Kelan uusi pääjohtaja: "Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?"
http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/11/27/paajohtaj…
Ensi vuoden alussa Kelan pääjohtajana aloittava Elli Aaltonen haluaa Suomen Kuvalehden haastattelun mukaan muuttaa sosiaaliturvan vastikkelliseksi. Tätähän on rummutettu jo kauan, mutta nyt ollaan ilmeisesti siinä pisteessä, että moderni maailma kurkistaa ihan nurkan takaa. Siinä maailmassa kaikille ei riitä palkkatyötä eivätkä kaikki ole siihen edes kykeneviä, mutta kaikkien on siitä huolimatta tehtävä työtä. Jos ei muuta, niin sitä kuuluisaa risusavottaa.
Olen miettinyt paljon sitä, millaisessa maailmassa elämme. Että jos tämä onkin sellainen historiallinen hetki, jos olemmekin sellaisen uuden ja modernin maailman kynnyksellä, on the edge.
Käytännössä sosiaaliturvalokerosta poistuminen tarkoittaisi vastikkeettoman sosiaaliturvan, kuten vastikkeettoman työttömyysturvan, loppua. Työttömän tulisi tehdä päivärahansa eteen jotakin.
Kaikille töitä ei riitä eivätkä kaikki ole sitä kykeneväisiä tekemään, mutta Aaltosen mukaan ihmisillä on silti oltava mahdollisuus kokea osallisuutta. Työpajoja tai oppisopimusta voisi tarjota esimerkiksi julkinen sektori, jossa on ”paljon tekemätöntä työtä”. Sitä voisi Aaltosen ajatuksissa olla esimerkiksi ympäristöhuollossa – siis siinä kuuluisassa risusavotassa – sekä palvelusektorilla.
Siinäpä sitä onkin visiota kerrakseen.
Miksi meillä tosiaan on järjestelmä, joka maksaa ihmiselle olemisesta? Siis siitä, että hän on sattunut syntymään pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon, jossa on ilman omaa syytään joutunut työttömäksi. Yhtä hyvin voisi kysyä miksi meillä on järjestelmä, joka maksaa kenellekään työn tekemisestä, kun kaikki työt voisi teettää sosiaalietuutta vastaan. Tai miksi meillä on sosiaaliturvajärjestelmä ihan kaikkia ihmisiä varten, kun sen voisi kohdentaa vain etuoikeutetulle vähemmistölle? Nämä vastikkeellisen sosiaaliturvan kannattajat eivät koskaan vie ajatustaan tähän loogiseen loppuun asti. Tai vielä pitemmälle, lopulliseen ratkaisuun asti.
Työttömät ovat selkeästi heidän silmissään turhia suita ruokittaviksi ja hyvinvointiyhteiskunta on aikansa elänyt.
Työttömyys on tullut jäädäkseen ja sosiaaliturvajärjestelmä on tiukoilla. Suurituloiset eivät halua maksaa veroja ja heille annetaan veronkevennyksiä. Hyvätuloiset murisevat, että heidän pitää elättää työttömien joukot. Poliitikot ja tiedotusvälineet huutavat koko ajan, että työttömät ovat laiskoja ja lojuvat sohvalla ylenpalttisia tukia nauttien. Heidät pitää pakottaa työhön, mutta palkasta ei kukaan enää puhu mitään. Palkaksi riittää pelkkä työttömyysturva ja tämän pakkotyön sanotaan olevan työttömän etu. Hän saa kokea osallistuvansa yhteiskuntaan siellä räntäsateisessa risusavotassa.
Olemme tosiaan uuden maailman kynnyksellä, mutta ei se kovin moderni ole. Orjayhteiskunta keksittiin jo kauan sitten.
Kommentit (130)
Elli-täti tekee vaan nyt kiltisti niin kuin laissa sanotaan. Hienoa että ikäsyrjintä ei koske ainakaan sosiaalitoimen korkeimpia virkoja, vaikka lanttu ei tuossa iässä niin nopeasti enää leikkaisikaan.
Suomessa ollaan menossa täysin toiseen suuntaan mitä tämän hetken edelläkävijät puhuvat. Esimerkiksi
- työajaa pitää lyhentää ja etätöitä lisätä. Tärkeintä on tulos, ei vanhanaikainen malli jossa tehtaan patruuna valvoo selän takana ja ohjeistaa. Jos tulee tulosta, on ihan se ja sama teetkö 8 tuntia per viikko vai enemmän.
- robotiikka korvaa ihmistyötä ja ihmisillä vapautuu aikaa ideoinnille ja luovuudelle. Ihmiskunta tulee tekemään isoja harppauksia siitä syystä, ettei aikaa tarvitse enää tuhlata rutiinityöhön.
- kansalaispalkka
Hävettää asua Suomessa.
Nettomaksaja kirjoitti:
Mitä ihmeen kitinää täällä kuulee. Minä vuonna 1991 syntynyt kaveri olen köyhästä perheestä, aloittanut yrittämisen pimeästi 12 vuotiaana, käynyt korkeakoulut ja nykyään palkkatyössä.
Sijoitain 400€ palkastani joka kuukausi osakkeisiin, jotta myös lapsillani olisi paremmat mahdollisuudet (tulevaisuudessa on turha haaveilla työpaikasta, pääoma tekee työt robottien kautta).
Olen raatanut selkä vereslihalla oman tulevaisuuden turvaamiseksi, maksanut melkein puolet palkasta kaikkina maksuina yhteiskunnalle ja nyt pitäisi enemmän osallistua?
Tehkää itse jotain
Varakkaat ovat ahkeria ja aikaansaavia kun taas työttömät ovat alkoholia kittaavia laiksimuksia jotka makaavat sohvalla ja tuijottavat telkkaria. Työttömien oma vika kun eivät vaurastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valtio kustantaa kansalaisilleen korkeakouluopinnot. Tämän jälkeen valmistunutta odottaa paitsi palkaton risusavotta niin myös mahdottomuus maksaa opintolainaa (korkeakouluopiskelijalla helposti 30 000€) koskaan pois.
Haistakaa v.
Valitse työllistävä ala. Oma vikasi, jos uskot heitä jotka sanovat, että opiskelualakseen pitää valita vain sellaista johon tuntee sielun vetoa.
Kertoisitko vielä ne työllistävät alat? Pääsenkö vielä töihin jos nelikymppisenä hakeudun opiskelemaan?
Tuo kiteyttää menestymättömyytesi aika hyvin. Odotat vaan, että joku toinen tuo sinulle elämäsi ratkaisut eteesi hopeatarjottimella. Ota itse vastuu työllistävien alojen löytämisestä. Niitähän listataan lehdissäkin vähän väliä. Lue lehtiä niin pysyt kärryillä. Eikä ole minun ongelmani, jos olet nelikymppinen. Itse olet elämäsi elänyt ja virheelliset valintasi tehnyt. Älä maksata niitä minulla.
Ei mikään ala ole varma työllistäjä. Ei kiinnosta mikään lähihoitajan ammatti, rikkoa paikkansa surkealla palkalla. Tässä iässä pitäisi löytää hyväpalkkainen työ jotta eläkettä kertyisi. Opiskelen minua oikeasti kiinnostavaa alaa ja minulta löytyy useampi tutkinto, työnantajat vain suosivat nuoria ja alkaa olemaan ikäsyrjintää. Jos en kelpaa työnantajille niin jättäydyn vapaaehtoisesti oravanpyörästä tehköön nuoremmat työt.
Tuokin havainnollistaa ongelmamme aika hyvin. Meillä on niin hyvä sosiaaliturva, että koulutetun henkilön on mahdollista "jättäytyä oravanpyörästä" ja jäädä muiden elätettäväksi. Sosiaaliturva pitää pudottaa sellaiselle tasolle, että tuo ei ole mahdollista ja sinäkin joutuisit lähtemään siirtolaiseksi kuten sadat tuhannet suomalaiset sinua ennen.
Kansalaispalkka ratkaisisi kaikki ongelmat. Eikä siihen rinnalle mitään asumistukea Hesan keskustaan.
Sillä eläis, mutta jos haluaisi jotain ekstraa tekisi töitä siihen päälle.
Tässä ollaan menossa aivan väärään suuntaan.Ennen näitä orjia oli myös avustavia työtehtäviä joista sai palkkaa!Mutta mikäs siinä, jos valtiolla on kerran varaa yrittäjien apulaisten palkat työttömyystukina.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun minä yh lähden keräämään ilmaiseksi roskia niin yhteiskunta maksaa lasten hoitopaikat?
Miksi oletat, että joku muu hoitaa lapsesi? Ellei sinulla ole varaa lapsiin, älä hanki niitä.
40/41
Osoita olevasi yritykselle hyödyllinen resurssi, hae työtä muulta alalta jossa on kysyntää, tee itsellesi tulevaisuudensuunnitelma
Ps. en usko että olet ollut useamman vuoden ilmaistyössä koska siinä tulee jo suomen lainsäädäntö vastaan.
Nettomaksaja kirjoitti:
Mitä ihmeen kitinää täällä kuulee. Minä vuonna 1991 syntynyt kaveri olen köyhästä perheestä, aloittanut yrittämisen pimeästi 12 vuotiaana, käynyt korkeakoulut ja nykyään palkkatyössä.
Sijoitain 400€ palkastani joka kuukausi osakkeisiin, jotta myös lapsillani olisi paremmat mahdollisuudet (tulevaisuudessa on turha haaveilla työpaikasta, pääoma tekee työt robottien kautta).
Olen raatanut selkä vereslihalla oman tulevaisuuden turvaamiseksi, maksanut melkein puolet palkasta kaikkina maksuina yhteiskunnalle ja nyt pitäisi enemmän osallistua?
Tehkää itse jotain
Työttömänä on ihmisiä, joilla on työuraa yli 2* se, mitä sulla on ikää. Osakkeidenkin arvo on sangen vaihtelevaa. Siinä vaiheessa, kun suurin osa töistä tehdään vasemmistolaiseen tyyliin ilman palkkaa, ei osakkeillakaan ole suurta arvoa. Sijoita siis viisasti. Olet niin nuori, ettet taida muistaa pankkien ja monien jättisuurten firmojen kaatumista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kommunismilta. Kaikki tekee työtä kykyjensä mukaan ja saa hyödykkeitä viranomaisten riittäväksi katsoman määrän.
Se oli siis totta, EU on uusi Neuvostoliitto.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka ratkaisisi kaikki ongelmat. Eikä siihen rinnalle mitään asumistukea Hesan keskustaan.
Sillä eläis, mutta jos haluaisi jotain ekstraa tekisi töitä siihen päälle.
Laiskat ja haluttomat toivovat, että kansalaispalkka ratkaisee ongelmat. Ei tule ratkaisemaan, koska köyhdymme sellaista vauhtia, että meillä ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö opiskelijoiltakin ottaa tuet pois, varmasti menee siihen suuntaan. Opintojen rahoitus on mennossa yhä enemmän lainapohjaiseksi. Kela on myöntämässä luottoitiedottomille opiskelijoille opintolainatakauksen mikä aikaisemmin ei ollut mahdollista. Opintolainan määrä myös tulee nousemaan. Opiskelijoista osa on sellaisia että ovat työttöminä tai työttömyysuhan alla alkaneet opiskelemaan.
mitä hyötyä siitä opintolainatakauksesta on? Ei yksikään pankki myönnä lainaa luottotiedottomalle. Tulos: plus miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ollaan menossa aivan väärään suuntaan.Ennen näitä orjia oli myös avustavia työtehtäviä joista sai palkkaa!Mutta mikäs siinä, jos valtiolla on kerran varaa yrittäjien apulaisten palkat työttömyystukina.
Moni veroista kitisevä ei tajua tätä, että jos korvauksilla aletaan tehdä laajemmin töitä, niin se tietää isoja veronkorotuksia. Kun tavallinen palkkatyö vähenee entisestään, niin jonkun on maksettava ne korvaukset edelleen. Ei se raha ala siinä vaiheessa yllättäin tippua puusta. Jos työn tekoa aletaan laajentaa korvauksilla tehtäväksi, ei verot alene, vaan nousevat. Samalla moni pienyrittäjä menee konkurssiin, koska ei enää pärjää kilpailussa ja he tulevat joukon jatkoksi, tekemään samaa hommaa korvauksilla isommille. Minä olen töissä juuri pienyrityksessä ja välillä näkee, että työt on teetetty palkattomilla harjoittelijoilla ja joskus tarjous on niin halpa, että pakko olla kyse tästä. On vain unohtunut, että opiskelija jos tekee koulun ohjelmilla töitä, niin silloin ei saa niitä kaupallisiin tarkoituksiin käyttää. Tulee näet se opiskelijaleimakin mukaan joissain ammattiohjelmissa.
