Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästätte tai sijoitatte lapsilisät?

Vierailija
25.11.2016 |

Laitatteko suoraan lapsen omissa nimissä olevalle tilille? Osakerahastoon? Milloin kerro(i)tte lapselle tästä rahasta ja milloin hän saa sen käyttöönsä?

Huomattiin itse nyt ensimmäisen lapsen ollessa 2v, että on tullut vaan kulutettua nuo rahat kuin omamme, mutta jatkossa laitetaan lasta varten jemmaan ja etsin ideoita miten kannattaa tehdä.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerromme lapsellemme jo synnytyssalissa, että hän saa tulevien omien lastensa lapsilisät omaan käyttöönsä.

Vierailija
2/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksiin ovat menneet ja menevät, osakkeisiin ja rahastoihin.

Kerromme lapsille kun ovat vanhempia ja 18 täytettyään saavat rahat käyttöönsä. Siihen mennessä pitää saada taloustietoa päähän sen verran että osaavat käyttää rahaa oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta asti laitettu puolet lapsen lapsilisistä hänen tililleen, samoin kaikki rahalahjat. Kun lapsi oli 1,5-vuotias, summa oli 1200e. Marssimme miehen kanssa pankkiin ja sijoitimme tonnin rahastoihin, saa oletetut tuotot käyttöönsä täyttäessään 18. Edelleen jatkamme tätä 50e/kk järjestelyä, tarkoituksena on että lapsen tilillä olevilla rahoilla maksetaan tulevaisuudessa isompia lapsen hankintoja, kuten polkupyörää jne. Jos ja kun tilillä on jotain täysi-ikäisyyden lähestyessä niin ajokortti- ja autorahojen alku löytyy tältä lapsen tililtä.

Vierailija
4/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Mutta esikoinen sai oman käyttöönsä 16-vuotiaana, sai sillä opetella sitä rahankäyttöä. Muutkin tulevat saamaan saman ikäisenä tai jopa aikaisemmin. 13-vuotias on jo nyt osoittanut että voisin antaa aikaisemminkin. Osaa säästää ja harkita ostoksiaan.

Vierailija
5/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tuu lapsilisiä. Sijoitan kaikki ne ylimääräiset kymppitonnit itseeni, joita elämän aikana säästöön jää kun ei ole lapsia.

Vierailija
6/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan ruokaa. Ei ole varaa pistää syrjään ellen minä sitte lopeta syömistä.

Vierailija
7/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitettiin pari kuukautta sitten rahastosäästäminen lapsen nimellä. Rahastoihin menee tällä hetkellä 30 euroa joka kuukausi. Summaa nostetaan kunhan rahatilanne joskus paranee, tällä hetkellä ei ole enempää varaa laittaa. Kerrotaan lapselle tuosta varmaan joskus vasta teini-iässä (nyt vielä vauva). Sieltä maksetaan sitten ainakin joskus tulevaisuudessa 17-vuotiaana ajokortti lapselle sekä ehkä jonkinlainen auto. Loput hän saa käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla, toivon mukaan säästäisi opiskeluajoille puskuriksi.

Vierailija
8/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeisiin menee tällä hetkellä. Katsotaan sitten myöhemmin miten rahaa jaetaan.

Automaattisesti ei kassa kilahda kun lapsi 18 vuotta täyttää.

Vierailija
9/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on 2 tiliä omissa nimissään. Toiselle on laitettu mummojen lahjat ja kolikkolippaat. Ne saa käyttöön kun alkaa tarvita rahaa itsenäisesti... siinä yläasteella.

Toiseen teen tilisiirron aina palkkapäivänä ja muutaman kerran vuodessa siirrän rahastoihin. Nämä on sitten autokouluun/opiskeluun/vaihtarivuoteen/asuntoon... riippuen pystymmekö itse tukemaan tuolloin vai onko yt:t iskeneet.

Samoin jos lapsi osottautuu ihan huithapeliksi rahankäyttäjäksi teininä, niin noista säästöistä voidaan ostaa lukio/amis-varusteet ja muu sälä mitä silloin on "pakko" saada. Samoin vähän ennen täysi-ikäisyyttä voi siirtää tarvittaessa johonkin pidemmäksi aikaa sidottuun sijoitukseen, jonka purkaminen etuajassa tulee ihan saakelin kalliiksi. Jääpähän sitten vähemmän biletysrahaa.

Lapsi on tiennyt näistä eskari-ikäisestä asti. Vielä (nyt 9v) on ollut ihan tyytyväinen lompakossaan oleviin muutamiin kymppeihin.

Vierailija
10/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä teemme niin, että sekä mies että minä teemme tilisiirrot lapsen tilille. Lapsen tililtä säästöt ohjataan sijoituksiin. Aluksi säästimme rahastoihin, myöhemmin suoriin osakesijoituksiin. Meillä tämä homma perustuu verosuunnitteluun, keräämme siis lapselle pesämunaa verottomilla lahjoituksilla ja samalla pienennämme hänen tulevaa perintöveroaan. Kumpikin lahjoittaa kuukausittain sen summan, minkä verottomasti voi lahjoittaa, tällä hetkellä se on 111€/kk eli lapsi saa sen 222€/kk. (Ensi vuonna tuo summa hieman nousee.)

Minä olen pitänyt selkeimpänä, että rahat kulkevat lapsen tilin kautta, vaikka mahdollistahan olisi tehdä myös suoria rahastomerkintöjä. Tiliotteiden kautta on helppo tarvittaessa todentaa, että verovapaiden lahjoitusten määrä ei ole ylittynyt. Tilisiirron viestiksi laitan aina "verovapaa lahja". Tämä on vähän sellaista hätävarjelun liioittelua, mutta tarkoituksena on tehdä ero ennakkoperintöön. Kun ilmaistaan, että kyseessä on lahja, niin näitä summia ei lasketa osaksi perintöä siinä tilanteessa, että jompi kumpi vanhemmista sattuisi kuolemaan.

Lisäksi siinä tilanteessa, kun sijoituksia myydään, on helpointa todentaa hankintameno, kun sijoitukset on tehty lapsen tililtä lapsen varoilla. Tämän vuoksi emme koskaan ole lahjoittaneet suoraan osakkeita, siitä tulisi vain ylimääräistä säätöä ja vaivaa.

Nykyisin esim. Nordeassa on hyvin kilpailukykyinen hinnasto suoriin osakesijoituksiin, joka sopii hyvin säännölliseen piensijoittamiseen. Jos ostat osakkeita vaikka 200 eurolla, palkkioon menee vain 2€. Kun lapselle säästämisen aloittaa, summat ovat aluksi pieniä ja jos haluaa jonkinlaista hajautusta, kannattaa kiinnittää huomiota kaupankäyntikuluihin. Ajan kanssa osingoista tulee jo merkittävä lisätulon lähde ja salkku alkaa kasvaa nopeammin, kun osingotkin sijoitetaan uudelleen.

Vierailija
11/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan elämiseen rahat menee.

Vierailija
12/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa vielä. Lapsi on aika pienestä asti tiennyt sijoituksistaan, viimeistään ekalla tai tokalla luokalla ollessaan. Hän saa varansa käyttöön 18-vuotiaana. Nyt hän on 16 ja sijoitusten arvo on noin 54000€. Koska jo hyvän aikaa olen tiennyt, että hän saa (meidän mittapuulla) melkoisen pesämunan hallintaansa 18-vuotiaana, olen jo hyvissä ajoin panostanut talouskasvatukseen ja järkevään rahankäyttöön, mukaanlukien kirjanpito omien taskurahojen käyttämisestä.

Jotkut eivät uskalla säästää lapselle, koska pelkäävät lapsen tuhlaavan kaiken tultuaan täysi-ikäiseksi, mutta minä olen lähtenyt siitä, että minulla on vähintään vuosikymmen aikaa kasvattaa lapsestani fiksu rahankäyttäjä ja antaa hänelle riittävät tiedot perusasioista, jotta hänellä ei mene pää sekaisin, kun hän saa sijoitukset haltuunsa.

Vierailija
13/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmasosa menee ennakkoveroihin ja loput ruokaan tai laskuihin.

Esikoisella on tili, johon laitetaan rahaa, ja kohta avataan kuopukselle samanlainen.

Vierailija
14/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sinänsä korvamerkkaa juuri lapsilisiä tähän tarkoitukseen, mutta säästän rahastoihin eri tarkoituksia varten. On pidemmällä tähtäimellä olevia, jotka olen aloittanut nimenomaan lasten tulevaisuutta ajatellen. Että voin tukea heitä vaikka mahdollisten opiskelujen aikana. Rahastot on mun nimissä, sillä haluan kuitenkin itse päättää, mihin tarkoitukseen ne rahat menevät. Olen kai luonteeltani vähän kyyninen ja vaikka lapsilleni en mitään muuta kuin hyviä asioita halua, silti ei voi tietää, miten asiat ja elämät kenenkin kohdalla menee. Lapsilla on myös omissa nimissään olevat tilit, jonne siirrän kuukausittain pienen summan ja jonne lahjarahat menee. Näiltä tileiltä ostan välillä lapsille isompia hankintoja (esim. jos isovanhemmat antavat jollekin lahjaksi rahaa uutta pyörää varten, ostan sen pyörän niillä rahoilla ja kyseisen lapsen tililtä). Ja nämä tilit menee aikanaan sitten lasten haltuun, kun 18 täyttävät.

Vierailija
15/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pitää ottaa pois sellaisilta jotka säästää ne lapsille. Lapsilisä maksetaan sen takia että se raha käytetään sen lapsen elämään kutakuinkin sitä tahtia kuin sitä lapsilisää tulee. Murrosiän aikaan menee varmasti loputkin ja menee miinuksen puolelle tilit.

Jos lapsilisät säästää,niin on vaan viheliäinen yhteiskunnan tukien kilkkijä.

Vierailija
16/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pitää ottaa pois sellaisilta jotka säästää ne lapsille. Lapsilisä maksetaan sen takia että se raha käytetään sen lapsen elämään kutakuinkin sitä tahtia kuin sitä lapsilisää tulee. Murrosiän aikaan menee varmasti loputkin ja menee miinuksen puolelle tilit.

Lapsilisät pitäisi siis poistaa varmaan 90 %:lta ihmisistä koska enemmistöllä on varaa säästää lapselleen pari kymppiä kuussa jos niin haluaa. Ostaa lapselle vaikka käytettynä asioita niin säästää pitkän pennin, ajelee halvemmalla autolla, muuttaa halvempaa asuntoon, tekee itse soseet niin voi säästää jne. Keinoja säästää on. Suurella enemmistöllä on varaa säästää lapselleen muutama kymppi jos niin haluaa.

terv. pienituloinen perhe joka säästää lapselleen sen 30 euroa. 

Vierailija
17/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, kyllä kaupungin vuokraslummeissa asuu se porukka joka niitä tukia oikeasti käyttää.

Ei se ole sinulta pois jos joku muu osaa laittaa rahan poikimaan. Korkoa korolle on jännä juttu...

Vierailija
18/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko tilanne, jos laittaa lapsilisät kiertoon ja säästää palkasta? Entä, jos tyytyy kerrostaloasuntoon eikä hanki omakotitaloa ja saa siten rahaa säästöön? Tai jos ei tuhlaa turhuuksiin vaan laittaa nekin rahat säästöön?

Vierailija
19/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jotka pystyvät säästämään lapsilisät eivät niitä tarvitse.

Vierailija
20/67 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeisiin menee tällä hetkellä. Katsotaan sitten myöhemmin miten rahaa jaetaan.

Automaattisesti ei kassa kilahda kun lapsi 18 vuotta täyttää.

Lahjavero koko summasta sillä hetkellä kun saa täyden hallinnan rahoihinsa, koska rahojen hallinta onkin vielä sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä