Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Vierailija kirjoitti:
Haiseeko bionix joltain? Voiko sitä käyttää pienillä lapsilla vai onko rikkivaseliini parempi?
Rikkivaseliinia taitaa ainakin pk-seudulla olla todella huonosti saatavissa 🙁
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa olla toteennäytetty, että Bionix toimii ja on halpaa kuin saippua. Toistuvasti on saanut lukea, että rahaa meni satoja tai tuhansia euroja, mutta syyhy ei lähtenyt ennen kuin otti Bionixin käyttöön ja sillä lähti kerralla.
Itselleni uskaltaisin kyllä kokeilla Bionixiä, mutta epäilyttää laittaa sitä 2-vuotiaalle lapselle. Onko joku kokeillut näin pienellä?
Vierailija kirjoitti:
Haiseeko bionix joltain? Voiko sitä käyttää pienillä lapsilla vai onko rikkivaseliini parempi?
Haisee, mutta ei mielestäni mitenkään kovin voimakkaasti. Puheet karmean hajuisesta hevosvoiteesta voi jättää omaan arvoonsa. Ärsyttää ja kuivattaa ihoa varsinkin ohuen ihon alueelta eli ihan pienille lapsille en uskaltaisi laittaa. Kuten sanottu ylempänä, on aika tiukkaa kamaa, jos muovikin sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Bio Nix haisee hieman sellaiselle rasvalle, jos läheltä (2 cm) haistaa. Yksi lapsistamme kokee, että haistaa hajun toisen ihmisen vieressä istuessa, minä en haista.
Bentsyylibentsoaattia saa käyttää esim. raskauden aikana. Rikkivaseliini on paljon rajumpi aine.
Jollekin bentsyylibentsoaatti voi aiheuttaa punakkuutta ja kirvelyä. Minulla kasvot kirveli 5 min aineen laiton jälkeen, muilla perheenjäsenille ei tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt järeät keinot käyttöön!
Syyhylääkkeet halvemmiksi ja syyhyn tahallinen levittäminen (=tartunnasta kertomatta jättäminen, lapsen vieminen tarhaan tai päästäminen kouluun syyhyisenä) sakoilla rangaistavaksi teoksi.
Mutta mitäpä teet, kun muuta kuin sitä tehotonta permetriiniä ei ole saatavilla? Ivermektiiniäkään ei määrätä ihan pienille lapsille. Puhumattakaan siitä kuinka vaikeaa on saada lääkäriaikaa.
Huom: ihan pienille lapsille kannattaa BioNix tai bentsyylibentsoaatti laimentaa esim. Novalanin voiteen kanssa niin, että siitä tulee ainakin 2 x laimeampaa.
Tuo ivermektiinikin on muuten hevosten matolääkettä, että se siitä, ettei Bionix sovellu ihmisille
Vierailija kirjoitti:
Syyhylääkkeet halvemmiksi ja syyhyn tahallinen levittäminen (=tartunnasta kertomatta jättäminen, lapsen vieminen tarhaan tai päästäminen kouluun syyhyisenä) sakoilla rangaistavaksi teoksi.
Ei, vaan vanhemmille palkallinen vapaa syyhyn hoitamiseksi.n
Onkohan aloittajan syyhy jo parantunut, 2016 oli jo saanut tartunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se alkaa olla toteennäytetty, että Bionix toimii ja on halpaa kuin saippua. Toistuvasti on saanut lukea, että rahaa meni satoja tai tuhansia euroja, mutta syyhy ei lähtenyt ennen kuin otti Bionixin käyttöön ja sillä lähti kerralla.
Itselleni uskaltaisin kyllä kokeilla Bionixiä, mutta epäilyttää laittaa sitä 2-vuotiaalle lapselle. Onko joku kokeillut näin pienellä?
Laimenna Novalanin kanssa. Esim 1 osa Bio Nixiä ja 2 osaa Novalania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin uuvatti saa olla, että vie syyhyisen lapsen päiväkotiin? Palkaton tai palkallinen vapaa, mutta se syyhy hoidetaan ennenkuin liikutaan ihmisten ilmoilla! Ihan tosiaan olisi sakkojen paikka moinen välinpitämättömyys muiden terveydestä!
Saako syyhyn takia sairauslomaa? Eihän sitä muuten pysty hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka helvetin uuvatti saa olla, että vie syyhyisen lapsen päiväkotiin? Palkaton tai palkallinen vapaa, mutta se syyhy hoidetaan ennenkuin liikutaan ihmisten ilmoilla! Ihan tosiaan olisi sakkojen paikka moinen välinpitämättömyys muiden terveydestä!
Jäitä hattuun nyt. Jos daya ensimmäisen syyhytartunnan, alkaa naaraspunkin ensimmäiset toukat levitä ympäristöön eli tartuttaa jo alle viikossa. Ensimmäiset oireet tuler vasta 4-6 viikon kuluttua. Eli lapsi tartuttaa 3-5 viikkoa ennen oireitaan. Ei tämä ole lapsen vika. Eli nyt ihan rauhassa. Syy ei ole lapsissa eikö perheissä. Syy on siinä, että syyhy on resistenssi permetriinille, jota lääkärit ovat jokaiselle määränneet. Jos tässä joku pitää sakottaa, niin sakot THL:lle, kun ei ole hommaa kunnolla hoitanut, samoin kuin käypä hoito suosituksia laativille (jossa lääkeyhtiöt ja vakuuusyhtiöt mukana).
Vierailija kirjoitti:
Vaikka väitetään ettei koirista voi tarttua en usko yhtään kun miettii kuinka paljon ihmisillä on nykyään koiria ja niiden annetaan nukkua samassa sängyssä.
Lopettakaa jo tämä koirahöpötys. Koiralla on omat täit, syyhyt ja hilsepunkit. Ne ei tartu ihmiseen eikä ihmisen vastaavat koiraan. Ainoa huomioitava asia ihmisen syyhyn kannalta on se, että koira on vähän kuin tyyny. Jos siihen on ihmisen syyhypunkki mönkinyt, niin se voi mönkiä siinä aikansa ja kuolee sitten pois. Koira kuitenkin liikkuu, ravistelee ym., joten tuskin ne siinä yhtä kauaa pysyy edes kyydissä. Häädön jälkeen vältä ylimääräistä rapsuttelua pari päivää tai rapsuta kertakäyttöhanskoilla. Ulkona voi myös kammata tai pöyhyttää turkkia hanskat kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Työoikeudellisesti ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni rahaa neljäkymppiä lääkkeisiin ja ei lähtenyt. Vuoden päästä oli jossain vaiheessa lähtenyt itsestään. Ihan ilman mitään lääkkeitä.
Itselläni menneenä viikonloppuna ensimmäinen hoitokerta rikkivaseliinilla ja Scatoleilla. Kutina hävinnyt miltei kokonaan, eikä uusia onkaloita ole käsiin ilmennyt. Pitäisi ottaa vielä toinen kierros tulevana viikonloppuna. Itselläni kuivahti kädet tuosta rikkivaseliinista jonkin verran, mutta muita haittoja ei ole ollut. Levitin rasvan, annoin olla 24h ja pesin pois (tämä x3). Koko tämän operaation ajan puuvillahanskat käsissä ja nukkuminen tapahtui pitkät vaatteet päällä.
Rikkivaseliini ei sinänsä iholla mielestäni haise juurikaan miltään, mutta se jättää ihon rasvaiseksi ensimmäisen pesukerran jälkeen. Vaaditaan siis kaksi-kolme pesua, että se lähtee kunnolla iholta. Ei kannata pistää parhaita päälle tämän ensimmäisen pesukerran jälkeen, sillä iholla olevat vaseliininjämät saavat vaatteet haisemaan pahalle. Kuvailisin hajua ehkä joksikin hydrauliöljyksi tmv. En tiedä lähteekö pesussa, en ole vielä kokeillut.
Olen itse käyttänyt aikaa syyhystä lukemiseen ja sen tutkimiseen lukemattomia tunteja. Tämän pohjalta olen todennut, että kauhukuvat "tuhansien eurojen kuluista" ja muista pelotteista johtuu lähinnä siitä, että joko hoitoa ei toteuteta tarkalleen ohjeiden mukaan, tai käytössä on tehottomaksi todetut hoitokeinot (= permetriinivoide).
Itse odottelen mielenkiinnolla, millaiset tulokset tämä rikkivaseliini + Scatol combo antaa. Jossei tällä lähde, täytyy seuraavaksi kokeilla Bionixiä. Todella inhottava tauti, mutta aina voi laittaa asiat myös perspektiiviin ja olla kiitollinen omasta tilanteesta; tuhannen kilometrin päässä ihmiset ovat menettäneet kotinsa ja sotivat henkensä kaupalla. Yksi punkki ei siis ole syy vaipua epätoivoon ja masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni rahaa neljäkymppiä lääkkeisiin ja ei lähtenyt. Vuoden päästä oli jossain vaiheessa lähtenyt itsestään. Ihan ilman mitään lääkkeitä.
Ei syyhy lähde itsekseen, mutta jälkikutina voi kestää jopa 8 viikkoa. Ja tietysti voi olla sellaista psyykkistä kutinaa puolikin vuotta.