Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unihalvauksen päättyessä "hämähäkki" - muita?

Vierailija
24.11.2016 |

Kärsin lukuisista unihalvauksista, niitä saattaa pahimmillaan olla useita/yö. Nyt olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota yhteen toistuvaan seikkaan. Ei aina, mutta sanotaanko että arviolta 80-90% unihalvauksen juuri päättyessä näen ns. hämähäkin liikkumassa nopeaa vauhtia, jonka keskiö näyttää punaiselta. Se tapahtuu yleensä niiden unihalvausten jälkeen, jolloin lähinnä pään alue tuntuu oudon virittyneeltä/kuumalta. Lisäksi tämä tapahtuu siinä vaiheessa, kun saan jo liikutettua jotain raajaa. Kestää muutaman sekunnin ja sitten se häviää näkyvistä.

Elin aiemmin siinä kuvitelmassa, että hallusinaatiot päättyvät samalla sekunnilla kuin itse kohtaus. Sekin tuntuu oudolta, että näissä unihalvauksissa on usein toistuva elementti. Onko kellään muulla ollut vastaavaa unihalvausten yhteydessä? Onko kukaan vastaavasti saanut lääkitystä unihalvausten estämiseen? Suunnitelmissa olisi keväällä käydä magneettikuvissa, olen hieman huolissani unihalvausten runsaudesta. Kävin jo kerran eräällä sairaanhoitajalla puhumassa ongelmasta, mutta vaikutti siltä että hän ei oikein tiennyt mistä kyse. Kai unihalvauksenkin jokin aiheuttaa, mutta mikä. Jos sähköimpulssien kulussa on jotain häiriöitä, tai vastaavasta välittäjäaineiden erittymisessä niin kyllähän se viittaa jonkin geenin virheelliseen toimintaan. Sitä taas saattaa seurata jotain mitä en haluaisi sanoa. Ainakin isoisän veljellä on ollut aivokasvain, johon sitten kuoli. Pelkään siis, että itse kohtaukset vahingoittavat aivoja. On jotenkin niin sähköistynyt olo, että vaikea kuvitella niiden olevan täysin harmittomia aivoille.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on aina samoja teemoja ja asioita sekä unissa/painajaisissa, että unihalvauksissa. Olen saanut yhden epileptisen kohtauksen, jota edelsi se, että hetken aikaa tutut paikat tuntuivat vierailta ja kesken keskustelun tuli jotenkin itsestä ulkopuolinen olo ja tavallaan säpsähdin ns. "hereille". Luulen, että noilla asioilla on jokin yhteys.

Vierailija
2/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, univelka ja selällään nukkuminen aiheuttavat suurimpina yksittäisinä tekijöinä unihalvauksia. Samoin päiväunet ja alkoholin käyttö.

Hoida elämäsi kuntoon ja nuku kyljellään, niin helpottaa.

Saan itse enää kerran tai kaksi vuodessa, ei toistuvia yksittäisiä hallusinaatioita, joten en voi siinä auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi päästä jonkun erikoislääkärin luo. Johan tuollaisesta alkaa jo psyykekin kärsiä.

Vierailija
4/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun ainoastaan mahalleen ja kyljelleen, siitä huolimatta saan todella usein unihalvauksia ihan mahalleenkin nukkuessa. Alkoholia juon n. 3-4 kertaa vuodessa, eli se tuskin on kovin merkittävä tekijä minun tilanteessani. Stressiä ei pääsääntöisesti ole erityisen paljoa, mutta sitä tuskin kukaan aikuinen voi täysin välttää.

Vierailija
5/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin pahimmillaan joka yö unihalvauksia yhdessä streessaavassa elämänvaiheessa ja meinasin oikeasti tulla hulluksi. Onneksi kohtaukset siitä vähenivät ja lopulta loppuivatkin pikkuhiljaa, mutta näin hahmoja, tunsin että minua painettiin jne 😰 Vieläkin puistattaa muisto noista kohtauksista.

Vierailija
6/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran kuussa tai kahdessa aikoinaan. Välillä pelotti mennä nukkumaan mutta positiivista on, että unihalvaukset alkoivat tasaisen varmasti vähenemään ja lopulta loppuivat kokonaan! 

Kuten täällä kommentoitiin, myös itselläni ne liittyivät stressiin.

Vierailija
7/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan niitä myös ainakin pari kertaa viikossa. Kun olin erittäin stressaantunut, sain niitä monta kertaa yössä. Oon myös huomannut, että näköharha voi jatkua vähän sen jälkeen, kun on jo saanut jotain raajaa liikutettua, se varmaankin johtuu siitä, ettei keho ole vielä ihan täysin herännyt. Mua on auttanut todella paljon se, että halvauksen tullessa en nykyään avaa silmiäni, jotta en näkisi mitään harhoja, vaan yritän saada itsenu hereille silmät kiinni. Kerro sitten täällä, miten tutkimukset etenee, jos etenee! Olis mielenkiintoista tietää.

