Pitäisikö jokaisen perusterveen aikuisen pystyä juoksemaan vähintään 5km?
Vaikka sitten etana vauhtia, kunhan 5km tulee täyteen.
Pystytkö sinä?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Pitää pystyä, juokseminen on ihmisen perustaito. Just nyt olisi mulle liian kylmä, olen astmaatikko eli en perusterve. Kesäisin lenkkeilen satunnaisesti ja selviän 7-10 km juoksutapahtumista.
Nuorempana kun ehdin/jaksoin/viitsin liikkua enemmän, niin saatoin vetää Naisten Kympin kevään ensimmäisenä lenkkinä pikkuisen alle tuntiin. Ihan hyvin mun mielestä, kun Naisten Kympillä sikaillaan ja mennään väärään aloitusryhmään, juostaan rinnakkain, KÄVELLÄÄN rinnakkain vaikka on aloitettu juoksevien ryhmässä jne ja joutuu koko ajan väistelemään ihmisiä jos haluaa juosta tasaista tahtia. Mental note älä enää mene Naisten Kymppiin.
Jos tässä aloituksessa haetaan sitä, että perusterveen ihmisen pitäisi huolehtia kunnostaa niin, että jaksaa hölkätä 5 km, niin olen samaa mieltä, kyllä pitää. Puolisen tuntia keskiraskasta liikkumista ei pitäisi olla ongelma. Jokaisella on velvollisuus huolehtia omasta terveydestä.
Itse olen maratoonari, mutta tiedostan myös, ettei suurin osa suomalaisista aikuisista ihmisistä tutkitusti pysty juoksemaan edes kilometriä putkeen. Kaikkien ei tarvitse harrastaa samoja lajeja ja pääasia on, että liikuntaharrastus takaa arjessa jaksamisen (eli olisi hyvä ainakin kävellä ja tehdä lihasjumppaa).
On aivan typerää asettaa tavoitteeksi joku tietty matka, kun kokonaisvaltainen kehon hyvinvointi on tärkeintä.
Olen perusterve mutta soffaperuna joten 5km juoksu ei onnistu. Kävellen toki menee 5km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelisi asian niin, että olisi hyvä, jos perusterve olisi siinä kunnossa, että 5 km lenkki onnistuu eikä ole täyttä tuskaa. Säännöllisesti kuntoilevalle 5 km lenkki on ihan perus, jonka aina pystyy vetämään.
Mutta juoksu mittarina ei ole paras, koska kaikkien polvet ei kestä sitä. Entisellä työkaverillani oli rasitusastma, eikä hän voinut sen vuoksi harrastaa aerobisia lajeja. Joten ei tuo kaikkien kuntoa kivasti mittaa.
Oliko tässä kyse polvi- tai keuhkovammaisista?
Se oli vain muistutus siitä, että on ihmisiä, joille ei tavalliset kuntotestit sovi. Perusterveen käsite on suhteellinen, voihan ihminen muuten olla terve ja jopa hyväkuntoinen eli voi olla huippuhyvässä pyöräilykunnossa, vaikka polvet ei juoksua kestäkään.
Keuhkovaivainen _ei ole_ perusterve vaan osittain sairas.
http://www.terve.fi/astma/rasitusastma
No joo, jos sinulla on rasitusastma, niin ihan normaalia arkea voit viettää eikä se vaikuta työkykyyn ellet nyt satu olemaan fillarilähetti tai postinjakaja.
Mulla ei mene edes kävellen 5 km. Tarttis varmaan tehrä jotain...
Harva aikuinen pystyy juoksemaan edes 500 metriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö sinä?
Se yksi evankelista päätyi ohitusleikkaukseen vaikka juoksi säännöllisesti.Ei aerobinen kunto paljon terveydestä kerro.
Yksittäistapaus kumoaa mammojen maailmassa kaikki tieteelliset tutkimuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä aloituksessa haetaan sitä, että perusterveen ihmisen pitäisi huolehtia kunnostaa niin, että jaksaa hölkätä 5 km, niin olen samaa mieltä, kyllä pitää. Puolisen tuntia keskiraskasta liikkumista ei pitäisi olla ongelma. Jokaisella on velvollisuus huolehtia omasta terveydestä.
Miksi se "kunnosta huolehtiminen" kulminoituu juuri juoksemiseen? Mulle ei todellakaan ole puoli tuntia, eikä edes puolitoista tuntia, raskastakaan liikuntaa mikään ongelma. Mutta juoksemaan en silti pysty. Miksi se juoksukyky olisi juuri SE juttu, jolla ihmisen kunto mitataan?
Perusterve ei mielestäni viittaa aerobiseen suorituskykyyn, joten vastaan ei. Ihminen kun voi olla ihan terve, vaikka kestävyys- tai esimerkiksi lihaskunto-ominaisuudet olisivatkin heikot.
Kovin hyväkuntoisena en kuitenkaan pitäisi perustervettä ihmistä, jolle viiden kilometrin hidas hölköttely olisi ylivoimainen suoritus (olettaen, että tällä henkilöllä ei ole esimerkiksi polvivammaa, jonka vuoksi juuri juoksu olisi mahdoton laji harrastaa).
Yhtä hyvin voisi kysyä, että pitääkö perusterveen kyetä punnertamaan 50 kertaa. Tai vetämään 30 leukaa.
Kävelijä elää pidempään ja terveempänä kuin juoksija. Juokseminen kuluttaa turhaan sitä elinvoimaa, mitä tarvitaan elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö sinä?
Se yksi evankelista päätyi ohitusleikkaukseen vaikka juoksi säännöllisesti.Ei aerobinen kunto paljon terveydestä kerro.
Yksittäistapaus kumoaa mammojen maailmassa kaikki tieteelliset tutkimuksetkin.
Entinen pomoni joutui samaan ja tietääkseni kuntoili samaan tapaan.Terveenä voi kuitenkin pysyä ilman aerobista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se "kunnosta huolehtiminen" kulminoituu juuri juoksemiseen? Mulle ei todellakaan ole puoli tuntia, eikä edes puolitoista tuntia, raskastakaan liikuntaa mikään ongelma. Mutta juoksemaan en silti pysty. Miksi se juoksukyky olisi juuri SE juttu, jolla ihmisen kunto mitataan?
Miksi et pysty juoksemaan? Minkälaista raskasta liikuntaa harrastat 1,5 tuntia?
Pointtini on se, että jos on hyvässä kunnossa ja terve, jaksaa kyllä juosta edes rauhallisesti 5 km. Ihan sama missä sen kunnon on hankkinut, juokseminen on ihmisen perustaito, johon kyllä pystyy ilman kummempaa treeniä. Hyvällä kunnolla tarkoitan sitä, että kestävyyskunto, lihaskunto, liikkuvuus ja motoriikka on kunnossa. Ihan samoin kuin pelkkä juoksukunto ei ole se juttu, niin ei pelkkkä lihaskuntokaan ole.
Missään nimessä en tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi juosta. Itsekin tykkään muista lajeista enemmän, juokseminen on tylsää. Mutta jos talven säännöllisesti jumppaan, tanssin ja käyn salilla ja toisinaan hiihdän, laskettelen ja luistelen, niin ihan varmasti jaksan 5 km lenkin keväällä. Vaikka en ole terve.
Kyllä, mutta vauhti on hitaampaa kun ennen. Avioero ja masennus, helpotti kun harrastin hölkkää, juoksin lopulta 6 maratonia. Pitäisi taas aloittaa liikunta, kevyellä hölkällä... olen nyt 59 vuotias.
Aloitin juoksuharrastuksen tuossa vajaa vuosi sitten, ennen sitä en ole urheilut säännöllisesti moneen vuoteen. Voin kyllä sanoa, että 5km ei onnistu. Hyvä, että pystyin puoli kilsaa ja olin silloin hyvin hengästynyt. Jos olisin väkisin juoksut pitempää, kuvioon tulee nilkka/polvi kipu ja panikkatauti :D Nyt 5 km menee helposti!