Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoreita TYP kokemuksia 2016, nyt kun TYP on pakollinen (Aktivointihaastattelu)

Vierailija
28.11.2016 |

Mitä aktivointihaastattelussa käytännössä tapahtuu? Siis joka tehdään typissä?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ' suunnitelmaan kirjoitetaan sujuvia lauseita' kertoo kaiken.

Eli ennakko-oletuksena on, että työtön on hmm.... avun tarpeessa. Eräs tuttavani, jolla on ylempi korkeakoulututkinto ja vuosikymmenten työkokemus vaativista tehtävistä mutta ikää melkein 60, ilahtuu aivan varmasti noista hmmmmm.... sujuvista lauseista.

Vierailija
42/70 |
03.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin parin vuoden työttömyyden jälkeen puoleksi vuodeksi palkkatuella töihin, enkä siis saa ansiosidonnaista kun siihen vaaditaan palkkatukitöissä 8kk, eli typ taitaa tämän jälkeen häämöttää :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko tuonne typiin automaattisesti kun "aika" tulee täyteen vai katsovatko tilanteita tapauskohtaisesti? Tuleeko kutsu postitse? Alkuvuodesta häämöttäisi mutta saas nyt nähdä kun tulee nämä aktiivimallit sun muut että eiköhän pasmat oo  vähän aikaa sekaisin te-hallinnonkin puolella..? Vieläkö muuten soittelevat niitä 3 kk puheluita? 

Vierailija
44/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko tuonne typiin automaattisesti kun "aika" tulee täyteen vai katsovatko tilanteita tapauskohtaisesti? Tuleeko kutsu postitse? Alkuvuodesta häämöttäisi mutta saas nyt nähdä kun tulee nämä aktiivimallit sun muut että eiköhän pasmat oo  vähän aikaa sekaisin te-hallinnonkin puolella..? Vieläkö muuten soittelevat niitä 3 kk puheluita? 

Typpiin joutuu Helsingissä automaattisesti, kun tulee pitkäaikaistyöttömyyden kriteerit täyteen.

Vierailija
45/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden joka vasta kävi tuossa. Paikalla kaksi sossua plus te-toimiston virkailija.

Halusivat lähettää kokeilevaan työtoimintaan(pajatyyppistä työtä, esim.polkupyöränkorjauslinja),josta maksettaisiin korvausta 9€/pvä +matkakulut. Kuusi tuntia päivässä ja 4 kertaa viikossa työtoimintaa, ja tätä kestäisi 3 kk. Jos kieltäydyt suorittamasta edellämainittua, et saa oikeutta työttömyysturvaan ennenkuin olet sen 3kk työkokeilua 9€/pväpalkalla suorittanut. Toimeentulotukeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa.

Lisäksi kyselivät elämäntilanteesta muuten ja yleistä moittimista ja ihmettelyä....

Semmosta.

Olen kylläkin ymmärtäny, että tuossa saa pelkästään 9 euroa per päivä kulukorvausta. Ei mitään 9 euroa ja siihen päälle vielä matkakulut siis.

Käytännössä tuo 9 euroa uppoaa jo edestakaisiin matkoihin eli plus miinus nolla tulojen suhteen.

Sepä riippuu ihan siitä kunnasta missä satut asumaan. Toisissa kunnissa maksetaan näille matkakortti

toisissa taas ei. Turussa on laitettu porkkanaksi juurikin matkakortti koko kuukaudelle,jolloin osallistuu noihin toimintoihin. Silloin se 9€ kulukorvaus päivässä on oikeesti ylimääräistä rahaa. Se on verotonta eikä sitä saa huomoida myöskään jos asiakas saa toimeentulotukea.

Sielä nöyryytetään työtttömiä. En edes kehtaa kertoa mihin he velvoittavat minut

Vierailija
46/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikille riitä palkkatukipaikkoja?

Sieltä ohjataan sit orjatöihin tai koulutukseen vai? Karenssin uhalla tietty.

Kaupunki työllistää kaikki joilla on palkkatukioikeus. Museoihin valvoskelemaan, jonnekin toimistoihon apulaiseksi, pahalle rakentamaan tai autokuskiksi, paikkoja on ja niitä tehdään.

Töitä on vaan vuodeksi. Sitten ihmiset jää taas siihen samaan työttömyyteen.

Vaikka suunnitelmissa haaveillaan että vuoden työllistymisjakson aikana pitkäaikaistyötön aktivoituu ja verkostuu ihmeellisest niin, että sen jälkeen tuosta vaan,hups, löytää töitä muualta, niin niihän se ei mene eikä niin käy.

Kaupungin vakituiset virat taas jaetaan ihan muille kuin joillekin työlistetyille nobodyille. Jos niitä edes tulee auki ja hakuun koskaan.

Jos valita pitäis, niin enemmin kuntoutettava kun joku palkkatukipaikka. Ne on orjatyö hommia. Kuntoutettavat on sentään vaan 4 tunnin päiviä ja saa vielä matkakorvauksen kuukausittain sen kämäsen 9 euron ja työmarkkinatuen päälle. Palkkatuessa et saa kun sen minimipalkan, ja se voi alentaa asumistuen määrän ym. Eli olet vieläkin köyhempi kun tekisit kuntoutettavia töitä, tai olisit vaikka jossain, höpö, höpö kurssilla.

Vierailija
47/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typpiin joutuu Helsingissä automaattisesti, kun tulee pitkäaikaistyöttömyyden kriteerit täyteen.

Ei pidä paikkaansa, en edes tiennyt tuota Typpiä ennen tätä ketjua. 

Työllistymissuunnitelmaan liittyen muutaman kerran on soitettu, viimeksi tein Omilla sivuilla ja virkailija hyväksyi. Kriteerit on siellä kyllä annettu valmiiksi, joista valitaan eli kovin paljon vaihtoehtoja ei ole sen suhteen, jotain on tehtävä, vaikka se ei sitten olisikaan tarkoituksenmukaista. 

Ensi vuodesta en tiedä, kohta se nähdään, tulee taas kolme kuukautta vuoden vaihtuessa täyteen. Mutta ei kaikkia kohdella automaattisesti samalla tavalla.

Vierailija
48/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tulossa pian 3 kk täyteen, samoin typpikriteerit alkaa täyttyä. Tähän asti on tullut vuoroin kutsuja massainfoon jossa sitten jaettu lappuja missä ilmoitettu seuraava 3 kk soittoaika. Nyt ei ole mitään tietoa seuraavasta yhteydenotosta. Olisko sitten kutsu tuonne typpiin, huoh?

Vierailija
49/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tämä on?

Turun Yhdyspankki. Joku turkulainen tuolla jo kommentoikin. Ne 9 euroa menee varmaan sinne, kun ei tilillä näy.

Vierailija
50/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunki työllistää kaikki joilla on palkkatukioikeus. Museoihin valvoskelemaan, jonnekin toimistoihon apulaiseksi, pahalle rakentamaan tai autokuskiksi, paikkoja on ja niitä tehdään.

Vaikka suunnitelmissa haaveillaan että vuoden työllistymisjakson aikana pitkäaikaistyötön aktivoituu ja verkostuu ihmeellisest niin, että sen jälkeen tuosta vaan,hups, löytää töitä muualta, niin niihän se ei mene eikä niin käy.

Kaupungin vakituiset virat taas jaetaan ihan muille kuin joillekin työlistetyille nobodyille. Jos niitä edes tulee auki ja hakuun koskaan.

Jos valita pitäis, niin enemmin kuntoutettava kun joku palkkatukipaikka. Ne on orjatyö hommia. Kuntoutettavat on sentään vaan 4 tunnin päiviä ja saa vielä matkakorvauksen kuukausittain sen kämäsen 9 euron ja työmarkkinatuen päälle. Palkkatuessa et saa kun sen minimipalkan, ja se voi alentaa asumistuen määrän ym. Eli olet vieläkin köyhempi kun tekisit kuntoutettavia töitä, tai olisit vaikka jossain, höpö, höpö kurssilla.

Olen eri mieltä. Työkkärin tädit oli kovin huolissaan kun olin ollut muutamia vuosia kokovartalotyötön. Ensin orjailin kuntouttavalla kuukausia. Se 9 euroa päivältä ei tunnu missään kun käyt kahtena päivänä viikossa "töissä".

Palkkatuki ei päätä huimaa mutta on se usean satasen enemmän kuin työttömänä. Mitä sitten kun tukien poisjäämisenkin jälkeen jää selvästi enemmän käteen? Mulle nyt sinänsä tämä ja tuo olenko töissä vai työtön. Mutta mielummin huonollakin palkalla töissä kuin 9 euron orjana.

On se myös pikkusen periaatekysymys miten suhtaudun työhön orjana tai huonollakin palkalla. Sanotaan näin että rahalla saa enemmän kuin ruoskalla.

Vierailija
51/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuu typin kutsu napsahtamaan muttei koe tarvetta mennä paikalle, onko se automaattinen karenssin paikka, 3kk?

Vierailija
52/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mieltä. Työkkärin tädit oli kovin huolissaan kun olin ollut muutamia vuosia kokovartalotyötön. Ensin orjailin kuntouttavalla kuukausia. Se 9 euroa päivältä ei tunnu missään kun käyt kahtena päivänä viikossa "töissä".

Palkkatuki ei päätä huimaa mutta on se usean satasen enemmän kuin työttömänä. Mitä sitten kun tukien poisjäämisenkin jälkeen jää selvästi enemmän käteen? Mulle nyt sinänsä tämä ja tuo olenko töissä vai työtön. Mutta mielummin huonollakin palkalla töissä kuin 9 euron orjana.

