Suomalainen viettää joulua tarjoamalla mössättyjä juureksia ja paistettua sian persettä!
Kommentit (31)
En minä ainakaan. Ja olen varmasti suomalainen. En kyllä vietä joulua muutenkaan. Olihan se hyvä veto siltä Marialta uskotella Joosefille olevansa neitsyt, mutta en mä sen takia ala 2000 vuotta myöhemmin syömään lanttua.
Ei kukaan pakota sua niitä syömään. Laita vaikka italialaisten rakastamaa trippaa eli lehmänmahaa.
Mitä on tapahtunut, kun sinulla on noin paha olla?
Sian perse, maksalaatikko ja imelletty perunalaatikko on hyvää. :)
Porsaassa on reikä ja sen ympäristö jouluna on todella herkullista. Kantsis syödä eikä valittaa.
Joo ja jenkit työntää nyt mössöä kalkkunan perseeseen.
Aika monessa maassa on jouluperinteitä ruuan suhteen. Yleensä näistä perinteistä ollaan ylpeitä 😉
Miksi (pieni) osa suomalaisista ei osaa olla ylpeitä?
Sian perse on tosi hyvää. Ihminen on syönyt eläimen ruhon osia vuosituhansia ja sian syömisllä ei ole mitään tekemistä jeesusten kanssa. Vähän enemmän joulupukin ja kotitonttujen kanssa. Juuresmössö on ollut oiva tapa laittaa uunissa tuokaa talvella.
Jos vaikka 1929 keittiöissä olis ollu nykuinen varustus ja kaupat.täynnä ruokaa , olis meidän joulupöytä varmaan ihan toisenlainen. Muttei sitä tietenkään voi moderni kosmopoliitti sushin/tapaksen/latva-artisokan/ilmakuivatun kinkun syöjä ymmärtää.
No eihän sua ap kukaan kiellä syömästä jouluna vaikka pizzaa, jos se susta paremmalta tuntuu. Mitäs jos antaisit jokaisen viettää joulua ihan just silleen kun haluaa, etkä pilaa joulunadotusta omilla kitkerillä asenteilla.
Meillä kyllä syödään sitä sianpersettä, laatikoita ja kalaa, niin raakana ja savustettuna, mitenkä se sulta on pois?
Itse olen vegaani. Syön jouluna raakoja retiisejä kanelilla maustettuna jotta tulisi jouluinen fiilis. On oltava kylkiäisenä salaatinlehtiä jottei jouluateria olisi niin ykspuolinen. Aina kun näen edes salaattia niin hymyni kirmaa poskipieliin asti. Ja myös saa minut nauramaan. Tänävuonna aijon tehdä raa'asta lantusta ja inkivääristä semmosia dipattavia tikkuja. Dipin teen kaurafraicheen.
Ruokajuomaksi varmaankin mantelimaito tai kaurajuoma lämmitettynä.
Kyllä mä syön vihannessosekeittoja sekä sian, härän ja kanankin persettä ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos.
No homma on sitten sinun osaltasi kunnossa. Oliko muuta asiaa?
Miksi olette niin perusnegatiivisia ihmisiä, että tämäkin suomalaisen jouluruoan ylistykseksi tarkoitettu avaus käännettiin täysin päälaelleen mollaamiseksi ja pahan olon ilmentymäksi? Käsittämätöntä!
t. ap
Ap, sun kannattaa varmaan hakea keskusteluapua asian tiimoilta.
Ja hakaristitorttuja ja limaisia vihreitä sokeripalloja ja kaljaa, joka ei nouse päähän prkl! :D Kuukausi vielä juhla-ateriaan, kyllä sitä onkin ollut ikävä!
Ihan rehellisesti sanottuna perinteiset suomalaiset jouluruoat ovat helvetin pahoja. Lapsesta asti opetellut syömään enkä vaan opi pitämään niistä. Kinkku on sitkeää ja mautonta, pitää hukuttaa sinappiin tai hyytelöön että saa edes jotain makua. Imelletyt laatikot maistuvat jo kerran syödyiltä ja siinä ne ruoat sitten pitkälti olivatkin. Graavilohi ehkä syötävintä. Kaipaisin jouluna laadukasta lihaa ja paljon erilaisia hyvänmakuisia ruokia, vaikka perunagratiinia tai valkosipuliperunoita lihan kanssa ja joku erikoisempi salaatti, höyrytettyjä kasviksia ja jotain hyvää kastiketta. Mutta ei, sen sijaan joka perkeleen vuosi pöytään isketään kinkku ja sen kylkeen lootat. Jos et tykkää, olet nälissäsi. Muuta ei ole tarjolla koska pitäähän jouluna noudattaa perinteitä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan rehellisesti sanottuna perinteiset suomalaiset jouluruoat ovat helvetin pahoja. Lapsesta asti opetellut syömään enkä vaan opi pitämään niistä. Kinkku on sitkeää ja mautonta, pitää hukuttaa sinappiin tai hyytelöön että saa edes jotain makua. Imelletyt laatikot maistuvat jo kerran syödyiltä ja siinä ne ruoat sitten pitkälti olivatkin. Graavilohi ehkä syötävintä. Kaipaisin jouluna laadukasta lihaa ja paljon erilaisia hyvänmakuisia ruokia, vaikka perunagratiinia tai valkosipuliperunoita lihan kanssa ja joku erikoisempi salaatti, höyrytettyjä kasviksia ja jotain hyvää kastiketta. Mutta ei, sen sijaan joka perkeleen vuosi pöytään isketään kinkku ja sen kylkeen lootat. Jos et tykkää, olet nälissäsi. Muuta ei ole tarjolla koska pitäähän jouluna noudattaa perinteitä!
Miten kinkusta voi saada sitkeän? O.o
Unohdit ap mainita että suolavedessä päiväkausia liotettua sian persettä ja erittäin myrkyllisessä lipeässä uitettua kalaa.
Niin?