Entä jos muutettaisiin takaisin maalle, omavaraisiksi
Pitäköön asumistukensa jne. Aletaan kasvattamaan oma ruokamme, kalastamaan ja metsästämään.
Tuotetaan itse sähköäkin, ainakin osa siitä.
Sitten me olisimme taas itsenäisempiä.
Kommentit (22)
Niin, siksi niillä onkin ne kaikki ihanat kulutushärpäkkeet ja merkkilaukut jotka on ihan pakko saada ja niitä ei voi itse tehdä. Muuten varmaan moni voisikin elää ihan omavaraisesti ellei olisi materian orjuuttama.
Mulle sopisi. Tosin mulla olisi työ, jota voisi tehdä etänä ja josta saisi noin 300 euroa kuussa, joskus viisikin sataa, brutto, mutta ostaisiko kukaan enää niitä tuotteita sitten? Olen kyllä tosissani tätäkin vaihtoehtoa miettinyt. Marjanpoiminnasta lisätuloa. Pahoin vain pelkään, että jokamiehen oikeudet poistuvat ja siihen ei ehkä mene enää edes kauan.
Kiva ajatus mutta aika mahdoton toteuttaa nykyään.
Millaista sähkövoimalaa ajattelit?
Se pellavan kasvatus käy työstä, mutta entä se kaikki muu, että siitä saa vaatteen?
entä lääkkeet, kengät, silmalasit, hammashoito, astiat...
Kaunis ajatus, mutta harva on siihen tosissaan valmis ryhtymään. Nykyajan ihminen kun tuppaa haluamaan kaikenlaista, mitä ei voi itse tehdä tai kasvattaa. Sitä paitsi yksin se tuskin onnistuu kovan työn vuoksi. Pitäisi olla kohtalaisen kokoinen yhteisö, jossa on riittävästi työvoimaa.
Me muutettiin jo, 12-vuotta sitten.
Mitäs ajattelit että valtio siihen tuumaa kun hyvän paikan löydettyäsi kaadat puut ilman lupaa ilmaiseksi, rakennat kotisi ilman lupia ja maksuja ym olisihan tuo joskus toiminut mutta omavaraisuus ei toimi maassa jossa pienintäkin liikettä valvotaan
Vierailija kirjoitti:
Se pellavan kasvatus käy työstä, mutta entä se kaikki muu, että siitä saa vaatteen?
Eipä sitä silloin ennenkään kaikkea tehty itse. Sitä varten oli lääkärit, suutarit, sepät jne.
Omavaraiseksi heittäytyminen vaatii jo kohtalaisen laajaa tietopohjaa monenlaisista viljely- ja käsityöasioista, jota ilman ei kauaa selviä.
Me asutaan 100-vuotiaassa hirsitalossa ja on kasvimaa, maakellarit, kolme tulisijaa ja 0,6ha tontti. Silti olen ambivalentti, tavallaan ajatus omavaraisuudesta innostaa ihan kybällä, silti on päiviä, että haaveilen 60-90 tonnin mersusta. Ja taloudenhoitajasta. Ja puutarhurista. En osaa päättää, kumpi elämä on se hohdokkaampi :)
Talvisin olisi väistämättä nälänhätä ja monet kuolisivat. Saattaisi tosin olla ihan kelpo hinta siitä että päästäisiin tästä nykysysteemistä eroon...
Tuo vaatisi työtä, sisua ja osaamista jota on harvoilla.
Eli ei tule onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan 100-vuotiaassa hirsitalossa ja on kasvimaa, maakellarit, kolme tulisijaa ja 0,6ha tontti. Silti olen ambivalentti, tavallaan ajatus omavaraisuudesta innostaa ihan kybällä, silti on päiviä, että haaveilen 60-90 tonnin mersusta. Ja taloudenhoitajasta. Ja puutarhurista. En osaa päättää, kumpi elämä on se hohdokkaampi :)
Niin ja siis osaan kutoa kangasta, olen kehrännyt, luonut loimet, loukuttanut pellavaa jne. Olen käynyt ekologisen viljelyn linjan kansanopistossa ja hoitanut siellä possuja, lampaita ja vuohia. Mieheni on kasvanut ihan maalla. Silti ei eletä omavaraisesti. En jaksa / ei huvita edes kasvimaata hoitaa.
Olen kotoisin sieltä maalta, omavaraistaloudesta! Oli lehmät, kanat ja possu. Vilja jauhettiin traktorimyllyssä. Kaupasta ostettin isän tupakat, meille jäätelöä, appelsiineja yms. mutta yleisesti ottaen suht vähän. Vaatii jatkuvaa työtä, kesällä puutarhassa, talvella metsätöissä, syksyllä marjastamassa jne. Ja se pimeys syksyllä ja lumityöt talvella. Jostain pitäisi saada rahaa niihin rakennustarvikkeisiinkin, ei ihmiset halua luolissa asua. Itse lähdin opiskeleman ja pääsin asumaan paikkoihin, joissa on sisävessat ja -suihku. Sopii paremmin mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä silloin ennenkään kaikkea tehty itse. Sitä varten oli lääkärit, suutarit, sepät jne.
Mä ajattelin pärjätä näillä vaatteilla mitä nyt on ja jalkaan tuohivirsut. Ne varmaan oppii tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Talvisin olisi väistämättä nälänhätä ja monet kuolisivat. Saattaisi tosin olla ihan kelpo hinta siitä että päästäisiin tästä nykysysteemistä eroon...
Kasvissyöjälle ehkä tulisi nälkä, mutta sekasyöjä teurastaisi jouluksi sian, ja keväällä sitten jonkun vasikan tai kanoja. Kesä olisi kyllä kiireinen, kun pitäisi hankkia elukoille ruokaa talveksi. Hehtaareja pitäisi olla aika monta, kun osa rehusta menisi hevoselle.
Vierailija kirjoitti:
Omavaraiseksi heittäytyminen vaatii jo kohtalaisen laajaa tietopohjaa monenlaisista viljely- ja käsityöasioista, jota ilman ei kauaa selviä.
Totta. Toki kantapään kauttakin ajan kanssa oppii. Nykymaailmassa sen voi tehdäkin turvallisesti, koska nälkään ei kuole (=kaupasta saa rahalla), jos ne porkkanat ei ikinä idäkään.
Meidän perheessä on maa-, metsä- ja puutarhataloustaustaa (koulutustakin), metsästys ja käsityötaidot on myös opittu kotoa. Melko korkean omavaraisuusasteen ylläpito ei ole tuottanut ongelmia. Töitä kylläkin ja paljon.
Sekin on jo paljon jos voi lämmittää talonsa itse siinä tapauksessa jos lämmitys katkeaa/katkaistaan, sähköt katkeaa/katkaistaan. Leivinuuni tai kaakeliuunit. Eipähän tarvitse pakkaseen jäätyä talvisodan iskiessä.
Jos olet varautunut kaikkiin erilliskuluihin aluksi ja sen jälkeen hitonmoiseen määrään työtä, niin sitten voin kannustaa. Jos et työtä pelkää, niin hieno tapa asua.