Minua henk.koht. ärsyttää se että minä teen 35h viikossa töitä ja saan bruttona 1200€ josta vielä menee verot ja kaverini saa saman verran erilaisina etuuksina nousematta edes sängystä ylös. Maksan yhdessä puolisoni kanssa 300€ päivähoitomaksun, vuokran ym kulut. 300€ maksan siis vielä ylimääräistä siitä että saan käydä töissä. Sekä minulla että puolisollani on pitkäaikaissairaus ja silmälasit ja sekä sairaalamaksut ja lääkkeiden omavastuut että silmälasit, kuten myös kaikki vakuutukset, maksamme itse. Jos joku huonekalu hajoaa, maksamme itse. Kaverini ei tarvitse maksaa itse vaan hän saa sosiaalitoimesta siihen rahat. Samoin hänelle maksetaan lääkkeet, sairaalakulut, silmälasit ym. Tämän kaiken lisäksi minä rahoitan hänelle sen kaiken veroilla. On käsittämätöntä miten hän saa aina karenssejakin kierrettyä. Vuoden sisällä hän on kieltäytynyt ainakin kuudesta työpaikasta milloin milläkin verukkeilla. Yksi selitys oli alkoholismi ja sillä perusteella vältti karenssin. Vetosi siis siihen että ei voi käydä töissä koska on alkoholisti. Yksi syy oli masennus. Ei voi käydä töissä kun elämä ahdistaa. Ei voi käydä töissä kun äiti on sairas. Hän on ollut nyt 12 vuotta työttömänä. Lapsia ja puolisoa hänellä ei ole.
Sukulan suojatit ohjelmassa tämä näkyi ihan konkreettisesti. Jyrkihän siinä myös sitä ihmetteli ja päivitteli. Nykynuoret opoivat jo heti sen että ei tarvitse käydä töissä kun kaiken saa ilmaiseksi tekemättä mitään. Alkaa yhteiskunnassa olla saajia jo enemmän kuin maksajia. Ja tämän lisäksi työssä käyvät usein tekevät myös muutakin yhteiskunnan eteen, esim. vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin valtio kustantaa kansalaisilleen korkeakouluopinnot. Tämän jälkeen valmistunutta odottaa paitsi palkaton risusavotta niin myös mahdottomuus maksaa opintolainaa (korkeakouluopiskelijalla helposti 30 000€) koskaan pois.
Haistakaa v.
Miksi korkeakouluopiskelija ottaa lainaa? Lainan ottaminen ei ole pakollista eikä välttämätöntä. Opintorahalla ja asumislisällä pärjää sen muutaman vuotta kyllä, kun nuukasti elää. Lehdet voi lukea kirjastossa, sieltä saa myös opiskeluun vaadittavat kirjat, kirpparilta vaatteita vain välttämättömään tarpeeseen. Lainaa ottavat vain ne, jotka eivät osaa mukauttaa elintasoaan tulojen mukaan, ja se näkyy vastaisuudessakin, kun valitetaan pikavippi- ja kulutusluottokierteessä. Kesäloman aikana voi mennä töihin, onhan noita maatilojakin, joilla tarvitaan ns. renkiä kesäaikaan ja joissa saa katonkin päänsä päälle. Vaatimatonta kyllä, mutta näyttää kelpaavan lähinnä ulkomaalaisille nuo hommat, vaikka Suomessa on työtöntä ja toimetonta opiskelijaa kuin Sipilällä pipoja.
Ei mutta tässähän ne kommentit olivat. Miksi joku on samasta aiheesta tehnyt ketjun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun minä yh lähden keräämään ilmaiseksi roskia niin yhteiskunta maksaa lasten hoitopaikat?
Miksi oletat, että joku muu hoitaa lapsesi? Ellei sinulla ole varaa lapsiin, älä hanki niitä.
Lapset hankin ennen työttömyyttä ja aviopuolison kuolemaa. Voin toki ottaa lapset mukaan roskia keräämään. Kunhan vaan te ylhäiset ,jotka olette työpaikkanne saaneet pitää,olette tyytyväisiä.
Minun tuttavapiirissäni työttöminä ovat lähinnä korkeakoulutetut, useampikin tutkinto taskussa. Hyvän työuran ovat tehneet mutta porukkaa jäi työttömäksi mm. Nokialta. Omaa syytähän se tietenkin on, laiskuutta ja viinanlipitystä kun ei kerran töitä ole. Alkaa haiskahtaa siltä että mennään Pohjois-Korean malliin jossa kansa tekee orjatyötä ja Herrat korjaavat potin. Itse muutin landelle ja alan itse kasvattaa ruokani. Tuen myös kahta lastani jotka opiskelevat.
Kuulostaa kommunismilta. Kaikki tekee työtä kykyjensä mukaan ja saa hyödykkeitä viranomaisten riittäväksi katsoman määrän.