollekulle joka haluaa sitä enemmän kun minä. Ja mitä ei palsta tiedä sitä ei tarvita, joten kysyn teiltä kokeneemmilta AV-mammoilta opastusta.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta sopivalta henkilöltä yliopistoon, jos jokin aine lukiossa menee uusintaan. Yliopistossa vaatimustaso on korkeampi.
Eli joko menet ammattikorkeaan kokeilemaan tai sitten opiskelet vaikka työn ohella jonkun ammatillisen koulutuksen.
Heh, huomaa ettet ole opiskellut yliopistossa. Yliopiston vaatimustaso ei ole lähes kellekään ylivoimainen, lukuun ottamatta joitain matemaattisia ja luonnontieteiden aloja.
Älä nyt mistään velvollisuudentunnosta ainakaan ota tota paikkaa vastaan! Ehdottomasti säästäisin ensikertalaisuuden yliopistoa varten, tradekoulutukseen pääset kyllä myöhemminkin jos haluat. Esim. Aallossa on kohtuullisen helppo ottaa sivuaineita kauppiksen/tkk:n puolelta jos molemmat sua kiinnostaa. Ällät fysiikasta ja matikasta (pitkä?) kertoo että kyllä sulla ihan riittävästi lahjoja alalle on. Itse asiassa pitkän matikan ällällä ainakin ennen on päässyt suoraan sisään joihinkin koulutusohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko ottaa paikan vastaan vaikka ei ole vielä ylioppilas? :o
Selvitä mahdolliset karenssit jos jätät opiskelupaikan ottamatta. Toisaalta tukikuukausia on niin rajoitetusti, että opiskelupaikka kannattaa valita kerralla mieluinen. Tiedän ei ole niin helppoa...
Toisaalta AP:lla on työpaikka, joten ei karenssikaan välttämättä haittaa.
Entä sitten jos ja kun työt loppuvat, tuleeko siinä vaiheessa karenssia kun ei ole aikoinaan ottanut sitä koulupaikkaa vastaan? Tai onko osa-aikatyö, jolloin olisi oikeutettu soviteltuun työttömyysrahaan? Kannattaa kuitenkin varalta selvittää ettei sitten tule yllätyksenä.
Sori, mä aina maalailen piruja seinille. Mikään ei ole elämässä niin varmaa kuin epävarmuus. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-En ole varma onko tuo ala sitä mitä haluan. Voisin haluta joko samalle alalle yliopistoon (ainakin yrittää päästä sisään) tai sitten toiselle alalle.
-Taloudellinen pärjääminen ei ole ongelma, koska minulla on paikka mihin voin mennä töihin nyt puoleksi vuodeksi.
Opo sanoo, että minä olen ainoa joka voi tehdä päätöksen, mutta suositteli yrittämään yliopistoa, koska kirjoitin hyviä arvosanoja lukuun ottamatta äidinkieltä (olin sairas kokeessa), mutta olen totta puhuen aivan hukassa päätöksen kanssa. Tuntuu, että on älyttömän ylimielistä jättää paikka ottamatta vastaan, toisaalta varmaan menisi jollekulle joka haluaa sitä enemmän kun minä. Ja mitä ei palsta tiedä sitä ei tarvita, joten kysyn teiltä kokeneemmilta AV-mammoilta opastusta.
Kysyisin lisäkysymyksen. Mikset päässyt ylioppilaaksi? Jos kirjoitit hyviä arvosanoja muista kun yhdestä, pitäisi nykyään päästä kompensaation avulla silti ylioppilaaksi?
Jos mietit yliopistoon menoa, neuvon luopumaan AMK paikasta niin ei tarvii miettiä jälkikäteen.
Yleisesti ottaen nämä nykyiset viritykset: ensikertalaisuus ja nyt tuleva YO- todistuksella tapahtuva yhteishaku aiheuttaa, päin vastoin kun on suunniteltu, juuri ap:n tapaisia välivuosia.
Miltei pääsinkin. Fysiikka L, pitkä matikka L, pitkä enkku B = 17 kompensaatiopistettä, 18 olisi vaadittu.
-AP
Ei kannata. Yritä ainakin ensin sinne kauppakorkeaan, eipähän tarvi jossitella kymmenen vuoden päästä.
Ap, älä ota paikkaa vastaan! Pääset arvosanoillasi monelle alalle suoraan sisään, ilman pääsykoetta. Jos haluat paikan yliopistosta, yritä sitä ensin. AMKiin pääset arvosanoillasi varmasti myöhemminkin. Lisäksi jos yo-tutkintosi on enää kiinni äidinkielestä, nyt sinulla on loistavasti aikaa säästää hieman, keskittyä viimeisen aineen kirjoittamiseen (joka vieläpä vaikuttaa hakiessasi mihin tahansa korkeakouluun) sekä pääsykokeisiin lukemiseen. :)
En ikinä kommentoi tänne mitään, menkööt nyt sitten eka kerta. :D
Mulla on vähän samantyyppinen tilanne. Sain opiskelupaikan toisesta vaihtoehdosta (tosin mulla on lukio läpi), en tiedä otanko paikkaa vastaan. Hain siis puoliksi tosissaan, koska vanhemmat painosti laittamaan jonkun koulutuksen tuohon hakuun. Ala sinänsä vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta haluaisin kuitenkin keväällä hakea yliopistoon ja jos otan tämän paikan, menetän sen ensikertalaisuuskiintiön.
Kyseessä tieto- ja viestintätekniikan insinööri, paikka johon pääsin on HAMK ja ensisijaisesti hain samalle alalle Metropoliaan. Jos Metropoliaan sattuisin pääsemään varasijalta 20, ottaisin paikan vastaan, koska siellä nuo erikoistumisvaihtoehdot ovat imo kiinnostavampia, HAMKissa on niitä taas tosi vähän niitä. Laitoin kakkosvaihtoehdon vaan sillä perusteella, että tuo oli Metropolian lisäksi ainut Etelä-Suomessa suht lähellä kotipaikkakuntaani. Iskälle en ole edes kertonut, koska jos tietäisi, että en mahdollisesti ottaisi sitä vastaan, lentäisin varmaan ulos kotoa. '':D'' Mulle ei ole edes mitään töitä tuolle puolelle vuodelle, joka opiskelupaikan hylkäämisestä seuraisi. Vittu.
Minä neuvoin sinua jo edellisessä keskustelussa hakemaan teknilliseen yliopistoon. Muistaakseni kerroit, että kirjoitit L:t matematiikasta (oletan, että se oli pitkä) ja fysiikasta melkein lukematta. Se on erittäin hyvä lähtökohta teknilliseen yliopistoon. Ei siellä tarvitse todellakaan olla mitenkään teknisesti suuntautunut. Riittää, että on hyvä matematiikassa ja fysiikassa.
DI
Niin ja lisäksi neuvoisin sinua käyttämään tämän kevään siihen, että parannat englannin taitoasi. Yliopisto-opinnoissa pitää lukea paljon englanninkielistä kirjallisuutta ja myös kuunnella englanninkielisiä luentoja. Toisaalta myöskään tradenomille, joka ei osaa sujuvaa englantia, ei ole paljonkaan työpaikkoja tarjolla.
30
Minä neuvoisin ottamaan ehdottomasit opiskelupaikan vastaan! AMK-tutkinnon kohdalla on usein kyse n.3 vuodesta, jonka jälkeen voi hakea yliopiston puolelle maisteriohjelmaan tällä AMK-tutkinnolla (tarkista oman alasi ehdot tälle), eli ei todellakaan mene hukkaan se tutkinto :)
Fiksumpaa se, kuin mahdollinen välivuosi, joka ei takaa sisäänpääsyä yliopistoon seuraavassakaan haussa..
Vierailija kirjoitti:
Minä neuvoin sinua jo edellisessä keskustelussa hakemaan teknilliseen yliopistoon. Muistaakseni kerroit, että kirjoitit L:t matematiikasta (oletan, että se oli pitkä) ja fysiikasta melkein lukematta. Se on erittäin hyvä lähtökohta teknilliseen yliopistoon. Ei siellä tarvitse todellakaan olla mitenkään teknisesti suuntautunut. Riittää, että on hyvä matematiikassa ja fysiikassa.
