Kannattaako minun ottaa opiskelupaikka vastaan?
Tilanne on seuraavanlainen:
-Pääsin opiskelemaan ammattikorkeakouluun.
-En päässyt ylioppilaaksi (joudun uusimaan yhden aineen keväällä).
-Jos otan opiskelupaikan menetän ensikertalaisstatuksen.
-En ole varma onko tuo ala sitä mitä haluan. Voisin haluta joko samalle alalle yliopistoon (ainakin yrittää päästä sisään) tai sitten toiselle alalle.
-Taloudellinen pärjääminen ei ole ongelma, koska minulla on paikka mihin voin mennä töihin nyt puoleksi vuodeksi.
Opo sanoo, että minä olen ainoa joka voi tehdä päätöksen, mutta suositteli yrittämään yliopistoa, koska kirjoitin hyviä arvosanoja lukuun ottamatta äidinkieltä (olin sairas kokeessa), mutta olen totta puhuen aivan hukassa päätöksen kanssa. Tuntuu, että on älyttömän ylimielistä jättää paikka ottamatta vastaan, toisaalta varmaan menisi jollekulle joka haluaa sitä enemmän kun minä. Ja mitä ei palsta tiedä sitä ei tarvita, joten kysyn teiltä kokeneemmilta AV-mammoilta opastusta.
Kommentit (37)
Älä ota ja hae yliopistoon. Mikä ala kyseessä?
Siis voiko ottaa paikan vastaan vaikka ei ole vielä ylioppilas? :o
Selvitä mahdolliset karenssit jos jätät opiskelupaikan ottamatta. Toisaalta tukikuukausia on niin rajoitetusti, että opiskelupaikka kannattaa valita kerralla mieluinen. Tiedän ei ole niin helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta sopivalta henkilöltä yliopistoon, jos jokin aine lukiossa menee uusintaan. Yliopistossa vaatimustaso on korkeampi.
Eli joko menet ammattikorkeaan kokeilemaan tai sitten opiskelet vaikka työn ohella jonkun ammatillisen koulutuksen.
Uusinnan syynä on se, että sairastuin koepäivänä -AP
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta sopivalta henkilöltä yliopistoon, jos jokin aine lukiossa menee uusintaan. Yliopistossa vaatimustaso on korkeampi.
Eli joko menet ammattikorkeaan kokeilemaan tai sitten opiskelet vaikka työn ohella jonkun ammatillisen koulutuksen.
Neuvoi hän, jonka luetun ymmärtäminen on noin heikkoa. Ap sanoi olleensa sairas kokeessa, eli luultavasti jäänyt kokonaan välistä.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota ja hae yliopistoon. Mikä ala kyseessä?
Tradenomi, ja mietin just ekonomia, tai mahdollisesti DI:tä. En koe olevani mikään tekniikan ihmelapsi, mutta matikasta ja fysiikasta napsahti ällät, joten voisi sittenkin sopia minulle. Mutta ainakin aion yrittää kauppakorkeaan keväällä riippumatta siitä otanko tämän paikan vastaan. -AP
Millä tavoin sairastuit koepäivänä? Jos oli stressiperäistä, ei yliopisto ole sun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin sairastuit koepäivänä? Jos oli stressiperäistä, ei yliopisto ole sun paikka.
Virusperäiseen kuumetautiin, en vieläkään tiedä tarkalleen mikä se oli, mutta nosti niin korkean kuumeen, että jouduin menemään lääkäriin, eikä ollut stressiperäistä, myös veli ja isä sairastui, mutta ei nostanut heillä yhtä korkeaa kuumetta.
-AP
Onko edes mahdollista ottaa vastaan paikka amkista jos et päässyt ylioppilaaksi?
Ehdottomasti yliopistoon. AMK:uun päässee myöhemminkin jos haluaa. Mutta käytä se ensikertalaisuutesi niin hyvään paikkaan kuin mihin vaan voit päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virusperäiseen kuumetautiin, en vieläkään tiedä tarkalleen mikä se oli, mutta nosti niin korkean kuumeen, että jouduin menemään lääkäriin, eikä ollut stressiperäistä, myös veli ja isä sairastui, mutta ei nostanut heillä yhtä korkeaa kuumetta.
-APPari buranaa, lähes 40 kuumetta ja M napsahti.
Onnittelut sinulle! Minulle on kuitenkin myöhäistä nyt. Tiedän, että en tehnyt asioita aivan kuin olisi pitänyt koepäivänä, mutta eipä näin jälkikäteen auta itkeä. -AP
Hae sinne teknilliseen yliopistoon, sopisit varmasti sinne paremmin! Kun töitäkin kerran on, ehdit vielä hyvin miettiä jokusen kuukauden ennen kevään hakua, mitä todella haluat.
T. Aiemman keskustelusi lukenut oman unelma-alansa opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Onko edes mahdollista ottaa vastaan paikka amkista jos et päässyt ylioppilaaksi?
Voi amk-paikan saada ilman yo-todistusta. Silloin sisälle mennään lukion päästötodistuksella. Yo-kirjoitukset ei ole mitenkään pakolliset.
Älä kouluttaudu tradenomiksi, kaupan ala on kuoleva ala, tarjolla olevat työt ovat nollatuntisopimuksia n. 80%.
tradenomi on ihan pilipali! mäki olisin päässy siihen vaikka vastasin niihin matikkatehtäviin ihan päin suomätästä.
Opiskellessa iso tekijä on se kenen kanssa opiskelet, ei vain se mitä opiskelet. Yliopistossa pääset osaksi poikkitieteellistä yhteisöä, ja kun lähdet sieltä 3-6 vuoden jälkeen niin sulla on toivon mukaan tuttuja monista eri tiedekunnista, joiden myötä ajattelusi on monipuolistunut ja sulla on suhteita vähän joka suuntaan.
Tradenomi on ihan pilipali, ei kannata
Vierailija kirjoitti:
Siis voiko ottaa paikan vastaan vaikka ei ole vielä ylioppilas? :o
Selvitä mahdolliset karenssit jos jätät opiskelupaikan ottamatta. Toisaalta tukikuukausia on niin rajoitetusti, että opiskelupaikka kannattaa valita kerralla mieluinen. Tiedän ei ole niin helppoa...
Toisaalta AP:lla on työpaikka, joten ei karenssikaan välttämättä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi on ihan pilipali, ei kannata
luv u
Jos sulla kerran töitä on, niin ehdottomasti jätä ottamatta vastaan ja käytä ensikertalaisuushyöty johonkin, josta olet varmempi. Yliopiston sisällä on myös helpompi vaihtaa pääainetta, amk:ssa olet jumissa.
Jos työpaikkaa ei olisi, niin tilanne olisi vaikeampi, koska et saa paikan ottamatta jättämisen takia mitään tukia. Ota tämä huomioon budjetoidessasi tulevaisuuden varalle, jos esim. otat palkatonta lukulomaa.