Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipainoiset, miten pidätte itsetuntonne kunnossa?

Vierailija
25.11.2016 |

Minä kamppailen asian kanssa jatkuvasti. Olen tunnesyöjä, ja lihoan helposti. Koko aikuisikäni (olen 26-vuotias) olen seilannut 15 kilon välillä. Nyt olen taas painavimmillani, eli 164-senttinen ja 85-kiloinen. Viimeiset puoli vuotta olen yrittänyt aloittaa herkkujen vähentämistä, mutta ei se vaan ota tuulta siipien alle.

Mieheni jaksaa aina vaan sanoa, että olen upea. Hän on kultainen. En kuitenkaan kykene tätä täysin uskomaan, sillä varmasti hän huomaa eron 85-kiloisen ja 70-kiloisen minun välillä. 70-kiloisena olen mielestäni oikeasti kaunis, sillä ylimääräiset kilot asettuvat tiettyyn pisteeseen saakka oikeisiin paikkoihin. En edes tähtää laihuuteen, vaan siihen että näyttäisin hyvältä ja että tuntuisi hyvältä.

Tiedän olevani monin tavoin hyvä tyttöystävä: meillä on hauskaa yhdessä, minulla on korkea koulutus ja hyvä työpaikka, ja meillä vaan kaikki yleensä sujuu. Tämä paino on sitten minun ristini. Laihduttaa pitäisi, mutta olisi kiva pystyä pitämään itsetunto jossain määrin kohdillaan myös tällaisena. Minulla on reilusti ylipainoisia ystäviä, jotka ovat mielestään upeita (ja tuo itsevarmuus kyllä vaikuttaa positiivisesti ulkoiseen olemukseen). Minulla on vaikeuksia pukeutua muihin kuin säkkeihin, ja seksielämä kärsii todella pahasti.

Tuleeko kenellekään mitään apukeinoja mieleen?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tuo "hedelmät herkkujen tilalle". No kun se ei vaan ole sama asia, joten ei auta... Vaikka hedelmiä paljon syönkin niin ei ne todellakaan herkkuja korvaa... 

Vierailija
22/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnesyömiseen auttaa parhaiten terapia. Siinä on aina taustalla jokin psykologinen syy miksi lohduttautuu ruokaan. Sinun pitäisi ensin selvittää miksi aina tekee mieli syödä vaikkei olisi edes nälkä. Ruoan pitäisi olla jotain mitä syödään kun on nälkä, se ei ole normaalia jos ahmii ruokaa muuten vaan. Itse olen käynyt myös terapiassa ja ainakin minua auttoi. Lisäksi jos sinulla on itsetuntoongelmia, terapia auttaa siihenkin.

Tämä. Kannattaa oikeasti pohtia, minkä takia tunnesyö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen muutakin kuin painoni.

Vierailija
24/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae terapiasta apua tunnesyömiseen. Se voi saada painon nousemaan huolestuttaviin mittoihin.

Jos tunnesyömisestä et ole päässyt eroon omin avuin kannattaa mennä terapiaan. Ruoan ahmiminen ei ole normaalia, mutta siihen saa apua.

Tsemppiä :)

Vierailija
25/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muutos ei ole pysyvä? Sanoit, että lihot laihdutetut kilot takaisin. Miksi? Miten?! Sun pitäisi varmaan jatkaa sitä dieettiä silloinkin, kun paino on jo esim sen 70kg. Jos tiedät että olet sokerikoukussa, sun on pakko päästä irti sokerista ja jättää se kokonaan pois elämästäsi. Eihän alkoholistikaan ole raitis muutaman kuukauden, jonka jälkeen ajattelee että no nyt voin ottaa pari... siitä se taas lähtee. Jos on addikti, on addikti, ja siihen auttaa vain totaalikieltäytyminen.

Olen itsekin ylipainoinen ja tiedostan oman ongelmani. Tavoitteeni ei tällä hetkellä ole laihtua, vaan lopettaa sokerin syöminen ja sen jälkeen muuttaa muita elintapoja.

Jos vaan tietäisi miten se sokerin (ja muun roskaruuan) jättäminen pois elämästä käytännössä toteutetaan. En ole siihen tähän mennessä pystynyt.

ap

Eri henkilö vastaa, mutta käytännössä se onnistuu helposti: välttele sokeria, tarkkaile piilosokeria, älä osta herkkuja, älä ota herkkuja, älä laita niitä suuhun, älä pure, älä niele. Psyykkinen puoli on sitten se vaikeampi juttu. :D

Vierailija
26/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae terapiasta apua tunnesyömiseen. Se voi saada painon nousemaan huolestuttaviin mittoihin.

Jos tunnesyömisestä et ole päässyt eroon omin avuin kannattaa mennä terapiaan. Ruoan ahmiminen ei ole normaalia, mutta siihen saa apua.

Tsemppiä :)

Ei työttömällä esim ole varaa mihinkään terapiaan. Kai niitä jotain terapian niksejä voi jakaa täällä palstallakin miten tunnesyömisestä pääsee eroon.

Vierailija
27/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmaa. Itsetuntoni ei riipu rasvaprosentista tai ulkonäöstä muutenkaan

Vierailija
28/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tuo "hedelmät herkkujen tilalle". No kun se ei vaan ole sama asia, joten ei auta... Vaikka hedelmiä paljon syönkin niin ei ne todellakaan herkkuja korvaa... 

Niin minäkin ennen ajattelin. Mutta itsensä voi totuttaa moneen jos vain motivaatiota riittää.

Vierailija
29/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-aloita ulkoilu/liikuntaharrastus jonka tavoitteena ei ole laihtuminen vaan pelkkä uuden oppiminen, rentoutuminen yms.

-ala tekemään rohkeasti vaatekokeiluja ja riko henkilökohtaisia tabujasi. Jos esimerkiksi käytät mustaa, pukeudu yhden viikon ajan kaikkeen paitsi mustaan, pakota itsesi käyttämään jotain vaatetta joka ei "sovi" vartalotyypillesi jne. Itse lähdin kerran kaupungille vatsan paljastavassa paidassa mikä oli minulle aivan hirveää. Se jäi kertaluontoiseksi kokeiluksi, mutta sen jälkeen olen muuttunut rohkeammaksi pukeutujaksi enkä mieti "voiksmä paljastaa mun käsivarret" tai "oks tää liian rohkea leikkaus". Eipä enää paljoa hetkauta! :D

Vierailija
30/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laihduta, vaan tee elämänmuutos! Tämä tuttu juttu varmaan sinullekkin,mitä toitotetaanjoka tuutista! Mutta se toimii!!!

Minulla oli bmi 33, eli tosi ylipainoinen. Olin sitä mieltä ettei ylipaino minua haittaa, on ystäviä, komea aviomies (joka ei ikinä ole sanonut ylipainostani). Kasvot pysyivät ihan siedettävinä ja yritin pukeutua kivasti. Mutta sisimmissäni häpesin itseäni.

En liikkkunut ollenkaan ja loppujen lopuksi en edes käynyt oikein missään muualla kuin töissä.Olin tosi sokeriaddikti, karkkkivarasto piti olla hyvin varustettu tai paniikkii iski.

Lopetin sokerin ja valkoisenn viljan syönnin. Painon tipuessa liiikunta ei tuntunut enää yhtäänn niin ylivoimaiselta. Nyt painnoa tippnut 32kg ja voin sanoa, että muutos kannatti. En varsinaisesti laihduttanut,lopetin vaan tiettyjen ruoka-aineiden syönnin.

Hyväksi luulemani itsetunto oli pelkkää itselleen valehtelua. Suosittelen sinullekkin pientä satsausta omaan hyvinvointiisi ja voit samalla paremmin ja ehkä kilojakin tippuu.

Sanon tämön siksi, että viestisi perusteella et ole tyytyväinen nykytilanteeseen.

Voin kokemuksesta sanoa, että hoikempana on mukavaampaa olla kaikinpuolin. Vaatteetkin on halvempia, kun ei yarvitse tilaillaniitä enäää ulkomailta. Ja se, että minä olin tooosi laiska ja jos tämä muutos onnistui minulta, onnistuu se kaikilta.

Vierailija
31/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

One word: Sinnikkyys!

Vierailija
32/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti terveyttä, jos haluat painaa vähemmän. Terveenä jaksat paremmin, elät kauemmin ja saat nauttia miehesi seurasta. :)

t. Sinkku tunnesyöppö

Vierailija
34/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa on liian hyvää.

Vierailija
35/35 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille neuvoja antaneille... Voi kun saisin aikaiseksi pysyvän elämänmuutoksen! Sellaisen, jossa ruodussa pysyminen ei olisi yhtä tuskaa ja vaivaa :(

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan