Konetiskiaineen höyryt vaarallisia?
Sain vinkiksi sukulaiselta, että keittiön hieman tukossa olevan viemärin saisi juoksemaan paremmin, kun keittää kattilallisen vettä, lisää tiskiainetabletin ja kaataa liuoksen viemäriin.
Tossapa enempiä miettimättä toteutin neuvoa ja jätin lopulta kuuman veden juoksemaan, lisäillen välillä tiskitabletin sulamaan. Lopussa vasta hoksasin, että siitä touhustahan tuli paljon höyryä, jota sitten hengitti. Mitään nenä-/silmä-ärsytystä ei tullut, niin en osannut ajatella asiaa.
Nyt mietityttää, että mitähän myrkkyjä tuli hengitettyä ja onkohan vaarallista. Ahdistaa! Pirkka All in One -tabletit kyseessä.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
En usko että on vaarallista. Pienimäärä syötynäkään ei ole vaarallista (ja olen saanut kuulla tämän myrkytyskeskuksesta)
Ahaa, tämä olikin uutta tietoa... Jotenkin iskostunut päähän mielikuva siitä, että konetiskiaineet ovat hyvin myrkyllisiä (ja silti tuli pelleiltyä tuon höyryn kanssa, huoh). Nyt, kun olen lueskellut asiasta, niin vissiin ovat lähinnä syövyttäviä ja voivat siksi aiheuttaa tuhoa limakalvoille. Mutta ei tosiaan tullut esim. punoittavia silmiä tai nenä-ärsytystä tuosta höyrystä. -AP
Päivitän tänne vielä, jos joku löytää tämän keskustelun vastaavan tilanteen takia. Soitin nyt vielä varmuuden vuoksi Myrkytystietokeskukseen, kun pikkasen silmiä ärsyttää ja pari kertaa yskitti (luultavasti ihan placeboefekti, kun aloin tarkkailemaan). Siellä sanoivat, että konetiskiaineen höyryssä ainoa ongelma on ärsyttävä vaikutus ja se voisi olla vaarallista, jos ko. puhdistusaineessa olisi klooria, josta muodostuu kloorikaasua.
Tarkisti tuon Pirkan sisältämät aineet; siinä ei ole klooria ja totesi, että väliaikaista ärsytystä voi ilmetä, mutta mitenkään myrkyllistä tai haitallista ei pitäisi olla. Tällaisista saa kyllä kauhukuvia luotua päähänsä, niin oli hyvä soittaa ja saada mielenrauha - hyvää palvelua! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että on vaarallista. Pienimäärä syötynäkään ei ole vaarallista (ja olen saanut kuulla tämän myrkytyskeskuksesta)
Ahaa, tämä olikin uutta tietoa... Jotenkin iskostunut päähän mielikuva siitä, että konetiskiaineet ovat hyvin myrkyllisiä (ja silti tuli pelleiltyä tuon höyryn kanssa, huoh). Nyt, kun olen lueskellut asiasta, niin vissiin ovat lähinnä syövyttäviä ja voivat siksi aiheuttaa tuhoa limakalvoille. Mutta ei tosiaan tullut esim. punoittavia silmiä tai nenä-ärsytystä tuosta höyrystä. -AP
No poika kerran vahingossa söi hyvin pienen määrän konetiskiainetta. Olin laittanut koneeseen vahingossa pikaohjelman joten ainetta oli kaikissa astioissa. Asia hoksattiin vasta kun poika oli syönyt koneessa olleelta lautaselta ja lusikalla ruokaa. Soitin myrkytyskeskukseen ja sanoivat että niin pieni määrä ei ole vaarallista. Mahakipuja voi ilmetä ja maidolla voi sitä helpottaa ja suuta huuhdella vedellä.