Jos lapsilisät poistettaisiin
Kertarykäyksellä ja kokonaan. Pärjäisittekö? Lapsiperheiden vastaukset nyt lähinnä kiinnostais :) ja se, kuinka monta lasta näissä perheissä on.
Itse voin aloittaa. Olen yh, mulla on kaksi lasta. Pärjäisin, mutta jostain pitäisi tinkiä. Matkustamiseen ei juuri olisi enää varaa, koska säästöön ei jäisi juurikaan.
Kommentit (56)
Pärjättäisiin. Tähän mennessä kaikki lapsilisät on talletettu lapsen tilille. Tosiaan, lapsia vain yksi, ikää nyt 8.
Suomessa voitaisiin siirtyä perheverotukseen, jos lapsilisistä luovutaan. Pärjättäisiin ilmankin lapsilisää, mutta pelkkä veronmaksajan rooli ei kiinnosta.
Kolme lasta. Pärjättäisiin, mutta elintaso laskisi huomattavasti. Pitäisi varmaan ottaa lisää työtunteja, samoin miehen, joka olisi pois perheen yhteisestä ajasta.
Ilman muuta pärjättäisiin. Lapsilisät on talletettu lapsen tilille.
Pärjättäisiin eikä jouduttais luopumaan mistään.lapsia 7.5stä vielä tulee lapsilisiä.
Kyllä tekisi tiukkaa. Opiskelija, kaksi lasta.
Saataisiin tuo summa sossusta. Kiikutaan nyt tt-tuen rajalla.
Yksi lapsi, lapsilisällä ostan aina kuukauden viimeisten päivien ruoat. Varmaan me pärjäisimme jos lapsilisä poistettaisiin, en ole varsinaisesti laskenut talouttamme sen varaan. Toki sen poisto kirpaisisi.
Vierailija kirjoitti:
Saataisiin tuo summa sossusta. Kiikutaan nyt tt-tuen rajalla.
Niin ja kolme lasta.
Lupaan äänestää seuraavissa vaaleissa ehdokasta , joka ajaa lapsilisien poistamista kokonaan.
Niin paljon palstamammat tunkee rahojaan lasten merkkivaatteisiin, hulluille päiville, matkustamiseen, kaverisynttäreihin ja lasten joulukalentereihin on heittää kymppejä tuosta vain. Ei ole ahbeilla lapsiperheillä mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voitaisiin siirtyä perheverotukseen, jos lapsilisistä luovutaan. Pärjättäisiin ilmankin lapsilisää, mutta pelkkä veronmaksajan rooli ei kiinnosta.
Näin yksinhuoltajana pakko tietysti kommentoida tähän, että minusta oikeudenmukaisempi olisi joku sellainen järjestelmä, jossa verotus kytkettäisiin suoraan lapsiin, ja annettaisiin se veroetu sitä kautta. Jos nyt oikein ymmärrän, näin yksinhuoltajillekin saataisiin ansiotuloveroon vähennys. Se ei siis tulisi puolisoroolin perusteella, vaan vanhemmuuden perusteella....
Just joo... Maksan helvetisti veroja, että Ap:n kaltainen loinen pääsee matkustelemaan...
Meidänkin pitäisi tyytyä vain pariin etelän lomaan vuodessa. Mutta luulen että sellainen on edessä monella, koska lapsia on jo nyt niin vähän Suomessa että eivät pysty maksamaan valtion velkoja takaisin saati ikuisessa hyvinvoitivaltiossa hyvää palkkaa valtiolta nostaneiden virkamies vanhempien eläkkeitä.
Kyllä me nyt pärjättäisiin, kun mieskin sai pitkästä aikaa työtä. Yhden palkalla on hankala elättää perhettä kunnollisella elintasolla (en tarkoita luksusökyilyä), vaikka lapsia onkin vain yksi. Yhden lapsen perheeseen pitää ostaa ne ihan samat fillarit sun muut, mitkä menee kiertoon nuoremmille lapsille monilapsisissa perheissä. Tällä hetkellä säästän lapsilisiä lukion kirjoja varten, jos lapsi sitten lukioon haluaa mennä.
Mikä olisi "oikea" kohde lapsinlisät laittaa? Toisilla menee ruokaa, toisilla merkkivaatteisiin, mutta kulutukseen yhtä kaikki. Tekee työtä suomalaiselle tuokin etuus.
Meillä kolme lasta ja kyllä lapsinlisien poisto kirpaisisi. Toki henkiin jäätäisiin, mut kaikki menee käyttöön tätä nykyä. Itseasiassa esikoisen lapsinlisä loppuu alkuvuodesta ja kyllä sapettaa. Ei saa opintotukea tms., lukion kirjat pitää kuitenkin ostaa, koulumatkat kustantaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Just joo... Maksan helvetisti veroja, että Ap:n kaltainen loinen pääsee matkustelemaan...
Aloittajakin maksaa veroja. :) Tänä vuonna olen maksanut niitä n. 20 000 euroa. Yksinhuoltajakorotuksen saan, se myönnettäköön. Se on noin 100 euroa kuussa. Ymmärrän toki, että jonkun mielestä se tekee minusta loisen.
Pärjäisin hyvin. Olen myös sitä mieltä että lapsilisät pois ja jonkinlainen veronkevennys tilalle.
Pärjättäisiin. Suurin osa niistä on nytkin säästettynä. Säästin ne jo 18-vuotiaana saamani esikoisen kohdalla. Ei lasten elatus ole koskaan ollut lapsilisistä kiinni.
Meillä 1 lapsi, pärjättäisiin mutta olisihan se jostain pois. Elämme aika kädestä suuhun muutenkin.