On se myös pikkusen periaatekysymys miten suhtaudun työhön orjana tai huonollakin palkalla. Sanotaan näin että rahalla saa enemmän kuin ruoskalla.

Ei todellakaan ole noin ruusuista. Ei varmaan saa useampaa satkua enempi kuin joku kuntoutettava, ellet sitten ole joku professori. Kaiken lisäksi ne tukityötyöpäivät ovat vaan kuuden tunnin mittaisia. Siinä ei paljon kyllä kerry rahaa. Palkkatuki paikat on ihan haista paska osastoa ja kusetusta myös, mutta kaiken huippu on joku työkokeilu se on jo todellista riistoa.

Vierailija
53/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuu typin kutsu napsahtamaan muttei koe tarvetta mennä paikalle, onko se automaattinen karenssin paikka, 3kk?

kyllä vaan ja pipilä on iloinen.

Vierailija
54/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä vaan ja pipilä on iloinen.

Henkilöhän saa sitten jatkossa saman rahan vain eri nimisenä tukena, plusmiinusnolla.

Vierailija
55/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole noin ruusuista. Ei varmaan saa useampaa satkua enempi kuin joku kuntoutettava, ellet sitten ole joku professori. Kaiken lisäksi ne tukityötyöpäivät ovat vaan kuuden tunnin mittaisia. Siinä ei paljon kyllä kerry rahaa. Palkkatuki paikat on ihan haista paska osastoa ja kusetusta myös, mutta kaiken huippu on joku työkokeilu se on jo todellista riistoa.

Vähästäpä sanot ruusuiseksi, no se kertoo sinusta. Täydellä 8 tunnin palkkatuella liittyisin jo liittoon. Tällä 6 tunnin, 80 % en viitisi koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kuitenkin tällä 6 tunnin + soviteltu päiväraha käteen jää reilusti enemmän kuin työttömänä.

Käteen jää verojen jälkeen noin 1500. Siitä vuokra 500 niin toimintatonni josta maksat sähköt, puhelimen ja netin. On muuten reilusti enemmän kun se millä kokovartalotyöttömänä on pärjättävä. Mä pärjään kyllä sillä vähälläkin ei ole siitä kiinni. Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin rahaa.

Siitä olen samaa mieltä että nimike työkokeilu on todellista riistoa. Tee 6 tuntia viitenä päivänä viikossa eikä siitä saa muuta kuin vapautuksen karenssista. Senkin voin myöntää että olen saatanan laiska ja mukavuuden haluinen. Kuitenkin jos tarvii ja on "pakko" niin teen enkä ole hakemassa saikkua kun epämukavaa.

Olen joskus tehnyt oikein rahaakin työllä mutta tajusin ettei silloin jää aikaa muulle elämälle. Nämä jutut on valintoja ja päätin että raha ei ole mulle tärkeintä.

Vierailija
56/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähästäpä sanot ruusuiseksi, no se kertoo sinusta. Täydellä 8 tunnin palkkatuella liittyisin jo liittoon. Tällä 6 tunnin, 80 % en viitisi koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kuitenkin tällä 6 tunnin + soviteltu päiväraha käteen jää reilusti enemmän kuin työttömänä.

Käteen jää verojen jälkeen noin 1500. Siitä vuokra 500 niin toimintatonni josta maksat sähköt, puhelimen ja netin. On muuten reilusti enemmän kun se millä kokovartalotyöttömänä on pärjättävä. Mä pärjään kyllä sillä vähälläkin ei ole siitä kiinni. Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin rahaa.

Siitä olen samaa mieltä että nimike työkokeilu on todellista riistoa. Tee 6 tuntia viitenä päivänä viikossa eikä siitä saa muuta kuin vapautuksen karenssista. Senkin voin myöntää että olen saatanan laiska ja mukavuuden haluinen. Kuitenkin jos tarvii ja on "pakko" niin teen enkä ole hakemassa saikkua kun epämukavaa.

Olen joskus tehnyt oikein rahaakin työllä mutta tajusin ettei silloin jää aikaa muulle elämälle. Nämä jutut on valintoja ja päätin että raha ei ole mulle tärkeintä.

Vierailija
57/70 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on koulutusta ja työkokemusta takana, mahdollisuudet/yritystä työllistyä itsenäisesti eikä ole maannut viimeistä viittä vuotta kotona niin ei sinne Typiin mitenkään automaattisesti joudu.

Vierailija
58/70 |
11.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Typissä kysyä palkkatukityötä? Jos ei tarvetta muulle, kuin työlle? 

Vierailija
59/70 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typ-palvelussa lähes poikkeuksetta tarjoavat vain ja ainoastaan kuntouttavaa työtä jonka jälkeen työmarkkinoille palaaminen on lähes mahdotonta vaan sitä joutuu ikuiseen kurjimukseen/typ limboon Ikuinen typ orja

Vierailija
60/70 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä, ylös

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi