Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsilisät poistettaisiin

Vierailija
24.11.2016 |

Kertarykäyksellä ja kokonaan. Pärjäisittekö? Lapsiperheiden vastaukset nyt lähinnä kiinnostais :) ja se, kuinka monta lasta näissä perheissä on.

Itse voin aloittaa. Olen yh, mulla on kaksi lasta. Pärjäisin, mutta jostain pitäisi tinkiä. Matkustamiseen ei juuri olisi enää varaa, koska säästöön ei jäisi juurikaan.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tää juttu on että lapsilisät talletetaan lapsen tilille? Ilmeisesti siis todella turha erä tämä lapsilisä... Ja sit ihmetellään että mihin ne Suomen verorahat menee. Ei hyvää päivää...

Vaikka siihen ajokorttiin ja autoon? Esim.

Et fuck you vaan.

Ei ole kovin tarpeellinen erä tämä lapsilisä, jos niitä monikin tallettaa lapsen tilille "että voi sitten ostaa jotain kivaa". Ajokortin ja auton voi vanhemmat ihan itse kustantaa, ei ne ole mitään jokamiehen oikeuksia. Lapsilisät kuuluisivat sellaisille lapsiperheillä jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

Kukin käyttää miten käyttää.

Miten määritellään se, että kuka oikeasti tarvitsee?

Voisinhan minäkin ostaa tuolla rahalla vaikka ruokaa, mutta kun en osta.

Eli sun lapset ei syö lapsilisän verran kuussa????

Mitä sä niille syötät? Tomua, ilmaa??

Vierailija
42/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä tää juttu on että lapsilisät talletetaan lapsen tilille? Ilmeisesti siis todella turha erä tämä lapsilisä... Ja sit ihmetellään että mihin ne Suomen verorahat menee. Ei hyvää päivää...

Et fuck you vaan.

Ei ole kovin tarpeellinen erä tämä lapsilisä, jos niitä monikin tallettaa lapsen tilille "että voi sitten ostaa jotain kivaa". Ajokortin ja auton voi vanhemmat ihan itse kustantaa, ei ne ole mitään jokamiehen oikeuksia. Lapsilisät kuuluisivat sellaisille lapsiperheillä jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

Kuuleppa ääliö, lapsi on ihminen.

Lapsi syö, lapsi kuluttaa sähköä ja vettä.

Lapsi käyttää kenkiä ja vaatetta.

Lapsi kuluttaa.

Vaikka sitä lapsilisää ei korvamerkattaisi lapsen menoihin, niin sitä rahaa lapseen menee.

Eli sinusta säästäminenkin on nyt väärin

Eli ääliömammat.. Sanokaa nyt vitun tyhmät että ostatte sillä rahalla ruokaa ja tavaraa, mutta säästätte lapselle muutoin.

Älkää nyt olko noin tyhmiä.

Niin? No aika vähän on tarvetta lapsilisälle, jos sen rahan voi säästöön laittaa. Jos on rahaa mitä laittaa säästöön, hyvä. Mutta silloin et tarvitse lapsilisää. Ei se oli mikään mukava pikku lisä, vaan siihen tarkoitukseen että pystyy lapsensa elättämään.

Kyllä se lapsilisä menee siihen lapsen elättämiseen. Lapsi syö ja kuluttaa vaikka sitä satasta ei nostaisi ja siihen kirjoittaisi lapsen nimeä.

Se ei ole mikään mukava pikkulisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et fuck you vaan.

Kukin käyttää miten käyttää.

Miten määritellään se, että kuka oikeasti tarvitsee?

Voisinhan minäkin ostaa tuolla rahalla vaikka ruokaa, mutta kun en osta.

Eli sun lapset ei syö lapsilisän verran kuussa????

Mitä sä niille syötät? Tomua, ilmaa??

En ole laskenut lapseni ruokakustannuksia, mutta lapsilisää ei siihen käytetä.

Säästetyt rahat voidaan käyttää myöhemmin kun lapsesta aiheutuvat kulut nousevat.

Vierailija
44/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi 9-vuotias. Kyllä pärjättäis, lapsilisät menee erillisille tilille josta maksetaan harrastuksia, matkoja jne. Pystyttäis maksamaan nuo menot myös ilman lapsilisiä.

Vierailija
45/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta ja pärjättäisiin. Ikinä emme ole laskeneet mitään tukien varaan. Mielestäni asiat pitää suunnitella niin, että voi elää mahdollisimman riippumattomasti eli vapaasti.

No mistäs teillä olisi 300 euroa pois.. Asunnosta? Ruoasta? Vaatteista?

Mistäs sinä luopuisit???

Aika iso raha nimittäin...

Ei se olisi oikeastaan mistään pois. Kaikkeen välttämättömään riittää rahat ilman lapsilisiäkin. Lisät ovat lisää.

Vierailija
46/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjättäisiin vallan hyvin. Kaksi aikuista ja yksi lapsi. Tällä hetkellä lapsilisät menee säästöön ja niistä tehdään sitten jotain kivaa joskus. Luultavasti lähdetään lapsen toivomaan Orlandon disney worldiin, sitten kun lapsi on vähän vanhempi.

Vierailija
47/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta, neljä- ja puolivuotiaat. Pärjättäisiin, mutta huonosti, koska itse olen lasten kanssa kotona. Äitiyspvrahat (ne mitä veron jälkeen jää) mulla menee laskuihin (vuokra, opintolainanlyhennys,puhelinlasku). Ne lapsilisät on mulle tällä hetkellä se "ylimääräinen", mikä kuluu sitten ruokakauppaan.

Sittenkun lapset ovat päiväkoti-ikäisiä/esikouluikäisiä ja itse lähden taas töihin, niin luulen että lapsilisät ovat pelkkää extraa. En silti niistä luopuisi, niin rikkaita emme ole.

Vierailija
48/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 lapsi, olen lapsen kanssa kotona ja isä töissä, pärjättäisiin ihan hyvin, ei tarvisi tinkiä mistään.

Vierailija
49/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ainakaan tajua miksi niitä lapsilisiä pitää maksaa sellaisille perheille joilla ei ole minkäänlaista puutetta rahoista. Itse kun olin lapsi, niin mun vanhemmat tienas ihan helvetin hyvin. Asuttiin isossa omakotitalossa ja aina oli kaikkea, liikaakin. Ja sain itse käyttää lapsilisät jostain 10v alkaen mihin halusin. Mihin helvettiin meidänkin perhe niitä lisiä tarvitsi? Tällaisia perheitä on vaikka ja kuinka, jotka eivät oikeasti tarvitse lapsilisiä. Miksi ei sitten vanhuksetkin saisi lisiä ja vaikka lapsettomat? Lapsettomille 100€/kk kannustimeksi lapsettomuushoitoja varten ja lasten tekoa varten. Vanhuksille kans 100€/kk siitä hyvästä että ovat vanhoja ja maksaneet paljon veroja Suomeen.

Vierailija
50/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjättäisiin, ei kai muuta vaihtoehtoa ole. Minusta on vähän hassua sanoa, että ei ole koskaan laskenut lapsilisiä tuloihin. Minulla ne ainakin tulevat samalle tilille kuin muut tulot, ja kuluvat sieltä pois samoin kuin muut tulot. Osa menee välillä säästöön lapsille, kokonaistilanteen mukaan. Mitä niillä pitäisi tehdä, että voisi eritellä pois tuloista?

Mitä meidän perhe tekee 2418,60 eurolla vuodessa? Maksaa viikoksi hotellin ja vuokra-auton, laittaa rahat säästöön, ostaa muutaman kuukauden ruuat, maksaa vuoden harrastukset, kuukauden asumiskulut tai 4-5 kk auton käytön. Maksetaanko joku näistä nimenomaan lapsilisällä? Ei, vaan kokonaistuloilla.

Lapsilisä on universaali etuus, jolla tasataan lapsiperheiden ja lapsettomien tuloja. Lapsettomat hyötyvät lapsista, yhteiskunta pyörii normaalisti vielä heidän vanhuudessaankin. On eläkkeelle maksajia, lääkäreitä hoitamaan sairauksia jne. Lapsilisä maksetaan kaikille, koska myös nettoveronmaksajien pitää hyötyä hyvinvointiyhteiskunnasta.

Vierailija
51/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en ainakaan tajua miksi niitä lapsilisiä pitää maksaa sellaisille perheille joilla ei ole minkäänlaista puutetta rahoista. Itse kun olin lapsi, niin mun vanhemmat tienas ihan helvetin hyvin. Asuttiin isossa omakotitalossa ja aina oli kaikkea, liikaakin. Ja sain itse käyttää lapsilisät jostain 10v alkaen mihin halusin. Mihin helvettiin meidänkin perhe niitä lisiä tarvitsi? Tällaisia perheitä on vaikka ja kuinka, jotka eivät oikeasti tarvitse lapsilisiä. Miksi ei sitten vanhuksetkin saisi lisiä ja vaikka lapsettomat? Lapsettomille 100€/kk kannustimeksi lapsettomuushoitoja varten ja lasten tekoa varten. Vanhuksille kans 100€/kk siitä hyvästä että ovat vanhoja ja maksaneet paljon veroja Suomeen.

Hyvätuloinen maksaa saamansa lapsilisän välittömästi veroina takaisin. 

Lapsilisää ei ole pakko ottaa jos ei tahdo.

Vierailija
52/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttaisiin toimeentulotukea hakemaan. Minä opiskelen aikuiskoulutuksessa  (valmistun muutamassa kuukaudessa) alalle josta töitä tiedossa ja mies jäi juuri myös työttömäksi. Tosin tänään hänkin sai kirjeen että pääsee lisäkouluttautumaan.

Nyt tulot on just sen verran ettei tarvi toimeentulotukea hakea. Lapsilisää saadaan neljästä.

Vierailija
53/56 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjäisi. Olen 3 lapsen yksinhuoltaja ja joka ikinen euro on tarpeen. Vanhin lapsista täyttää ensi maaliskuussa 17, jolloin lapsilisistä katoaa yli 180 euroa ja tilalle tulee lapselle maksettava opintoraha alle 100 euroa. Olen jo nyt ihan paniikissa miten pärjätään, koska tuo opintoraha menee jo pelkästään lukiokirjoihin ja bussilippuun. En ymmärrä miten voidaan olettaa, että 17-vuotias lukiolainen elättäisi jo itsensä.

Vierailija
54/56 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi meillä. Minä opiskelen, mies matalapalkkatyössä.

Kyllä pärjättäisiin, tekisin ehkä yhden työvuoron kuukaudessa enemmän.

Vierailija
55/56 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjättäisi. Yksi lapsi ja totaaliyh, sairaseläkkeellä.

Vierailija
56/56 |
28.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pärjäisi! Olen tipahtanut hyvätuloisesta opiskelijaksi, joka saa pelkän opintotuen, ruhtinaalliset 270 euroa kuussa. Miehen palkalla eletään, mikä tarkoittaa sitä, että juuri nyt kyllä pärjätään, mutta joka ikinen meno pitää olla tarkkaan harkittu eikä yhtään ylimääräistä jää. Itselleni ei ole tullut edes mieleen ostaa mitään yli vuoteen. Meikkaamisenkin olen lopettanut. Jos lapsilisä nyt katoaisi, niin melkoista kekseliäisyyttä vaadittaisiin. Pahimmassa kasvuiässä oleva teinikin venähti juuri noin kuukaudessa sellaiset 6 senttiä pituutta ja jäi kerralla kaikki housut pieniksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä