Tapaus Embla ja 9-vuotias joka heitettiin bussista ulos
Olen seurannut näitä kirjoituksia täällä ja pakko sanoa, että mikä ihmisiä riipoo? Molemmissa tilanteissa on kysymys ihmisen hädästä, mutta suhtautuminen on jotain aivan omituista. Tyyliin oma vika, mitäs lähti Romaan, miksi lähti ilman tarvittavaa rahaa jne. Miksi tuollaista pitää edes uutisoida ?( Emblan tapaus). Tytön äiti on sometyrkky, jonka sietäisi hävetä... (espoon bussissta ulos heittetty tyttö)
Ihmiset ovat ilmeisesti täysin menettäneet kykynsä tuntea minkäänlaista myötätuntoa hädässä olevia kohtaan tai toisiaan kohtaan. Ollaan ilkeitä, kateellisia huomiosta (???) mitä tapaukset ovat saaneet.
Olisi kyllä peiliin katsomisen paikka? Olemmeko todella näin kylmiä ja itsekkäitä?
Kommentit (45)
Itse ajattelen et jos mun kyytiin tulisi lapsi jolla ei rahaa eikä puhelinta, ilta-aikaan kun on pimeä ja kylmä niin soittaisin häkeen. Miettisin vaan et millaiset vanhemmat tytöllä (onko ryyppäämässä, narkkeja joutuneet onnettomuuteen) jos eivät edes vastaa puhelimeen. Ja luottaisin siihen että häkestä sanottaisiin että poliisi hakee. Ajattelisin että selvittävät sitten että onko tytön perheessä kaikki ihan ok.
Lapsesta viime kädessa AINA vastuussa vanhempi...vaikka se vanhempi olisi toisella puolella maapalloa. Jos äityli huomioh**raa niin katseen voisi kohdistaa omaan napaan. Muut tässä tapauksessa ovat yrittäneet auttaa niin kuin pitääkin.
Aika tyypillinen asenne, että ajatellaan sääntöjen jotenkin häviävän jos niitä ei aina noudateta. Maailmalla sääntöjä pidetään ohjeina, jotka on tehty vähälahjaisia varten. Siis niitä, jotka eivät osaa käyttää järkeään. Suomessa taas joka hiivatin pikkuasiaa varten pitää olla sääntö, ja pari pilkkua, joita autistit sitten käyttävät orgioiden lähtökohtana.
Ja olisiko se nyt niin kamalaa, jos lapset vaikka saisivat matkustaa joskus ilmaiseksi bussissa? Tai vaikka aikuisetkin. Verorahoilla liikennefirmatkin pitkälti pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen et jos mun kyytiin tulisi lapsi jolla ei rahaa eikä puhelinta, ilta-aikaan kun on pimeä ja kylmä niin soittaisin häkeen. Miettisin vaan et millaiset vanhemmat tytöllä (onko ryyppäämässä, narkkeja joutuneet onnettomuuteen) jos eivät edes vastaa puhelimeen. Ja luottaisin siihen että häkestä sanottaisiin että poliisi hakee. Ajattelisin että selvittävät sitten että onko tytön perheessä kaikki ihan ok.
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Häke sanoi, että vie tyttö omalle pysäkille. Hätäkeskus, siis se viimeinen vaihtoehto, neuvoi vimeään tytön perille.
Ihan sama, vaikka tytön vanhemmat olisivat olleet narkkeja tai kuolleita samaan aikaan tapahtuneessa auto-onnettomuudessa. Kuski ei toiminut häken ohjeiden mukaan, vaan niitä vastaan.
Kun kuski ei suostunut, niin häkelle ei todellakaan jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin antaa tehtävä poliisille. Todennäköisesti jo poliisitehtävä aiheuttaa lastensuojeluilmoituksen joka tutkitaan. Älä siitä huolta kanna.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla lapsia tai ylipäätään minkäänlaista elämänkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla riittää sympatiaa ihan molemmille.
Embla on aikuinen, voimistelijatyttö on 9-vuotias.
Emblahan sai apua, roomalaiset huolestuivat, koska nainen "ei tuntunut kuuluvan kadulle", tarjosivat rahaa, jota hän ei suostunut ottamaan vastaan ja apua ja siksi tarina sai onnellisen lopun. Voimistelijatytön tapauksessa suomalaiset kanssamatkustajat katselivat ulos ikkunasta tai kännykkäänsä ja mamukuski heitti ulos. Molemmissa some lynkkaa uhrin.
Jos voimistelijatyttö olisi löytynyt sorakuopalta raiskattuna ja tapettuna, sitten olisi noussut myötätunto muualla mediassa. Tai kadonnut! "Missä on 9-vuotias Laura?". Silti av olisi syyllistänyt äidin ja nimenomaan äidin. Oma syy, mitäs oli matkakortilla liian vähän rahaa ja kännykkä kotona. Ja itse vielä urheilemassa. Lasun paikka, taidanpa soittaa samantien.
Some lynkkaa uhrin? Kuka tässä bussitapauksessa on uhri? Ärsyttää nämä someen nostetut tapaukset, joissa yleensä haukutaan väärää puuta. Äiti voisi ihan itsekseenkin miettiä, että miten meni noin niinkuin omasta mielestä. Tuoda alaikäisen lapsen tässä tapauksessa nimellä ja naamalla julkisuuteen ei ole ihan järkevää.
Tunnen empatiaa ihan normaalisti, mutta näihin somejulkkiksiin suhtaudun hyvin skeptisesti. Yleensä taustalta paljastuu jotain ihan muuta kuin annetaan ymmärtää. Tämän bussitapauksen äiti olisi voinut hoitaa eri tavalla. Minulta ei todellakaan heru sympatiaa hänelle. Ja on vielä opettaja, ja harkintakyky tuota luokkaa.
Tässä ketjussa näkee, että monilta puuttu empatiakyvyn lisäksi sivistys. Ei edes selvitetä asian faktoja, kun jo muodostetaan "mielipide", joka yleensä tarkoittaa että valitaan osapuoli jota solvataan.
Bussista ulosheitetyn 9-vuotiaan tytön tapauksessä kyse oli lapsesta, joka teki pienen virheen, eli ensimmäisellä yksintehdyllä bussimatkallaan leimasi vahingossa sisäisen matkan eikä seutumatkaa. Kortilla ei ollut sen jälkeen rahaa tarvittavaan seutulippuun. Asiaa puitiin bussissa pitkään, koska kuljettaja soitti Häkeen ja yritti ottaa yhteyttä tytön äitiin. Kuljettaja ei kuitenkaan toiminut oman bussiyhtiönsä saati Häken neuvojen mukaan, vaan heitti työtön ulos. Kukaan bussissa ollut aikuinen ei myöskään puuttunut tilanteeseen, olisi ollut helppo maksaa se tytön seutulippu se nyt lapselle maksaa vain 1,60 euroa!
Aika empatiakyvytöntä sekä kuskilta, matakustajilta ja typerää, koska kallimmaksihan tuo homma tuli kun piti häiritä Häkeä ja poliisia. Kuljettaja olisi vaan voinut ottaa tytön kyytiin, maksaa kassastaan se 1,60 e ja selitttää sitten työvuoron lopussa tilanne. Äidin syyttäminen lienee kohtuutonta, ei välttämättä tule mieleen, että lapsia voidaan kohdella noin.
Embla Jauhojärvi sairastaa Aspergerin syndroomaa, on kuitenkin täysi-ikäinen, joten aika vaikea on puuttua hänen toimintaansa, hänhän ei ole halunnut palata Ruotsiin vaan haluaa jäädä elämään kadulle Italiaan. Ilmeisesti hänen tilillään on rahaa, hän ei ole vaan nostanut rahaa sieltä. Vanhempien syyttäminen on aika outoa, heillä kun ei ole mitään laillisia oikeuksia vangita tai pakottaa aikuista tytärtään mihinkään.
Äiti ja jos perheessä on isä ovat syylliset 9-vuotiaan tapauksessa. Miksi lapsella ei ole varalta rahaa ja kännykkää. Nykyaikana suurimmalla osalla lapsista on puhelin mukana. Olisi saanut joltain läheiseltä apua jos vaikka äiti ei olisi vastannutkaan.
Toki bussikuski toimi väärin se on jo todettu.
Tästä tapauksesta on syytä ottaa kaikkien opikseen, lapselle aina vararahaa mukaan.
Mitä tulee asberger Emblaan joka on täysi-ikäinen ja saa päättää elämästään, tilanne on hankala. Jos terveydenhoitoalan ihmiset toteavat hoidon tarpeen niin pakkohoitoon joko Italiaan tai kotimaahansa Ruotsiin. Nuori nainen ei ole kunnossa. Vanhemmat ovat tuossa tilanteessa voimattomia. Tiedän yhden samankaltaisen tilanteen kotimaasta jossa nuori ei ole kunnossa ja vanhemmat ovat voimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää miten pitkä matka tällä 9-vuotiaalla oli kotiinsa siitä kohtaa kun jätettiin pois bussista?
Miksi ei kävellyt vain kotiinsa? Ei olisi tullut kylmäkään.
Hieman liikaa oli että äiti ja lapsi hymyssäsuin posettaa lehtikuvissa, oma hetki julkisuudessa.
Oletko Pääkaupunkiseudulta? Käsittääkseni matka oli Leppävaarasta (sijaitsee Espoossa) Pakilaan (sijaitsee Helsingissä). Tämä välimatka Kehä I:tä pitkin on n. 8 km. Helsingin rajalta siinä 5-6 km. Siis Kehä I:tä pitkin, jonka varrella ei voi kävellä. Samaa linjaa vie kevyenliikenteenväylä, jota pitkin arvioisin matkan olevan Helsingin rajalta Pakilaan n. 7 km, tietämättä missä kohtaa Pakilaa tyttö asui. Matkalla on todellakin vain muutama pysäkki, koska Kehä I on käytännössä moottoritiehen rinnastettava väylä ja pysäkkejä on vain liittymien kohdalla.
Eiköhän kuvat ole äidin somesta, ajalta ennen tapahtunutta.
Mietin aina, mistä tulee näin yksinkertaisia ihmisiä...
Jos vieressä on kevyen liikenteen väylä niin tunnissa olisi talsinut kotiinsa eikö niin, jos reitti on tuttu. Pidempiäkin matkoja lapset osaa kulkea tai ainakin ennen osasi. Nykyajan avuttomuus on jotain käsittämätöntä.
Olen asunut pääkaupunkiseudulla aiemmin, mutten lukenut juttua niin tarkkaan että mistä ja mihin lapsi oli matkalla.
Jos minun lapselleni olisi käynyt noin syyttäisin siitä vain ja ainoastaan itseäni. Miksi en ole antanut lapselle rahaa ja puhelinta, aina voi sattua jotain ja siihen pitää varautua.
Vaikka ks. bussikuski toimi väärin, niin mielestäni on kohtuutonta alkaa juklkisesti kaatmaan paskaa hänen niskaansa. Ja onhan tuossa peiliin katsomisen paikkakin. Vanhemmat ovat sastuussa lapsistansa. En itse päästäisi lastani tuollaiselle matkalle ekaa kertaa yksinään, varmistamatta että hän todellakin pääsee turvallisesti perille.
Emblan kohdalla minua järkytti se että joidenkin mielestä hänet olisi pitänyt laittaa pakkohoitoon ja lääkitykselle.
Jälkikäteen on ulkopuolisen niin helppo jeesustella että miksi ei ollut puhelinta, miksi ei ollut rahaa. Virheitä sattuu ja niiden sattuessa meillä kaikilla ja varsinkin lapsella on oikeus odottaa edes jonkinlaista ymmärrystä kanssaihmisiltä. Kolkko ja kova on maailma muuten.
Ns ennen vanhaan toki lapset kulkivat enemmän itsekseen ja nuorempina kuin nykyisin. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksiakin sattui paljon enemmän. Lisäksi silloin aikuiset jämäkästi ottivat tilannetta haltuun. Itsekin pääsin poliisikyydillä kotiin kun polkupyörästä oli kumi puhjennut kaukana kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuttokriittisiltä nyt ei riitä empatiaa yhtään kellekään. Arvojen koveneminen ja empatian katoaminen on aivan täysin oikean laidan politiikan mukaista.
Haista nyt horo ****. Minä olen maahanmuuttokriittinen ja autan läheisiäni sekä järjestöissä, että vapaa-ajalla. Nuo mustavalkoiset lasit joiden läpi näitä auttamisia katsotaan on johtanut siihen, että kaikki rahat menee sellaisten hyysäämiseen jotka pärjäisivät 100% ilman miljardeja ja villasukan kutojia.
Siis edelleenkään ei kaikille mene jakeluun itsestäänselvät asiat kuten se, että lapsi on lapsi. Lapselle voi antaa tarkat ohjeet miten toimia: ota kännykkä mukaan, tuossa on bussilippu, muista painaa 2:sta, jne...
Silti lapsi on lapsi, hän voi hermostuksissaan unohtaa kännykän kotiin, unohtaa ladata sen, tai pelata puhelimellaan, niin että lataus loppuu. Hän voi ensi kertaa yksin bussiin mennessä olla tottumaton käyttämään matkakorttia, tai käyttää kausikorttia Helsingin sisällä, ja nyt piti vieraassa paikassa yksin käyttää seutuleimausta ja se epäonnistui.
Huoh. Eikö kukaan teistä aikuisista ole koskaan unohtanut kännykkää kotiin, unohtanut ladata kännykkää tai uusia kausilippua, tai ole painanut väärin noustessaan bussiin? Jos näin ei ole koskaan käynyt sulle aikuisenakaan, olet varmaan yli-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Siis edelleenkään ei kaikille mene jakeluun itsestäänselvät asiat kuten se, että lapsi on lapsi. Lapselle voi antaa tarkat ohjeet miten toimia: ota kännykkä mukaan, tuossa on bussilippu, muista painaa 2:sta, jne...
Silti lapsi on lapsi, hän voi hermostuksissaan unohtaa kännykän kotiin, unohtaa ladata sen, tai pelata puhelimellaan, niin että lataus loppuu. Hän voi ensi kertaa yksin bussiin mennessä olla tottumaton käyttämään matkakorttia, tai käyttää kausikorttia Helsingin sisällä, ja nyt piti vieraassa paikassa yksin käyttää seutuleimausta ja se epäonnistui.
Huoh. Eikö kukaan teistä aikuisista ole koskaan unohtanut kännykkää kotiin, unohtanut ladata kännykkää tai uusia kausilippua, tai ole painanut väärin noustessaan bussiin? Jos näin ei ole koskaan käynyt sulle aikuisenakaan, olet varmaan yli-ihminen.
Jos sillä lapselle olisi annettu muutama euro mukaan, pitäisi aina olla kotimatkaa varten eikö niin niin mitään ongelmaa ei olisi syntynyt. Jumppakassiin mukaan muutama euro pysyvästi niin kauan kun ne on käytetty ja uudet tilalle jos on käytetty.
Vanhemman vika ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ihmetyttää se toisen ketjun jeesustelu ja sormella osoittelu. Vahinkoja sattuu _kaikille_. Teillekin. Ja silloin pitää toimia tilanteen mukaan ja bussikuski toimi väärin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää miten pitkä matka tällä 9-vuotiaalla oli kotiinsa siitä kohtaa kun jätettiin pois bussista?
Hieman liikaa oli että äiti ja lapsi hymyssäsuin posettaa lehtikuvissa, oma hetki julkisuudessa.
Oletko Pääkaupunkiseudulta? Käsittääkseni matka oli Leppävaarasta (sijaitsee Espoossa) Pakilaan (sijaitsee Helsingissä). Tämä välimatka Kehä I:tä pitkin on n. 8 km. Helsingin rajalta siinä 5-6 km. Siis Kehä I:tä pitkin, jonka varrella ei voi kävellä. Samaa linjaa vie kevyenliikenteenväylä, jota pitkin arvioisin matkan olevan Helsingin rajalta Pakilaan n. 7 km, tietämättä missä kohtaa Pakilaa tyttö asui. Matkalla on todellakin vain muutama pysäkki, koska Kehä I on käytännössä moottoritiehen rinnastettava väylä ja pysäkkejä on vain liittymien kohdalla.
Jos vieressä on kevyen liikenteen väylä niin tunnissa olisi talsinut kotiinsa eikö niin, jos reitti on tuttu. Pidempiäkin matkoja lapset osaa kulkea tai ainakin ennen osasi. Nykyajan avuttomuus on jotain käsittämätöntä.
Olen asunut pääkaupunkiseudulla aiemmin, mutten lukenut juttua niin tarkkaan että mistä ja mihin lapsi oli matkalla.
Jos minun lapselleni olisi käynyt noin syyttäisin siitä vain ja ainoastaan itseäni. Miksi en ole antanut lapselle rahaa ja puhelinta, aina voi sattua jotain ja siihen pitää varautua.
9v pikkutyttö kävelee 8-9 km matkan tunnissa? Pimeällä, ei välttämättä edes tiedä mihin suuntaan lähteä?
Ihan oikeasti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä kommentoit, kun et selkeästi yhtään tunne aluetta? Eikä vuorenvarmasti 9-vuotias Laura ole koskaan kävellyt Leppävaarasta (tai Mäkkylästä joss hänet heitettiin ulos bussista) Pakilaan, matka on sen verran pitkä. Tuskin edes pyöräillyt.
Kevyen liikenteen väylä ei todellakaan kulje Kehä I:n reunaa. Kehä I on kolmikaistainen moottoritie (vaikkei statukseltaan käytännössä ole moottoritie). Leppävaaran ja Pakilan välissä on isoja kaupunginosia, kuten Pohjois-Haaga, Lassila, Pitäjänmäki jne. Kävely- ja pyöräteiden verkosto risteilee ympäri ja ämpäri keskellä metsiä ja auinalueita. Minä en osaisi suorilta kulkea Mäkkylästä Pakilaan kävellen, vaikka olen syntynyt ja kasvanut Kehä I:n varressa. En todellakaan. 9-vuotias pilkkipimeässä ei taatusti osaisi eikä varmuudella kulkisi matkaa tunnissa, varmaan edes kahdessa, koska eksyisi monta kertaa matkalla.Fiksu tyttö ettei lähtenyt sokkona harhailemaan.
Mun vähän isommat lapset kulkevat kouluun bussilla joka päivä, mutta eivät ole oikeutettuja ilmaiseen koulumatkaan. Lataavat aina välillä rahaa kortille. Välillä tulee ihan yllätyksenä, että ai onko se jo tyhjä? Isommat osaavat pitää huolta saldosta. Jälkiviisaus on ihanaa ja luulen, että mun lapsella olisi ollut ekalla omalla bussimatkalla vararahaa kukkarossa ja varmistettuna että kännykkä on ladattuna ja mukana ja minä tai isänsä tavoitettavissa. Siis jälkiviisaana. Yhtä hyvin olisi voinut tapahtua onnettomien sattumien summana toisin, eli jommallakummalla yllättäen akku loppu eikä lataamaan just pääse, vararahakukkaro onkin unohtunut kotiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että lapsen tyhmyyttä? Voi taivas.
Päinvastoin, onneksi lapsi EI lähtenyt kävelemään ensinnäkään kehän vartta tai toiseksikaan kävelyteitä pitkin. Ei varmaan olis päässyt 500 m. pidemmälle ennen eksymistä, sen verran pyöräteitä tuolla vilisee.
Helsinkiläiset hoi, kuka osaisi mennä kävelyteitä pitkin Leppävaarasta Pakilaan miettimättä kertaakaan, missä kohdassa risteyksiä pitää kääntyä minnekin?
Kun mietin reittiä suunnilleen, kävelisin sen ehkä itse päivänvalossa tunnissa. Mutta kun en yhtään muista miten kävelytiet siinä välillä menee, niin voisi mennä kauemmin tai lyhyemmän aikaa ja varmaan kiertäisin turhaan jostain.
Vierailija kirjoitti:
No miten se bussikuski toimi väärin kun yhtiön edustajaksin sanoi että noudatti sääntöä pilkulleen (pelkäsi tdnk työpaikkansa puolesta eikä siksi uskaltanut toimia ohjeita vastaan). Mitään heitteillejättöä ei todellakaan tapahtunut ksoka toimi hätäkeskuksen ohjeiden mukaan ja yritti äidillekin soittaa.
Ja empatiaa tottakai riittää tytölle mutta hänen äidilleen oikein ei. Miksi 9v oli ilman puhelinta ekalla bussireissullaan, miksi kortti oli liki tyhjä? Vastuullinen vanhempi ei toimi noin.
"kuski ei uskaltanut toimia ohjeistusta vastaan" ehkä niin, mutta itse olen ainakin joutunut bussikuskin kyykytyksen kohteeksi vain yrittämällä selvittää oikeaa pysäkkiä. Olen osunut kohdalle, kun tuntuu että kuski purkaa koko elämänsä pahaa oloa asiakkaisiin. Suurinosa kuskeista on hyviä ja osa erittäin hyviä. Muutama v-mäinenkin valitettavasti löytyy.