Ärsyttää, kun työpaikalla odotetaan että toiset joustaa aina, ja toiset ei jousta milliäkään
Olen siis itse yksi näistä, jolle joustaminen tiettyyn rajaan asti on ihan ok. Tarkoitan nyt ylitöihin jäämistä/vuorojen vaihtoa/"huonojen" vuorojen tekemistä (esim pe-ilta, la-aamu). Mutta välillä ottaa päähän, kun toiset saa samaa palkkaa työstä, eikä heiltä edes kysytä jäisivätkö vaikka pitkään päivään, koska eivät ole ikinä suostuneet, tai muuten odoteta minkäänlaista joustoa. Sitten joustajalta vaaditaan aina vaan enemmän joustamista, kun sellaisia tilanteita nyt kuitenkin aina tulee, ihmiset on sairaana ja niin poispäin. Mielipiteitä? Miten muiden työpaikoilla tällaiset tilanteet on järjestetty? Itse työskentelen siis hoitoalalla, ja töitä tehdään kellon ympäri.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta joustaminen, jos ärsyttää. Eihän kaikki muutkaan jousta. Sanoo vain ettei nyt pysty.
Esimiehet ei varmasti viihdy kauaa, jos kaikki työntekijät olisivat tuollaisia.
Ilmoita, että olet tähän asti joustanut aina, muttet jousta enää,
että nyt on joidenkin muiden vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta joustaminen, jos ärsyttää. Eihän kaikki muutkaan jousta. Sanoo vain ettei nyt pysty.
Ei ärsytä aina. Mutta sitten ärsyttää, kun huomaa että on joustanut jo monta kertaa vaikka saman viikon aikana, ja silti kysytään uudestaan, samalla kun toiselta ei ole kysytty/vaadittu vielä ainoatakaan kertaa. -ap-
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita, että olet tähän asti joustanut aina, muttet jousta enää,
että nyt on joidenkin muiden vuoro.
Jep, näin täytyy tehdä. Mutta niinhän se sitten menee, että joku toinen "kiltti", joka joustanut ehkä vieläkin enemmän sitten joustaa taas... Ärsyttävää!! Miksi ei vaadita kaikilta samaa? Saisi ainakin palkassa näkyä, mutta ei. Usein näillä ei-joustajilla vielä parhaat palkat, kun ovat niitä osanneet vaatia itselleen. Kiltille on esimiestenkin paljon helpompi sanoa ei, kun eivät sitten nosta melua asiasta, ja joskus jopa suuttua kun joustamista ei tapahdu. Tämän olen ikäväkseni huomannut. -ap-
Opettele välillä sanomaan ei. Ihan kauniisti kerrot, että valitettavasti nyt ei sovi, olen tällä viikolla jo kahdesti jäänyt tekemään vähän pitempää päivää. Ei tarvitse selittää, miksi ei käy, se ei kuulu muille.
Loppupeleissä, kun yt:t pukkaa päälle niin taidat olla aika vahvoilla säilyttämään työpaikkasi. Kyllä pomot laittaa mieleen kaikki ahkerat ja joustavat, ynseät omista periaatteistaan kiinni pitävät joustamattomat vanhat ja hankalat yleensä potkitaan ekojen joukoissa pois.
Joo, tuttua. Työskentelin ennen julkisella puolella sairaalaosastolla ja samat lapsiperheiden äidit saivat aina vuodesta toiseen kaikki juhlapyhät vapaiksi, koska "eihän lasten joulua/juhannusta/vappua/uutta vuotta voi pilata sillä että äiti on töissä". Samoin kesälomat aina heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni ja lapsettomat saivat sitten lomailla muina aikoina. Itse lapsettomana, mutta ikääntyneiden vanhempien ainokaisena olisin myös viettänyt joskus mielelläni juhlapyhiä vanhempieni kanssa! Etenkin kun ei niitä enää ihan lukemattomia ole jäljellä.
Irtisanouduin. Nyt yksityisellä ja nämä asiat paremmin.
Mitä vittua? Jos sulle sopii niin vaihdat vuoron ja jos ei niin et. Saat kuitenkin ylityökorvaukset ja aamu/iltalisät joten et sä kai palkatta tee.
Ei tietyiltä ihmisiltä kysytä kun he eivät suostu kuitenkaan. Heillä on rajansa josta pitävät kiinni. Ole nyt edes sen verran tarkkana että et jousta kun nämä itse joustamattomat kysyvät. Ja sitten kun alkaa ärsyttää niin älä enää jousta, vaikka se muulloin olisikin ok. Ei aina ole pakko. Nämä jotka kysyvät aina vain sinulta, käyttävät hyväksesi kiltteyttäsi. Tunnet varmaan syyllisyyttä jos kieltäydyt? Älä turhaan. Jos joku alkaa syyllistää niin voit rauhallisesti selittää että olet joustanut jo siinä ja siinä ja siinä ja siinä asiassa, että kysykää ennemmin vaikka siltä ja siltä (eli ehdota niitä joilta ei ole edes kysytty).
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuttua. Työskentelin ennen julkisella puolella sairaalaosastolla ja samat lapsiperheiden äidit saivat aina vuodesta toiseen kaikki juhlapyhät vapaiksi, koska "eihän lasten joulua/juhannusta/vappua/uutta vuotta voi pilata sillä että äiti on töissä". Samoin kesälomat aina heinäkuussa, koska päiväkoti on kiinni ja lapsettomat saivat sitten lomailla muina aikoina. Itse lapsettomana, mutta ikääntyneiden vanhempien ainokaisena olisin myös viettänyt joskus mielelläni juhlapyhiä vanhempieni kanssa! Etenkin kun ei niitä enää ihan lukemattomia ole jäljellä.
Irtisanouduin. Nyt yksityisellä ja nämä asiat paremmin.
Jep, ymmärrän että tämä ärsyttää. Meillä taas tilanne se, että pari sellaista, jotka kaikista vähiten joustaa tai eivät ikinä suostu tekemään ilta-, viikonloppu- ym "huonoja" vuoroja, ovat lapsettomia. Heillä ei myöskään koskaan klo7 aamuja, joita itse joudun kyllä välillä tekemään, vaikka olenkin toivonut että ei tarvisi. Itselläni siis myös päiväkoti-ikäinen lapsi, ja silti pystyn jonkin verran joustamaan, ja ymmärrän että työn sujuvuuden kannalta se on välttämätöntä että joku aina joustaa, enkä haluaisikaan että olisin aina jotenkin etuoikeutettu sen takia, että on lapsi. Mutta kyllä joskus ottaa päähän herätä viiden jälkeen, viedä lasta päiväkotiin klo6.30, kun nämä lapsettomat tulee töihin vasta klo8. Miehellä kun on vielä sellainen työ, että joutuu olemaan paljon matkoilla. Että ei sen ihan näinkään pitäisi kyllä mennä. -ap-
Monet ihmiset ei osaa ajatella muita kuin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä, kun yt:t pukkaa päälle niin taidat olla aika vahvoilla säilyttämään työpaikkasi. Kyllä pomot laittaa mieleen kaikki ahkerat ja joustavat, ynseät omista periaatteistaan kiinni pitävät joustamattomat vanhat ja hankalat yleensä potkitaan ekojen joukoissa pois.
Tähän ei kannata tuudittautua. Itse tein pitkää päivää ja pidin saldoja pois aina sen mukaan, mitä esimies ehdotti. Minua se ei haitannut, kun ei tarvinnut lasten vuoksi kiirehtiä mihinkään. Sain myös esimieheltä hyvää palautetta kehityskeskusteluissa ja saavutin aina tavoitteet. Niin vain tuli kenkää. Syyksi arvelen, että sain sairauden, joka alkoi aiheuttaa poissaoloja ja iän. Muitakin viisikymppisiä potkittiin pois samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, työelämän ensisijainen tarkoitus ei ole esimiesten viihtyminen. Esimies saa parempaa palkkaa, ja siksi ottaa lusikan kauniiseen käteensä ja hoitaa hommat, jos alaiset eivät siihen pysty.
Miksi vertaat itseäsi muihin?jousta jos halust ja pystyt mutta opettele sanomaan myös ei
Ennen lasta joustin aina ja joka tilanteessa. Oli aika normaalia, että kun joku saikutti niin minä tein tuplavuoron ja kyllä mulle raha kelpasi, ei siinä mitään. Sen jälkeen kun lapsi aloitti päivähoidon niin ilmoitin, ettei ole kyse siitä ettenkö haluaisi joustaa tai tehdä ylitöitä, se ei vaan ole mahdollista kun mies tekee töitä kellon ympäri niin jonkun täytyy hakea lapsi hoidosta. Esimies otti nokkiinsa että on tainnut äitiys nousta päähän, mutta ei suostunut tajuamaan että kyseessä oli jonkun muun työvuorot, kyllä mulle ylityökorvaukset kelpaisivat edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on voi voi.. iteppä ovat esimiestehäviin hakeutuneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on voi voi.. iteppä ovat esimiestehäviin hakeutuneet
Niin voi sanoa, että se on voi voi. Mutta kyllä tuohon joku muu ratkaisu pitäisi keksiä, kuin se että esimiehet vaihtuvat puolen vuoden välein. Ei sekään kovin mielekästä ole työntekijöille.
Itse joustan aina meillä lomavuoroissa, koska toiset ovat niin paukapäitä etteivät millään voi jotain kesää pitää lomaansa muulloin kuin parhaimpaan loma-aikaan heinäkuussa. Jos sellainen vaara on, he pitävät mykkäkoulua tai uhkaavat ties millä, ja meidän esimies on niin tossu että välttelee konflikteja. Jotta osastolla säilyy rauha, olen tähän asti suostunut pitämään omat lomani milloin kesäkuussa, milloin elokuussa.