Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoreita TYP kokemuksia 2016, nyt kun TYP on pakollinen (Aktivointihaastattelu)

Vierailija
28.11.2016 |

Mitä aktivointihaastattelussa käytännössä tapahtuu? Siis joka tehdään typissä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä http://www.vauva.fi/keskustelu/2695540/kantafi-kysymyksia-osaako-joku-v…

löytyi mielenkiintoinen teksti, referoin sen tähän:

12 § (28.12.2012/937)

Oikeus salassa pidettäviin tietoihin ja aktivointisuunnitelman tallentaminen

Aktivointisuunnitelman laatimiseen 5 §:n 1 momentin mukaisesti osallistuvilla ja suunnitelmaa laadittaessa asiantuntijoina 8 §:n 4 momentin mukaisesti käytettävillä henkilöillä on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen aktivointisuunnitelman laatimiseksi henkilöä koskevat välttämättömät tiedot. Aktivointisuunnitelma talletetaan kunnan sosiaalihuollon henkilörekisteriin ja työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmän henkilöasiakasrekisteriin.

Palaan jälleen tähän aiemmin kirjoittamaani omakanta.fi asiaan.

...oikeus salassapitosäännösten estämättä...tämä on se säädetty epäkohta, vaikka olet kieltänyt terveystietojesi luovutuksen, lailla nyt niin naurettavaa kuin onkin, TYP:n sairaanhoitajan käytettävissä.

Tänään olen laittanut eräälle kansanedustajalle viestin, että nyt rikotaan niin räikeästi ihmisen oikeusturvaa että siihen on saatava pikainen muutos!

Kysyin myöskin onko oikeuskansleri vaiko mikä oikea osoite johon otan yhteyden,

Tarkistin äsken viimeksi, 3 kertaa TYP:n sairaanhoitaja katsonut tietojani, SOS maininta ili yksi joka käynyt, ilmeisesti? sos.työntekijä.

Nyt ruksasin varmuudeksi kaikki kohdat että terveystietojani EI saa luovuottaa, siellä alhaalla on kuitenkin ruksi jonka ruksasin, annaoin luvan että mahdollisessa hengenvaarassa saa katsoa tietoni.

Ihmisiä ei informoida liiemmin, että omakanta.fi kirjaudut normaali pankkitunnuksilla sinne, näet kaikki käyntisi, epikriisisisi, diagnoosit, lähetteet, ja aina näkee päivämäärän ja kuka tietojasi on katsonut, kirjoittaneet myös selvityksen miksi ovat katsoneet tiedot.

www.omakanta.fi

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14217129/lue-tama-terveystietojen-katsel…

Vierailija
22/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden joka vasta kävi tuossa. Paikalla kaksi sossua plus te-toimiston virkailija.

Halusivat lähettää kokeilevaan työtoimintaan(pajatyyppistä työtä, esim.polkupyöränkorjauslinja),josta maksettaisiin korvausta 9€/pvä +matkakulut. Kuusi tuntia päivässä ja 4 kertaa viikossa työtoimintaa, ja tätä kestäisi 3 kk. Jos kieltäydyt suorittamasta edellämainittua, et saa oikeutta työttömyysturvaan ennenkuin olet sen 3kk työkokeilua 9€/pväpalkalla suorittanut. Toimeentulotukeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa.

Lisäksi kyselivät elämäntilanteesta muuten ja yleistä moittimista ja ihmettelyä....

Semmosta.

Olen kylläkin ymmärtäny, että tuossa saa pelkästään 9 euroa per päivä kulukorvausta. Ei mitään 9 euroa ja siihen päälle vielä matkakulut siis.

Käytännössä tuo 9 euroa uppoaa jo edestakaisiin matkoihin eli plus miinus nolla tulojen suhteen.

No voi olla että noin, mikset soita te-toimistoon tai sossuun tai kelaan ja kysy miten asia on kun noin kiinnostaa, ei koske henk.koht. tuo asia minua, joten en ole itse niin kiinnostunut tietämään. En vaan tiedä mistä työttömällä ihmisellä olisi varaa sitten maksaa niitä matkoja, ja silloin jos ei matkakorvausta saa niin on helppo vedota että ei päässyt paikalle, oli ostettava ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilä ja orpo kuulustelevat ja kilpailevat kumpi saa huutaa haastattelun lopussa KARENSSI!!

Kumpikin ovat sen verran kiireisiä muissa töissään, että varmastikaan eivät ehdi mihinkään rivityöttömään noin paljoa aikaa uhrata. Etenkin, kun työttömiä on niin paljon.

Vierailija
25/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipilä ja orpo kuulustelevat ja kilpailevat kumpi saa huutaa haastattelun lopussa KARENSSI!!

Kumpikin ovat sen verran kiireisiä muissa töissään, että varmastikaan eivät ehdi mihinkään rivityöttömään noin paljoa aikaa uhrata. Etenkin, kun työttömiä on niin paljon.

Sarkasmi, se lajeista vaikein...

