Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy ei lähde - elämä pilalla?

Vierailija
24.11.2016 |

Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.

Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.

Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.

Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.

Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.

Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.

Kommentit (1381)

Vierailija
541/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne punkithan tulee resistenteiksi kyseisille lääkkeille jos hoitoja uusii monta monta kertaa peräkkäin (turhaan?).

Yksi lääkäri päästi lehtiartikkelissa vastaavan aivopierun. Että punkit tulee resistenteiksi jos ei ole punkkeja ja silti hoitaa syyhyä. Raukka kai ei ymmärtänyt eroa antibiootteihin.

Vierailija
542/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuo vähän kummaa kyllä... :D Eikös Nixille ainakin ole tulleet punkit resistenteiksi kun hoidot eivät ole tehonneet, ja käsketty vaan uusia Nix-hoitoja eli toistaa samaa hoitoa. Monta vuotta tainnut jo olla tämä ongelma ainakin mitä lukee näitä keskusteluja ja vanhempiakin uutisia. Imervektiinitabletit tulleet syyhyn hoitoon melko uutena ja pitkään (edelleen?) neuvottu ottamaan väärin tyhjään vatsaan vaikka rasvaliukoisena pitää ottaa ruokailun yhteydessä ja mielellään vielä mahd. rasvaisen ruuan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benzylbensoat toinen  lääke. Tosin apteekeista ei  vielä Suomessa saa, mutta Biofarmap tekee  paksuhkona nestemäisenä. Apteekit tekee  bisnestä Nixillä,joka ei enää  useilla tehoa. Kallista,hinta jo  39 e. Puuilo ainakin myy kertomaani hevososastolla.  Nimi on Bio Ni´x. Huomaa ero nimessä ! Halpaa, 500 ml maksaa reilun kympin. Vie kutinan myös, voi laittaa useasti. Lääkekirjastosta voi tarkista että käy syyhyyn

Vierailija
544/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bio N'ixissä on se ongelma, että kyseisen aineen vahvuutta ei tiedetä. Se voi olla joko liian laimeaa (ei tapa punkkeja) tai liian vahvaa (mikä varmasti tappaa punkit, mutta voi pilata ihon).

Vierailija
545/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne punkithan tulee resistenteiksi kyseisille lääkkeille jos hoitoja uusii monta monta kertaa peräkkäin (turhaan?).

Yksi lääkäri päästi lehtiartikkelissa vastaavan aivopierun. Että punkit tulee resistenteiksi jos ei ole punkkeja ja silti hoitaa syyhyä. Raukka kai ei ymmärtänyt eroa antibiootteihin.

Pointti on se, että tuollaisten tollojen asiantuntijalausuntojen arvo mm elävien punkkien esittelyn edellyttämisen ehtona on PYÖREÄ NOLLA.

Vierailija
546/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bio N'ixissä on se ongelma, että kyseisen aineen vahvuutta ei tiedetä. Se voi olla joko liian laimeaa (ei tapa punkkeja) tai liian vahvaa (mikä varmasti tappaa punkit, mutta voi pilata ihon).

Vahvuus on 10-30 %. Eu:n syyhynhoidon ohjeiden mukaan se riittää. Katso alta:

https://www.lshp.fi/download/noname/%7B6A51E862-2E6C-4B6F-8449-1F688DA3…

Vierailija
547/1381 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tappoi punkin, mut ei pilannut ihoa. Päinvastoin iho on sileä käytön aikana ja sen jälkeen. Meillä naapurin mummo on käyttänyt sitä vuosia jalkoihin kolotukseen.

Vierailija
548/1381 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhy selätetty tai ainakin uskon niin. Itselläni ollut pitkään couperosa. Nyt jostain syystä mennyt pahemmaksi. Ihoa ei enää kutise ja jos kutisee on hyvin lievää. Tosiaan on ihan kuiva. Kaksi syyhy hoitoa kävin läpi. Voiko olla tosiaan niin , että nyt rikkivaseliinit ja koko syyhy pisti ihon järjettömään kuntoon. Huomenna menen terveyskeskukseen , mutta varasin varmuuden vuoksi Terveystaloon ajan. Siellä ovat hoitaneet syyhyn. 

Vierailija
549/1381 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhy selätetty tai ainakin uskon niin. Itselläni ollut pitkään couperosa. Nyt jostain syystä mennyt pahemmaksi. Ihoa ei enää kutise ja jos kutisee on hyvin lievää. Tosiaan on ihan kuiva. Kaksi syyhy hoitoa kävin läpi. Voiko olla tosiaan niin , että nyt rikkivaseliinit ja koko syyhy pisti ihon järjettömään kuntoon. Huomenna menen terveyskeskukseen , mutta varasin varmuuden vuoksi Terveystaloon ajan. Siellä ovat hoitaneet syyhyn. 

Nix-voiteet ja rikkivaseliini ovat todella rankkoja hoitoja iholle. En ihmettele yhtään, että iho kärsii. Sitten jos vielä hoitaa kutinaa kortisonilla, se helpottaa kutinaan, mutta ohentaa ihoa eli entisestään vaikeuttaa ihon toipumista.

Vierailija
550/1381 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nix voidetta ja rikkivaseliinia en laittanut kasvoille. Ihotautilääkäri pisti stopin tuolle nix voiteelle ja sanoi suoraan ei tehoa. Vastuskyky varmaan mennyt , kun iho reagoi näin nyt. Ottaa vaan päähän kun en saanut aikaa tuolle lääkärille kenellä olen käynyt. Täällä tiedän jo etukäteen miten terkkarin  lääkärit suhtautuu. Huonosti. 

Vierailija
551/1381 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nix voidetta ja rikkivaseliinia en laittanut kasvoille. Ihotautilääkäri pisti stopin tuolle nix voiteelle ja sanoi suoraan ei tehoa. Vastuskyky varmaan mennyt , kun iho reagoi näin nyt. Ottaa vaan päähän kun en saanut aikaa tuolle lääkärille kenellä olen käynyt. Täällä tiedän jo etukäteen miten terkkarin  lääkärit suhtautuu. Huonosti. 

Nix-voiteen käyttö on vain asian pitkittämistä ja iholle rasittavaa touhua. Mutta olen samaa mieltä että terveydenhoitajat ja yleislääkärit ja julkisella ei tämä kanssa olla ajantasalla ja saattavat vain syyllistää asiakasta. Koita saada joku muu yksityinen ihotauteihin erikoistuneen vastaanottoaika. Terveystalo ja Ihosairaala, niistä saa myös etävastaanottoaikoja, jos tuntuu, että kyse on oikean ihoa hoitavan voiteen reseptin saannista. Meillä aloe vera on rauhoittanut ihoa.

Vierailija
552/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku lääkäri vielä kehtaa selittää, että syyhyn tartunta edellyttää ihokosketusta, niin on kyllä ihan pihalla. Kävimme viisi viikkoa sitten kylässä tuttavan luona. Istuimme pöydän vieressä, joimme kahvia, kävimme myös parvekkeella ihmettelemässä uusia tuoleja. Emme kätelleet, emme halailleet... eli ei mitään toisen ihmisen kosketusta. Meillä ilmeni viikko käynnin jälkeen syyhyn oireet ja ilmoitimme tuttavalle, että tietää. Tuttava nyt muutenkin on kotona neljän seinän sisällä, mutta käy luonnollisesti käy ruokakaupassa välissä. Nyt tuttava soitti, että hänellä on alkanut oireet.

Vierailija
553/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kirjoitteli että oli viimein päässyt eroon malationilla, joka taitaa olla näistä syyhyvoiteista vahvin?

Olen luonnollisesti lukenut tätäkin ketjua tarkoin, ja kerrottakoon nyt sitten että malationit ovat odottamassa sitä päivää kun olen saanut kasautuneet punkkipesäkkeet pumpatuiksi tyhjiin sekä kasvot mahdollisimman putsatuiksi. Ennen kaikkea silmäluomet, niitä on mahdoton myrkyttää. En nyt vain jaksa enkä halua raportoida muuta kuin sellaista joka tähän asti on tuottanut tulosta. Totta kai kirjoitan tarkemmin jos pääsen tästä resistenssikurimuksesta kuiville. Ja nytkin voin täsmentää toimieni kuvausta, jos joku samassa ahdingossa oleva haluaa kuulla. Lääkärit ja vastaavat käypähoitopoliisit sen sijaan saavat pitää tunkkinsa esimerkiksi siellä minne ei päivä paista.

Vierailija
554/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään potenut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku kirjoitteli että oli viimein päässyt eroon malationilla, joka taitaa olla näistä syyhyvoiteista vahvin?