Vierailija
8/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kai saa varsinaisia unihalvauksia mutta joskus herätessä kun olen vielä vähän tokkurassa näen seinällä ison mustan hämähäkin. Se joko kiipeää tai on paikoillaan ja näyttää ihan aidolta. Kunnes sitten haihtuu. Aina se on hämähäkki mutta en tiedä miksi.

Vierailija
9/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö kukaan keskellä yötä herätessään maailman ikään kuin kristallin läpi? Kädet ovat puutuneet ja pitää räpytellä ja katsella jonkun aikaa ympärilleen että kristallit katoavat ja näen taas. Yhtäkkiä alkanut toistumaan? Olen siis saanut ennenkin unihalvauksia, mutta tämä erikoinen.

Vierailija
10/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin stressaavana ajanjaksona heräsin kerran yöllä siihen, että luulin näkeväni suuren hämähäkin laskeutuvan katosta lapseni ylle hänen nukkuessaan vieressäni. Säikähdin ja olin muutenkin kiihtyneessä tilassa herätessäni, muistan että sydän hakkasi ja olin hikoillutkin. Tapahtui jossain unen ja valveen rajamailla, näky hävisi ja pian ymmärsinkin ettei se ollut todellinen.

Vierailija
11/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole unihalvauksia, mutta kun avaan silmät aamulla, oikean silmäni näkökentässä näkyy hetken aikaa tumma hämähäkkimäinen varjo. Jos peitän oikean silmän ja katson vain vasemmalla, varjoa ei näy. Olen joskus puoliunessa jopa hakannut tyynyäni nyrkillä, koska luulin että siinä on oikeasti hämähäkki.

Vierailija
12/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista nähneeni hämähäkkejä. Minulla on enää harvoin unihalvauksia. Itse selviydyn niistä parhaiten rentoutumalla ja suhtautumalla siihen kuin kauhuelokuvaan, että katsotaan nyt sitten mitä sieltä mönkii. Kun tuon oppii, niin halvaus loppuu ja muuttuu tavalliseksi uneksi. Ensimmäisen kerran kun onnistuin tuossa niin tuntui kuin olisin lähtenyt levitoimaan, mutta sekin taisi muuttua äkkiä uneksi. Olen saanut herätettyä itseni saamalla tuntuman jalkaan, jolloin voin potkaista. Alkuun nuo halvaukset olivat tosi pelottavia ja ahdistavia ja niitä tuli suunnilleen kerran viikossa. Tavallaan harmittaa että niitä ei pahemmin tule, nyt kun homma on hallussa, niin tekisi mieli kokeilla jos tuota "maailmaa" voisi tutkia.

Onko teillä muuten muita univaivoja? Minulla on vissiin joskus räjähtävän pään oireyhtymän(?) tyyppisiä häiriöitä. Ne tulevat äkkiä nukahtamisen jälkeen, tuntuu että korvassa alkaa surista joku ötökkä tai kuulua tv:n lumisadenäkymän yhteydessä kuuluvaa ääntä joka kovenee todella kovaksi ja siitä säpsähtää hereille.

Vierailija
13/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ihan ihme unisysteemejä, josta teen pikadiagnoosin että nukutte liikaa. Itse nukun 5-6 tuntia yössä ja moisia hallusinaatioita näkyy korkeintaan päiväunien yhteydessä, joita nukun ehkä 1 krt/vuosi.

Vierailija
14/14 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista nähneeni hämähäkkejä. Minulla on enää harvoin unihalvauksia. Itse selviydyn niistä parhaiten rentoutumalla ja suhtautumalla siihen kuin kauhuelokuvaan, että katsotaan nyt sitten mitä sieltä mönkii. Kun tuon oppii, niin halvaus loppuu ja muuttuu tavalliseksi uneksi. Ensimmäisen kerran kun onnistuin tuossa niin tuntui kuin olisin lähtenyt levitoimaan, mutta sekin taisi muuttua äkkiä uneksi. Olen saanut herätettyä itseni saamalla tuntuman jalkaan, jolloin voin potkaista. Alkuun nuo halvaukset olivat tosi pelottavia ja ahdistavia ja niitä tuli suunnilleen kerran viikossa. Tavallaan harmittaa että niitä ei pahemmin tule, nyt kun homma on hallussa, niin tekisi mieli kokeilla jos tuota "maailmaa" voisi tutkia.

Onko teillä muuten muita univaivoja? Minulla on vissiin joskus räjähtävän pään oireyhtymän(?) tyyppisiä häiriöitä. Ne tulevat äkkiä nukahtamisen jälkeen, tuntuu että korvassa alkaa surista joku ötökkä tai kuulua tv:n lumisadenäkymän yhteydessä kuuluvaa ääntä joka kovenee todella kovaksi ja siitä säpsähtää hereille.

Samoja univaivoja minullakin kuin sinulla ja muutenkin nukkuminen työn ja tuskan takana. Onneksi ikää myöten helpottanut. Minullakin halvauksiin auttaa rentoutuminen. Pakotan itseni rentoutumaan ja toistelen päässäni, että tässä ei voi tapahtua mitään ja olen omassa sängyssä turvallisesti. Sitten yritän heiluttaa pikkusormea ja kun se onnistuu, halvaus loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi