Syyhy ei lähde - elämä pilalla?
Olen 24-vuotias nainen. Lomareissulla Aasiassa pelkäsin lutikoita kuollakseni. Niiltä vältyttiin, mutta mukaan tarttui odottamaton, vähintään yhtä vastenmielinen matkamuisto; syyhy.
Alunperin ihoni reagoin niin voimakkaasti, että lääkäri luuli kyseessä olevan tavallinen ihotuluhdus (en muista enää tarkempaa nimeä). Sain antibiootit, iho parani, mutta kutina ei kadonnut. Pian kuulinkin kaveriltani, että koko porukalla oli syyhy. Hain voiteen apteekista ja tein hoidon. Saamieni ohjeiden mukaan pesin kaikki vaatteeni (reissussa helppoa kun vain rinkallinen mukana), vaihdoin lakanat (sekä ennen rasvausta, että rasvausta seuraavana päivänä), lisäsin voidetta aina jos esim. pesin käteni jne. Olin todella tarkkana koko homman kanssa. Toistin hoidon viikon päästä.
Vaan kutina ei loppunut. Lääkäri ohjeisti vain odottelemaan, kuulemma kutinaa saattaa kestää jopa kuukauden. Kuukaudenkaan päästä kutina ei ollut kadonnut, ainoastaa pahentunut. Tässä vaiheessa olin jo Suomessa, joten kävin ensimmäistä kertaa suomalaisella lääkärillä. Sain ohjeeksi vielä toistaa rasvauksen kahdesti, jospa suomalainen voide toimisi paremmin.
Kutin helpotti. Kunnes syksyllä lopetin allergialääkkeiden syömisen. Kutina palasi, mutta tässä on mennyt jo lähes vuosi, joten ihoni on niin tottunut, ettei näppylöitä enää juurikaan tule. Kahdesti olen käynyt lääkärissä, mutta lääkäri sanoo, etteivät voi tehdä mitään, kun eivät näe eläviä syyhypunkkeja käsissäni. Työterveyslääkärillä vihdoin löysivät elävänkin yksilön ja sain suun kautta otettavan lääkkeen ja vihdoin luulin kaiken olevan hyvin.
Mutta ei. Taas sama alkamassa! Ja pahinta tässä kaikessa on, että ihoni alkaa haisemaan järkyttävältä todella nopeasti. En uskalla käydä enää missään. Olen aivan lopussa tämän asian kanssa. Sosiaalinen elämäni on täysin pysähtynyt, kahteen kuukauteen en ole uskaltanut mennä näkemään ketään. Olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen tavallisesti, mutta pelkkä kaupassa käyminen on muuttunut käsittämättömän ahdistavaksi tapahtumaksi.
Eikö tähän oikeasti ole mitään apua? Joudunko viettämään loppuelämäni tällaisenä? Toivottavasti edes joku jaksaa lukea loppuun asti.
Kommentit (1381)
Meillä punkit lähti vasta neljännen lääke ja voiteen jälkeen, ja ihan helvetillinen siivoaminen ja pyykinpesu. Kengät, koulureppu, tuolit, sohvat, ja sängyt, pyyhkeet ihan koko kodin kaikki pinnat.
Rahaa paloi 1000 euroa, joillekin on mennyt 3000 euroa ennenkuin punkista päässyt eroon.
Iltalehdessä oli juttu perheestä jolla meni 3000 euroa ennenkuin pääsivät eroon syyhystä.
Me menimme hotelliin viikoksi, sitä ennen otimme lääkkeet ja voiteet. Pääsimme vasta sitten eroon.
Miten jollain opiskelijalla tai yh-äidillä on rahaa näihin lääkkeisiin? Kaikilla ei ole ja siksi epidemia leviää
Ennen wanhaan, siloin kun Disney Mikkihiirtä piirteli, käytettiin käsineitä jatkuvasti. Kohta pääsevät tunneliteoriahörhöt rutisemaan "sormivaipoista" varmaankin.
Kertokaa viisaammalle että miten voi olla ettei esim lemmikit levitä tätä takaisin?
Ovatko jotenkin suojattua
Bio Nix. Millaisia kokemuksia?
Olitteko ennen sen käyttöä, käyttäneet joitain syyhylääkkeitä, mitä ja miten pitkään sitä ennen?
Tuliko haittavaikutuksia ja jos tuli, mitä?
Mikä tähän oikeesti auttaa!!
On kokeiltu nixit, scatolit, benzyl bentsoaatit ja viimeisimpänä rikkivoide. Eilen ei kutinaa tuntunut missään, tänään alkoi taas pistely/kirvely iholla ja luikertelun tunne. Niin monet itkut itketty, meinasin seota kun tunsin, että taas se alkaa.
Antakaa oikeasti täsmävinkit, mitä pitää tehdä? Jos olen päivänkin ilman jotain lääkevoidetta tai tablettihoitoa, muuttuu kutina silmänräpäyksessä niin sietämättömäksi, etten tiedä miten päin olisi.
Nyt alkaa oikeesti usko loppua...
Millä pääsit omasta tartunnastasi eroon?
Joillakin voi tuntua se jälkikutina todella todella pitkään. Itselläni varsinkin selästä. Poika söi kolme Scatol kuuria. Minä kaksi. Sekä se rikkivaseliini. Kosteutti myös kuivaa ihoa. Nix voiteet ei kuulemma auta tähän syyhy epidemiaan mikä nyt riehuu. Se kutina kun alkaa , niin mieli huutaa se on taas syyhy vaikka ei välttämättä ole. Psyykkisesti helvetin raskas rumba oli.
Olis kivaa, että kertoisitte, mitä lääkettä/voidetta saitte, millä vahvuudella, montako kertaa otitte ja millä aikavälillä sekä otitteko samaan aikaan yhtä vai jotain muuta lääkettä/voidetta sekä onko näistä aikaa kuinkakin paljon.
Voi nimittäin olla, että syyhy on resistentti permetriinille ja imervektiiniille, mutta ei rikkivaseliinille tai bentsyylibentsoaatille ja se ei selviä, jos ei näiden käytöstä tiedetä. Samoin, jos on käyttänyt rikkivaseliinia tai bentsyylibentsoaattia vain yhden kerran tai yhtenä viikkona, se ei välttämättä tehoa. Samoin merkitystä voi olla sillä, onko viimeisimmästä hoidosta aikaa päiviä vai viikkoja.
Ap on saanut syyhyn ulkomailta, mutta mistä te muut olette tartunnan saaneet?
Tuttu perhe sairasti muinoin syyhyn ja tartunta tuli miehen työpaikalta joka oli vankila.
Aika pian perhe sai voiton syyhystä, mutta ihan kaikki mahdollinen piti pestä, kuumentaa ja myös hävittää kokonaan. Jollain keltaisella mönjällä piti kroppaa voidella.
Nykyisin kun matkustetaan, voi Suomessa saatu syyhy olla ihan sitä samaa trooppista syyhyä. Vanhat (yli 3 v vanhat) hoitovinkit ei resistenssin takia hyödytä.
Olisko taloudessasi Lutikoita? Katso vuotesi alusta vaikka yöllä kun pimeää fikkarilla..Totuus voi paljastua sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tähän oikeesti auttaa!!
On kokeiltu nixit, scatolit, benzyl bentsoaatit ja viimeisimpänä rikkivoide. Eilen ei kutinaa tuntunut missään, tänään alkoi taas pistely/kirvely iholla ja luikertelun tunne. Niin monet itkut itketty, meinasin seota kun tunsin, että taas se alkaa.
Antakaa oikeasti täsmävinkit, mitä pitää tehdä? Jos olen päivänkin ilman jotain lääkevoidetta tai tablettihoitoa, muuttuu kutina silmänräpäyksessä niin sietämättömäksi, etten tiedä miten päin olisi.
Nyt alkaa oikeesti usko loppua...
Nyt sun kannattaa kyllä antaa jo ihon ja mielen levätä. Todennäköisesti voi olla jälkikutinaa, toisilla se kestää useamman kuukauden. Kokeile vaikka parin viikon kuurina allergialääkettä/kortisonivoidetta/perusrasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa viisaammalle että miten voi olla ettei esim lemmikit levitä tätä takaisin?
Ovatko jotenkin suojattua
Jos olen oikein ymmärtänyt niin ei mene koiran ihon alle kuten koirankaan oma syyhypunkki ei mene ihmisen ihon alle. Mutta lemmikit pitäisi kyllä siivouksessa/hoidon aikana huomioida. Voihan punkki esim. sohvasta jäädä turkkiin ja sitä kautta ihmiseen jos silittää.
Sen kyllä tietää, kun on saanut syyhytartunnan. Lutikoista tulee ihan eri oireet.
Äitiliini82 kirjoitti:
Malationilla
Mistä ostit ja miten käytit?
Hei, pystytkö linkkaamaan tähän kyseisen tuotteen? Kaiken kokeilleena, en enää jaksa tilailla sitä sun tätä..
Voi kuule. Lähtiskin pelkällä lepäilyllö ja meditoinnilla. Ihon alla tuntuu jatkuvaa liikettä ja just täältä luin, et se ei kuulu jälkikutinan oireisiin. Äsken rasvasin aloe veralla ja kädet oli aivan mustanaan sitä punkin paskaa tai mitä lie. En ymmärrä, miten tähän loiseen ei tehoa mikään..
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Lähtiskin pelkällä lepäilyllö ja meditoinnilla. Ihon alla tuntuu jatkuvaa liikettä ja just täältä luin, et se ei kuulu jälkikutinan oireisiin. Äsken rasvasin aloe veralla ja kädet oli aivan mustanaan sitä punkin paskaa tai mitä lie. En ymmärrä, miten tähän loiseen ei tehoa mikään..
Ihotautilääkäri todennut nyt uudestaan syyhyksi? Olet siis saanut reseptin pitkittyneen syyhyn hoitoon jossa otetaan tablettikuurit viikon välein ja joko nix-voide joka päivä viikon ajan tai vaihtoehtoisesti rikkivoide samaan aikaan 3päivää ja viikon päästä 3 päivää..?
Itselläni on vieläkin näppylöitä. Pelko tietenkin eikö hoito onnistunut vai onko tullut uudestaan. Ei kutise enää iltaisin eikö öisin. Kävin vielä näyttää yksityisellä ihoa ja ihotautilääkäri sanoi iho ärsyyntynyt. Iho tosiaan kärsi rasvoista ja sitten , kun oli vielä raappinut ihoa.