Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diplomi-insinööri

Peruskoululainen
25.11.2016 |

Olen haaveillut pitkään insinöörin/diplomi-insinöörin urasta. Mitä siis siihen työnkuvaan tarkalleen liittyy?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkään haaveillut laitoshoitajan/lääkärin urasta. Mitä siis siihen työnkuvaan tarkalleen liittyy?

Vierailija
2/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen niin et pääse mihinkään töihin. AMK-insinöörinä nainen juuri ja juuri kelpaa (noin 2-3% AMK-insinööreistä on naisia), mutta ei diplomi-insinöörinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen haaveillut, että saisi diplomi-insinööriltä pitkään.

Vierailija
4/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monta naispuoleista di:ä ja muutaman tohtorinkin. Kukaan heistä ei ole työtön.

Vierailija
5/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen niin et pääse mihinkään töihin. AMK-insinöörinä nainen juuri ja juuri kelpaa (noin 2-3% AMK-insinööreistä on naisia), mutta ei diplomi-insinöörinä.

Kyllä, olen nainen. Eipä taida tämä uusi tasa-arvosuunnitelma toteutua juuri missään.

Vierailija
6/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa dokaamista siihen kuuluu.

Vierailija
7/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monta naispuoleista di:ä ja muutaman tohtorinkin. Kukaan heistä ei ole työtön.

Onko insinööreille paljonkin töitä?

Vierailija
8/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinöörejä on erilaisissa suunnittelutöissä ja tuotannon puolella johtajina. Toimenkuva on aika laaja, suuntautumisalastakin riippuen, onko opiskellut esim. kone-, sähkö-, tietotekniikka-, tuotantotalous- tai rakennuspuolta. Ja oikeastaan koulutus on sellainen, että työtehtävät riippuvat enemmän omista kiinnostuksenkohteista ja taipumuksista kuin varsinaisesti siitä mitä koulussa opitaan.

Vierailija
9/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tiettyjen alojen DI:lle on hyvinkin töitä, ja kuten kaikissa töissä, oma persoonallisuus myös vaikuttaa. Ei se sen kummempaa ole välttämättä kuin että saa työnsä valmiiksi, käyttäytyy rakentavasti ja tekee hommat innolla ja joustavalla asenteella. Itse vslmistuin DI:ksi 15 vuotta sitten ja olen ollut hyvin tyytyväinen koulutukseeni. Sanoisin että insinöörityöpaikat on hyvinkin tasa-arvoisia. Koskaan ei ole ollut ongelmia siitä että olen nainen. Tällä koulutustaustalla kukaan ei väitä tyhmäksi tms. Etenemään pääsee hyvin, olen ollut viimeiset 10 vuotta linjavastuussa ja melkein koko sen ajan yksikkömme johtoryhmässä. Et jos uraa haluaa niin tämä koulutus on yksi parhaista.

Vierailija
10/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovaa dokaamista siihen kuuluu.

Ei kuulu. Vain alakurssien opiskelijoilla se on tarpeen.

Pidemmällä opinnoissa opitaan, ettei kaikkea ilmaista viinaa tarvitse juoda. Niistä jotka sen oppivat, voi tulla hyviäkin dippainssejä.

Vierailija
11/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoululainen kirjoitti:

Olen haaveillut pitkään insinöörin/diplomi-insinöörin urasta. Mitä siis siihen työnkuvaan tarkalleen liittyy?

Tehtävät toki vaihtelevat alan mukaan. Mutta esimerkiksi pääministeriksi voi ryhtyä, jolloin tehtävänkuvaan kuuluu köyhien tulojen leikkaamista ja valtion varojen siirtämistä sukulaisten yrityksille. Siinä sivussa voi kätkeä omia miljooniaan kirjekuoriin verottajalta piiloon. Hyvin monipuolinen työnkuva siis!

Vierailija
12/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi teekkari-iltoja, teekkari-öitä.

Vierailija
13/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeellisten suojavarusteiden, kuten Terrafame-pipon käyttöä.

Vierailija
14/30 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on suloista, että jo peruskoululainen haaveilee DI:n urasta. Go girl!

Kuten täällä on sanottu, tehtävät voivat olla ihan laidasta laitaan vähän sen mukaan mitä on opiskellut. Kaikki DI:t eivät edes päädy tekniselle alalle, jonkin verran päätyy myös rahoitusalalle tai jonnekin ihan muualle. Fysiikan osastolla oli joskus tehty tutkimus, mihin hommiin valmistuneet olivat päätyneet ja ainoastaan kaksi oli päätynyt samoihin hommiin - ja hekin molemmat lähetyssaarnaajiksi. 

Jos olet matikassa ja fysiikassa hyvä ja ennen kaikkea kiinnostunut opiskelemaan niitä enemmänkin ja tekninen ala kiinnostaa, niin anna palaa vain! Hyvät mahdollisuudet päästä mielenkiintoisiin hommiin ja saada ihan kunnollista palkkaakin. 

Harkitse lukion suorittamista Päivölässä! Sieltä saa hyvän pohjan korkeakouluopinnoille ja saat lukion suoritettua kahdessa vuodessa. Pääsykoeviikonloppuja on keväällä jo hyvissä ajoin ennen yhteishakua. Ja Päivölä näyttää ihan pirun hyvältä CV:ssäkin, just teknillisellä alalla Päivölällä on ihan kulttimaine.

http://www.paivola.fi/fi/matematiikka/

Vierailija
15/30 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyytesi syy on jossain muualla kuin sukupuolessasi.

t. DI nainen

Vierailija
16/30 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivölä on hyvä vaihtoehto, mutta pääkaupunkiseudulla asuvalle esim. Olarin lukio (ja siellä erikoislukion puoli) on vähintään yhtä hyvä matemaattisista aineista kiinnostuneelle. Esimerkiksi tänä syksynä fysiikan laudatureista 28 % meni Olarin lukioon.

Päivölään verrattuna Olarissa on se hyvä puoli, että valinnanvaraa lukio-opinnoissa on selvästi enemmän. Päivölässä on aika tiukasti fiksattu putki, kun kurssit pitää saada mahtumaan kahteen vuoteen.

Olen itse DI ja tunnen aika monta naispuolista DI:tä. Kukaan heistä ei ole työtön tällä hetkellä. Joillakin on kyllä jossain vaiheessa ollut työttömyysjaksoja, mutta niiden jälkeen on löytynyt töitä. Monet tutuistani esiintyvät vuosittain julkaisuissa verotustiedoissa.

Vierailija
17/30 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tulee tuo tuokin lisätermi kuin diplomi, diplomi-insinööri. Kukahan on tuonkin ammatti tai tutkintotermin keksinyt?

Vierailija
18/30 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on suloista, että jo peruskoululainen haaveilee DI:n urasta. Go girl!

Jos olet matikassa ja fysiikassa hyvä ja ennen kaikkea kiinnostunut opiskelemaan niitä enemmänkin ja tekninen ala kiinnostaa, niin anna palaa vain! Hyvät mahdollisuudet päästä mielenkiintoisiin hommiin ja saada ihan kunnollista palkkaakin. 

Harkitse lukion suorittamista Päivölässä! Sieltä saa hyvän pohjan korkeakouluopinnoille ja saat lukion suoritettua kahdessa vuodessa. Pääsykoeviikonloppuja on keväällä jo hyvissä ajoin ennen yhteishakua. Ja Päivölä näyttää ihan pirun hyvältä CV:ssäkin, just teknillisellä alalla Päivölällä on ihan kulttimaine.

http://www.paivola.fi/fi/matematiikka/

Päivölä sopii hyvin kenelle tahansa matematiikasta, tietotekniikasta ja ylipäätään eksakteista luonnontieteistä kiinnostuneelle, jos vain sopeutuu sisäoppilaitokseen. Eikä Päivölän käyminen pakota valitsemaan teknistä alaa, on sieltä lähdetty monelle muullekin alalle. Menkää ihmeessä tutustumisviikonloppuun, jotta näette itse, millaisesta paikasta puhutaan.

Vierailija
19/30 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänohje nro 1: Älä ikinä sotkeudu diploomi-insinööriin.

Vierailija
20/30 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri/ diplomi-insinööri on tutkinto, ei työnkuva. Tämän toki moni on jo sanonutkin. Diplomi-insinöörejä toimii todella monipuolisesti eri tehtävissä ja on aika paljon kiinni omasta persoonasta, mielenkiinnonkohteista, pääaineesta sekä luonnollisesti sattumasta, millaiseksi työura kehittyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi