Konmarittajien joululahjatoiveet?
Itse en varsinaisesti tuohon porukkaan kuulu, mutta tavaraa olen vähentänyt huimasti viimeisen vuoden aikana. Nyt ahdistaa joulu! Kaikki tutut kantavat lahjaksi tuikkukuppeja ja kynttilöitä :( Itse vien lahjaksi vain kulutustavaraa, esimerkiksi joulukahvia ja suklaata.
Mitkäs on teidän konmarittajien joululahjatoiveet?
Kommentit (35)
Minua kauhistuttaa pehmeät paketit, koska ne sisältävät yleensä pyyhkeitä tai pussilakanoita. Niitä pursuaa kaapit jo ennestään. Toivon teetä, kahvia ja viiniä :)
Olisi ihana saada hyvälaatuista hilloa, juustoa. Jotain erikoiskahvia. Osaan ostaa itsekin kynttilät ja pyyhkeet, mutta kalliita herkkuja ei tule itse ostettua. Mikä sen parempaa kun nautiskella jouluna herkuilla. Itse vien juuri näitä lahjaksi.
Ahdistaa tämä joulunalusaika! Joka vuosi tulee ostettua jouluvaloja ja koristeita. Myös lasten tulevat lahjat ahdistaa. Miksi joulusta tuli kulutusjuhla?
Minä lahjoitan anopilta saamia pyyhkeitä ym. eteenpäin. Ei vain mahdu kaappiin! Joskus annan ystäville, joskus lahjoitan seurakunnan keräyksiin. Olen yrittänyt puhua anopille, ettei tarvita enää. Mutta anopin mielestä vieraslakanoita ei voi olla liikaa :D
Paras lahja olisi lahjakortti kasvohoitoon / hierontaan / hienoon ravintolaan / teatteriin / konserttiin / elokuviin / mihin tahansa elämykseen.
Aito Konmari tuskin shintolaisena joulua viettääkään.
Ois kiva lukea miten onnistui konmarittajien joulu. Tuliko vain iloa säkenöiviä lahjoja vai ei?
Eipä ole juuri ongelma, kun aikuisten kesken ei perinteisesti joululahjoja vaihdella. Voisin toivoa vaikka sitä kuuluisaa maailman rauhaa, mutta jos oikein kovasti tekee mieli antaa lahja ajatuksella, niin kannattaa kysyä mitä toinen tarvitsee. Ei kaiken tarvitse olla yllätys pelkän vau-efektin toivossa. Itse annan myös rahana, jos en tiedä enkä viitsi lähteä arvailemaan. Ruoka ja muu kuluva on aika turvallinen vaihtoehto. Elämykset ja lahjakortit myös.
En ole konmarittaja, mutta olemme jo vuosia sitten sopineet, että aikuisten kesken ei vaihdeta lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Aito Konmari tuskin shintolaisena joulua viettääkään.
Mitä tekemistä konmarittamisella on minkään uskonnon kanssa? Kuinka moni edes viettää joulua uskonnollisena juhlana? Japanilaiset, ne shintolaiset, viettävät joulua ilman jeesuksia siinä missä länsimainen ateisti tai suomalainen tapakristitty.
Ei lahjoja ollenkaan, sillä linjalla olen ollut jo ennen konmaritusta. Tai jos on ihan pakko niin jotakin nopeasti kuluvaa. En oikein ole makean ystäväkään, joten jos suklaata, kakkuja tms. tulee niin vien töihin. Jotkut tuikkukipot ovat vihoviimeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia on varma. Jos lapsi itkee konmarittajavanhemman hävittämää tavaraa niin yritän löytää samanlaisen lahjaksi.
Harva lapsi itkisi jonkin turhan tavaran perään, joka ei edes olisi oma. Konmari-metodissahan ei kosketa muiden tavaroihin, karsitaan vain omia.
Konmarittajat ovat ehdottomasti paras eettisten lahjojen kohde. Älkää enää kiusatko materiaalihimossaan eläviä kummilapsia vuohilla vaan anna se sitä arvostavalle konmarittajalle.
Joku aika sitten törmäsin netissä juttuun jossa mies antoi tyttöystävälleen tyhjän rasian lahjaksi ja tämä oli innoissaan, koska oli etsinyt sopivaa korurasiaa. Konmarittajat tietää. Jos saisin puhtaita, jämäkkiä ja kauniin värisiä laatikoita lahjaksi - vaikka sitten vanhoja makeis- tai elektroniikkalaatikoita - niin olisin ikionnellinen.
Minun painajaiseni on anopin jokavuotiset pussilakanasetit :/ Olenkin lahjoittanut niitä ystävilleni. Tuleekohan tänä jouluna Marimekkoa vai Vallilaa? :)