Olen luonnollisesti lukenut tätäkin ketjua tarkoin, ja kerrottakoon nyt sitten että malationit ovat odottamassa sitä päivää kun olen saanut kasautuneet punkkipesäkkeet pumpatuiksi tyhjiin sekä kasvot mahdollisimman putsatuiksi. Ennen kaikkea silmäluomet, niitä on mahdoton myrkyttää. En nyt vain jaksa enkä halua raportoida muuta kuin sellaista joka tähän asti on tuottanut tulosta. Totta kai kirjoitan tarkemmin jos pääsen tästä resistenssikurimuksesta kuiville. Ja nytkin voin täsmentää toimieni kuvausta, jos joku samassa ahdingossa oleva haluaa kuulla. Lääkärit ja vastaavat käypähoitopoliisit sen sijaan saavat pitää tunkkinsa esimerkiksi siellä minne ei päivä paista.

Mistä ostit? Kauanko kesti tulla?

Toivon sinulle jaksamista taistelussa!

Vierailija
555/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä ihan älytöntä, että me täällä joudumme keskustelupalstojen perusteella ratkaisemaan näitä syyhyongelmia, kun suomalainen yhteiskunta on ihan sekaisin, eikä mitään järkevää hoitoa kotimaasta saa.

Vierailija
556/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun "syyhyni" olikin  psoriasis. Eikä parantunut syyhylääkkeillä:)  Näin muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija
557/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ostit? Kauanko kesti tulla?

Toivon sinulle jaksamista taistelussa!

https://www.inishpharmacy.com/p/derbac-m-malathion-liquid-for-lice-and-…

Viikon verran taisi kestää, en niin tarkkailut, koska tosiaan tulee käyttöön vasta seuraavassa taisteluvaiheessa. Kiitos voimien toivotuksesta, kyllä tässä on joutunutkin itseään kannustamaan monin motivointitavoin ja huolehtimaan ettei uuvu.

Vierailija
558/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä ihan älytöntä, että me täällä joudumme keskustelupalstojen perusteella ratkaisemaan näitä syyhyongelmia, kun suomalainen yhteiskunta on ihan sekaisin, eikä mitään järkevää hoitoa kotimaasta saa.

Kyllä, täysin älytöntä. Ja vielä pahempaa on, että ne jotka loisen vääjäämättömästi kehoa vallatessa ahdistuvat itsetuhoisiksi ja hakeutuvat psykiatriseen osastohoitoon, eivät saakaan apua vaan jäävät laitoksiin vangeiksi. Sieltä ei pois päästetä jos on hysteerinen ja anoo vain tilaisuutta päättää päivänsä. Itse en tuohon ansaan enää suin surmin astu, mutta syvästi suren niiden kohtaloa jotka juuttuvat niin painajaismaisen kiduttavaan tilanteeseen. Välillä epäilyttää ettei lääkäreillä ole yksinkertaisesti rohkeutta edes pohtia, olisiko parasiittiharhaluulodiagnosointi sittenkin virhe, se tarkoittaisi ehkä liian mittavaa vääryyttä heidän kollektiiviselle omalletunnolleen.

Vierailija
559/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin jopa silmäluomissa. Hieron msm-vettä terästettynä laimennetulla omenasiiderietikalla jatkuvasti. Myös koirien valeluliuoksia oon laimentanu silmänympärysvoiteeseen. Oikeasti alkaa mielenterveys olla koetuksella, viime yönä vain itkin ja mietin, että miten voisi päättää päivänsä.

Vierailija
560/1381 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin jopa silmäluomissa. Hieron msm-vettä terästettynä laimennetulla omenasiiderietikalla jatkuvasti. Myös koirien valeluliuoksia oon laimentanu silmänympärysvoiteeseen. Oikeasti alkaa mielenterveys olla koetuksella, viime yönä vain itkin ja mietin, että miten voisi päättää päivänsä.

Minulla myös silmävaivoja. Alan olla vakuuttunut, että tämä ei ehkä olekaan syyhypunkki, jatkuvalla rasvauksella löytyy reilusti yli millin kokoisia öttiäisiä. Olen yrittänyt tätä selittää lääkäreille, mutta hulluhan mä oon heidän mielestään. Ei kuulema ole mikroskooppia, ei edes luuppeja. Rahaa ei enää ole yksityiseen ja saisiko sieltäkään muuta kuin sitä samaa kohtelua, mielenterveysongelmia, laitetaas rauhoittaviin resepti. Onko mitään paikkaa, mihin vois näytteitä lähettää, lääketieteelliseen? Eläinlääketieteelliseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän