Matkustelusta tietävät!! Tarvitseeko jenkkeihin/ etelä-amerikkaan rokotustodistusta?
Tuli mieleen tässä matkaa varatessa, että tarvitseeko tuollaista olla? Netistä en löytänyt mitään muuta, kun sen että olisi hyvä olla voimassa perusrokotukset jne.. Mutta tarvitseeko minun jostain nyt tähän hätään joku todistus hommata? Kiitos avusta!
Kommentit (19)
Eikö rokotustodistukset ole lopetettu jo ajat sitten? Niitä pahvikorttejakaan ei enää ole.
Kannattaa ihan jatkoa varten hommata kansainvälinen WHO:n rokotuskortti. Saat sen omasta terveyskeskuksesta, pitää tilata etukäteen. Otat sen kerran ja pidät ajantasalla.
http://www.rokotustieto.fi/matkustaminen/kansainvalinen-rokotuskortti
Etelä-Amerikkaan saattaa olla vaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltoihin ei ainakaan tarvitse.
Paitsi kouluihin, hirveän tarkat todistukset, ja lapselta voidaan kieltää koulunkäynti, jos ei ole esim vesirokkorokotusta.
Yhdysvaltoihin, Chileen ja Boliviaan ei ole tarvinnut kun olen käynyt. Yleensä tuollainen tieto kerrotaan esim. Kunkin maan matkailusivustolla tai esim joku Lonely Planet on kyllä hyvin luotettava tietolähde.
Olen menossa Karibian risteilylle, eikä missään ole sen kummemmin asiasta toilotettu.. Jostain ohjeista löysin kuitenkin lauseen: Olet itse vastuussa tarvittavien rokotusten ja rokotustodistusten voimassaolosta, joka jäi mietityttämään.. Että jos sattuvatkin jossain pyytämään ja sitä ei ole, niin harmittaa kyllä vietävästi.. Täytyy kai varmistaa asia lääkäriltä.
Jos olet menossa viidakkoalueelle kannattaa harkita keltakuume-rokotusta, josta täytyy myös pitää todistus mukana. Epidemian iskiessä kaikki ilman rokotustodistusta alueella olleet joutuvat karanteeniin ja mahdollisesti pakkorokotetaan paikan päällä.
Etelä-Amerikassa on hyvä olla enemmänkin kuin ihan perusrokotukset. Hepatiitti A ja B ainakin ja rokotus denque-kuumetta vastaan (niitä on muitakin mutta en nyt muista nopeasti). Googlella löytyy. Ja Malarian estolääkitys, jos käyt sademetsässä. M29 ja latino
Koskas meinasit lähteä? Ehditkö ottaa rokotukset?
Eikö keltakuume ole ainoa, josta saatetaan rokotustodistusta vaatia? Jos on tulossa keltakuumealueelta.
Joihinkin maihin Etelä-Amerikassa periaatteessa vaaditaan keltakuumerokotus, vaikka yleensä sen perään ei kysellä. Dengueen ei ole rokotusta olemassa.
Karibian risteily ei mene Etelä-Amerikkaan. Puhut Karibianmeren saarista ja Väli-Amerikasta. Mutta hauskaa matkaa!
Alkuvuodesta. Kyseessä on tosiaan risteily, jotenkin pidempiaikaista olemista kohteissa ei ole. Täytyy lisää selvitellä asiaa. Ei ole aiemmin tarvinnut ottaa rokotuksia..
Niin mihin maaahan, millaiseen maastoon ja minä vuodenaikana olet menossa? Voi olla ettei ole pakollisia rokotteita, mutta sellaisia jotka olisi fiksu olla voimassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Alkuvuodesta. Kyseessä on tosiaan risteily, jotenkin pidempiaikaista olemista kohteissa ei ole. Täytyy lisää selvitellä asiaa. Ei ole aiemmin tarvinnut ottaa rokotuksia..
En oikein usko, että risteilyä varten tarvitset rokotuksia, mutta tarkista toki, mihin kaikkialle olet menossa maihin.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Amerikassa on hyvä olla enemmänkin kuin ihan perusrokotukset. Hepatiitti A ja B ainakin ja rokotus denque-kuumetta vastaan (niitä on muitakin mutta en nyt muista nopeasti). Googlella löytyy. Ja Malarian estolääkitys, jos käyt sademetsässä. M29 ja latino
Keltakuume ei denque! Ajatusvirhe. Kiitos korjaajalle! M29 ja latino
Kannattaa ottaa rokotukset, mutta ainakaan Yhdysvaltoihin tai Brasiliaan ei tarvitse mitään kortteja tai todistuksia.
Karibialla ja USAn etelaosissa on Zika-virusta samoinkuin Etela-Amerikassa.
Ei Dengueen ole rokotetta!
Mulla on ollut se hyvin lievä muoto,työpaikan työterveyslääkäri ihmetteli mikä mulla on ja sitten otettiin testiä toisen perään. Eli ihottumaa, nivelkipuja, väsymystä, lämpöä. Yksi ihotautilääkäri keksi että voisi olla Dengue ja verinäytteet testattiin. Oliha se. Paska homma oli se, että jos olisin saanut sen uudestaan n. 6 kk sisällä ekasta tartunnasta, niin hyvin todennäköisesti olisi siihen kuollut. Asuimme ulkomailla,taudin riskialueella. En sairastunut, onneksi.
Ei nyt liity ap suhun. Jos kyseessä risteily, tuskin vaaditaan kovin ihmeellisiä todistuksia. Reppumatkaajille suosittelen tota WHO:N keltaista korttia.
Yhdysvaltoihin ei ainakaan tarvitse.