DI
....ja jos yhdistät teknilliseen alan kaupallisen alan opintoja, saat todella hyvät lähtökohdat työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin lisäkysymyksen. Mikset päässyt ylioppilaaksi? Jos kirjoitit hyviä arvosanoja muista kun yhdestä, pitäisi nykyään päästä kompensaation avulla silti ylioppilaaksi?
Jos mietit yliopistoon menoa, neuvon luopumaan AMK paikasta niin ei tarvii miettiä jälkikäteen.
Yleisesti ottaen nämä nykyiset viritykset: ensikertalaisuus ja nyt tuleva YO- todistuksella tapahtuva yhteishaku aiheuttaa, päin vastoin kun on suunniteltu, juuri ap:n tapaisia välivuosia.
Miltei pääsinkin. Fysiikka L, pitkä matikka L, pitkä enkku B = 17 kompensaatiopistettä, 18 olisi vaadittu.
-AP
B ei ole millään muotoa hyvä arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-APB ei ole millään muotoa hyvä arvosana.
Eihän AP tai kukaan muukaan missään väittänyt, että olisi.
Jos ala ei ole se mitä ensisijaisesti haluat niin älä ota paikkaa vastaan! Jos ymmärsin siis oikein, että olet päässyt kouluun sisään pelkällä yo-todistuksella, koska et ole vielä ylioppilas. Niin luultavasti ala on vähemmän suosittu tai kyseessä pikkupaikkakunnan AMK, jonne varmasti pääsisit myös myöhemmin sisään, varsinkin, kun siinä kohtaa olet jo ylioppilas. Turha mennä kuluttamaan opintokuukausia ym. Ala lukemaan yliopiston pääsykokeisiin ja satsaa jäljellä oleviin kokeisiin!
Vierailija kirjoitti:
En ikinä kommentoi tänne mitään, menkööt nyt sitten eka kerta. :D
Mulla on vähän samantyyppinen tilanne. Sain opiskelupaikan toisesta vaihtoehdosta (tosin mulla on lukio läpi), en tiedä otanko paikkaa vastaan. Hain siis puoliksi tosissaan, koska vanhemmat painosti laittamaan jonkun koulutuksen tuohon hakuun. Ala sinänsä vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta haluaisin kuitenkin keväällä hakea yliopistoon ja jos otan tämän paikan, menetän sen ensikertalaisuuskiintiön.
Kyseessä tieto- ja viestintätekniikan insinööri, paikka johon pääsin on HAMK ja ensisijaisesti hain samalle alalle Metropoliaan. Jos Metropoliaan sattuisin pääsemään varasijalta 20, ottaisin paikan vastaan, koska siellä nuo erikoistumisvaihtoehdot ovat imo kiinnostavampia, HAMKissa on niitä taas tosi vähän niitä. Laitoin kakkosvaihtoehdon vaan sillä perusteella, että tuo oli Metropolian lisäksi ainut Etelä-Suomessa suht lähellä kotipaikkakuntaani. Iskälle en ole edes kertonut, koska jos tietäisi, että en mahdollisesti ottaisi sitä vastaan, lentäisin varmaan ulos kotoa. '':D'' Mulle ei ole edes mitään töitä tuolle puolelle vuodelle, joka opiskelupaikan hylkäämisestä seuraisi. Vittu.
Jos haluat yliopistoon niin ala valmistautumaan. Tuskinpa siitä kotoa lennät, jos sulla on kuitenkin tulevaisuuden suunnitelmia ja teet niiden eteen töitä.
Huh, kylläpä selkeytti ajatuksia lukea vähän muiden näkemyksiä tilanteeseeni. Suuri kiitos kaikille avusta.
Yliopisto se on, niin olen päättänyt. Ensisijaisesti varmaankin ympäristötekniikka (tms), mutta katselen nyt vielä tässä nämä kuukaudet mitä vaihtoehtoja onkaan olemassa. Käytän tämän puoli vuotta äidinkielen ja englannin harjoitteluun, kyllä se siitä.
-Kiitollinen AP