Vierailija
26/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden joka vasta kävi tuossa. Paikalla kaksi sossua plus te-toimiston virkailija.

Halusivat lähettää kokeilevaan työtoimintaan(pajatyyppistä työtä, esim.polkupyöränkorjauslinja),josta maksettaisiin korvausta 9€/pvä +matkakulut. Kuusi tuntia päivässä ja 4 kertaa viikossa työtoimintaa, ja tätä kestäisi 3 kk. Jos kieltäydyt suorittamasta edellämainittua, et saa oikeutta työttömyysturvaan ennenkuin olet sen 3kk työkokeilua 9€/pväpalkalla suorittanut. Toimeentulotukeen ei kuulemma pitäisi vaikuttaa.

Lisäksi kyselivät elämäntilanteesta muuten ja yleistä moittimista ja ihmettelyä....

Semmosta.

Jaa-a, mäkin olen papereiden mukaan TYPissä, mutta ikinä ei ole ehdotettu mitään pajatoimintaa! Enkä ole joutunut juttelemaan yhdellekään sosiaalityöntekijälle, paikalla oli ainoastaan työkkärin virkailija. Palkkatuki on ainut palvelu ja se on mulle ihan jees, koska saan hakea minne vain haluan. Toisaalta mä en ole koskaan saanut toimeentulotukea enkä ole mitenkään elämänhallintaongelmainen, niin ehkä mun inhimillinen ja kannustava kohtelu johtuu siitä.

Kröhöm, lain mukaan tuolla on oltava sossun täti mukana myös.

Katsoppas JulkiTerhikistä virkailijoittesi ammattinimikkeet, veikkaan, että lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa pukkaa.

Sairaanhoitaja pääsee myös käsiksi asiakkaan kanta.fi tietoihin.

No on kyllä kamalaa, jos joku katsoo mun omakannasta pari vuotta sitten sairastetun virtsatieinfektion. :D Mutta tosiaan, mun TYP-keskustelussa ei ollut osallisena kuin tuo yksi virkailija ja sen mielestä mulla ei ole tarvetta millekään monialaiselle tuelle tjsp. En sitten tiedä, muuttuuko meininki jos olen vielä vuosikaudet työttömänä. Nyt työttömyyttä on takana "vain" pari vuotta.

Tämä ei nyt ole mikään työkkärin puolustuspuhe vaan halusin kertoa, että ainakin mulla on kyseisestä laitoksesta ihan neutraalit kokemukset, vaikka joillakin muilla ei ole! Itseäni ainakin ärsytti suunnattomasti, kun luin aikoinani jostain Suomi24:stä, miten joudun TYPin takia jonnekin kehitysvammaisten pajalle ja että mua tullaan kohtelemaan kuin idioottia. Näin ei kuitenkaan ole ollut.

Vierailija
27/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneella on valmis pohja johon kirjoitetaan sun työhistoriaa. Siihen asti kuin sitä sulla on.

Koitetaan selvittää että.mihin kohtaan ja minkä takia työllistyminen on stopannut.

Mikäli sulla on terveys huono ja syynä ettet ole enää vuosiin työllistynyt niin typpi voi hommata sulle tervrystarkastuksen. Meillä on sopimus lääkärin kanssa joka kirjoittaa susta terveyslausunnon. Ajatuksena on, että työkyvyttömille aletaan hakemaan ns sairaseläkettä. Se on vaikeaa ja kestää kauan, mutta semmoinenkin ratkaisu voidaan tehdä. Eli että suunitelmana on selkeesti saada sut eläkkeelle.

Jos ei sulla mitään selvää syytä muuten ole ettet ole työllistynyt, niin suunnitelmassa työllistetään sut pslkkatuella vuodeksi jonnekin kaupungin paikkaan. Sen pituinen se.

Jos sulla ei ole palkkatukioikeutta vielä, me laitetaan sut kuntouttavaan.

Suunnitelmaan kirjoitetaan sujuvia lauseita : Pyritään tukemaan asiakasta työllistymiseen, ohjataan asianomausen palvelun pariin jne.

Sitten vaan kaikkien allekirjoitukset ja kaikille kopiot. Sä lähdet kotiin ja työkkärin ja kapungin virkailijat kirjoittaa palkkatukipaperit ja sulle työsopimuksen. Sen pituinen se.

Työhistoria siellä jo on, suunnitelma on ... mutta kun ei edes palkkatuella kelpaa mihinkään.

Millä tavalla kuntouttava poikkeaa normaalista työstä?

Realistisimmalta vaikuttaa tuo eläke, joten alanpa tässä valmentautumaan lääkärintarkastukseen.

Vierailija
28/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi, se lajeista vaikein...

Ajattelin vaan pilata ruikuttavan vitsin esittämällä ottavani sen tosissaan. Sekin on tiedätkö eräänlaista sarkasmia...

Vierailija
29/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneella on valmis pohja johon kirjoitetaan sun työhistoriaa. Siihen asti kuin sitä sulla on.

Koitetaan selvittää että.mihin kohtaan ja minkä takia työllistyminen on stopannut.

Mikäli sulla on terveys huono ja syynä ettet ole enää vuosiin työllistynyt niin typpi voi hommata sulle tervrystarkastuksen. Meillä on sopimus lääkärin kanssa joka kirjoittaa susta terveyslausunnon. Ajatuksena on, että työkyvyttömille aletaan hakemaan ns sairaseläkettä. Se on vaikeaa ja kestää kauan, mutta semmoinenkin ratkaisu voidaan tehdä. Eli että suunitelmana on selkeesti saada sut eläkkeelle.

Jos ei sulla mitään selvää syytä muuten ole ettet ole työllistynyt, niin suunnitelmassa työllistetään sut pslkkatuella vuodeksi jonnekin kaupungin paikkaan. Sen pituinen se.

Jos sulla ei ole palkkatukioikeutta vielä, me laitetaan sut kuntouttavaan.

Suunnitelmaan kirjoitetaan sujuvia lauseita : Pyritään tukemaan asiakasta työllistymiseen, ohjataan asianomausen palvelun pariin jne.

Sitten vaan kaikkien allekirjoitukset ja kaikille kopiot. Sä lähdet kotiin ja työkkärin ja kapungin virkailijat kirjoittaa palkkatukipaperit ja sulle työsopimuksen. Sen pituinen se.

Työhistoria siellä jo on, suunnitelma on ... mutta kun ei edes palkkatuella kelpaa mihinkään.

Millä tavalla kuntouttava poikkeaa normaalista työstä?

Realistisimmalta vaikuttaa tuo eläke, joten alanpa tässä valmentautumaan lääkärintarkastukseen.

Vierailija
30/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
34/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tämä on?

Pääset esim. keräilemään risuja ja olet ns. osa yhteiskuntaa :)

Vierailija
35/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/70 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta.

Jaa-a, mäkin olen papereiden mukaan TYPissä, mutta ikinä ei ole ehdotettu mitään pajatoimintaa! Enkä ole joutunut juttelemaan yhdellekään sosiaalityöntekijälle, paikalla oli ainoastaan työkkärin virkailija. Palkkatuki on ainut palvelu ja se on mulle ihan jees, koska saan hakea minne vain haluan. Toisaalta mä en ole koskaan saanut toimeentulotukea enkä ole mitenkään elämänhallintaongelmainen, niin ehkä mun inhimillinen ja kannustava kohtelu johtuu siitä.

No jaa-a. TYPissä on sosiaalityöntekijöitä pilvin pimein töissä ja ne tekee sen lopullisen sinetin, että menetkö pajalle tai mihin tahansa kuntoutettavaan työtoimintaan. Toki voi itse vaikuttaa aika paljon, jos ei mitään keksi, niin rupinen pajatoiminta lopulta kyllä häämöttää tosiaankin. Ja ei noi palkkatuki hommat ole mikään pelastus, siis ainakaan rahallisesti.

Vierailija
37/70 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työpaikan. Työkkärille ilmoitin siitä netin kautta, ja päätin työnhaun. Seuraavana päivänä olisi ollut tapaaminen Typissä. Lähetin sinnekin viestiä, että olen päässyt töihin. Nyt olen ollut kaksi viikkoa työelämässä, ja mitä helvettiä??? Typin virkailija on soitellut perään. Miksi???No, en toki ole vastannut puhelimeen. Muntta minkä,helvetin takia ne soittelee perään, kun et ole heidän asiakas???

Vierailija
38/70 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti soittaja ei näe työparin kirjausta että olisit jo työllistynyt. Onnea työllistymisen johdosta!

Vierailija
39/70 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
40/70 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Jos olet työllistynyt, niin asiasi eivät kuulu Typin virkailijalle pätkääkään. Ei tarvitse vastata, jos soittaa. Ja jos vahingossa vastaa, niin voi lyödä luurin korvaan. Ja ennen luurin lyömistä korvaan voi muistuttaa Typin virkailijaa siitä, että lain mukaan hänellä ei ole oikeutta sun perään soitella. Jotkut Typin virkailijat soittavat vastaavissa tapauksissa sen takia, että eivät ole nähneet koneelta sun tietoja, että olet työllistynyt. No, sen vielä jotenkin ymmärtää, kun silloin he kyselevät perään, että minne olet oikein "kadonnut". Mutta on ollut sellaisiakin tapauksia että ovat nähneet, että olet saanut töitä, mutta soittavat silti, koska haluavat tietää, mihin olet mennyt töihin. Se ei kuulu heille pätkääkään. Työllistynyt ihminen yleensä ilmoittaa työkkärille, minne on päässyt töihin. Sekään ei toki ole pakollista. Silloin jos on ilmoittanut työkkärille, mihin on päässyt töihin, mutta tästä ei ole mennyt tietoa Typpiin, niin ei se heille kuulu, eikä tarvi kertoa. Ei siellä.typossä ihmisiä ahdistelemaan aleta. Pari kertaa saattavat soittaa, mutta kun et vastaa, niin eivät kyllä soittele sen jälkeen enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi